EPISTULARUM MORALIUM AD LUCILIUM
LIBER TERTIUS
XXII. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Iam intellegis educendum esse te ex istis occupationibus speciosis et
malis, sed quomodo id consequi possis quaeris. Quaedam non nisi a praesente
monstrantur; non potest medicus per epistulas cibi aut balinei tempus
eligere: vena tangenda est. Vetus proverbium est gladiatorem in harena
capere consilium: aliquid adversarii vultus, aliquid manus mota, aliquid
ipsa inclinatio corporis intuentem monet. [2] Quid fieri soleat, quid
oporteat, in universum et mandari potest et scribi; tale consilium non
tantum absentibus, etiam posteris datur: illud alterum, quando fieri debeat
aut quemadmodum, ex longinquo nemo suadebit, cum rebus ipsis deliberandum
est. [3] Non tantum praesentis sed vigilantis est occasionem observare
properantem; itaque hanc circumspice, hanc si videris prende, et toto
impetu, totis viribus id age ut te istis officiis exuas. Et quidem quam
sententiam feram attende: censeo aut ex ista vita tibi aut e vita exeundum.
Sed idem illud existimo, leni eundum via, ut quod male implicuisti solvas
potius quam abrumpas, dummodo, si alia solvendi ratio non erit, vel
abrumpas. Nemo tam timidus est ut malit semper pendere quam semel cadere.
[4] Interim, quod primum est, impedire te noli; contentus esto negotiis in
quae descendisti, vel, quod videri mavis, incidisti. Non est quod ad
ulteriora nitaris, aut perdes excusationem et apparebit te non incidisse.
Ista enim quae dici solent falsa sunt: 'non potui aliter. Quid si nollem?
necesse erat.' Nulli necesse est felicitatem cursu sequi: est aliquid, etiam
si non repugnare, subsistere nec instare fortunae ferenti.
[5] Numquid offenderis si in consilium non venio tantum sed advoco, et
quidem prudentiores quam ipse sum, ad quos soleo deferre si quid delibero?
Epicuri epistulam ad hanc rem pertinentem lege, Idomeneo quae inscribitur,
quem rogat ut quantum potest fugiat et properet, antequam aliqua vis maior
interveniat et auferat libertatem recedendi. [6] Idem tamen subicit nihil
esse temptandum nisi cum apte poterit tempestiveque temptari; sed cum illud
tempus captatum diu venerit, exsiliendum ait. Dormitare de fuga cogitantem
vetat et sperat salutarem etiam ex difficillimis exitum, si nec properemus
ante tempus nec cessemus in tempore. [7] Puto, nunc et Stoicam sententiam
quaeris. Non est quod quisquam illos apud te temeritatis infamet: cautiores
quam fortiores sunt. Exspectas forsitan ut tibi haec dicant: 'turpe est
cedere oneri; luctare cum officio quod semel recepisti. Non est vir fortis
ac strenuus qui laborem fugit, nisi crescit illi animus ipsa rerum
difficultate.' [8] Dicentur tibi ista, si operae pretium habebit
perseverantia, si nihil indignum bono viro faciendum patiendumve erit;
alioqui sordido se et contumelioso labore non conteret nec in negotiis erit
negotii causa. Ne illud quidem quod existimas facturum eum faciet, ut
ambitiosis rebus implicitus semper aestus earum ferat; sed cum viderit
gravia in quibus volutatur, incerta, ancipitia, referet pedem, non vertet
terga, sed sensim recedet in tutum. [9] Facile est autem, mi Lucili,
occupationes evadere, si occupationum pretia contempseris; illa sunt quae
nos morantur et detinent. 'Quid ergo? tam magnas spes relinquam? ab ipsa
messe discedam? nudum erit latus, incomitata lectica, atrium vacuum?' Ab his
ergo inviti homines recedunt et mercedem miseriarum amant, ipsas
exsecrantur. Sic de ambitione quo modo de amica queruntur, id est, si verum
affectum eorum inspicias, non oderunt sed litigant. Excute istos qui quae
cupiere deplorant et de earum rerum loquuntur fuga quibus carere non
possunt, videbis voluntariam esse illis in eo moram quod aegre ferre ipsos
et misere loquuntur. Ita est, Lucili: paucos servitus, plures servitutem
tenent. Sed si deponere illam in animo est et libertas bona fide placuit, in
hoc autem unum advocationem petis, ut sine perpetua sollicitudine id tibi
facere contingat, quidni tota te cohors Stoicorum probatura sit? omnes
Zenones et Chrysippi moderata, honesta, tua suadebunt. Sed si propter hoc
tergiversaris, ut circumaspicias quantum feras tecum et quam magna pecunia
instruas otium, numquam exitum invenies: nemo cum sarcinis enatat. Emerge ad
meliorem vitam propitiis diis, sed non sic quomodo istis propitii sunt
quibus bono ac benigno vultu mala magnifica tribuerunt, ob hoc unum
excusati, quod ista quae urunt, quae excruciant, optantibus data sunt.
