EPISTULARUM MORALIUM AD LUCILIUM
LIBER SECUNDUS
XIII. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Multum tibi esse animi scio; nam etiam antequam instrueres te praeceptis
salutaribus et dura vincentibus, satis adversus fortunam placebas tibi, et
multo magis postquam cum illa manum conseruisti viresque expertus es tuas,
quae numquam certam dare fiduciam sui possunt nisi cum multae difficultates
hinc et illinc apparuerunt, aliquando vero et propius accesserunt. Sic verus
ille animus et in alienum non venturus arbitrium probatur; haec eius obrussa
est. [2] Non potest athleta magnos spiritus ad certamen afferre qui numquam
suggillatus est: ille qui sanguinem suum vidit, cuius dentes crepuere sub
pugno, ille qui subplantatus ad versarium toto tulit corpore nec proiecit
animum proiectus, qui quotiens cecidit contumacior resurrexit, cum magna spe
descendit ad pugnam. [3] Ergo, ut similitudinem istam prosequar, saepe iam
fortuna supra te fuit, nec tamen tradidisti te, sed subsiluisti et acrior
constitisti; multum enim adicit sibi virtus lacessita.
Tamen, si tibi videtur, accipe a me auxilia quibus munire te possis. [4]
Plura sunt, Lucili, quae nos terrent quam quae premunt, et saepius opinione
quam re laboramus. Non loquor tecum Stoica lingua, sed hac summissiore; nos
enim dicimus omnia ista quae gemitus mugitusque exprimunt levia esse et
contemnenda. Omittamus haec magna verba, sed, di boni, vera: illud tibi
praecipio, ne sis miser ante tempus, cum illa quae velut imminentia
expavisti fortasse numquam ventura sint, certe non venerint. [5] Quaedam
ergo nos magis torquent quam debent, quaedam ante torquent quam debent,
quaedam torquent cum omnino non debeant; aut augemus dolorem aut praecipimus
aut fingimus.
Primum illud, quia res in controversia est et litem contestatam habemus, in
praesentia differatur. Quod ego leve dixero tu gravissimum esse contendes;
scio alios inter flagella ridere, alios gemere sub colapho. Postea videbimus
utrum ista suis viribus valeant an imbecillitate nostra. [6] Illud praesta
mihi, ut, quotiens circumsteterint qui tibi te miserum esse persuadeant, non
quid audias sed quid sentias cogites, et cum patientia tua deliberes ac te
ipse interroges, qui tua optime nosti, 'quid est quare isti me complorent?
quid est quod trepident, quod contagium quoque mei timeant, quasi transilire
calamitas possit? est aliquid istic mali, an res ista magis infamis est quam
mala?' Ipse te interroga, 'numquid sine causa crucior et maereo et quod non
est malum facio?' [7] 'Quomodo' inquis 'intellegam, vana sint an vera quibus
angor?' Accipe huius rei regulam: aut praesentibus torquemur aut futuris aut
utrisque. De praesentibus facile iudicium est: si corpus tuum liberum et
sanum est, nec ullus ex iniuria dolor est, videbimus quid futurum sit: hodie
nihil negotii habet. [8] 'At enim futurum est.' Primum dispice an certa
argumenta sint venturi mali; plerumque enim suspicionibus laboramus, et
illudit nobis illa quae conficere bellum solet fama, multo autem magis
singulos conficit. Ita est, mi Lucili: cito accedimus opinioni; non
coarguimus illa quae nos in metum adducunt nec excutimus, sed trepidamus et
sic vertimus terga quemadmodum illi quos pulvis motus fuga pecorum exuit
castris aut quos aliqua fabula sine auctore sparsa conterruit. [9] Nescio
quomodo magis vana perturbant; vera enim modum suum habent: quidquid ex
incerto venit coniecturae et paventis animi licentiae traditur. Nulli itaque
tam perniciosi, tam inrevocabiles quam lymphatici metus sunt; ceteri enim
sine ratione, hi sine mente sunt. [10] Inquiramus itaque in rem diligenter.
Verisimile est aliquid futurum mali: non statim verum est. Quam multa non
exspectata venerunt! quam multa exspectata nusquam comparuerunt! Etiam si
futurum est, quid iuvat dolori suo occurrere? satis cito dolebis cum
venerit: interim tibi meliora promitte. [11] Quid facies lucri? tempus.
