EPISTULARUM MORALIUM AD LUCILIUM
LIBER QUINTUS
XLII. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Iam tibi iste persuasit virum se bonum esse? Atqui vir bonus tam cito
nec fieri potest nec intellegi. Scis quem nunc virum bonum dicam? hunc
secundae notae; nam ille alter fortasse tamquam phoenix semel anno
quingentesimo nascitur. Nec est mirum ex intervallo magna generari:
mediocria et in turbam nascentia saepe fortuna producit, eximia vero ipsa
raritate commendat. [2] Sed iste multum adhuc abest ab eo quod profitetur;
et si sciret quid esset vir bonus, nondum esse se crederet, fortasse etiam
fieri posse desperaret. 'At male existimat de malis.' Hoc etiam mali
faciunt, nec ulla maior poena nequitiaest quam quod sibi ac suis displicet.
[3] 'At odit eos qui subita et magna potentia impotenter utuntur.' Idem
faciet cum idem potuerit. Multorum quia imbecilla sunt latent vitia, non
minus ausura cum illis vires suae placuerint quam illa quae iam felicitas
aperuit. Instrumenta illis explicandae nequitiae desunt. [4] Sic tuto
serpens etiam pestifera tractatur dum riget frigore: non desunt tunc illi
venena sed torpent. Multorum crudelitas et ambitio et luxuria, ut paria
pessimis audeat, fortunae favore deficitur. Eadem velle [subaudi si]
cognosces: da posse quantum volunt. [5] Meministi, cum quendam affirmares
esse in tua potestate, dixisse me volaticum esse ac levem et te non pedem
eius tenere sed pinnam? Mentitus sum: pluma tenebatur, quam remisit et
fugit. Scis quos postea tibi exhibuerit ludos, quam multa in caput suum
casura temptaverit. Non videbat se per aliorum pericula in suum ruere non
cogitabat quam onerosa essent quae petebat, etiam si supervacua non essent.
[6] Hoc itaque in his quae affectamus, ad quae labore magno contendimus,
inspicere debemus, aut nihil in illis commodi esse aut plus incommodi:
quaedam supervacua sunt, quaedam tanti non sunt. Sed hoc non pervidemus et
gratuita nobis videntur quae carissime constant. [7] Ex eo licet stupor
noster appareat, quod ea sola putamus emi pro quibus pecuniam solvimus, ea
gratuita vocamus pro quibus nos ipsos impendimus. Quae emere nollemus si
domus nobis nostra pro illis esset danda, si amoenum aliquod fructuosumve
praedium, ad ea paratissimi sumus pervenire cum sollicitudine, cum periculo,
cum iactura pudoris et libertatis et temporis; adeo nihil est cuique se
vilius. [8] Idem itaque in omnibus consiliis rebusque faciamus quod solemus
facere quotiens ad institorem alicuius mercis accessimus: videamus hoc quod
concupiscimus quanti deferatur. Saepe maximum pretium est pro quo nullum
datur. Multa possum tibi ostendere quae acquisita acceptaque libertatem
nobis extorserint; nostri essemus, si ista nostra non essent. [9] Haec ergo
tecum ipse versa, non solum ubi de incremento agetur, sed etiam ubi de
iactura. 'Hoc periturum est.' Nempe adventicium fuit; tam facile sine isto
vives quam vixisti. Si diu illud habuisti, perdis postquam satiatus es; si
non diu, perdis antequam assuescas. 'Pecuniam minorem habebis.' Nempe et
molestiam. [10] 'Gratiam minorem.' Nempe et invidiam. Circumspice ista quae
nos agunt in insaniam, quae cum plurimis lacrimis amittimus: scies non
damnum in iis molestum esse, sed opinionem damni. Nemo illa perisse sentit
sed cogitat. Qui se habet nihil perdidit: sed quoto cuique habere se
contigit? Vale.
XLIII. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Quomodo hoc ad me pervenerit quaeris, quis mihi id te cogitare
narraverit quod tu nulli narraveras? Is qui scit plurimum, rumor. 'Quid
ergo?' inquis 'tantus sum ut possim excitare rumorem?' Non est quod te ad
hunc locum respiciens metiaris: ad istum respice in quo moraris. [2]
Quidquid inter vicina eminet magnum est illic ubi eminet; nam magnitudo non
habet modum certum: comparatio illam aut tollit aut deprimit. Navis quae in
flumine magna est in mari parvula est; gubernaculum quod alteri navi magnum
alteri exiguum est. [3] Tu nunc in provincia, licet contemnas ipse te,
magnus es. Quid agas, quemadmodum cenes, quemadmodum dormias, quaeritur,
scitur: eo tibi diligentius vivendum est. Tunc autem felicem esse te iudica
cum poteris in publico vivere, cum te parietes tui tegent, non abscondent,
quos plerumque circumdatos nobis iudicamus non ut tutius vivamus, sed ut
peccemus occultius. [4] Rem dicam ex qua mores aestimes nostros: vix
quemquam invenies qui possit aperto ostio vivere. Ianitores conscientia
nostra, non superbia opposuit: sic vivimus ut deprendi sit subito aspici.
Quid autem prodest recondere se et oculos hominum auresque vitare? [5] Bona
conscientia turbam advocat, mala etiam in solitudine anxia atque sollicita
est. Si honesta sunt quae facis, omnes sciant; si turpia, quid refert
neminem scire cum tu scias? O te miserum si contemnis hunc testem! Vale.
XLIV. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Iterum tu mihi te pusillum facis et dicis malignius tecum egisse naturam
prius, deinde fortunam, cum possis eximere te vulgo et ad felicitatem
hominum maximam emergere. Si quid est aliud in philosophia boni, hoc est,
quod stemma non inspicit; omnes, si ad originem primam revocantur, a dis
sunt. [2] Eques Romanus es, et ad hunc ordinem tua te perduxit industria; at
mehercules multis quattuordecim clausa sunt, non omnes curia admittit,
castra quoque quos ad laborem et periculum recipiant fastidiose legunt: bona
mens omnibus patet, omnes ad hoc sumus nobiles. Nec reicit quemquam
philosophia nec eligit: omnibus lucet. [3] Patricius Socrates non fuit;
Cleanthes aquam traxit et rigando horto locavit manus; Platonem non accepit
nobilem philosophia sed fecit: quid est quare desperes his te posse fieri
parem? Omnes hi maiores tui sunt, si te illis geris dignum; geres autem, si
hoc protinus tibi ipse persuaseris, a nullo te nobilitate superari. [4]
Omnibus nobis totidem ante nos sunt; nullius non origo ultra memoriam iacet.