[13] Iam imprimebam epistulae signum: resolvenda est, ut cum sollemni ad te
munusculo veniat et aliquam magnificam vocem ferat secum; et occurrit mihi
ecce nescio utrum verior an eloquentior. 'Cuius?' inquis. Epicuri; adhuc
enim alienas Åsarcinas adoroÅ: 'nemo non ita exit e vita tamquam modo
intraverit'. Quemcumque vis occupa, adulescentem, senem, medium: invenies
aeque timidum mortis, aeque inscium vitae. Nemo quicquam habet facti; in
futurum enim nostra distulimus. Nihil me magis in ista voce delectat quam
quod exprobratur senibus infantia. 'Nemo' inquit 'aliter quam quomodo natus
est exit e vita.' Falsum est: peiores morimur quam nascimur. Nostrum istud,
non naturae vitium est. Illa nobiscum queri debet et dicere, 'quid hoc est?
sine cupiditatibus vos genui, sine timoribus, sine superstitione, sine
perfidia ceterisque pestibus: quales intrastis exite'. Percepit sapientiam,
si quis tam securus moritur quam nascitur; nunc vero trepidamus cum
periculum accessit, non animus nobis, non color constat, lacrimae nihil
profuturae cadunt. Quid est turpius quam in ipso limine securitatis esse
sollicitum? Causa autem haec est, quod inanes omnium bonorum sumus, vitae
<iactura> laboramus. Non enim apud nos pars eius ulla subsedit: transmissa
est et effluxit. Nemo quam bene vivat sed quam diu curat, cum omnibus possit
contingere ut bene vivant, ut diu nulli. Vale.
XXIII. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Putas me tibi scripturum quam humane nobiscum hiemps gerit, quae et
remissa fuit et brevis, quam malignum ver sit, quam praeposterum frigus, et
alias ineptias verba quaerentium? Ego vero aliquid quod et mihi et tibi
prodesse possit scribam. Quid autem id erit nisi ut te exhorter ad bonam
mentem? Huius fundamentum quod sit quaeris? ne gaudeas vanis. Fundamentum
hoc esse dixi: culmen est. Ad summa pervenit qui scit quo gaudeat, qui
felicitatem suam in aliena potestate non posuit; sollicitus est et incertus
sui quem spes aliqua proritat, licet ad manum sit, licet non ex difficili
petatur, licet numquam illum sperata deceperint. [3] Hoc ante omnia fac, mi
Lucili: disce gaudere. Existimas nunc me detrahere tibi multas voluptates
qui fortuita summoveo, qui spes, dulcissima oblectamenta, devitandas
existimo? immo contra nolo tibi umquam deesse laetitiam. Volo illam tibi
domi nasci: nascitur si modo intra te ipsum fit. Ceterae hilaritates non
implent pectus; frontem remittunt, leves sunt, nisi forte tu iudicas eum
gaudere qui ridet: animus esse debet alacer et fidens et supra omnia
erectus. [4] Mihi crede, verum gaudium res severa est. An tu existimas
quemquam soluto vultu et, ut isti delicati loquuntur, hilariculo mortem
contemnere, paupertati domum aperire, voluptates tenere sub freno, meditari
dolorum patientiam? Haec qui apud se versat in magno gaudio est, sed parum
blando. In huius gaudii possessione esse te volo: numquam deficiet, cum
semel unde petatur inveneris. [5] Levium metallorum fructus in summo est:
illa opulentissima sunt quorum in alto latet vena assidue plenius responsura
fodienti. Haec quibus delectatur vulgus tenuem habent ac perfusoriam
voluptatem, et quodcumque invecticium gaudium est fundamento caret: hoc de
quo loquor, ad quod te conor perducere, solidum est et quod plus pateat
introrsus. [6] Fac, oro te, Lucili carissime, quod unum potest praestare
felicem: dissice et conculca ista quae extrinsecus splendent, quae tibi
promittuntur ab alio vel ex alio; ad verum bonum specta et de tuo gaude.
Quid est autem hoc 'de tuo'? te ipso et tui optima parte. Corpusculum bonum
esse credideris: veri boni aviditas tuta est. [7] Quod sit istud interrogas,
aut unde subeat? Dicam: ex bona conscientia, ex honestis consiliis, ex
rectis actionibus, ex contemptu fortuitorum, ex placido vitae et continuo
tenore unam prementis viam. Nam illi qui ex aliis propositis in alia
transiliunt aut ne transiliunt quidem sed casu quodam transmittuntur,
quomodo habere quicquam certum mansurumve possunt suspensi et vagi? [8]
Pauci sunt qui consilio se suaque disponant: ceteri, eorum more quae
fluminibus innatant, non eunt sed feruntur; ex quibus alia lenior unda
detinuit ac mollius vexit, alia vehementior rapuit, alia proxima ripae cursu
languescente deposuit, alia torrens impetus in mare eiecit. Ideo
constituendum est quid velimus et in eo perseverandum.
[9] Hic est locus solvendi aeris alieni. Possum enim tibi vocem Epicuri tui
reddere et hanc epistulam liberare: 'molestum est semper vitam inchoare';
aut si hoc modo magis sensus potest exprimi, 'male vivunt qui semper vivere
incipiunt'. [10] 'Quare?' inquis; desiderat enim explanationem ista vox.