Multa intervenient quibus vicinum periculum vel prope admotum aut subsistat
aut desinat aut in alienum caput transeat: incendium ad fugam patuit;
quosdam molliter ruina deposuit; aliquando gladius ab ipsa cervice revocatus
est; aliquis carnifici suo superstes fuit. Habet etiam mala fortuna
levitatem. Fortasse erit, fortasse non erit: interim non est; meliora
propone. [12] Nonnumquam, nullis apparentibus signis quae mali aliquid
praenuntient, animus sibi falsas imagines fingit: aut verbum aliquod dubiae
significationis detorquet in peius aut maiorem sibi offensam proponit
alicuius quam est, et cogitat non quam iratus ille sit, sed quantum liceat
irato. Nulla autem causa vitae est, nullus miseriarum modus, si timetur
quantum potest. Hic prudentia prosit, hic robore animi evidentem quoque
metum respue; si minus, vitio vitium repelle, spe metum tempera. Nihil tam
certum est ex his quae timentur ut non certius sit et formidata subsidere et
sperata decipere. [13] Ergo spem ac metum examina, et quotiens incerta erunt
omnia, tibi fave: crede quod mavis. Si plures habebit sententias metus,
nihilominus in hanc partem potius inclina et perturbare te desine ac subinde
hoc in animo volve, maiorem partem mortalium, cum illi nec sit quicquam mali
nec pro certo futurum sit, aestuare ac discurrere. Nemo enim resistit sibi,
cum coepit impelli, nec timorem suum redigit ad verum; nemo dicit 'vanus
auctor est, vanus [est]: aut finxit aut credidit'. Damus nos aurae ferendos;
expavescimus dubia pro certis; non servamus modum rerum, statim in timorem
venit scrupulus.
[14] Pudet me ÅibiÅ sic tecum loqui et tam lenibus te remediis focilare.
Alius dicat 'fortasse non veniet': tu dic 'quid porro, si veniet? videbimus
uter vincat; fortasse pro me venit, et mors ista vitam honestabit'. Cicuta
magnum Socratem fecit. Catoni gladium assertorem libertatis extorque: magnam
partem detraxeris gloriae. [15] Nimium diu te cohortor, cum tibi admonitione
magis quam exhortatione opus sit. Non in diversum te a natura tua ducimus:
natus es ad ista quae dicimus; eo magis bonum tuum auge et exorna.
[19] Sed iam finem epistulae faciam, si illi signum suum in pressero, id est
aliquam magnificam vocem perferendam ad te mandavero. 'Inter cetera mala hoc
quoque habet stultitia: semper incipit vivere.' Considera quid vox ista
significet, Lucili virorum optime, et intelleges quam foeda sit hominum
levitas cotidie nova vitae fundamenta ponentium, novas spes etiam in exitu
inchoantium. [17] Circumspice tecum singulos: occurrent tibi senes qui se
cum maxime ad ambitionem, ad peregrinationes, ad negotiandum parent. Quid
est autem turpius quam senex vivere incipiens? Non adicerem auctorem huic
voci, nisi esset secretior nec inter vulgata Epicuri dicta, quae mihi et
laudare et adoptare permisi. Vale.
XIV. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Fateor insitam esse nobis corporis nostri caritatem; fateor nos huius
gerere tutelam. Non nego indulgendum illi, serviendum nego; multis enim
serviet qui corpori servit, qui pro illo nimium timet, qui ad illud omnia
refert. [2] Sic gerere nos debemus, non tamquam propter corpus vivere
debeamus, sed tamquam non possimus sine corpore; huius nos nimius amor
timoribus inquietat, sollicitudinibus onerat, contumeliis obicit; honestum
ei vile est cui corpus nimis carum est. Agatur eius diligentissime cura, ita
tamen ut, cum exiget ratio, cum dignitas, cum fides, mittendum in ignes sit.
[3] Nihilominus quantum possumus evitemus incommoda quoque, non tantum
pericula, et in tutum nos reducamus, excogitantes subinde quibus possint
timenda depelli. Quorum tria, nisi fallor, genera sunt: timetur inopia,
timentur morbi, timentur quae per vim potentioris eveniunt. [4] Ex his
omnibus nihil nos magis concutit quam quod ex aliena potentia impendet;
magno enim strepitu et tumultu venit. Naturalia mala quae rettuli, inopia
atque morbus, silentio subeunt nec oculis nec auribus quicquam terroris
incutiunt: ingens alterius mali pompa est; ferrum circa se et ignes habet et
catenas et turbam ferarum quam in viscera immittat humana. [5] Cogita hoc
loco carcerem et cruces et eculeos et uncum et adactum per medium hominem
qui per os emergeret stipitem et distracta in diversum actis curribus
membra, illam tunicam alimentis ignium et illitam et textam, et quidquid
aliud praeter haec commenta saevitia est. [6] Non est itaque mirum, si
maximus huius rei timor est cuius et varietas magna et apparatus terribilis
est. Nam quemadmodum plus agit tortor quo plura instrumenta doloris exposuit
- specie enim vincuntur qui patientiae restitissent -, ita ex iis quae
animos nostros subigunt et domant plus proficiunt quae habent quod
ostendant. Illae pestes non minus graves sunt - famem dico et sitim et
praecordiorum suppurationes et febrem viscera ipsa torrentem - sed latent,
nihil habent quod intentent, quod praeferant: haec ut magna bella aspectu
paratuque vicerunt.