Platon ait neminem regem non ex servis esse oriundum, neminem non servum ex
regibus. Omnia ista longa varietas miscuit et sursum deorsum fortuna
versavit. [5] Quis est generosus? ad virtutem bene a natura compositus. Hoc
unum intuendum est: alioquin si ad vetera revocas, nemo non inde est ante
quod nihil est. A primo mundi ortu usque in hoc tempus perduxit nos ex
splendidis sordidisque alternata series. Non facit nobilem atrium plenum
fumosis imaginibus; nemo in nostram gloriam vixit nec quod ante nos fuit
nostrum est: animus facit nobilem, cui ex quacumque condicione supra
fortunam licet surgere. [6] Puta itaque te non equitem Romanum esse sed
libertinum: potes hoc consequi, ut solus sis liber inter ingenuos.
'Quomodo?' inquis. Si mala bonaque non populo auctore distineris. Intuendum
est non unde veniant, sed quo eant. Si quid est quod vitam beatam potest
facere, id bonum est suo iure; depravari enim in malum non potest. [7] Quid
est ergo in quo erratur, cum omnes beatam vitam optent? quod instrumenta
eius pro ipsa habent et illam dum petunt fugiunt. Nam cum summa vitae beatae
sit solida securitas et eius inconcussa fiducia, sollicitudinis colligunt
causas et per insidiosum iter vitae non tantum ferunt sarcinas sed trahunt;
ita longius ab effectu eius quod petunt semper abscedunt et quo plus operae
impenderunt, hoc se magis impediunt et feruntur retro. Quod evenit in
labyrintho properantibus: ipsa illos velocitas implicat. Vale.
XLV. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Librorum istic inopiam esse quereris. Non refert quam multos sed quam
bonos habeas: lectio certa prodest, varia delectat. Qui quo destinavit
pervenire vult unam sequatur viam, non per multas vagetur: non ire istuc sed
errare est. [2] 'Vellem' inquis '<non> magis consilium mihi quam libros
dares.' Ego vero quoscumque habeo mittere paratus sum et totum horreum
excutere; me quoque isto, si possem, transferrem, et nisi mature te finem
officii sperarem impetraturum, hanc senilem expeditionem indixissem mihi nec
me Charybdis et Scylla et fabulosum istud fretum deterrere potuissent.
Tranassem ista, non solum traiecissem, dummodo te complecti possem et
praesens aestimare quantum animo crevisses.
[3] Ceterum quod libros meos tibi mitti desideras, non magis ideo me
disertum puto quam formonsum putarem si imaginem meam peteres. Indulgentiae
scio istud esse, non iudici; et si modo iudici est, indulgentia tibi
imposuit. [4] Sed qualescumque sunt, tu illos sic lege tamquam verum quaeram
adhuc, non sciam, et contumaciter quaeram. Non enim me cuiquam emancipavi,
nullius nomen fero; multum magnorum virorum iudicio credo, aliquid et meo
vindico. Nam illi quoque non inventa sed quaerenda nobis reliquerunt, et
invenissent forsitan necessaria nisi et supervacua quaesissent. [5] Multum
illis temporis verborum cavillatio eripuit, captiosae disputationes quae
acumen irritum exercent. Nectimus nodos et ambiguam significationem verbis
illigamus ac deinde dissolvimus: tantum nobis vacat? iam vivere, iam mori
scimus? Tota illo mente pergendum est ubi provideri debet ne res nos, non
verba decipiant. [6] Quid mihi vocum similitudines distinguis, quibus nemo
umquam nisi dum disputat captus est? Res fallunt: illas discerne. Pro bonis
mala amplectimur; optamus contra id quod optavimus; pugnant vota nostra cum
votis, consilia cum consilis. [7] Adulatio quam similis est amicitiae! Non
imitatur tantum illam sed vincit et praeterit; apertis ac propitiis auribus
recipitur et in praecordia ima descendit, eo ipso gratiosa quo laedit: doce
quemadmodum hanc similitudinem possim dinoscere. Venit ad me pro amico
blandus inimicus; vitia nobis sub virtutum nomine obrepunt: temeritas sub
titulo fortitudinis latet, moderatio vocatur ignavia, pro cauto timidus
accipitur. In his magno periculo erramus: his certas notas imprime. [8]
Ceterum qui interrogatur an cornua habeat non est tam stultus ut frontem
suam temptet, nec rursus tam ineptus aut hebes ut nesciat <nisi> tu illi
subtilissima collectione persuaseris. Sic ista sine noxa decipiunt quomodo
praestigiatorum acetabula et calculi, in quibus me fallacia ipsa delectat.
Effice ut quomodo fiat intellegam: perdidi lusum. Idem de istis captionibus
dico - quo enim nomine potius sophismata appellem? -: nec ignoranti nocent
nec scientem iuvant.
