EPISTULARUM MORALIUM AD LUCILIUM
LIBER SEPTIMUS
LXIII. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Moleste fero decessisse Flaccum, amicum tuum, plus tamen aequo dolere te
nolo. Illud, ut non doleas, vix audebo exigere; et esse melius scio. Sed cui
ista firmitas animi continget nisi iam multum supra fortunam elato? illum
quoque ista res vellicabit, sed tantum vellicabit. Nobis autem ignosci
potest prolapsis ad lacrimas, si non nimiae decucurrerunt, si ipsi illas
repressimus. Nec sicci sint oculi amisso amico nec fluant; lacrimandum est,
non plorandum. [2] Duram tibi legem videor ponere, cum poetarum Graecorum
maximus ius flendi dederit in unum dumtaxat diem, cum dixerit etiam Niobam
de cibo cogitasse? Quaeris unde sint lamentationes, unde immodici fletus?
per lacrimas argumenta desiderii quaerimus et dolorem non sequimur sed
ostendimus; nemo tristis sibi est. O infelicem stultitiam! est aliqua et
doloris ambitio. [3] 'Quid ergo?' inquis 'obliviscar amici?' Brevem illi
apud te memoriam promittis, si cum dolore mansura est: iam istam frontem ad
risum quaelibet fortuita res transferet. Non differo in longius tempus quo
desiderium omne mulcetur, quo etiam acerrimi luctus residunt: cum primum te
observare desieris, imago ista tristitiae discedet. Nunc ipse custodis
dolorem tuum; sed custodienti quoque elabitur, eoque citius quo est acrior
desinit. [4] Id agamus ut iucunda nobis amissorum fiat recordatio. Nemo
libenter ad id redit quod non sine tormento cogitaturus est, sicut illud
fieri necesse est, ut cum aliquo nobis morsu amissorum quos amavimus nomen
occurrat; sed hic quoque morsus habet suam voluptatem. [5] Nam, ut dicere
solebat Attalus noster, 'sic amicorum defunctorum memoria iucunda est
quomodo poma quaedam sunt suaviter aspera, quomodo in vino nimis veteri ipsa
nos amaritudo delectat; cum vero intervenit spatium, omne quod angebat
exstinguitur et pura ad nos voluptas venit'. [6] Si illi credimus, 'amicos
incolumes cogitare melle ac placenta frui est: eorum qui fuerunt retractatio
non sine acerbitate quadam iuvat. Quis autem negaverit haec acria quoque et
habentia austeritatis aliquid stomachum excitare?' [7] Ego non idem sentio:
mihi amicorum defunctorum cogitatio dulcis ac blanda est; habui enim illos
tamquam amissurus, amisi tamquam habeam.
Fac ergo, mi Lucili, quod aequitatem tuam decet, desine beneficium fortunae
male interpretari: abstulit, sed dedit. [8] Ideo amicis avide fruamur quia
quamdiu contingere hoc possit incertum est. Cogitemus quam saepe illos
reliquerimus in aliquam peregrinationem longinquam exituri, quam saepe eodem
morantes loco non viderimus: intellegemus plus nos temporis in vivis
perdidisse. [9] Feras autem hos qui neglegentissime amicos habent, miserrime
lugent, nec amant quemquam nisi perdiderunt? ideoque tunc effusius maerent
quia verentur ne dubium sit an amaverint; sera indicia affectus sui
quaerunt. [10] Si habemus alios amicos, male de iis et meremur et
existimamus, qui parum valent in unius elati solacium; si non habemus,
maiorem iniuriam ipsi nobis fecimus quam a fortuna accepimus: illa unum
abstulit, nos quemcumque non fecimus. [11] Deinde ne unum quidem nimis
amavit qui plus quam unum amare non potuit. Si quis despoliatus amissa unica
tunica complorare se malit quam circumspicere quomodo frigus effugiat et
aliquid inveniat quo tegat scapulas, nonne tibi videatur stultissimus? Quem
amabas extulisti: quaere quem ames. Satius est amicum reparare quam flere.
[12] Scio pertritum iam hoc esse quod adiecturus sum, non ideo tamen
praetermittam quia ab omnibus dictum est: finem dolendi etiam qui consilio
non fecerat tempore invenit. Turpissimum autem est in homine prudente
remedium maeroris lassitudo maerendi: malo relinquas dolorem quam ab illo
relinquaris; et quam primum id facere desiste quod, etiam si voles, diu
facere non poteris. [13] Annum feminis ad lugendum constituere maiores, non
ut tam diu lugerent, sed ne diutius: viris nullum legitimum tempus est, quia
nullum honestum. Quam tamen mihi ex illis mulierculis dabis vix retractis a
rogo, vix a cadavere revulsis, cui lacrimae in totum mensem duraverint?
Nulla res citius in odium venit quam dolor, qui recens consolatorem invenit
et aliquos ad se adducit, inveteratus vero deridetur, nec immerito; aut enim
simulatus aut stultus est.
[14] Haec tibi scribo, is qui Annaeum Serenum carissimum mihi tam immodice
flevi ut, quod minime velim, inter exempla sim eorum quos dolor vicit. Hodie
tamen factum meum damno et intellego maximam mihi causam sic lugendi fuisse
quod numquam cogitaveram mori eum ante me posse. Hoc unum mihi occurrebat,
minorem esse et multo minorem - tamquam ordinem fata servarent! [15] Itaque
assidue cogitemus de nostra quam omnium quos diligimus mortalitate. Tunc ego
debui dicere, 'minor est Serenus meus: quid ad rem pertinet? post me mori
debet, sed ante me potest'. Quia non feci, imparatum subito fortuna
percussit. Nunc cogito omnia et mortalia esse et incerta lege mortalia;
hodie fieri potest quidquid umquam potest. [16] Cogitemus ergo, Lucili
carissime, cito nos eo perventuros quo illum pervenisse maeremus; et
fortasse, si modo vera sapientium fama est recipitque nos locus aliquis,
quem putamus perisse praemissus est. Vale.
LXIV. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Fuisti here nobiscum. Potes queri, si here tantum; ideo adieci
'nobiscum'; mecum enim semper es. Intervenerant quidam amici propter quos
maior fumus fieret, non hic qui erumpere ex lautorum culinis et terrere
vigiles solet, sed hic modicus qui hospites venisse significet. [2] Varius
nobis fuit sermo, ut in convivio, nullam rem usque ad exitum adducens sed
aliunde alio transiliens. Lectus est deinde liber Quinti Sextii patris,
magni, si quid mihi credis, viri, et licet neget Stoici. [3] Quantus in
illo, di boni, vigor est, quantum animi! Hoc non in omnibus philosophis
invenies: quorundam scripta clarum habentium nomen exanguia sunt.