[7] Demus itaque operam, abstineamus offensis. Interdum populus est quem
timere debeamus; interdum, si ea civitatis disciplina est ut plurima per
senatum transigantur, gratiosi in eo viri; interdum singuli quibus potestas
populi et in populum data est. Hos omnes amicos habere operosum est, satis
est inimicos non habere. Itaque sapiens numquam potentium iras provocabit,
immo [nec] declinabit, non aliter quam in navigando procellam. [8] Cum
peteres Siciliam, traiecisti fretum Temerarius gubernator contempsit austri
minas - ille est enim qui Siculum pelagus exasperet et in vertices cogat -;
non sinistrum petit litus sed id a quo propior Charybdis maria convolvit. At
ille cautior peritos locorum rogat quis aestus sit, quae signa dent nubes;
longe ab illa regione verticibus infami cursum tenet. Idem facit sapiens:
nocituram potentiam vitat, hoc primum cavens, ne vitare videatur; pars enim
securitatis et in hoc est, non ex professo eam petere, quia quae quis fugit
damnat. [9] Circumspiciendum ergo nobis est quomodo a vulgo tuti esse
possimus. Primum nihil idem concupiscamus: rixa est inter competitores.
Deinde nihil habeamus quod cum magno emolumento insidiantis eripi possit;
quam minimum sit in corpore tuo spoliorum. Nemo ad humanum sanguinem propter
ipsum venit, aut admodum pauci; plures computant quam oderunt. Nudum latro
transmittit; etiam in obsessa via pauperi pax est. [10] Tria deinde ex
praecepto veteri praestanda sunt ut v itentur: odium, invidia, contemptus.
Quomodo hoc fiat sapientia sola monstrabit; difficile enim temperamentum
est, verendumque ne in contemptum nos invidiae timor transferat, ne dum
calcare nolumus videamur posse calcari. Multis timendi attulit causas timeri
posse. Undique nos reducamus: non minus contemni quam suspici nocet. [11] Ad
philosophiam ergo confugiendum est; hae litterae, non dico apud bonos sed
apud mediocriter malos infularum loco sunt. Nam forensis eloquentia et
quaecumque alia populum movet adversarios habet: haec quieta et sui negotii
contemni non potest, cui ab omnibus artibus etiam apud pessimos honor est.
Numquam in tantum convalescet nequitia, numquam sic contra virtutes
coniurabitur, ut non philosophiae nomen venerabile et sacrum maneat. Ceterum
philosophia ipsa tranquille modesteque tractanda est.
[12] 'Quid ergo?' inquis 'videtur tibi M. Cato modeste philosophari, qui
bellum civile sententia reprimit? qui furentium principum armis medius
intervenit? qui aliis Pompeium offendentibus, aliis Caesarem, simul lacessit
duos?' [13] Potest aliquis disputare an illo tempore capessenda fuerit
sapienti res publica. Quid tibi vis, arce Cato? iam non agitur de libertate:
olim pessum data est. Quaeritur utrum Caesar an Pompeius possideat rem
publicam: quid tibi cum ista contentione? nullae partes tuae sunt. Dominus
eligitur: quid tua, uter vincat? potest melior vincere, non potest non peior
esse qui vicerit. Ultimas partes attigi Catonis; sed ne priores quidem anni
fuerunt qui sapientem in illam rapinam rei publicae admitterent. Quid aliud
quam vociferatus est Cato et misit irritas voces, cum modo per populi
levatus manus et obrutus sputis exportandus extra forum traheretur, modo e
senatu in carcerem duceretur?
[14] Sed postea videbimus an sapienti opera rei publicae danda sit: interim
ad hos te Stoicos voco qui a re publica exclusi secesserunt ad colendam
vitam et humano generi iura condenda sine ulla potentioris offensa. Non
conturbabit sapiens publicos mores nec populum in se vitae novitate
convertet. [15] 'Quid ergo? utique erit tutus qui hoc propositum sequetur?'
Promittere tibi hoc non magis possum quam in homine temperanti bonam
valetudinem, et tamen facit temperantia bonam valetudinem. Perit aliqua
navis in portu: sed quid tu accidere in medio mari credis? Quanto huic
periculum paratius foret multa agenti molientique, cui ne otium quidem tutum
est? Pereunt aliquando innocentes - quis negat? -, nocentes tamen saepius.
Ars ei constat qui per ornamenta percussus est. [16] Denique consilium rerum
omnium sapiens, non exitum spectat; initia in potestate nostra sunt, de
eventu fortuna iudicat, cui de me sententiam non do. 'At aliquid vexationis
afferet, aliquid adversi.' Non damnat latro cum occidit.