[9] Si utique vis verborum ambiguitates diducere, hoc nos doce, beatum non
eum esse quem vulgus appellat, ad quem pecunia magna confluxit, sed illum
cui bonum omne in animo est, erectum et excelsum et mirabilia calcantem, qui
neminem videt cum quo se commutatum velit, qui hominem ea sola parte
aestimat qua homo est, qui natura magistra utitur, ad illius leges
componitur, sic vivit quomodo illa praescripsit; cui bona sua nulla vis
excutit, qui mala in bonum vertit, certus iudicii, inconcussus, intrepidus;
quem aliqua vis movet, nulla perturbat; quem fortuna, cum quod habuit telum
nocentissimum vi maxima intorsit, pungit, non vulnerat, et hoc raro; nam
cetera eius tela, quibus genus humanum debellatur, grandinis more
dissultant, quae incussa tectis sine ullo habitatoris incommodo crepitat ac
solvitur. [10] Quid me detines in eo quem tu ipse pseudomenon appellas, de
quo tantum librorum compositum est? Ecce tota mihi vita mentitur: hanc
coargue, hanc ad verum, si acutus es, redige. Necessaria iudicat quorum
magna pars supervacua est; etiam quae non est supervacua nihil in se momenti
habet in hoc, ut possit fortunatum beatumque praestare. Non enim statim
bonum est, si quid necessarium est: aut proicimus bonum, si hoc nomen pani
et polentae damus et ceteris sine quibus vita non ducitur. [11] Quod bonum
est utique necessarium est: quod necessarium est non utique bonum est,
quoniam quidem necessaria sunt quaedam eademque vilissima. Nemo usque eo
dignitatem boni ignorat ut illud ad haec in diem utilia demittat. [12] Quid
ergo? non eo potius curam transferes, ut ostendas omnibus magno temporis
impendio quaeri supervacua et multos transisse vitam dum vitae instrumenta
conquirunt? Recognosce singulos, considera universos: nullius non vita
spectat in crastinum. [13] Quid in hoc sit mali quaeris? Infinitum. Non enim
vivunt sed victuri sunt: omnia differunt. Etiamsi attenderemus, tamen nos
vita praecurreret; nunc vero cunctantes quasi aliena transcurrit et ultimo
die finitur, omni perit.
Sed ne epistulae modum excedam, quae non debet sinistram manum legentis
implere, in alium diem hanc litem cum dialecticis differam nimium subtilibus
et hoc solum curantibus, non et hoc. Vale.
XLVI. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Librum tuum quem mihi promiseras accepi et tamquam lecturus ex commodo
adaperui ac tantum degustare volui; deinde blanditus est ipse ut procederem
longius. Qui quam disertus fuerit ex hoc intellegas licet: levis mihi visus
est, cum esset nec mei nec tui corporis, sed qui primo aspectu aut Titi
Livii aut Epicuri posset videri. Tanta autem dulcedine me tenuit et traxit
ut illum sine ulla dilatione perlegerim. Sol me invitabat, fames admonebat,
nubes minabantur; tamen exhausi totum. [2] Non tantum delectatus sed gavisus
sum. Quid ingenii iste habuit, quid animi! Dicerem 'quid impetus!', si
interquievisset, si <ex> intervallo surrexisset; nunc non fuit impetus sed
tenor. Compositio virilis et sancta; nihilominus interveniebat dulce illud
et loco lene. Grandis, erectus es: hoc te volo tenere, sic ire. Fecit
aliquid et materia; ideo eligenda est fertilis, quae capiat ingenium, quae
incitet.
[3] <De> libro plura scribam cum illum retractavero; nunc parum mihi sedet
iudicium, tamquam audierim illa, non legerim. Sine me et inquirere. Non est
quod verearis: verum audies. O te hominem felicem, quod nihil habes propter
quod quisquam tibi tam longe mentiatur! nisi quod iam etiam ubi causa
sublata est mentimur consuetudinis causa. Vale.
XLVII. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Libenter ex iis qui a te veniunt cognovi familiariter te cum servis tuis
vivere: hoc prudentiam tuam, hoc eruditionem decet. 'Servi sunt.' Immo
homines. 'Servi sunt ' Immo contubernales. 'Servi sunt.' Immo humiles amici.
'Servi sunt.' Immo conservi, si cogitaveris tantundem in utrosque licere
fortunae. [2] Itaque rideo istos qui turpe existimant cum servo suo cenare:
quare, nisi quia superbissima consuetudo cenanti domino stantium servorum
turbam circumdedit? Est ille plus quam capit, et ingenti aviditate onerat
distentum ventrem ac desuetum iam ventris officio, ut maiore opera omnia
egerat quam ingessit. [3] At infelicibus servis movere labra ne in hoc
quidem ut loquantur, licet; virga murmur omne compescitur, et ne fortuita
quidem verberibus excepta sunt, tussis, sternumenta, singultus; magno malo
ulla voce interpellatum silentium luitur; nocte tota ieiuni mutique
perstant. [4] Sic fit ut isti de domino loquantur quibus coram domino loqui
non licet. At illi quibus non tantum coram dominis sed cum ipsis erat sermo,
quorum os non consuebatur, parati erant pro domino porrigere cervicem,
periculum imminens in caput suum avertere; in conviviis loquebantur, sed in
tormentis tacebant. [5] Deinde eiusdem arrogantiae proverbium iactatur,
totidem hostes esse quot servos: non habemus illos hostes sed facimus. Alia
interim crudelia, inhumana praetereo, quod ne tamquam hominibus quidem sed
tamquam iumentis abutimur. [quod] Cum ad cenandum discubuimus, alius sputa
deterget, alius reliquias temulentorum <toro> subditus colligit. [6] Alius
pretiosas aves scindit; per pectus et clunes certis ductibus circumferens
eruditam manum frusta excutit, infelix, qui huic uni rei vivit, ut altilia
decenter secet, nisi quod miserior est qui hoc voluptatis causa docet quam
qui necessitatis discit. [7] Alius vini minister in muliebrem modum ornatus
cum aetate luctatur: non potest effugere pueritiam, retrahitur, iamque
militari habitu glaber retritis pilis aut penitus evulsis tota nocte
pervigilat, quam inter ebrietatem domini ac libidinem dividit et in cubiculo
vir, in convivio puer est. [8] Alius, cui convivarum censura permissa est,
perstat infelix et exspectat quos adulatio et intemperantia aut gulae aut
linguae revocet in crastinum. Adice obsonatores quibus dominici palati
notitia subtilis est, qui sciunt cuius illum rei sapor excitet, cuius
delectet aspectus, cuius novitate nauseabundus erigi possit, quid iam ipsa
satietate fastidiat, quid illo die esuriat. Cum his cenare non sustinet et
maiestatis suae deminutionem putat ad eandem mensam cum servo suo accedere.
Di melius! quot ex istis dominos habet! [9] Stare ante limen Callisti domi
num suum vidi et eum qui illi impegerat titulum, qui inter reicula manicipia
produxerat, aliis intrantibus excludi. Rettulit illi gratiam servus ille in
primam decuriam coniectus, in qua vocem praeco experitur: et ipse illum
invicem apologavit, et ipse non iudicavit domo sua dignum. Dominus Callistum
vendidit: sed domino quam multa Callistus!