Instituunt, disputant, cavillantur, non faciunt animum quia non habent: cum
legeris Sextium, dices, 'vivit, viget, liber es, supra hominem est, dimittit
me plenum ingentis fiduciae'. [4] In qua positione mentis sim cum hunc lego
fatebor tibi: libet omnis casus provocare, libet exclamare, 'quid cessas,
fortuna? congredere: paratum vides'. Illius animum induo qui quaerit ubi se
experiatur, ubi virtutem suam ostendat,
spumantemque dari pecora inter inertia votis
[5] Libet aliquid habere quod vincam, cuius patientia exercear. Nam hoc
quoque egregium Sextius habet, quod et ostendet tibi beatae vitae
magnitudinem et desperationem eius non faciet: scies esse illam in excelso,
sed volenti penetrabilem. [6] Hoc idem virtus tibi ipsa praestabit, ut illam
admireris et tamen speres. Mihi certe multum auferre temporis solet
contemplatio ipsa sapientiae; non aliter illam intueor obstupefactus quam
ipsum interim mundum, quem saepe tamquam spectator novus video. [7] Veneror
itaque inventa sapientiae inventoresque; adire tamquam multorum hereditatem
iuvat. Mihi ista acquisita, mihi laborata sunt. Sed agamus bonum patrem
familiae, faciamus ampliora quae accepimus; maior ista hereditas a me ad
posteros transeat. Multum adhuc restat operis multumque restabit, nec ulli
nato post mille saecula praecludetur occasio aliquid adhuc adiciendi. [8]
Sed etiam si omnia a veteribus inventa sunt, hoc semper novum erit, usus et
inventorum ab aliis scientia ac dispositio. Puta relicta nobis medicamenta
quibus sanarentur oculi: non opus est mihi alia quaerere, sed haec tamen
morbis et temporibus aptanda sunt. Hoc asperitas oculorum collevatur; hoc
palpebrarum crassitudo tenuatur; hoc vis subita et umor avertitur; hoc
acuetur visus: teras ista oportet et eligas tempus, adhibeas singulis modum.
Animi remedia inventa sunt ab antiquis; quomodo autem admoveantur aut quando
nostri operis est quaerere. [9] Multum egerunt qui ante nos fuerunt, sed non
peregerunt. Suspiciendi tamen sunt et ritu deorum colendi. Quidni ego
magnorum virorum et imagines habeam incitamenta animi et natales celebrem?
quidni ego illos honoris causa semper appellem? Quam venerationem
praeceptoribus meis debeo, eandem illis praeceptoribus generis humani, a
quibus tanti boni initia fluxerunt. [10] Si consulem videro aut praetorem,
omnia quibus honor haberi honori solet faciam: equo desiliam, caput
adaperiam, semita cedam. Quid ergo? Marcum Catonem utrumque et Laelium
Sapientem et Socraten cum Platone et Zenonem Cleanthenque in animum meum
sine dignatione summa recipiam ? Ego vero illos veneror et tantis nominibus
semper assurgo. Vale.
LXV. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Hesternum diem divisi cum mala valetudine: antemeridianum illa sibi
vindicavit, postmeridiano mihi cessit. Itaque lectione primum temptavi
animum; deinde, cum hanc recepisset, plus illi imperare ausus sum, immo
permittere: aliquid scripsi et quidem intentius quam soleo, dum cum materia
difficili contendo et vinci nolo, donec intervenerunt amici qui mihi vim
afferrent et tamquam aegrum intemperantem coercerent. [2] In locum stili
sermo successit, ex quo eam partem ad te perferam quae in lite est. Te
arbitrum addiximus. Plus negotii habes quam existimas: triplex causa est.
Dicunt, ut scis, Stoici nostri duo esse in rerum natura ex quibus omnia
fiant, causam et materiam. Materia iacet iners, res ad omnia parata,
cessatura si nemo moveat; causa autem, id est ratio, materiam format et
quocumque vult versat, ex illa varia opera producit. Esse ergo debet unde
fiat aliquid, deinde a quo fiat: hoc causa est, illud materia. [3] Omnis ars
naturae imitatio est; itaque quod de universo dicebam ad haec transfer quae
ab homine facienda sunt. Statua et materiam habuit quae pateretur artificem,
et artificem qui materiae daret faciem; ergo in statua materia aes fuit,
causa opifex. Eadem condicio rerum omnium est: ex eo constant quod fit, et
ex eo quod facit.
[4] Stoicis placet unam causam esse, id quod facit. Aristoteles putat causam
tribus modis dici: 'prima' inquit 'causa est ipsa materia, sine qua nihil
potest effici; secunda opifex; tertia est forma, quae unicuique operi
imponitur tamquam statuae'. Nam hanc Aristoteles 'idos' vocat. 'Quarta
quoque' inquit 'his accedit, propositum totius operis.' [5] Quid sit hoc
aperiam. Aes prima statuae causa est; numquam enim facta esset, nisi fuisset
id ex quo funderetur ducereturve. Secunda causa artifex est; non potuisset
enim aes illud in habitum statuae figurari, nisi accessissent peritae manus.
Tertia causa est forma; neque enim statua ista 'doryphoros' aut 'diadumenos'
vocaretur, nisi haec illi esset impressa facies. Quarta causa est faciendi
propositum; nam nisi hoc fuisset, facta non esset. [6] Quid est propositum?
quod invitavit artificem, quod ille secutus fecit: vel pecunia est haec, si
venditurus fabricavit, vel gloria, si laboravit in nomen, vel religio, si
donum templo paravit. Ergo et haec causa est propter quam fit: an non putas
inter causas facti operis esse numerandum quo remoto factum non esset?
[7] His quintam Plato adicit exemplar, quam ipse 'idean' vocat; hoc est enim
ad quod respiciens artifex id quod destinabat effecit. Nihil autem ad rem
pertinet utrum foris habeat exemplar ad quod referat oculos an intus, quod
ibi ipse concepit et posuit. Haec exemplaria rerum omnium deus intra se
habet numerosque universorum quae agenda sunt et modos mente complexus est;
plenus his figuris est quas Plato 'ideas' appellat, immortales, immutabiles,
infatigabiles. Itaque homines quidem pereunt, ipsa autem humanitas, ad quam
homo effingitur, permanet, et hominibus laborantibus, intereuntibus, illa
nihil patitur. [8] Quinque ergo causae sunt, ut Plato dicit: id ex quo, id a
quo, id in quo, id ad quod, id propter quod; novissime id quod ex his est.
Tamquam in statua - quia de hac loqui coepimus - id ex quo aes est, id a quo
artifex est, id in quo forma est quae aptatur illi, id ad quod exemplar est
quod imitatur is qui facit, id propter quod facientis propositum est, id
quod ex istis est ipsa statua <est>. [9] Haec omnia mundus quoque, ut ait
Plato, habet: facientem, hic deus est; ex quo fit, haec materia est; formam,
haec est habitus et ordo mundi quem videmus; exemplar, scilicet ad quod deus
hanc magnitudinem operis pulcherrimi fecit; propositum, propter quod fecit.
[10] Quaeris quod sit propositum deo? bonitas. Ita certe Plato ait: 'quae
deo faciendi mundum fuit causa? bonus est; bono nulla cuiusquam boni invidia
est; fecit itaque quam optimum potuit'.