Quia semper illis imperfecta vita est; non potest autem stare paratus ad
mortem qui modo incipit vivere. Id agendum est ut satis vixerimus: nemo hoc
praestat qui orditur cum maxime vitam. [11] Non est quod existimes
paucos.esse hos: propemodum omnes sunt. Quidam vero tunc incipiunt cum
desinendum est. Si hoc iudicas mirum, adiciam quod magis admireris: quidam
ante vivere desierunt quam inciperent. Vale.
XXIV. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Sollicitum esse te scribis de iudici eventu quod tibi furor inimici
denuntiat; existimas me suasurum ut meliora tibi ipse proponas et acquiescas
spei blandae. Quid enim necesse est mala accersere, satis cito patienda cum
venerint praesumere, ac praesens tempus futuri metu perdere? Est sine dubio
stultum, quia quandoque sis futurus miser, esse iam miserum. [2] Sed ego
alia te ad securitatem via ducam: si vis omnem sollicitudinem exuere,
quidquid vereris ne eveniat eventurum utique propone, et quodcumque est
illud malum, tecum ipse metire ac timorem tuum taxa: intelleges profecto aut
non magnum aut non longum esse quod metuis. [3] Nec diu exempla quibus
confirmeris colligenda sunt: omnis illa aetas tulit. In quamcumque partem
rerum vel civilium vel externarum memoriam miseris, occurrent tibi ingenia
aut profectus aut impetus magni. Numquid accidere tibi, si damnaris, potest
durius quam ut mittaris in exilium, ut ducaris in carcerem? Numquid ultra
quicquam ulli timendum est quam ut uratur, quam ut pereat? Singula ista
constitue et contemptores eorum cita, qui non quaerendi sed eligendi sunt.
[4] Damnationem suam Rutilius sic tulit tamquam nihil illi molestum aliud
esset quam quod male iudicaretur. Exilium Metellus fortiter tulit, Rutilius
etiam libenter; alter ut rediret rei publicae praestitit, alter reditum suum
Sullae negavit, cui nihil tunc negabatur. In carcere Socrates disputavit et
exire, cum essent qui promitterent fugam, noluit remansitque, ut duarum
rerum gravissimarum hominibus metum demeret, mortis et carceris. [5] Mucius
ignibus manum imposuit. Acerbum est uri: quanto acerbius si id te faciente
patiaris! Vides hominem non eruditum nec ullis praeceptis contra mortem aut
dolorem subornatum, militari tantum robore instructum, poenas a se irriti
conatus exigentem; spectator destillantis in hostili foculo dexterae stetit
nec ante removit nudis ossibus fluentem manum quam ignis illi ab hoste
subductus est. Facere aliquid in illis castris felicius potuit, nihil
fortius. Vide quanto acrior sit ad occupanda pericula virtus quam crudelitas
ad irroganda: facilius Porsina Mucio ignovit quod voluerat occidere quam
sibi Mucius quod non occiderat.
[6] 'Decantatae' inquis 'in omnibus scholis fabulae istae sunt; iam mihi,
cum ad contemnendam mortem ventum fuerit, Catonem narrabis.' Quidni ego
narrem ultima illa nocte Platonis librum legentem posito ad caput gladio?
Duo haec in rebus extremis instrumenta prospexerat, alterum ut vellet mori,
alterum ut posset. Compositis ergo rebus, utcumque componi fractae atque
ultimae poterant, id agendum existimavit ne cui Catonem aut occidere liceret
aut servare contingeret; [7] et stricto gladio quem usque in illum diem ab
omni caede purum servaverat, 'nihil' inquit 'egisti, fortuna, omnibus
conatibus meis obstando. Non pro mea adhuc sed pro patriae libertate
pugnavi, nec agebam tanta pertinacia ut liber, sed ut inter liberos,
viverem: nunc quoniam deploratae sunt res generis humani, Cato deducatur in
tutum.' [8] Impressit deinde mortiferum corpori vulnus; quo obligato a
medicis cum minus sanguinis haberet, minus virium, animi idem, iam non
tantum Caesari sed sibi iratus nudas in vulnus manus egit et generosum illum
contemptoremque omnis potentiae spiritum non emisit sed eiecit.
[9] Non in hoc exempla nunc congero ut ingenium exerceam, sed ut te adversus
id quod maxime terribile videtur exhorter; facilius autem exhortabor, si
ostendero non fortes tantum viros hoc momentum efflandae animae contempsisse
sed quosdam ad alia ignavos in hac re aequasse animum fortissimorum, sicut
illum Cn. Pompei socerum Scipionem, qui contrario in Africam vento relatus
cum teneri navem suam vidisset ab hostibus, ferro se transverberavit et
quaerentibus ubi imperator esset, 'imperator' inquit 'se bene habet'. [10]
Vox haec illum parem maioribus fecit et fatalem Scipionibus in Africa
gloriam non est interrumpi passa. Multum fuit Carthaginem vincere, sed
amplius mortem. 'Imperator' inquit 'se bene habet': an aliter debebat
imperator, et quidem Catonis, mori? [11] Non revoco te ad historias nec ex
omnibus saeculis contemptores mortis, qui sunt plurimi, colligo; respice ad
haec nostra tempora, de quorum languore ac delicis querimur: omnis ordinis
homines suggerent, omnis fortunae, omnis aetatis, qui mala sua morte
praeciderint. Mihi crede, Lucili, adeo mors timenda non est ut beneficio
eius nihil timendum sit. [12] Securus itaque inimici minas audi; et quamvis
conscientia tibi tua fiduciam faciat, tamen, quia multa extra causam valent,
et quod aequissimum est spera et ad id te quod est iniquissimum compara.