[10] Vis tu cogitare istum quem servum tuum vocas ex isdem seminibus ortum
eodem frui caelo, aeque spirare, aeque vivere, aeque mori! tam tu illum
videre ingenuum potes quam ille te servum. Variana clade multos
splendidissime natos, senatorium per militiam auspicantes gradum, fortuna
depressit: alium ex illis pastorem, alium custodem casae fecit. Contemne
nunc eius fortunae hominem in quam transire dum contemnis potes.
[11] Nolo in ingentem me locum immittere et de usu servorum disputare, in
quos superbissimi, crudelissimi, contumeliosissimi sumus. Haec tamen
praecepti mei summa est: sic cum inferiore vivas quemadmodum tecum
superiorem velis vivere. Quotiens in mentem venerit quantum tibi in servum
<tuum> liceat, veniat in mentem tantundem in te domino tuo licere. [12] 'At
ego' inquis 'nullum habeo dominum.' Bona aetas est: forsitan habebis. Nescis
qua aetate Hecuba servire coeperit, qua Croesus, qua Darei mater, qua
Platon, qua Diogenes? [13] Vive cum servo clementer, comiter quoque, et in
sermonem illum admitte et in consilium et in convictum.
Hoc loco acclamabit mihi tota manus delicatorum 'nihil hac re humilius,
nihil turpius'. Hos ego eosdem deprehendam alienorum servorum osculantes
manum. [14] Ne illud quidem videtis, quam omnem invidiam maiores nostri
dominis, omnem contumeliam servis detraxerint? Dominum patrem familiae
appellaverunt, servos - quod etiam in mimis adhuc durat - familiares;
instituerunt diem festum, non quo solo cum servis domini vescerentur, sed
quo utique; honores illis in domo gerere, ius dicere permiserunt et domum
pusillam rem publicam esse iudicaverunt. [15] 'Quid ergo? omnes servos
admovebo mensae meae?' Non magis quam omnes liberos. Erras si existimas me
quosdam quasi sordidioris operae reiecturum, ut puta illum mulionem et illum
bubulcum. Non ministeriis illos aestimabo sed moribus: sibi quisque dat
mores, ministeria casus assignat. Quidam cenent tecum quia digni sunt,
quidam ut sint; si quid enim in illis ex sordida conversatione servile est,
honestiorum convictus excutiet. [16] Non est, mi Lucili, quod amicum tantum
in foro et in curia quaeras: si diligenter attenderis, et domi invenies.
Saepe bona materia cessat sine artifice: tempta et experire. Quemadmodum
stultus est qui equum empturus non ipsum inspicit sed stratum eius ac
frenos, sic stultissimus est qui hominem aut ex veste aut ex condicione,
quae vestis modo nobis circumdata est, aestimat. [17] 'Servus est.' Sed
fortasse liber animo. 'Servus est.' Hoc illi nocebit? Ostende quis non sit:
alius libidini servit, alius avaritiae, alius ambitioni, <omnes spei>, omnes
timori. Dabo consularem aniculae servientem, dabo ancillulae divitem,
ostendam nobilissimos iuvenes mancipia pantomimorum: nulla servitus turpior
est quam voluntaria. Quare non est quod fastidiosi isti te deterreant
quominus servis tuis hilarem te praestes et non superbe superiorem: colant
potius te quam timeant.
[18] Dicet aliquis nunc me vocare ad pilleum servos et dominos de fastigio
suo deicere, quod dixi, 'colant potius dominum quam timeant'. 'Ita' inquit
'prorsus? colant tamquam clientes, tamquam salutatores?' Hoc qui dixerit
obliviscetur id dominis parum non esse quod deo sat est. Qui colitur, et
amatur: non potest amor cum timore misceri. [19] Rectissime ergo facere te
iudico quod timeri a servis tuis non vis, quod verborum castigatione uteris:
verberibus muta admonentur. Non quidquid nos offendit et laedit; sed ad
rabiem cogunt pervenire deliciae, ut quidquid non ex voluntate respondit
iram evocet. [20] Regum nobis induimus animos; nam illi quoque obliti et
suarum virium et imbecillitas alienae sic excandescunt, sic saeviunt, quasi
iniuriam acceperint, a cuius rei periculo illos fortunae suae magnitudo
tutissimos praestat. Nec hoc ignorant, sed occasionem nocendi captant
querendo; acceperunt iniuriam ut facerent.
[21] Diutius te morari nolo; non est enim tibi exhortatione opus. Hoc habent
inter cetera boni mores: placent sibi, permanent. Levis est malitia, saepe
mutatur, non in melius sed in aliud. Vale.
XLVIII. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Ad epistulam quam mihi ex itinere misisti, tam longam quam ipsum iter
fuit, postea rescribam; seducere me debeo et quid suadeam circumspicere. Nam
tu quoque, qui consulis, diu an consuleres cogitasti: quanto magis hoc mihi
faciendum est, cum longiore mora opus sit ut solvas quaestionem quam ut
proponas? utique cum aliud tibi expediat, aliud mihi. [2] Iterum ego tamquam
Epicureus loquor? mihi vero idem expedit quod tibi: aut non sum amicus, nisi
quidquid agitur ad te pertinens meum est. Consortium rerum omnium inter nos
facit amicitia; nec secundi quicquam singulis est nec adversi; in commune
vivitur. Nec potest quisquam beate degere qui se tantum intuetur, qui omnia
ad utilitates suas convertit: alteri vivas oportet, si vis tibi vivere. [3]
Haec societas diligenter et sancte observata, quae nos homines hominibus
miscet et iudicat aliquod esse commune ius generis humani, plurimum ad illam
quoque de qua loquebar interiorem societatem amicitiae colendam proficit;
omnia enim cum amico communia habebit qui multa cum homine.