Fer ergo iudex sententiam et pronuntia quis tibi videatur verisimillimum
dicere, non quis verissimum dicat; id enim tam supra nos est quam ipsa
veritas.
[11] Haec quae ab Aristotele et Platone ponitur turba causarum aut nimium
multa aut nimium pauca comprendit. Nam si quocumque remoto quid effici non
potest, id causam iudicant esse faciendi, pauca dixerunt. Ponant inter
causas tempus: nihil sine tempore potest fieri. Ponant locum: si non fuerit
ubi fiat aliquid, ne fiet quidem. Ponant motum: nihil sine hoc nec fit nec
perit; nulla sine motu ars, nulla mutatio est. [12] Sed nos nunc primam et
generalem quaerimus causam. Haec simplex esse debet; nam et materia simplex
est. Quaerimus quid sit causa? ratio scilicet faciens, id est deus; ista
enim quaecumque rettulistis non sunt multae et singulae causae, sed ex una
pendent, ex ea quae facit. [13] Formam dicis causam esse? hanc imponit
artifex operi: pars causae est, non causa. Exemplar quoque non est causa,
sed instrumentum causae necessarium. Sic necessarium est exemplar artifici
quomodo scalprum, quomodo lima: sine his procedere ars non potest, non tamen
hae partes artis aut causae sunt. [14] 'Propositum' inquit 'artificis,
propter quod ad faciendum aliquid accedit, causa est.' Ut sit causa, non est
efficiens causa, sed superveniens. Hae autem innumerabiles sunt: nos de
causa generali quaerimus. Illud vero non pro solita ipsis subtilitate
dixerunt, totum mundum et consummatum opus causam esse; multum enim interest
inter opus et causam operis.
[15] Aut fer sententiam aut, quod facilius in eiusmodi rebus est, nega tibi
liquere et nos reverti iube. 'Quid te' inquis 'delectat tempus inter ista
conterere, quae tibi nullum affectum eripiunt, nullam cupiditatem abigunt?'
Ego quidem [peiora] illa ago ac tracto quibus pacatur animus, et me prius
scrutor, deinde hunc mundum. [16] Ne nunc quidem tempus, ut existimas,
perdo; ista enim omnia, si non concidantur nec in hanc subtilitatem inutilem
distrahantur, attollunt et levant animum, qui gravi sarcina pressus
explicari cupit et reverti ad illa quorum fuit. Nam corpus hoc animi pondus
ac poena est; premente illo urguetur, in vinclis est, nisi accessit
philosophia et illum respirare rerum naturae spectaculo iussit et a terrenis
ad divina dimisit. Haec libertas eius est, haec evagatio; subducit interim
se custodiae in qua tenetur et caelo reficitur. [17] Quemadmodum artifices
[ex] alicuius rei subtilioris quae intentione oculos defetigat, si malignum
habent et precarium lumen, in publicum prodeunt et in aliqua regione ad
populi otium dedicata oculos libera luce delectant, sic animus in hoc tristi
et obscuro domicilio clusus, quotiens potest, apertum petit et in rerum
naturae contemplatione requiescit. [18] Sapiens assectatorque sapientiae
adhaeret quidem in corpore suo, sed optima sui parte abest et cogitationes
suas ad sublimia intendit. Velut sacramento rogatus hoc quod vivit
stipendium putat; et ita formatus est ut illi nec amor vitae nec odium sit,
patiturque mortalia quamvis sciat ampliora superesse. [19] Interdicis mihi
inspectione rerum naturae, a toto abductum redigis in partem? Ego non
quaeram quae sint initia universorum? quis rerum formator? quis omnia in uno
mersa et materia inerti convoluta discreverit? Non quaeram quis sit istius
artifex mundi? qua ratione tanta magnitudo in legem et ordinem venerit? quis
sparsa collegerit, confusa distinxerit, in una deformitate iacentibus faciem
diviserit? unde lux tanta fundatur? ignis sit, an aliquid igne lucidius?
[20] Ego ista non quaeram? ego nesciam unde descenderim? semel haec mihi
videnda sint, an saepe nascendum? quo hinc iturus sim? quae sedes exspectet
animam solutam legibus servitutis humanae? Vetas me caelo interesse, id est
iubes me vivere capite demisso? [21] Maior sum et ad maiora genitus quam ut
mancipium sim mei corporis, quod equidem non aliter aspicio quam vinclum
aliquod libertati meae circumdatum; hoc itaque oppono fortunae, in quo
resistat, nec per illud ad me ullum transire vulnus sino. Quidquid in me
potest iniuriam pati hoc est in hoc obnoxio domicilio animus liber habitat.
[22] Numquam me caro ista compellet ad metum, numquam ad indignam bono
simulationem; numquam in honorem huius corpusculi mentiar. Cum visum erit,
distraham cum illo societatem; et nunc tamen, dum haeremus, non erimus
aequis partibus socii: animus ad se omne ius ducet. Contemptus corporis sui
certa libertas est.
[23] Ut ad propositum revertar, huic libertati multum conferet et illa de
qua modo loquebamur inspectio; nempe universa ex materia et ex deo constant.
Deus ista temperat quae circumfusa rectorem sequuntur et ducem. Potentius
autem est ac pretiosius quod facit, quod est deus, quam materia patiens dei.
[24] Quem in hoc mundo locum deus obtinet, hunc in homine animus; quod est
illic materia, id in nobis corpus est. Serviant ergo deteriora melioribus;
fortes simus adversus fortuita; non contremescamus iniurias, non vulnera,
non vincula, non egestatem. Mors quid est? aut finis aut transitus. Nec
desinere timeo - idem est enim quod non coepisse -, nec transire, quia
nusquam tam anguste ero. Vale.
LXVI. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Claranum condiscipulum meum vidi post multos annos: non, puto, exspectas
ut adiciam senem, sed mehercules viridem animo ac vigentem et cum corpusculo
suo colluctantem. Inique enim se natura gessit et talem animum male
collocavit; aut fortasse voluit hoc ipsum nobis ostendere, posse ingenium
fortissimum ac beatissimum sub qualibet cute latere. Vicit tamen omnia
impedimenta et ad cetera contemnenda a contemptu sui venit. [2] Errare mihi
visus est qui dixit
gratior et pulchro veniens e corpore virtus
Non enim ullo honestamento eget: ipsa magnum sui decus est et corpus suum
consecrat. Aliter certe Claranum nostrum coepi intueri: formosus mihi
videtur et tam rectus corpore quam est animo. [3] Potest ex casa vir magnus
exire, potest et ex deformi humilique corpusculo formosus animus ac magnus.