Illud autem ante omnia memento, demere rebus tumultum ac videre quid in
quaque re sit: scies nihil esse in istis terribile nisi ipsum timorem. [13]
Quod vides accidere pueris, hoc nobis quoque maiusculis pueris evenit: illi
quos amant, quibus assueverunt, cum quibus ludunt, si personatos vident,
expavescunt: non hominibus tantum sed rebus persona demenda est et reddenda
facies sua. [14] Quid mihi gladios et ignes ostendis et turbam carnificum
circa te frementem? Tolle istam pompam sub qua lates et stultos territas:
mors es, quam nuper servus meus, quam ancilla contempsit. Quid tu rursus
mihi flagella et eculeos magno apparatu explicas? quid singulis articulis
singula machinamenta quibus extorqueantur aptata et mille alia instrumenta
excarnificandi particulatim hominis? Pone ista quae nos obstupefaciunt; iube
conticiscere gemitus et exclamationes et vocum inter lacerationem elisarum
acerbitatem: nempe dolor es, quem podagricus ille contemnit, quem
stomachicus ille in ipsis delicis perfert, quem in puerperio puella
perpetitur. Levis es si ferre possum; brevis es si ferre non possum.
[15] Haec in animo voluta, quae saepe audisti, saepe dixisti; sed an vere
audieris, an vere dixeris, effectu proba; hoc enim turpissimum est quod
nobis obici solet, verba nos philosophiae, non opera tractare. Quid? tu nunc
primum tibi mortem imminere scisti, nunc exilium, nunc dolorem? in haec
natus es; quidquid fieri potest quasi futurum cogitemus. [16] Quod facere te
moneo scio certe fecisse: nunc admoneo ut animum tuum non mergas in istam
sollicitudinem; hebetabitur enim et minus habebit vigoris cum exsurgendum
erit. Abduc illum a privata causa ad publicam; dic mortale tibi et fragile
corpusculum esse, cui non ex iniuria tantum aut ex potentioribus viribus
denuntiabitur dolor: ipsae voluptates in tormenta vertuntur, epulae
cruditatem afferunt, ebrietates nervorum torporem tremoremque, libidines
pedum, manuum, articulorum omnium depravationes. [17] Pauper fiam: inter
plures ero. Exul fiam: ibi me natum putabo quo mittar. Alligabor: quid enim?
nunc solutus sum? ad hoc me natura grave corporis mei pondus adstrinxit.
Moriar: hoc dicis, desinam aegrotare posse, desinam alligari posse, desinam
mori posse.
[18] Non sum tam ineptus ut Epicuream cantilenam hoc loco persequar et dicam
vanos esse inferorum metus, nec Ixionem rota volvi nec saxum umeris Sisyphi
trudi in adversum nec ullius viscera et renasci posse cotidie et carpi: nemo
tam puer est ut Cerberum timeat et tenebras et larvalem habitum nudis
ossibus cohaerentium. Mors nos aut consumit aut exuit; emissis meliora
restant onere detracto, consumptis nihil restat, bona pariter malaque
summota sunt. [19] Permitte mihi hoc loco referre versum tuum, si prius
admonuero ut te iudices non aliis scripsisse ista sed etiam tibi. Turpe est
aliud loqui, aliud sentire: quanto turpius aliud scribere, aliud sentire!
Memini te illum locum aliquando tractasse, non repente nos in mortem
incidere sed minutatim procedere. [20] Cotidie morimur; cotidie enim demitur
aliqua pars vitae, et tunc quoque cum crescimus vita decrescit. Infantiam
amisimus, deinde pueritiam, deinde adulescentiam. Usque ad hesternum
quidquid trans;t temporis perit; hunc ipsum quem agimus diem cum morte
dividimus. Quemadmodum clepsydram non extremum stilicidium exhaurit sed
quidquid ante defluxit, sic ultima hora qua esse desinimus non sola mortem
facit sed sola consummat; tunc ad illam pervenimus, sed diu venimus. [21]
Haec cum descripsisses quo soles ore, semper quidem magnus, numquam tamen
acrior quam ubi veritati commodas verba, dixisti,
mors non una venit, sed quae rapit ultima mors est.
Malo te legas quam epistulam meam; apparebit enim tibi hanc quam timemus
mortem extremam esse, non solam.
[22] Video quo spectes: quaeris quid huic epistulae infulserim, quod dictum
alicuius animosum, quod praeceptum utile. Ex hac ipsa materia quae in
manibus fuit mittetur aliquid. Obiurgat Epicurus non minus eos qui mortem
concupiscunt quam eos qui timent, et ait: 'ridiculum est currere ad mortem
taedio vitae, cum genere vitae ut currendum ad mortem esset effeceris'. [23]
Item alio loco dicit: 'quid tam ridiculum quam appetere mortem, cum vitam
inquietam tibi feceris metu mortis?' His adicias et illud eiusdem notae
licet, tantam hominum imprudentiam esse, immo dementiam, ut quidam timore
mortis cogantur ad mortem. [24] Quidquid horum tractaveris, confirmabis
animum vel ad mortis vel ad vitae patientiam; [at] in utrumque enim monendi
ac firmandi sumus, et ne nimis amemus vitam et ne nimis oderimus. Etiam cum
ratio suadet finire se, non temere nec cum procursu capiendus est impetus.