[4] Hoc, Lucili virorum optime, mihi ab istis subtilibus praecipi malo, quid
amico praestare debeam, quid homini, quam quot modis 'amicus' dicatur, et
'homo' quam multa significet. In diversum ecce sapientia et stultitia
discedunt! cui accedo? in utram ire partem iubes? Illi homo pro amico est,
huic amicus non est pro homine; ille amicum sibi parat, hic se amico: tu
mihi verba distorques et syllabas digeris. [5] Scilicet nisi interrogationes
vaferrimas struxero et conclusione falsa a vero nascens mendacium
adstrinxero, non potero a fugiendis petenda secernere. Pudet me: in re tam
seria senes ludimus. [Vale. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM.]
[6] 'Mus syllaba est; mus autem caseum rodit; syllaba ergo caseum rodit.'
Puta nunc me istuc non posse solvere: quod mihi ex ista inscientia periculum
imminet? quod incommodum? Sine dubio verendum est ne quando in muscipulo
syllabas capiam, aut ne quando, si neglegentior fuero, caseum liber comedat.
Nisi forte illa acutior est collectio: 'mus syllaba est; syllaba autem
caseum non rodit; mus ergo caseum non rodit'. [7] O pueriles ineptias! in
hoc supercilia subduximus? in hoc barbam demisimus? hoc est quod tristes
docemus et pallidi? Vis scire quid philosophia promittat generi humano?
consilium. Alium mors vocat, alium paupertas urit, alium divitiae vel
alienae torquent vel suae; ille malam fortunam horret, hic se felicitati
suae subducere cupit; hunc homines male habent, illum dii. Quid mihi lusoria
ista componis? non est iocandi locus: ad miseros advocatus es. Opem laturum
te naufragis, captis, aegris, egentibus, intentae securi subiectum
praestantibus caput pollicitus es: quo diverteris? quid agis? Hic cum quo
ludis timet: succurre, quidquid ‰laqueti respondentium poenis‰. Omnes
undique ad te manus tendunt, perditae vitae perituraeque auxilium aliquod
implorant, in te spes opesque sunt; rogant ut ex tanta illos volutatione
extrahas, ut disiectis et errantibus clarum veritatis lumen ostendas. [9]
Dic quid natura necessarium fecerit, quid supervacuum, quam faciles <leges>
posuerit, quam iucunda sit vita, quam expedita illas sequentibus, quam
acerba et implicita eorum qui opinioni plus quam naturae crediderunt *** si
prius docueris quam partem eorum levatura sint. Quid istorum cupiditates
demit? quid temperat? Utinam tantum non prodessent! nocent. Hoc tibi cum
voles manifestissimum faciam, comminui et debilitari generosam indolem in
istas argutias coniectam. [10] Pudet dicere contra fortunam militaturis quae
porrigant tela, quemadmodum illos subornent. Hac ad summum bonum itur? per
istud philosophiae 'sive nive' et turpes infamesque etiam ad album
sedentibus exceptiones? Quid enim aliud agitis, cum eum quem interrogatis
scientes in fraudem inducitis, quam ut formula cecidisse videatur? Sed
quemadmodum illos praetor, sic hos philosophia in integrum restituit. [11]
Quid disceditis ab ingentibus promissis et grandia locuti, effecturos vos ut
non magis auri fulgor quam gladii praestringat oculos meos, ut ingenti
constantia et quod omnes optant et quod omnes timent calcem, ad
grammaticorum elementa descenditis? Quid dicitis?
sic itur ad astra
Hoc enim est quod mihi philosophia promittit, ut parem deo faciat; ad hoc
invitatus sum, ad hoc veni: fidem praesta.
[12] Quantum potes ergo, mi Lucili, reduc te ab istis exceptionibus et
praescriptionibus philosophorum: aperta decent et simplicia bonitatem. Etiam
si multum superesset aetatis, parce dispensandum erat ut sufficeret
necessariis: nunc quae dementia est supervacua discere in tanta temporis
egestate! Vale.
XLIX. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Est quidem, mi Lucili, supinus et neglegens qui in amici memoriam ab
aliqua regione admonitus reducitur; tamen repositum in animo nostro
desiderium loca interdum familiaria evocant, nec exstinctam memoriam reddunt
sed quiescentem irritant, sicut dolorem lugentium, etiam si mitigatus est
tempore, aut servulus familiaris amisso aut vestis aut domus renovat. Ecce
Campania et maxime Neapolis ac Pompeiorum tuorum conspectus incredibile est
quam recens desiderium tui fecerint: totus mihi in oculis es. Cum maxime a
te discedo; video lacrimas combibentem et affectibus tuis inter ipsam
coercitionem exeuntibus non satis resistentem.
[2] Modo amisisse te videor; quid enim non 'modo' est, si recorderis? Modo
apud Sotionem philosophum puer sedi, modo causas agere coepi, modo desii
velle agere, modo desii posse. Infinita est velocitas temporis, quae magis
apparet respicientibus. Nam ad praesentia intentos fallit; adeo praecipitis
fugae transitus lenis est. [3] Causam huius rei quaeris? quidquid temporis
transit eodem loco est; pariter aspicitur, una iacet; omnia in idem
profundum cadunt. Et alioqui non possunt longa intervalla esse in ea re quae
tota brevis est. Punctum est quod vivimus et adhuc puncto minus; sed et hoc
minimum specie quadam longioris spatii natura derisit: aliud ex hoc
infantiam fecit, aliud pueritiam, aliud adulescentiam, aliud inclinationem
quandam ab adulescentia ad senectutem, aliud ipsam senectutem. In quam
angusto quodam quot gradus posuit! [4] Modo te prosecutus sum; et tamen hoc
'modo' aetatis nostrae bona portio est, cuius brevitatem aliquando
defecturam cogitemus. Non solebat mihi tam velox tempus videri: nunc
incredibilis cursus apparet, sive quia admoveri lineas sentio, sive quia
attendere coepi et computare damnum meum.