Quosdam itaque mihi videtur in hoc tales natura generare, ut approbet
virtutem omni loco nasci. Si posset per se nudos edere animos, fecisset;
nunc quod amplius est facit: quosdam enim edit corporibus impeditos, sed
nihilominus perrumpentis obstantia. [4] Claranus mihi videtur in exemplar
editus, ut scire possemus non deformitate corporis foedari animum, sed
pulchritudine animi corpus ornari. Quamvis autem paucissimos una fecerimus
dies, tamen multi nobis sermones fuerunt, quos subinde egeram et ad te
permittam. [5] Hoc primo die quaesitum est, quomodo possint paria bona esse,
si triplex eorum condicio est. Quaedam, ut nostris videtur, prima bona sunt,
tamquam gaudium, pax, salus patriae; quaedam secunda, in materia infelici
expressa, tamquam tormentorum patientia et in morbo gravi temperantia. Illa
bona derecto optabimus nobis, haec, si necesse erit. Sunt adhuc tertia,
tamquam modestus incessus et compositus ac probus vultus et conveniens
prudenti viro gestus. [6] Quomodo ista inter se paria esse possunt, cum alia
optanda sint, alia aversanda?
Si volumus ista distinguere, ad primum bonum revertamur et consideremus id
quale sit. Animus intuens vera, peritus fugiendorum ac petendorum, non ex
opinione sed ex natura pretia rebus imponens, toti se inserens mundo et in
omnis eius actus contemplationem suam mittens, cogitationibus actionibusque
intentus ex aequo, magnus ac vehemens, asperis blandisque pariter invictus,
neutri se fortunae summittens, supra omnia quae contingunt acciduntque
eminens, pulcherrimus, ordinatissimus cum decore tum viribus, sanus ac
siccus, imperturbatus intrepidus, quem nulla vis frangat, quem nec attollant
fortuita nec deprimant - talis animus virtus est. [7] Haec eius est facies,
si sub unum veniat aspectum et semel tota se ostendat. Ceterum multae eius
species sunt, quae pro vitae varietate et pro actionibus explicantur: nec
minor fit aut maior ipsa. Decrescere enim summum bonum non potest nec
virtuti ire retro licet; sed in alias atque alias qualitates convertitur, ad
rerum quas actura est habitum figurata. [8] Quidquid attigit in
similitudinem sui adducit et tinguit; actiones, amicitias, interdum domos
totas quas intravit disposuitque condecorat; quidquid tractavit, id amabile,
conspicuum, mirabile facit. Itaque vis eius et magnitudo ultra non potest
surgere, quando incrementum maximo non est: nihil invenies rectius recto,
non magis quam verius vero, quam temperato temperatius. [9] Omnis in modo
est virtus; modo certa mensura est; constantia non habet quo procedat, non
magis quam fiducia aut veritas aut fides. Quid accedere perfecto potest?
nihil, aut perfectum non erat cui accessit; ergo ne virtuti quidem, cui si
quid adici potest, defuit. Honestum quoque nullam accessionem recipit;
honestum est enim propter ista quae rettuli. Quid porro? decorum et iustum
et legitimum non eiusdem esse formae putas, certis terminis comprehensum?
Crescere posse imperfectae rei signum est. [10] Bonum omne in easdem cadit
leges: iuncta est privata et publica utilitas, tam mehercules quam
inseparabile est laudandum petendumque. Ergo virtutes inter se pares sunt et
opera virtutis et omnes homines quibus illae contigere. [11] Satorum vero
animaliumque virtutes, cum mortales sint, fragiles quoque caducaeque sunt et
incertae; exsiliunt residuntque et ideo non eodem pretio aestimantur. Una
inducitur humanis virtutibus regula; una enim est ratio recta simplexque.
Nihil est divino divinius, caelesti caelestius. [12] Mortalia minuuntur
cadunt, deteruntur crescunt, exhauriuntur implentur; itaque illis in tam
incerta sorte inaequalitas est: divinorum una natura est. Ratio autem nihil
aliud est quam in corpus humanum pars divini spiritus mersa; si ratio divina
est, nullum autem bonum sine ratione est, bonum omne divinum est. Nullum
porro inter divina discrimen est; ergo nec inter bona. Paria itaque sunt et
gaudium et fortis atque obstinata tormentorum perpessio; in utroque enim
eadem est animi magnitudo, in altero remissa et laxa, in altero pugnat et
intenta. [13] Quid? tu non putas parem esse virtutem eius qui fortiter
hostium moenia expugnat, et eius qui obsidionem patientissime sustinet? [et]
Magnus Scipio, qui Numantiam cludit et comprimit cogitque invictas manus in
exitium ipsas suum verti, magnus ille obsessorum animus, qui scit non esse
clusum cui mors aperta est, et in complexu libertatis exspirat. Aeque
reliqua quoque inter se paria sunt, tranquillitas, simplicitas, liberalitas,
constantia, aequanimitas, tolerantia; omnibus enim istis una virtus subest,
quae animum rectum et indeclinabilem praestat.
[14] 'Quid ergo? nihil interest inter gaudium et dolorum inflexibilem
patientiam?' Nihil, quantum ad ipsas virtutes: plurimum inter illa in quibus
virtus utraque ostenditur; in altero enim naturalis est animi remissio ac
laxitas, in altero contra naturam dolor. Itaque media sunt haec quae
plurimum intervalli recipiunt: virtus in utroque par est. [15] Virtutem
materia non mutat: nec peiorem facit dura ac difficilis nec meliorem hilaris
et laeta; necessest ergo par sit. In utraque enim quod fit aeque recte fit,
aeque prudenter, aeque honeste; ergo aequalia sunt bona, ultra quae nec hic
potest se melius in hoc gaudio gerere nec ille melius in illis cruciatibus;
duo autem quibus nihil fieri melius potest paria sunt. [16] Nam si quae
extra virtutem posita sunt aut minuere illam aut augere possunt, desinit
unum bonum esse quod honestum. Si hoc concesseris, omne honestum per;t.
Quare ? dicam: quia nihil honestum est quod ab invito, quod a coacto fit;
omne honestum voluntarium est. Admisce illi pigritiam, querelam,
tergiversationem, metum: quod habet in se optimum perdidit, sibi placere.
Non potest honestum esse quod non est liberum; nam quod timet servit. [17]
Honestum omne securum est, tranquillum est: si recusat aliquid, si
complorat, si malum iudicat, perturbationem recepit et in magna discordia
volutatur; hinc enim species recti vocat, illinc suspicio mali retrahit.
Itaque qui honeste aliquid facturus est, quidquid opponitur, id etiam si
incommodum putat, malum non putet, velit, libens faciat. Omne honestum
iniussum incoactumque est, sincerum et nulli malo mixtum.