[25] Vir fortis ac sapiens non fugere debet e vita sed exire; et ante omnia
ille quoque vitetur affectus qui multos occupavit, libido moriendi. Est
enim, mi Lucili, ut ad alia, sic etiam ad moriendum inconsulta animi
inclinatio, quae saepe generosos atque acerrimae indolis viros corripit,
saepe ignavos iacentesque: illi contemnunt vitam, hi gravantur. [26] Quosdam
subit eadem faciendi videndique satietas et vitae non odium sed fastidium,
in quod prolabimur ipsa impellente philosophia, dum dicimus 'quousque eadem?
nempe ex pergiscar dormiam, <edam> esuriam, algebo aestuabo. Nullius rei
finis est, sed in orbem nexa sunt omnia, fugiunt ac sequuntur; diem nox
premit, dies noctem, aestas in autumnum desinit, autumno hiemps instat, quae
vere compescitur; omnia sic transeunt ut revertantur. Nihil novi facio,
nihil novi video: fit aliquando et huius rei nausia.' Multi sunt qui non
acerbum iudicent vivere sed supervacuum. Vale.
XXV. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Quod ad duos amicos nostros pertinet, diversa via eundum est; alterius
enim vitia emendanda, alterius frangenda sunt. Utar libertate tota: non amo
illum nisi offendo. 'Quid ergo?' inquis 'quadragenarium pupillum cogitas sub
tutela tua continere? Respice aetatem eius iam duram et intractabilem: non
potest reformari; tenera finguntur.' [2] An profecturus sim nescio: malo
successum mihi quam fidem deesse. Nec desperaveris etiam diutinos aegros
posse sanari, si contra intemperantiam steteris, si multa invitos et facere
coegeris et pati. Ne de altero quidem satis fiduciae habeo, excepto eo quod
adhuc peccare erubescit; nutriendus est hic pudor, qui quamdiu in animo eius
duraverit, aliquis erit bonae spei locus. Cum hoc veterano parcius agendum
puto, ne in desperationem sui veniat; [3] nec ullum tempus aggrediendi fuit
melius quam hoc, dum interquiescit, dum emendato similis est. Aliis haec
intermissio eius imposuit, mihi verba non dat: exspecto cum magno fenore
vitia reditura, quae nunc scio cessare, non deesse. Impendam huic rei dies
et utrum possit aliquid agi an non possit experiar.
[4] Tu nobis te, ut facis, fortem praesta et sarcinas contrahe; nihil ex his
quae habemus necessarium est. Ad legem naturae revertamur; divitiae paratae
sunt. Aut gratuitum est quo egemus, aut vile: panem et aquam natura
desiderat. Nemo ad haec pauper est, intra quae quisquis desiderium suum
clusit cum ipso Iove de felicitate contendat, ut ait Epicurus, cuius aliquam
vocem huic epistulae involvam. [5] 'Sic fac' inquit 'omnia tamquam spectet
Epicurus.' Prodest sine dubio custodem sibi imposuisse et habere quem
respicias, quem interesse cogitationibus tuis iudices. Hoc quidem longe
magnificentius est, sic vivere tamquam sub alicuius boni viri ac semper
praesentis oculis, sed ego etiam hoc contentus sum, ut sic facias quaecumque
facies tamquam spectet aliquis: omnia nobis mala solitudo persuadet. [6] Cum
iam profeceris tantum ut sit tibi etiam tui reverentia, licebit dimittas
paedagogum: interim aliquorum te auctoritate custodi - aut Cato ille sit aut
Scipio aut Laelius aut alius cuius interventu perditi quoque homines vitia
supprimerent, dum te efficis eum cum quo peccare non audeas. Cum hoc
effeceris et aliqua coeperit apud te tui esse dignatio, incipiam tibi
permittere quod idem suadet Epicurus: 'tunc praecipue in te ipse secede cum
esse cogeris in turba'. [7] Dissimilem te fieri multis oportet, dum tibi
tutum [non] sit ad te recedere. Circumspice singulos: nemo est cui non
satius sit cum quolibet esse quam secum. 'Tunc praecipue in te ipse secede
cum esse cogeris in turba' - si bonus vir <es>, si quietus, si temperans.
Alioquin in turbam tibi a te recedendum est: istic malo viro propius es.
Vale.
XXVI. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Modo dicebam tibi in conspectu esse me senectutis: iam vereor ne
senectutem post me reliquerim. Aliud iam his annis, certe huic corpori,
vocabulum convenit, quoniam quidem senectus lassae aetatis, non fractae
nomen est: inter decrepitos me numera et extrema tangentis. [2] Gratias
tamen mihi apud te ago: non sentio in animo aetatis iniuriam, cum sentiam in
corpore. Tantum vitia et vitiorum ministeria senuerunt: viget animus et
gaudet non multum sibi esse cum corpore; magnam partem oneris sui posuit.