Eo magis itaque indignor aliquos ex hoc tempore quod sufficere ne ad
necessaria quidem potest, [5] etiam si custoditum diligentissime fuerit, in
supervacua maiorem partem erogare. Negat Cicero, si duplicetur sibi aetas,
habiturum se tempus quo legat lyricos: eodem loco <pono> dialecticos:
tristius inepti sunt. Illi ex professo lasciviunt, hi agere ipsos aliquid
existimant. [6] Nec ego nego prospicienda ista, sed prospicienda tantum et a
limine salutanda, in hoc unum, ne verba nobis dentur et aliquid esse in
illis magni ac secreti boni iudicemus. Quid te torques et maceras in ea
quaestione quam subtilius est contempsisse quam solvere? Securi est et ex
commodo migrantis minuta conquirere: cum hostis instat a tergo et movere se
iussus est miles, necessitas excutit quidquid pax otiosa collegerat. [7] Non
vacat mihi verba dubie cadentia consectari et vafritiam in illis meam
experiri.
Aspice qui coeant populi, quae moenia clusis
Magno mihi animo strepitus iste belli circumsonantis exaudiendus est. [8]
Demens omnibus merito viderer, si cum saxa in munimentum murorum senes
feminaeque congererent, cum iuventus intra portas armata signum eruptionis
exspectaret aut posceret, cum hostilia in portis tela vibrarent et ipsum
solum suffossionibus et cuniculis tremeret, sederem otiosus et eiusmodi
quaestiunculas ponens: 'quod non perdidisti habes; cornua autem non
perdidisti; cornua ergo habes' aliaque ad exemplum huius acutae delirationis
concinnata. [9] Atqui aeque licet tibi demens videar si istis impendero
operam: et nunc obsideor. Tunc tamen periculum mihi obsesso externum
immineret, murus me ab hoste secerneret: nunc mortifera mecum sunt. Non vaco
ad istas ineptias; ingens negotium in manibus est. Quid agam? mors me
sequitur, fugit vita. [10] Adversus haec me doce aliquid; effice ut ego
mortem non fugiam, vita me non effugiat. Exhortare adversus difficilia, [de
aequanimitate] adversus inevitabilia; angustias temporis mei laxa. Doce non
esse positum bonum vitae in spatio eius sed in usu posse fieri, immo
saepissime fieri, ut qui diu vixit parum vixerit. Dic mihi dormituro 'potes
non expergisci'; dic experrecto 'potes non dormire amplius'. Dic exeunti
'potes non reverti'; dic redeunti 'potes non exire'. [11] Erras si in
navigatione tantum existimas minimum esse quo <a> morte vita diducitur: in
omni loco aeque tenue intervallum est. Non ubique se mors tam prope
ostendit: ubique tam prope est. Has tenebras discute, et facilius ea trades
ad quae praeparatus sum. Dociles natura nos edidit, et rationem dedit
imperfectam, sed quae perfici posset. [12] De iustitia mihi, de pietate
disputa, de frugalitate, de pudicitia utraque, et illa cui alieni corporis
abstinentia est, et hac cui sui cura. Si me nolueris per devia ducere,
facilius ad id quo tendo perveniam; nam, ut ait ille tragicus, 'veritatis
simplex oratio est', ideoque illam implicari non oportet; nec enim quicquam
minus convenit quam subdola ista calliditas animis magna conantibus. Vale.
L. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Epistulam tuam accepi post multos menses quam miseras; supervacuum
itaque putavi ab eo qui afferebat quid ageres quaerere. Valde enim bonae
memoriae est, si meminit; et tamen spero te sic iam vivere ut, ubicumque
eris, sciam quid agas. Quid enim aliud agis quam ut meliorem te ipse cotidie
facias, ut aliquid ex erroribus ponas, ut intellegas tua vitia esse quae
putas rerum? Quaedam enim locis et temporibus adscribimus; at illa,
quocumque transierimus, secutura sunt. [2] Harpasten, uxoris meae fatuam,
scis hereditarium onus in domo mea remansisse. Ipse enim aversissimus ab
istis prodigiis sum; si quando fatuo delectari volo, non est mihi longe
quaerendus: me rideo. Haec fatua subito desiit videre. Incredibilem rem tibi
narro, sed veram: nescit esse sc caecam; subinde paedagogum suum rogat ut
migret, ait domum tenebricosam esse. [3] Hoc quod in illa ridemus omnibus
nobis accidere liqueat tibi: nemo se avarum esse intellegit, nemo cupidum.
Caeci tamen ducem quaerunt, nos sine duce erramus et dicimus, 'non ego
ambitiosus sum, sed nemo aliter Romae potest vivere; non ego sumptuosus sum,
sed urbs ipsa magnas impensas exigit; non est meum vitium quod iracundus
sum, quod nondum constitui certum genus vitae: adulescentia haec facit'.
[4] Quid nos decipimus? non est extrinsecus malum nostrum: intra nos est, in
visceribus ipsis sedet, et ideo difficulter ad sanitatem pervenimus quia nos
aegrotare nescimus. Si curari coeperimus, quando tot morborum tantas vires
discutiemus? Nunc vero ne quaerimus quidem medicum, qui minus negotii
haberet si adhiberetur ad recens vitium; sequerentur teneri et rudes animi
recta monstrantem. [5] Nemo difficulter ad naturam reducitur nisi qui ab
illa defecit: erubescimus discere bonam mentem. At mehercules, <si> turpe
est magistrum huius rei quaerere, illud desperandum est, posse nobis casu
tantum bonum influere: laborandum est et, ut verum dicam, ne labor quidem
magnus est, s modo, ut dixi, ante animum nostrum formare incipimus et
recorrigere quam indurescat pravitas eius. [6] Sed nec indurata despero:
nihil est quod non expugnet pertinax opera et intenta ac diligens cura.
Robora m rectum quamvis flexa revocabis; curvatas trabes calor explicat et
aliter natae in id finguntur quod usus noster exigit: quanto facilius animus
accipit formam, flexibilis et omni umore obsequentior! Quid enim est aliud
animus quam quodam modo se habens spiritus? vides autem tanto spiritum esse
faciliorem omni alia materia quanto tenuior est. [7] Illud, mi Lucili, non
est quod te impediat quominus de nobis bene speres, quod malitia nos iam
tenet, quod diu in possessione nostri est: ad neminem ante bona mens venit
quam mala; omnes praeoccupati sumus; virtutes discere vitia dediscere <est>.