[18] Scio quid mihi responderi hoc loco possit: 'hoc nobis persuadere
conaris, nihil interesse utrum aliquis in gaudio sit an in eculeo iaceat ac
tortorem suum lasset?'. Poteram respondere: Epicurus quoque ait sapientem,
si in Phalaridis tauro peruratur, exclamaturum, 'dulce est et ad me nihil
pertinet'. Quid miraris si ego paria bona dico <alterius in convivio
iacentis, alterius inter tormenta fortissime stantis, cum quod incredibilius
est dicat Epicurus, dulce esse torreri? [19] Sed hoc respondeo, plurimum
interesse inter gaudium et dolorem; si quaeratur electio, alterum petam,
alterum vitabo: illud secundum naturam est, hoc contra. Quamdiu sic
aestimantur, magno inter se dissident spatio: cum ad virtutem ventum est,
utraque par est, et quae per laeta procedit et quae per tristia. [20] Nullum
habet momentum vexatio et dolor et quidquid aliud incommodi est; virtute
enim obruitur. Quemadmodum minuta lumina claritas solis obscurat, sic
dolores, molestias, iniurias virtus magnitudine sua elidit atque opprimit;
et quocumque affulsit, ibi quidquid sine illa apparet exstinguitur, nec
magis ullam portionem habent incommoda, cum in virtutem inciderunt, quam in
mari nimbus. [21] Hoc ut scias ita esse, ad omne pulchrum vir bonus sine
ulla cunctatione procurret: stet illic licet carnifex, stet tortor atque
ignis, perseverabit nec quid passurus sed quid facturus sit aspiciet, et se
honestae rei tamquam bono viro credet; utilem illam sibi iudicabit, tutam,
prosperam. Eundem locum habebit apud illum honesta res, sed tristis atque
aspera, quem vir bonus pauper aut exul <aut exilis> ac pallidus. [22] Agedum
pone ex alia parte virum bonum divitiis abundantem, ex altera nihil
habentem, sed in se omnia: uterque aeque vir bonus erit, etiam si fortuna
dispari utetur. Idem, ut dixi, in rebus iudicium est quod in hominibus:
aeque laudabilis virtus est in corpore valido ac libero posita quam in
morbido ac vincto. [23] Ergo tuam quoque virtutem non magis laudabis si
corpus illi tuum integrum fortuna praestiterit quam si ex aliqua parte
mutilatum: alioqui hoc erit ex servorum habitu dominum aestimare. Omnia enim
ista in quae dominium casus exercet serva sunt, pecunia et corpus et
honores, imbecilla, fluida, mortalia, possessionis incertae: illa rursus
libera et invicta opera virtutis, quae non ideo magis appetenda sunt si
benignius a fortuna tractantur, nec minus si aliqua iniquitate rerum
premuntur. [24] Quod amicitia in hominibus est, hoc in rebus appetitio. Non,
puto, magis amares virum bonum locupletem quam pauperem, nec robustum et
lacertosum quam gracilem et languidi corporis; ergo ne rem quidem magis
appetes aut amabis hilarem ac pacatam quam distractam et operosam. [25] Aut
si hoc est, magis diliges ex duobus aeque bonis viris nitidum et unctum quam
pulverulentum et horrentem; deinde hoc usque pervenies ut magis diligas
integrum omnibus membris et illaesum quam debilem aut luscum; paulatim
fastidium tuum illo usque procedet ut ex duobus aeque iustis ac prudentibus
comatum et crispulum malis. Ubi par in utroque virtus est, non comparet
aliarum rerum inaequalitas; omnia enim alia non partes sed accessiones sunt.
[26] Num quis tam iniquam censuram inter, suos agit ut sanum filium quam
aegrum magis diligat, procerumve et excelsum quam brevem aut modicum? Fetus
suos non distinguunt ferae et se in alimentum pariter omnium sternunt; aves
ex aequo partiuntur cibos. Ulixes ad Ithacae suae saxa sic properat
quemadmodum Agamemnon ad Mycenarum nobiles muros; nemo enim patriam quia
magna est amat, sed quia sua. [27] Quorsus haec pertinent? ut scias;
virtutem omnia opera velut fetus suos isdem oculis intueri, aeque indulgere
omnibus, et quidem impensius laborantibus, quoniam quidem etiam parentium
amor magis in ea quorum miseretur inclinat. Virtus quoque opera sua quae
videt affici et premi non magis amat, sed parentium bonorum more magis
complectitur ac fovet.
[28] Quare non est ullum bonum altero maius? quia non est quicquam apto
aptius, quia plano nihil est planius. Non potes dicere hoc magis par esse
alicui quam illud; ergo nec honesto honestius quicquam est. [29] Quod si par
omnium virtutum natura est, tria genera bonorum in aequo sunt. Ita dico: in
aequo est moderate gaudere et moderate dolere. Laetitia illa non vincit hanc
animi firmitatem sub tortore gemitus devorantem: illa bona optabilia, haec
mirabilia sunt, utraque nihilominus paria, quia quidquid incommodi est vi
tanto maioris boni tegitur. [30] Quisquis haec imparia iudicat ab ipsis
virtutibus avertit oculos et exteriora circumspicit. Bona vera idem pendent,
idem patent: illa falsa multum habent vani; itaque speciosa et magna contra
visentibus, cum ad pondus revocata sunt, fallunt. [31] Ita est, mi Lucili:
quidquid vera ratio commendat solidum et aeternum est, firmat animum
attollitque semper futurum in excelso. illa quae temere laudantur et vulgi
sententia bona sunt inflant inanibus laetos; rursus ea quae timentur tamquam
mala iniciunt formidinem mentibus et illas non aliter quam animalia specie
periculi agitant. [32] Utraque ergo res sine causa animum et diffundit et
mordet: nec illa gaudio nec haec metu digna est. Sola ratio immutabilis et
iudicii tenax est; non enim servit sed imperat sensibus. Ratio rationi par
est, sicut rectum recto; ergo et virtus virtuti; nihil enim aliud est virtus
quam recta ratio. Omnes virtutes rationes sunt; rationes sunt, si rectae
sunt; si rectae sunt, et pares sunt. [33] Qualis ratio est, tales et
actiones sunt; ergo omnes pares sunt; nam cum similes rationi sint, similes
et inter se sunt. Pares autem actiones inter se esse dico qua honestae
rectaeque sunt; ceterum magna habebunt discrimina variante materia, quae
modo latior est, modo angustior, modo illustris, modo ignobilis, modo ad
multos pertinens, modo ad paucos. In omnibus tamen istis id quod optimum est
par est: honestae sunt. [34] Tamquam viri boni omnes pares sunt qua boni
sunt, sed habent differentias aetatis: alius senior est, alius iunior;
habent corporis: alius formosus, alius deformis est; habent fortunae: ille
dives, hic pauper est, ille gratiosus, potens, urbibus notus et populis, hic
ignotus plerisque et obscurus. Sed per illud quo boni sunt pares sunt.
[35] De bonis ac malis sensus non iudicat; quid utile sit, quid inutile,
ignorat. Non potest ferre sententiam nisi in rem praesentem perductus est;
nec futuri providus est nec praeteriti memor; quid sit consequens nescit. Ex
hoc autem rerum ordo seriesque contexitur et unitas vitae per rectum iturae.