Exsultat et mihi facit controversiam de senectute: hunc ait esse florem
suum. Credamus illi: bono suo utatur. [3] Ire in cogitationem iubet et
dispicere quid ex hac tranquillitate ac modestia morum sapientiae debeam,
quid aetati, et diligenter excutere quae non possim facere, quae nolim,
proinde habiturus atque si nolim quidquid non posse me gaudeo: quae enim
querela est, quod incommodum, si quidquid debebat desinere defecit? [4]
'Incommodum summum est' inquis 'minui et deperire et, ut proprie dicam,
liquescere. Non enim subito impulsi ac prostrati sumus: carpimur, singuli
dies aliquid subtrahunt viribus.' Ecquis exitus est melior quam in finem
suum natura solvente dilabi? non quia aliquid mali ictus <est> et e vita
repentinus excessus, sed quia lenis haec est via, subduci. Ego certe, velut
appropinquet experimentum et ille laturus sententiam de omnibus annis meis
dies venerit, ita me observo et alloquor: [5] 'nihil est' inquam 'adhuc quod
aut rebus aut verbis exhibuimus; levia sunt ista et fallacia pignora animi
multisque involuta lenociniis: quid profecerim morti crediturus sum. Non
timide itaque componor ad illum diem quo remotis strophis ac fucis de me
iudicaturus sum, utrum loquar fortia an sentiam, numquid simulatio fuerit et
mimus quidquid contra fortunam iactavi verborum contumacium. [6] Remove
existimationem hominum: dubia semper est et in partem utramque dividitur.
Remove studia tota vita tractata: mors de te pronuntiatura est. Ita dico:
disputationes et litterata colloquia et ex praeceptis sapientium verba
collecta et eruditus sermo non ostendunt verum robur animi; est enim oratio
etiam timidissimis audax. Quid egeris tunc apparebit cum animam ages.
Accipio condicionem, non reformido iudicium.' [7] Haec mecum loquor, sed
tecum quoque me locutum puta. Iuvenior es: quid refert? non dinumerantur
anni. Incertum est quo loco te mors exspectet; itaque tu illam omni loco
exspecta.
[8] Desinere iam volebam et manus spectabat ad clausulam, sed conficienda
sunt aera et huic epistulae viaticum dandum est. Puta me non dicere unde
sumpturus sim mutuum: scis cuius arca utar. Exspecta me pusillum, et de domo
fiet numeratio; interim commodabit Epicurus, qui ait 'meditare mortem', vel
si commodius sic transire ad nos hic potest sensus: 'egregia res est mortem
condiscere'. [9] Supervacuum forsitan putas id discere quod semel utendum
est. Hoc est ipsum quare meditari debeamus: semper discendum est quod an
sciamus experiri non possumus. [10] 'Meditare mortem': qui hoc dicit
meditari libertatem iubet. Qui mori didicit servire dedidicit; supra omnem
potentiam est, certe extra omnem. Quid ad illum carcer et custodia et
claustra? liberum ostium habet. Una est catena quae nos alligatos tenet,
amor vitae, qui ut non est abiciendus, ita minuendus est, ut si quando res
exiget, nihil nos detineat nec impediat quominus parati simus quod quandoque
faciendum est statim facere. Vale.
XXVII. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] 'Tu me' inquis 'mones? iam enim te ipse monuisti, iam correxisti? ideo
aliorum emendationi vacas?' Non sum tam improbus ut curationes aeger obeam,
sed, tamquam in eodem valetudinario iaceam, de communi tecum malo colloquor
et remedia communico. Sic itaque me audi tamquam mecum loquar; in secretum
te meum admitto et te adhibito mecum exigo. [2] Clamo mihi ipse, 'numera
annos tuos, et pudebit eadem velle quae volueras puer, eadem parare. Hoc
denique tibi circa mortis diem praesta: moriantur ante te vitia. Dimitte
istas voluptates turbidas, magno luendas: non venturae tantum sed
praeteritae nocent. Quemadmodum scelera etiam si non sunt deprehensa cum
fierent, sollicitudo non cum ipsis abit, ita improbarum voluptatum etiam
post ipsas paenitentia est. Non sunt solidae, non sunt fideles; etiam si non
nocent, fugiunt. [3] Aliquod potius bonum mansurum circumspice; nullum autem
est nisi quod animus ex se sibi invenit. Sola virtus praestat gaudium
perpetuum, securum; etiam si quid obstat, nubium modo intervenit, quae infra
feruntur nec umquam diem vincunt.' [4] Quando ad hoc gaudium pervenire
continget? non quidem cessatur adhuc, sed festinetur. Multum restat operis,
in quod ipse necesse est vigiliam, ipse laborem tuum impendas, si effici
cupis; delegationem res ista non recipit. [5] Aliud litterarum genus
adiutorium admittit Calvisius Sabinus memoria nostra fuit dives; et
patrimonium habebat libertini et ingenium; numquam vidi hominem beatum
indecentius. Huic memoria tam mala erat ut illi nomen modo Ulixis excideret,
modo Achillis, modo Priami, quos tam bene noverat quam paedagogos nostros
novimus. Nemo vetulus nomenclator, qui nomina non reddit sed imponit, tam
perperam tribus quam ille Troianos et Achivos persalutabat. [6] Nihilominus
eruditus volebat videri. Hanc itaque compendiariam excogitavit: magna summa
emit servos, unum qui Homerum teneret, alterum qui Hesiodum; novem praeterea
lyricis singulos assignavit. Magno emisse illum non est quod mireris: non
invenerat, faciendos locavit. Postquam haec familia illi comparata est,
coepit convivas suos inquietare. Habebat ad pedes hos, a quibus subinde cum
peteret versus quos referret, saepe in medio verbo excidebat. [7] Suasit
illi Satellius Quadratus, stultorum divitum arrosor et, quod sequitur,
arrisor, et, quod duobus his adiunctum est, derisor, ut grammaticos haberet
analectas. Cum dixisset Sabinus centenis millibus sibi constare singulos
servos, 'minoris' inquit 'totidem scrinia emisses'. Ille tamen in ea
opinione erat ut putaret se scire quod quisquam in domo sua sciret. [8] Idem
Satellius illum hortari coepit ut luctaretur, hominem aegrum, pallidum,
gracilem. Cum Sabinus respondisset, 'et quomodo possum? vix vivo', 'noli,
obsecro te' inquit 'istuc dicere: non vides quam multos servos valentissimos
habeas?' Bona mens nec commodatur nec emitur; et puto, si venalis esset, non
haberet emptorem: at mala cotidie emitur.