[8] Sed eo maiore animo ad emendationem nostri debemus accedere quod semel
traditi nobis boni perpetua possessio est; non dediscitur virtus. Contraria
enim male in alieno haerent, ideo depelli et exturbari possunt; fideliter
sedent quae in locum suum veniunt. Virtus secundum naturam est, vitia
inimica et infesta sunt. [9] Sed quemadmodum virtutes receptae exire non
possunt facilisque earum tutela est, ita initium ad illas eundi arduum, quia
hoc proprium imbecillae mentis atque aegrae est, formidare inexperta; itaque
cogenda est ut incipiat. Deinde non est acerba medicina; protinus enim
delectat, dum sanat. Aliorum remediorum post sanitatem voluptas est,
philosophia pariter et salutaris et dulcis est. Vale.
LI. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Quomodo quisque potest, mi Lucili: tu istic habes Aetnam, <et illuc>
nobilissimum Siciliae montem - quem quare dixerit Messala unicum, sive
Valgius, apud utrumque enim legi, non reperio, cum plurima loca evomant
ignem, non tantum edita, quod crebrius evenit, videlicet quia ignis in
altissimum effertur, sed etiam iacentia -, nos, utcumque possumus, contenti
sumus Bais; quas postero die quam attigeram reliqui, locum ob hoc
devitandum, cum habeat quasdam naturales dotes, quia illum sibi celebrandum
luxuria desumpsit.
[2] 'Quid ergo? ulli loco indicendum est odium?' Minime; sed quemadmodum
aliqua vestis sapienti ac probo viro magis convenit quam aliqua, nec ullum
colorem ille odit sed aliquem parum putat aptum esse frugalitatem professo,
sic regio quoque est quam sapiens vir aut ad sapientiam tendens declinet
tamquam alienam bonis moribus. [3] Itaque de secessu cogitans numquam
Canopum eliget, quamvis neminem Canopus esse frugi vetet, ne Baias quidem:
deversorium vitiorum esse coeperunt. Illic sibi plurimum luxuria permittit,
illic, tamquam aliqua licentia debeatur loco, magis solvitur. [4] Non tantum
corpori sed etiam moribus salubrem locum eligere debemus; quemadmodum inter
tortores habitare nolim, sic ne inter popinas quidem. Videre ebrios per
litora errantes et comessationes navigantium et symphoniarum cantibus
strepentes lacus et alia quae velut soluta legibus luxuria non tantum peccat
sed publicat, quid necesse est? [5] Id agere debemus ut irritamenta vitiorum
quam longissime profugiamus; indurandus est animus et a blandimentis
voluptatum procul abstrahendus. Una Hannibalem hiberna solverunt et
indomitum illum nivibus atque Alpibus virum enervaverunt fomenta Campaniae:
armis vicit, vitiis victus est. [6] Nobis quoque militandum est, et quidem
genere militiae quo numquam quies, numquam otium datur: debellandae sunt in
primis voluptates, quae, ut vides, saeva quoque ad se ingenia rapuerunt. Si
quis sibi proposuerit quantum operis aggressus sit, sciet nihil delicate,
nihil molliter esse faciendum. Quid mihi cum istis calentibus stagnis? quid
cum sudatoriis, in quae siccus vapor corpora exhausurus includitur? omnis
sudor per laborem exeat. [7] Si faceremus quod fecit Hannibal, ut interrupto
cursu rerum omissoque bello fovendis corporibus operam daremus, nemo non
intempestivam desidiam, victori quoque, nedum vincenti, periculosam, merito
reprehenderet: minus nobis quam illis Punica signa sequentibus licet, plus
periculi restat cedentibus, plus operis etiam perseverantibus. [8] Fortuna
mecum bellum gerit: non sum imperata facturus; iugum non recipio, immo, quod
maiore virtute faciendum est, excutio. Non est emolliendus animus: si
voluptati cessero, cedendum est dolori, cedendum est labori, cedendum est
paupertati; idem sibi in me iuris esse volet et ambitio et ira; inter tot
affectus distrahar, immo discerpar. [9] Libertas proposita est; ad hoc
praemium laboratur. Quae sit libertas quaeris? Nulli rei servire, nulli
necessitati, nullis casibus, fortunam in aequum deducere. Quo die illam
intellexero plus posse, nil poterit: ego illam feram, cum in manu mors sit?
[10] His cogitationibus intentum loca seria sanctaque eligere oportet;
effeminat animos amoenitas nimia, nec dubie aliquid ad corrumpendum vigorem
potest regio. Quamlibet viam iumenta patiuntur quorum durata in aspero
ungula est: in molli palustrique pascuo saginata cito subteruntur. Et
fortior miles ex confragoso venit: segnis est urbanus et verna. Nullum
laborem recusant manus quae ad arma ab aratro transferuntur: in primo
deficit pulvere ille unctus et nitidus. [11] Severior loci disciplina firmat
ingenium aptumque magnis conatibus reddit. Literni honestius Scipio quam
Bais exulabat: ruina eiusmodi non est tam molliter collocanda. Illi quoque
ad quos primos fortuna populi Romani publicas opes transtulit, C. Marius et
Cn. Pompeius et Caesar, exstruxerunt quidem villas in regione Baiana, sed
illas imposuerunt summis iugis montium: videbatur hoc magis militare, ex
edito speculari late longeque subiecta. Aspice quam positionem elegerint,
quibus aedificia excitaverint locis et qualia: scies non villas esse sed
castra. [12] Habitaturum tu putas umquam fuisse illic M. Catonem, ut
praenavigantes adulteras dinumeraret et tot genera cumbarum variis coloribus
picta et fluvitantem toto lacu rosam, ut audiret canentium nocturna
convicia? nonne ille manere intra vallum maluisset, quod in unam noctem manu
sua ipse duxisset? Quidni mallet, quisquis vir est, somnum suum classico
quam symphonia rumpi?
[13] Sed satis diu cum Bais litigavimus, numquam satis cum vitiis, quae, oro
te, Lucili, persequere sine modo, sine fine; nam illis quoque nec finis est
nec modus. Proice quaecumque cor tuum laniant, quae si aliter extrahi
nequirent, cor ipsum cum illis reveliendum erat. Voluptates praecipue
exturba et invisissimas habe: latronum more, quos 'philÍtas' Aegyptii
vocant, in hoc nos amplectuntur, ut strangulent. Vale.