Ratio ergo arbitra est bonorum ac malorum; aliena et externa pro vilibus
habet, et ea quae neque bona sunt neque mala accessiones minimas ac
levissimas iudicat; omne enim illi bonum in animo est. [36] Ceterum bona
quaedam prima existimat, ad quae ex proposito venit, tamquam victoriam,
bonos liberos, salutem patriae; quaedam secunda, quae non apparent nisi in
rebus adversis, tamquam aequo animo pati morbum, ignem, exsilium; quaedam
media, quae nihilo magis secundum naturam sunt quam contra naturam, tamquam
prudenter ambulare, composite sedere. Non enim minus secundum naturam est
sedere quam stare aut ambulare. [37] Duo illa bona superiora diversa sunt:
prima enim secundum naturam sunt, gaudere liberorum pietate, patriae
incolumitate; secunda contra naturam sunt, fortiter obstare tormentis et
sitim perpeti morbo urente praecordia. [38] 'Quid ergo? aliquid contra
naturam bonum est?' Minime; sed id aliquando contra naturam est in quo bonum
illud exsistit. Vulnerari enim et subiecto igne tabescere et adversa
valetudine affligi contra naturam est, sed inter ista servare animum
infatigabilem secundum naturam est. [39] Et ut quod volo exprimam breviter,
materia boni aliquando contra naturam est bonum numquam, quoniam bonum sine
ratione nullum est, sequitur autem ratio naturam. 'Quid est ergo ratio?'
Naturae imitatio. 'Quod est summum hominis bonum?' Ex naturae voluntate se
gerere.
[40] 'Non est' inquit 'dubium quin felicior pax sit numquam lacessita quam
multo reparata sanguine. Non est dubium' inquit 'quin felicior res sit
inconcussa valetudo quam ex gravibus morbis et extrema minitantibus in tutum
vi quadam et patientia educta. Eodem modo non erit dubium quin maius bonum
sit gaudium quam obnixus animus ad perpetiendos cruciatus vulnerum aut
ignium.' [41] Minime; illa enim quae fortuita sunt plurimum discriminis
recipiunt; aestimantur enim utilitate sumentium. Bonorum unum propositum est
consentire naturae; hoc [contingere] in omnibus par est. Cum alicuius in
senatu sententiam sequimur, non potest dici: ille magis assentitur quam
ille. Ab omnibus in eandem sententiam itur. Idem de virtutibus dico: omnes
naturae assentiuntur. Idem de bonis dico: omnia naturae assentiuntur. [42]
Alter adulescens decessit, alter senex, aliquis protinus infans, cui nihil
amplius contigit quam prospicere vitam: omnes hi aeque fuere mortales, etiam
si mors aliorum longius vitam passa est procedere, aliorum in medio flore
praecidit, aliorum interrupit ipsa principia. [43] Alius inter cenandum
solutus est; alterius continuata mors somno est; aliquem concubitus
exstinxit. His oppone ferro transfossos aut exanimatos serpentium morsu aut
fractos ruina aut per longam nervorum contractionem extortos minutatim.
Aliquorum melior dici, aliquorum peior potest exitus: mors quidem omnium par
est. Per quae veniunt diversa sunt; in [id] quod desinunt unum est. Mors
nulla maior aut minor est; habet enim eundem in omnibus modum, finisse
vitam. [44] Idem tibi de bonis dico: hoc bonum inter meras voluptates, hoc
est inter tristia et acerba; illud fortunae indulgentiam rexit, hoc
violentiam domuit: utrumque aeque bonum est, quamvis illud plana et molli
via ierit, hoc aspera. Idem enim finis omnium est: bona sunt, laudanda sunt,
virtutem rationemque comitantur; virtus aequat inter se quidquid agnoscit.
[45] Nec est quare hoc inter nostra placita mireris: apud Epicurum duo bona
sunt, ex quibus summum illud beatumque componitur, ut corpus sine dolore
sit, animus sine perturbatione. Haec bona non crescunt si plena sunt: quo
enim crescet quod plenum est? Dolore corpus caret: quid ad hanc accedere
indolentiam potest? Animus constat sibi et placidus est: quid accedere ad
hanc tranquillitatem potest? [46] Quemadmodum serenitas caeli non recipit
maiorem adhuc claritatem in sincerissimum nitorem repurgata, sic hominis
corpus animumque curantis et bonum suum ex utroque nectentis perfectus est
status, et summam voti sui invenit si nec aestus animo est nec dolor
corpori. Si qua extra blandimenta contingunt, non augent summum bonum, sed,
ut ita dicam, condiunt et oblectant; absolutum enim illud humanae naturae
bonum corporis et animi pace contentum est.
[47] Dabo apud Epicurum tibi etiam nunc simillimam huic nostrae divisionem
bonorum. Alia enim sunt apud illum quae malit contingere sibi, ut corporis
quietem ab omni incommodo liberam et animi remissionem bonorum suorum
contemplatione gaudentis; alia sunt quae, quamvis nolit accidere,
nihilominus laudat et comprobat, tamquam illam quam paulo ante dicebam malae
valetudinis et dolorum gravissimorum perpessionem, in qua Epicurus fuit illo
summo ac fortunatissimo die suo. Ait enim se vesicae et exulcerati ventris
tormenta tolerare ulteriorem doloris accessionem non recipientia, esse
nihilominus sibi illum beatum diem. Beatum autem diem agere nisi qui est in
summo bono non potest. [48] Ergo et apud Epicurum sunt haec bona, quae
malles non experiri, sed, quia ita res tulit, et amplexanda et laudanda et
exaequanda summis sunt. Non potest dici hoc non esse par maximis bonum quod
beatae vitae clausulam imposuit, cui Epicurus extrema voce gratias egit.
[49] Permitte mihi, Lucili virorum optime, aliquid audacius dicere: si ulla
bona maiora esse aliis possent, haec ego quae tristia videntur mollibus
illis et delicatis praetulissem, haec maiora dixissem. Maius est enim
difficilia perfringere quam laeta moderari. [50] Eadem ratione fit, scio, ut
aliquis felicitatem bene et ut calamitatem fortiter ferat. Aeque esse fortis
potest qui pro vallo securus excubuit nullis hostibus castra temptantibus et
qui succisis poplitibus in genua se excepit nec arma dimisit: 'macte virtute
esto' sanguinulentis et ex acie redeuntibus dicitur. Itaque haec magis
laudaverim bona exercitata et fortia et cum fortuna rixata. [51] Ego dubitem
quin magis laudem truncam illam et retorridam manum Mucii quam cuiuslibet
fortissimi salvam? Stetit hostium flammarumque contemptor et manum suam in
hostili foculo destillantem perspectavit, donec Porsina cuius poenae favebat
gloriae invidit et ignem invito eripi iussit. [52] Hoc bonum quidni inter
prima numerem tantoque maius putem quam illa secura et intemptata fortunae
quanto rarius est hostem amissa manu vicisse quam armata? 'Quid ergo?'
inquis 'hoc bonum tibi optabis?' Quidni? hoc enim nisi qui potest et optare,
non potest facere. [53] An potius optem ut malaxandos articulos exoletis
meis porrigam? ut muliercula aut aliquis in mulierculam ex viro versus
digitulos meos ducat? Quidni ego feliciorem putem Mucium, quod sic tractavit
ignem quasi illam manum tractatori praestitisset? In integrum restituit
quidquid erraverat: confecit bellum inermis ac mancus et illa manu trunca
reges duos vicit. Vale.