[9] Sed accipe iam quod debeo et vale. 'Divitiae sunt ad legem naturae
composita paupertas.' Hoc saepe dicit Epicurus aliter atque aliter, sed
numquam nimis dicitur quod num quam satis discitur; quisbusdam remedia
monstranda, quibusdam inculcanda sunt. Vale.
XXVIII. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Hoc tibi soli putas accidisse et admiraris quasi rem novam quod
peregrinatione tam longa et tot locorum varietatibus non discussisti
tristitiam gravitatemque mentis? Animum debes mutare, non caelum. Licet
vastum traieceris mare, licet, ut ait Vergilius noster,
terraeque urbesque recedant,
sequentur te quocumque perveneris vitia. [2] Hoc idem querenti cuidam
Socrates ait, 'quid miraris nihil tibi peregrinationes prodesse, cum te
circumferas? premit te eadem causa quae expulit'. Quid terrarum iuvare
novitas potest? quid cognitio urbium aut locorum? in irritum cedit ista
iactatio. Quaeris quare te fuga ista non adiuvet? tecum fugis. Onus animi
deponendum est: non ante tibi ullus placebit locus. [3] Talem nunc esse
habitum tuum cogita qualem Vergilius noster vatis inducit iam concitatae et
instigatae multumque habentis se spiritus non sui:
bacchatur vates, magnum si pectore possit
Vadis huc illuc ut excutias insidens pondus quod ipsa iactatione incommodius
fit, sicut in navi onera immota minus urgent, inaequaliter convoluta citius
eam partem in quam incubuere demergunt. Quidquid facis, contra te facis et
motu ipso noces tibi; aegrum enim concutis. [4] At cum istuc exemeris malum,
omnis mutatio loci iucunda fiet; in ultimas expellaris terras licebit, in
quolibet barbariae angulo colloceris, hospitalis tibi illa qualiscumque
sedes erit. Magis quis veneris quam quo interest, et ideo nulli loco
addicere debemus animum. Cum hac persuasione vivendum est: 'non sum uni
angulo natus, patria mea totus hic mundus est'. [5] Quod si liqueret tibi,
non admirareris nil adiuvari te regionum varietatibus in quas subinde
priorum taedio migras; prima enim quaeque placuisset si omnem tuam crederes.
Nunc <non> peregrinaris sed erras et ageris ac locum ex loco mutas, cum
illud quod quaeris, bene vivere, omni loco positum sit. [6] Num quid tam
turbidum fieri potest quam forum? ibi quoque licet quiete vivere, si necesse
sit. Sed si liceat disponere se, conspectum quoque et viciniam fori procul
fugiam; nam ut loca gravia etiam firmissimam valetudinem temptant, ita bonae
quoque menti necdum adhuc perfectae et convalescenti sunt aliqua parum
salubria. [7] Dissentio ab his qui in fluctus medios eunt et tumultuosam
probantes vitam cotidie cum difficultatibus rerum magno animo colluctantur.
Sapiens feret ista, non eliget, et malet in pace esse quam in pugna; non
multum prodest vitia sua proiecisse, si cum alienis rixandum est. [8]
'Triginta' inquit 'tyranni Socraten circumsteterunt nec potuerunt animum
eius infringere.' Quid interest quot domini sint? servitus una est; hanc qui
contempsit in quanta libet turba dominantium liber est.
[9] Tempus est desinere, sed si prius portorium solvero. 'Initium est
salutis notitia peccati.' Egregie mihi hoc dixisse videtur Epicurus; nam qui
peccare se nescit corrigi non vult; deprehendas te oportet antequam emendes.
[10] Quidam vitiis gloriantur: tu existimas aliquid de remedio cogitare qui
mala sua virtutum loco numerant? Ideo quantum potes te ipse coargue, inquire
in te; accusatoris primum partibus fungere, deinde iudicis, novissime
deprecatoris; aliquando te offende. Vale.