LII. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Quid est hoc, Lucili, quod nos alio tendentes alio trahit et eo unde
recedere cupimus impellit? quid colluctatur cum animo nostro nec permittit
nobis quicquam semel velle? Fluctuamur inter varia consilia; nihil libere
volumus, nihil absolute, nihil semper. [2] 'Stultitia' inquis 'est cui nihil
constat, nihil diu placet.' Sed quomodo nos aut quando ab illa revellemus?
Nemo per se satis valet ut emergat; oportet manum aliquis porrigat, aliquis
educat. [3] Quosdam ait Epicurus ad veritatem sine ullius adiutorio exisse,
fecisse sibi ipsos viam; hos maxime laudat quibus ex se impetus fuit, qui se
ipsi protulerunt: quosdam indigere ope aliena, non ituros si nemo
praecesserit, sed bene secuturos. Ex his Metrodorum ait esse; egregium hoc
quoque, sed secundae sortis ingenium. Nos ex illa prima nota non sumus; bene
nobiscum agitur, si in secundam recipimur. Ne hunc quidem contempseris
hominem qui alieno beneficio esse salvus potest; et hoc multum est, velle
servari. [4] Praeter haec adhuc invenies genus aliud hominum ne ipsum quidem
fastidiendum eorum qui cogi ad rectum compellique possunt, quibus non duce
tantum opus sit sed adiutore et, ut ita dicam, coactore; hic tertius color
est. Si quaeris huius quoque exemplar, Hermarchum ait Epicurus talem fuisse.
Itaque alteri magis gratulatur, alterum magis suspicit; quamvis enim ad
eundem finem uterque pervenerit, tamen maior est laus idem effecisse in
difficiliore materia. [5] Puta enim duo aedificia excitata esse, ambo paria,
aeque excelsa atque magnifica. Alter puram aream accepit, illic protinus
opus crevit; alterum fundamenta lassarunt in mollem et fluvidam humum missa
multumque laboris exhaustum est dum pervenitur ad solidum: intuentibus
quidquid fecit <alter> *** alterius magna pars et difficilior latet. [6]
Quaedam ingenia facilia, expedita, quaedam manu, quod aiunt, facienda sunt
et in fundamentis suis occupata. Itaque illum ego feliciorem dixerim qui
nihil negotii secum habuit, hunc quidem melius de se meruisse qui
malignitatem naturae suae vicit et ad sapientiam se non perduxit sed
extraxit.
[7] Hoc durum ac laboriosum ingenium nobis datum scias licet; imus per
obstantia. Itaque pugnemus, aliquorum invocemus auxilium. 'Quem' inquis
'invocabo? Hunc aut illum?' Tu vero etiam ad priores revertere, qui vacant;
adiuvare nos possunt non tantum qui sunt, sed qui fuerunt. [8] Ex his autem
qui sunt eligamus non eos qui verba magna celeritate praecipitant et
communes locos volvunt et in privato circulantur, sed eos qui vita docent,
qui cum dixerunt quid faciendum sit probant faciendo, qui docent quid
vitandum sit nec umquam in eo quod fugiendum dixerunt deprehenduntur; eum
elige adiutorem quem magis admireris cum videris quam cum audieris. [9] Nec
ideo te prohibuerim hos quoque audire quibus admittere populum ac disserere
consuetudo est, si modo hoc proposito in turbam prodeunt, ut meliores fiant
faciantque meliores, si non ambitionis hoc causa exercent. Quid enim turpius
philosophia captante clamores? numquid aeger laudat medicum secantem? [10]
Tacete, favete et praebete vos curationi; etiam si exclamaveritis, non
aliter audiam quam si ad tactum vitiorum vestrorum ingemescatis. Testari
vultis attendere vos moverique rerum magnitudine? sane liceat: ut quidem
iudicetis et feratis de meliore suffragium, quidni non permittam? Apud
Pythagoram discipulis quinque annis tacendum erat: numquid ergo existimas
statim illis et loqui et laudare licuisse?
[11] Quanta autem dementia eius est quem clamores imperitorum hilarem ex
auditorio dimittunt! Quid laetaris quod ab hominibus his laudatus es quos
non potes ipse laudare? Disserebat populo Fabianus, sed audiebatur modeste;
erumpebat interdum magnus clamor laudantium, sed quem rerum magnitudo
evocaverat, non sonus inoffense ac molliter orationis elapsae. [12] Intersit
aliquid inter clamorem theatri et scholae: est aliqua et laudandi elegantia.
Omnia rerum omnium, si observentur, indicia sunt, et argumentum morum ex
minimis quoque licet capere: impudicum et incessus ostendit et manus mota et
unum interdum responsum et relatus ad caput digitus et flexus oculorum;
improbum risus, insanum vultus habitusque demonstrat. Illa enim in apertum
per notas exeunt: qualis quisque sit scies, si quemadmodum laudet,
quemadmodum laudetur aspexeris. [13] Hinc atque illinc philosopho manus
auditor intentat et super ipsum caput mirantium turba consistit: non
laudatur ille nunc, si intellegis, sed conclamatur. Relinquantur istae voces
illis artibus quae propositum habent populo placere: philosophia adoretur.
[14] Permittendum erit aliquando iuvenibus sequi impetum animi, tunc autem
cum hoc ex impetu facient, cum silentium sibi imperare non poterunt; talis
laudatio aliquid exhortationis affert ipsis audientibus et animos
adulescentium exstimulat. <At> ad rem commoveantur, non ad verba composita;
alioquin nocet illis eloquentia, si non rerum cupiditatem facit sed sui.
[15] Differam hoc in praesentia; desiderat enim propriam et longam
exsecutionem, quemadmodum populo disserendum, quid sibi apud populum
permittendum sit, quid populo apud se. Damnum quidem fecisse philosophiam
non erit dubium postquam prostituta est; sed potest in penetralibus suis
ostendi, si modo non institorem sed antistitem nancta est. Vale.
ferrum acuant portis.
Seneca | The Latin Library | The Classics Homepage |