LXVII. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Ut a communibus initium faciam, ver aperire se coepit, sed iam
inclinatum in aestatem, quo tempore calere debebat, intepuit nec adhuc illi
fides est; saepe enim in hiemem revolvitur. Vis scire quam dubium adhuc sit?
nondum me committo frigidae verae, adhuc rigorem eius infringo. 'Hoc est'
inquis 'nec calidum nec frigidum pati.' Ita est, mi Lucili: iam aetas mea
contenta est suo frigore; vix media regelatur aestate. Itaque maior pars in
vestimentis degitur. [2] Ago gratias senectuti quod me lectulo affixit:
quidni gratias illi hoc nomine agam? Quidquid debebam nolle, non possum. Cum
libellis mihi plurimus sermo est. Si quando intervenerunt epistulae tuae,
tecum esse mihi videor et sic afficior animo tamquam tibi non rescribam sed
respondeam. Itaque et de hoc quod quaeris, quasi colloquar tecum, quale sit
una scrutabimur.
[3] Quaeris an omne bonum optabile sit. 'Si bonum est' inquis 'fortiter
torqueri et magno animo uri et patienter aegrotare, sequitur ut ista
optabilia sint; nihil autem video ex istis voto dignum. Neminem certe adhuc
scio eo nomine votum solvisse quod flagellis caesus esset aut podagra
distortus aut eculeo longior factus.' [4] Distingue, mi Lucili, ista, et
intelleges esse in iis aliquid optandum. Tormenta abesse a me velim; sed si
sustinenda fuerint, ut me in illis fortiter, honeste, animose geram optabo.
Quidni ego malim non incidere bellum? sed si inciderit, ut vulnera, ut famem
et omnia quae bellorum necessitas affert generose feram optabo. Ton sum tam
demens ut aegrotare cupiam; sed si aegrotandum fuerit, ut nihil
intemperanter, nihil effeminate faciam optabo. Ita non incommoda optabilia
sunt, sed virtus qua perferuntur incommoda.
[5] Quidam ex nostris existimant omnium istorum fortem tolerantiam non esse
optabilem, sed ne abominandam quidem, quia voto purum bonum peti debet et
tranquillum et extra molestiam positum. Ego dissentio. Quare? primum quia
fieri non potest ut aliqua res bona quidem sit sed optabilis non sit; deinde
si virtus optabilis est, nullum autem sine virtute bonum, et omne bonum
optabile est; deinde etiam si *** tormentorum fortis patientia optabilis
est. [6] Etiam nunc interrogo: nempe fortitudo optabilis est? Atqui pericula
contemnit et provocat; pulcherrima pars eius maximeque mirabilis illa est,
non cedere ignibus, obviam ire vulneribus, interdum tela ne vitare quidem
sed pectore excipere. Si fortitudo optabilis est, et tormenta patienter
ferre optabile est; hoc enim fortitudinis pars est. Sed separa ista, ut
dixi: nihil erit quod tibi faciat errorem. Non enim pati tormenta optabile
est, sed pati fortiter: illud opto 'fortiter', quod est virtus. [7] 'Quis
tamen umquam hoc sibi optavit?' Quaedam vota aperta et professa sunt, cum
particulatim fiunt; quaedam latent, cum uno voto multa comprensa sunt.
Tamquam opto mihi vitam honestam; vita autem honesta actionibus variis
constat: in hac es Reguli arca, Catonis scissum manu sua vulnus, Rutili
exsilium, calix venenatus qui Socraten transtulit e carcere in caelum. Ita
cum optavi mihi vitam honestam, et haec optavi sine quibus interdum honesta
non potest esse.
[8] O terque quaterque beati,
Quid interest, optes hoc alicui an optabile fuisse fatearis? [9] Decius se
pro re publica devovit et in medios hostes concitato equo mortem petens
irruit. Alter post hunc, paternae virtutis aemulus, conceptis sollemnibus ac
iam familiaribus verbis in aciem confertissimam incucurrit, de hoc
sollicitus tantum, ut litaret, optabilem rem putans bonam mortem. Dubitas
ergo an optimum sit memorabilem mori et in aliquo opere virtutis? [10] Cum
aliquis tormenta fortiter patitur, omnibus virtutibus utitur. Fortasse una
in promptu sit et maxime appareat, patientia; ceterum illic est fortitudo,
cuius patientia et perpessio et tolerantia rami sunt; illic est prudentia,
sine qua nullum initur consilium, quae suadet quod effugere non possis quam
fortissime ferre; illic est constantia, quae deici loco non potest et
propositum nulla vi extorquente dimittit; illic est individuus ille
comitatus virtutum. Quidquid honeste fit una virtus facit, sed ex consilii
sententia; quod autem ab omnibus virtutibus comprobatur, etiam si ab una
fieri videtur, optabile est.
[11] Quid? tu existimas ea tantum optabilia esse quae per voluptatem et
otium veniunt, quae excipiuntur foribus ornatis? Sunt quaedam tristis vultus
bona; sunt quaedam vota quae non gratulantium coetu, sed adorantium
venerantiumque celebrantur. [12] Ita tu non putas Regulum optasse ut ad
Poenos perveniret? Indue magni viri animum et ab opinionibus vulgi secede
paulisper; cape, quantam debes, virtutis pulcherrimae ac magnificentissimae
speciem, quae nobis non ture nec sertis, sed sudore ct sanguine colenda est.
[13] Aspice M. Catonem sacro illi pectori purissimas manus admoventem et
vulnera parum alte demissa laxantem. Utrum tandem illi dicturus es 'vellem
quae velles' et 'moleste fero' an 'feliciter quod agis'? [14] Hoc loco mihi
Demetrius noster occurrit, qui vitam securam et sine ullis fortunae
incursionibus mare mortuum vocat. Nihil habere ad quod exciteris, ad quod te
concites, cuius denuntiatione et incursu firmitatem animi tui temptes, sed
in otio inconcusso iacere non est tranquillitas: malacia est. [15] Attalus
Stoicus dicere solebat, 'malo me fortuna in castris suis quam in deliciis
habeat. Torqueor, sed fortiter: bene est. Occidor, sed fortiter: bene est.'
Audi Epicurum, dicet et 'dulce est'. Ego tam honestae rei ac severae numquam
molle nomen imponam. [16] Uror, sed invictus: quidni hoc optabile sit? - non
quod urit me ignis, sed quod non vincit. Nihil est virtute praestantius,
nihil pulchrius; et bonum est et optabile quidquid ex huius geritur imperio.
Vale.
LXVIII. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Consilio tuo accedo: absconde te in otio, sed et ipsum otium absconde.