XXIX. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] De Marcellino nostro quaeris et vis scire quid agat. Raro ad nos venit,
non ulla alia ex causa quam quod audire verum timet, a quo periculo iam
abest; nulli enim nisi audituro dicendum est. Ideo de Diogene nec minus de
aliis Cynicis qui libertate promiscua usi sunt et obvios <quosque> monuerunt
dubitari solet an hoc facere debuerint. Quid enim, si quis surdos obiurget
aut natura morbove mutos? [2] 'Quare' inquis 'verbis parcam? gratuita sunt.
Non possum scire an ei profuturus sim quem admoneo: illud scio, alicui me
profuturum, si multos admonuero. Spargenda manus est: non potest fieri ut
non aliquando succedat multa temptanti.' [3] Hoc, mi Lucili, non existimo
magno viro faciendum: diluitur eius auctoritas nec habet apud eos satis
ponderis quos posset minus obsolefacta corrigere. Sagittarius non aliquando
ferire debet, sed aliquando deerrare; non est ars quae ad effectum casu
venit. Sapientia ars est: certum petat, eligat profecturos, ab iis quos
desperavit recedat, non tamen cito relinquat et in ipsa desperatione extrema
remedia temptet.
[4] Marcellinum nostrum ego nondum despero; etiam nunc servari potest, sed
si cito illi manus porrigitur. Est quidem periculum ne porrigentem trahat;
magna in illo ingeni vis est, sed iam tendentis in pravum. Nihilominus adibo
hoc periculum et audebo illi mala sua ostendere. [5] Faciet quod solet:
advocabit illas facetias quae risum evocare lugentibus possunt, et in se
primum, deinde in nos iocabitur; omnia quae dicturus sum occupabit.
Scrutabitur scholas nostras et obiciet philosophis congiaria, amicas, gulam;
[6] ostendet mihi alium in adulterio, alium in popina, alium in aula;
ostendet mihi lepidum philosophum Aristonem, qui in gestatione disserebat -
hoc enim ad edendas operas tempus exceperat. De cuius secta cum quaereretur,
Scaurus ait 'utique Peripateticus non est'. De eodem cum consuleretur Iulius
Graecinus, vir egregius, quid sentiret, 'non possum' inquit Œtibi dicere;
nescio enim quid de gradu faciat', tamquam de essedario interrogaretur. [7]
Hos mihi circulatores qui philosophiam honestius neglexissent quam vendunt
in faciem ingeret. Constitui tamen contumelias perpeti: moveat ille mihi
risum, ego fortasse illi lacrimas movebo, aut si ridere perseverabit,
gaudebo tamquam in malis quod illi genus insaniae hilare contigerit. Sed non
est ista hilaritas longa: observa, videbis eosdem intra exiguum tempus
acerrime ridere et acerrime rabere. [8] Propositum est aggredi illum et
ostendere quanto pluris fuerit cum multis minoris videretur. Vitia eius
etiam si non excidero, inhibebo; non desinent, sed intermittent fortasse
autem et desinent, si intermittendi consuetudinem fecerint. Non est hoc
ipsum fastidiendum, quoniam quidem graviter affectis sanitatis loco est bona
remissio.
[9] Dum me illi paro, tu interim, qui potes, qui intellegis unde quo
evaseris et ex eo suspicaris quousque sis evasurus, compone mores tuos,
attolle animum, adversus formidata consiste; numerare eos noli qui tibi
metum faciunt. Nonne videatur stultus, si quis multitudinem eo loco timeat
per quem transitus singulis est? aeque ad tuam mortem multis aditus non est
licet illam multi minentur. Sic istuc natura disposuit: spiritum tibi tam
unus eripiet quam unus dedit.
[10] Si pudorem haberes, ultimam mihi pensionem remisisses; sed ne ego
quidem me sordide geram in finem aeris alieni et tibi quod debeo impingam.
ŒNumquam volui populo placere; nam quae ego scio non probat populus, quae
probat populus ego nescio.' [11] ŒQuis hoc?' inquis, tamquam nescias cui
imperem. Epicurus; sed idem hoc omnes tibi ex omni domo conclamabunt,
Peripatetici, Academici, Stoici, Cynici. Quis enim placere populo potest cui
placet virtus? malis artibus popularis favor quaeritur. Similem te illis
facias oportet: non probabunt nisi agnoverint. Multo autem ad rem magis
pertinet qualis tibi videaris quam aliis; conciliari nisi turpi ratione amor
turpium non potest. [12] Quid ergo illa laudata et omnibus praeferenda
artibus rebusque philosophia praestabit? scilicet ut malis tibi placere quam
populo, ut aestimes iudicia, non numeres, ut sine metu deorum hominumque
vivas, ut aut vincas mala aut finias. Ceterum, si te videro celebrem
secundis vocibus vulgi, si intrante te clamor et plausus, pantomimica
ornamenta, obstrepuerint, si tota civitate te feminae puerique laudaverint,
quidni ego tui miserear, cum sciam quae via ad istum favorem ferat? Vale.
excussisse deum.
Seneca | The Latin Library | The Classics Homepage |