Hoc te facturum Stoicorum etiam si non praecepto, at exemplo licet scias;
sed ex praecepto quoque facies: et tibi et cui voles approbaris. [2] Nec ad
omnem rem publicam mittimus nec semper nec sine ullo fine; praeterea, cum
sapienti rem publicam ipso dignam dedimus, id est mundum, non est extra rem
publicam etiam si recesserit, immo fortasse relicto uno angulo in maiora
atque ampliora transit et caelo impositus intellegit, cum sellam aut
tribunal ascenderet, quam humili loco sederit. Depone hoc apud te, numquam
plus agere sapientem quam cum in conspectum eius divina atque humana
venerunt.
[3] Nunc ad illud revertor quod suadere tibi coeperam, ut otium tuum ignotum
sit. Non est quod inscribas tibi philosophiam ac quietem: aliud proposito
tuo nomen impone, valetudinem et imbecillitatem vocato et desidiam. Gloriari
otio iners ambitio est. [4] Animalia quaedam, ne inveniri possint, vestigia
sua circa ipsum cubile confundunt: idem tibi faciendum est, alioqui non
deerunt qui persequantur. Multi aperta transeunt, condita et abstrusa
rimantur; furem signata sollicitant. Vile videtur quidquid patet; aperta
effractarius praeterit. Hos mores habet populus, hos imperitissimus quisque:
in secreta irrumpere cupit. [5] Optimum itaque est non iactare otium suum;
iactandi autem genus est nimis latere et a conspectu hominum secedere. Ille
Tarentum se abdidit, ille Neapoli inclusus est, ille multis annis non
transit domus suae limen: convocat turbam quisquis otio suo aliquam fabulam
imposuit.
[6] Cum secesseris, non est hoc agendum, ut de te homines loquantur, sed ut
ipse tecum loquaris. Quid autem loqueris? quod homines de aliis libentissime
faciunt, de te apud te male existima: assuesces et dicere verum et audire.
Id autem maxime tracta quod in te esse infirmissimum senties. [7] Nota habet
sui quisque corporis vitia. Itaque alius vomitu levat stomachum, alius
frequenti cibo fulcit, alius interposito ieiunio corpus exhaurit et purgat;
ii quorum pedes dolor repetit aut vino aut balineo abstinent: in cetera
neglegentes huic a quo saepe infestantur occurrunt. Sic in animo nostro sunt
quaedam quasi causariae partes quibus adhibenda curatio est. [8] Quid in
otio facio? ulcus meum curo. Si ostenderem tibi pedem turgidum, lividam
manum, aut contracti cruris aridos nervos, permitteres mihi uno loco iacere
et fovere morbum meum: maius malum est hoc, quod non possum tibi ostendere:
in pectore ipso collectio et vomica est. Nolo nolo laudes, nolo dicas, 'o
magnum virum! contempsit omnia et damnatis humanae vitae furoribus fugit'.
Nihil damnavi nisi me. [9] Non est quod proficiendi causa venire ad me
velis. Erras, qui hinc aliquid auxili speras: non medicus sed aeger hic
habitat. Malo illa, cum discesseris, dicas: 'ego istum beatum hominem
putabam et eruditum, erexeram aures: destitutus sum, nihil vidi, nihil
audivi quod concupiscerem, ad quod reverterer'. Si hoc sentis, si hoc
loqueris, aliquid profectum est: malo ignoscas otio meo quam invideas.
[10] 'Otium' inquis 'Seneca, commendas mihi? ad Epicureas voces delaberis?'
Otium tibi commendo, in quo maiora agas et pulchriora quam quae reliquisti:
pulsare superbas potentiorum fores, digerere in litteram senes orbos,
plurimum in foro posse invidiosa potentia ac brevis est et, si verum
aestimes, sordida. [11] Ille me gratia forensi longe antecedet, ille
stipendiis militaribus et quaesita per hoc dignitate, ille clientium turba.
[cui in turba] Par esse non possum, plus habent gratiae: est tanti ab
omnibus vinci, dum a me fortuna vincatur. [12] Utinam quidem hoc propositum
sequi olim fuisset animus tibi! utinam de vita beata non in conspectu mortis
ageremus! Sed nunc quoque non moramur; multa enim quae supervacua esse et
inimica credituri fuimus rationi, nunc experientiae credimus. [13] Quod
facere solent qui serius exierunt et volunt tempus celeritate reparare,
calcar addamus. Haec aetas optime facit ad haec studia: iam despumavit, iam
vitia primo fervore adulescentiae indomita lassavit; non multum superest ut
exstinguat. [14] 'Et quando' inquis 'tibi proderit istud quod in exitu
discis, aut in quam rem?' In hanc, ut exeam melior. Non est tamen quod
existimes ullam aetatem aptiorem esse ad bonam mentem quam quae se multis
experimentis, longa ac frequenti rerum paenitentia domuit, quae ad salutaria
mitigatis affectibus venit. Hoc est huius boni tempus: quisquis senex ad
sapientiam pervenit, annis pervenit. Vale.
LXIX. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Mutare te loca et aliunde alio transilire nolo, primum quia tam frequens
migratio instabilis animi est: coalescere otio non potest nisi desit
circumspicere et errare. Ut animum possis continere, primum corporis tui
fugam siste. [2] Deinde plurimum remedia continuata proficiunt:
interrumpenda non est quies et vitae prioris oblivio; sine dediscere oculos
tuos, sine aures assuescere sanioribus verbis. Quotiens processeris, in ipso
transitu aliqua quae renovent cupiditates tuas tibi occurrent. [3]
Quemadmodum ei qui amorem exuere conatur evitanda est omnis admonitio
dilecti corporis - nihil enim facilius quam amor recrudescit -, ita qui
deponere vult desideria rerum omnium quarum cupiditate flagravit et oculos
et aures ab iis quae reliquit avertat. [4] Cito rebellat affectus. Quocumque
se verterit, pretium aliquod praesens occupationis suae aspiciet. Nullum
sine auctoramento malum est: avaritia pecuniam promittit, luxuria multas ac
varias voluptates, ambitio purpuram et plausum et ex hoc potentiam et
quidquid <potest> potentia. [5] Mercede te vitia sollicitant: hic tibi
gratis vivendum est. Vix effici toto saeculo potest ut vitia tam longa
licentia tumida subigantur et iugum accipiant, nedum si tam breve tempus
intervallis discindimus; unam quamlibet rem vix ad perfectum perducit
assidua vigilia et intentio. [6] Si me quidem velis audire, hoc meditare et
exerce, ut mortem et excipias et, si ita res suadebit, accersas: interest
nihil, illa ad nos veniat an ad illam nos. Illud imperitissimi cuiusque
verbum falsum esse tibi ipse persuade: 'bella res est mori sua morte'. Nemo
moritur nisi sua morte. Illud praeterea tecum licet cogites: nemo nisi suo
die moritur. Nihil perdis ex tuo tempore; nam quod relinquis alienum est.
Vale.
optat aprum aut fulvum descendere monte leonem.
quis ante ora patrum Troiae sub moenibus altis
contigit oppetere!
Seneca | The Latin Library | The Classics Homepage |