[17] Nunc ad cotidianam stipem manum porrigis. Aurea te stipe implebo, et
quia facta est auri mentio, accipe quemadmodum usus fructusque eius tibi
esse gratior possit. 'Is maxime divitiis fruitur qui minime divitiis
indiget.' 'Ede' inquis 'auctorem.' Ut scias quam benigni simus, propositum
est aliena laudare: Epicuri est aut Metrodori aut alicuius ex illa officina.
[18] Et quid interest quis dixerit? omnibus dixit. Qui eget divitiis timet
pro illis; nemo autem sollicito bono fruitur. Adicere illis aliquid studet;
dum de incremento cogitat, oblitus est usus. Rationes accipit, forum
conterit, kalendarium versat: fit ex domino procurator. Vale.
XV. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Mos antiquis fuit, usque ad meam servatus aetatem, primis epistulae
verbis adicere 'si vales bene est, ego valeo'. Recte nos dicimus 'si
philosopharis, bene est'. Valere enim hoc demum est. Sine hoc aeger est
animus; corpus quoque, etiam si magnas habet vires, non aliter quam furiosi
aut frenetici validum est. [2] Ergo hanc praecipue valetudinem cura, deinde
et illam secundam; quae non magno tibi constabit, si volueris bene valere.
Stulta est enim, mi Lucili, et minime conveniens litterato viro occupatio
exercendi lacertos et dilatandi cervicem ac latera firmandi; cum tibi
feliciter sagina cesserit et tori creverint, nec vires umquam opimi bovis
nec pondus aequabis. Adice nunc quod maiore corporis sarcina animus eliditur
et minus agilis est. Itaque quantum potes circumscribe corpus tuum et animo
locum laxa. [3] Multa sequuntur incommoda huic deditos curae: primum
exercitationes, quarum labor spiritum exhaurit et inhabilem intentioni ac
studiis acrioribus reddit; deinde copia ciborum subtilitas impeditur.
Accedunt pessimae notae mancipia in magisterium recepta, homines inter oleum
et vinum occupati, quibus ad votum dies actus est si bene desudaverunt, si
in locum eius quod effluxit multum potionis altius in ieiuno iturae
regesserunt. [4] Bibere et sudare vita cardiaci est. Sunt exercitationes et
faciles et breves, quae corpus et sine mora lassent et tempori parcant,
cuius praecipua ratio habenda est: cursus et cum aliquo pondere manus motae
et saltus vel ille qui corpus in altum levat vel ille qui in longum mittit
vel ille, ut ita dicam, saliaris aut, ut contumeliosius dicam, fullonius:
quoslibet ex his elige Åusum rude facileÅ. [5] Quidquid facies, cito redi a
corpore ad animum; illum noctibus ac diebus exerce. Labore modico alitur
ille; hanc exercitationem non frigus, non aestus impediet, ne senectus
quidem. Id bonum cura quod vetustate fit melius. [6] Neque ego te iubeo
semper imminere libro aut pugillaribus: dandum est aliquod intervallum
animo, ita tamen ut non resolvatur, sed remittatur. Gestatio et corpus
concutit et studio non officit: possis legere, possis dictare, possis loqui,
possis audire, quorum nihil ne ambulatio quidem vetat fieri. [7] Nec tu
intentionem vocis contempseris, quam veto te per gradus et certos modos
extollere, deinde deprimere. Quid si velis deinde quemadmodum ambules
discere? Admitte istos quos nova artificia docuit fames: erit qui gradus
tuos temperet et buccas edentis observet et in tantum procedat in quantum
audaciam eius patientia et credulitate produxeris. Quid ergo? a clamore
protinus et a summa contentione vox tua incipiet? usque eo naturale est
paulatim incitari ut litigantes quoque a sermone incipiant, ad
vociferationem transeant; nemo statim Quiritium fidem implorat. [8] Ergo
utcumque tibi impetus animi suaserit, modo vehementius fac vitiis convicium,
modo lentius, prout vox te quoque hortabitur Åin id latusÅ; modesta, cum
recipies illam revocarisque, descendat, non decidat; Åmediatorisui habeat et
hocÅ indocto et rustico more desaeviat. Non enim id agimus ut exerceatur
vox, sed ut exerceat.
[9] Detraxi tibi non pusillum negotii: una mercedula et Åunum graecumÅ ad
haec beneficia accedet. Ecce insigne praeceptum: 'stulta vita ingrata est,
trepida; tota in futurum fertur'. 'Quis hoc' inquis 'dicit?' idem qui supra.
Quam tu nunc vitam dici existimas stultam? Babae et Isionis? Non ita est:
nostra dicitur, quos caeca cupiditas in nocitura, certe numquam satiatura
praecipitat, quibus si quid satis esse posset, fuisset, qui non cogitamus
quam iucundum sit nihil poscere, quam magnificum sit plenum esse nec ex
fortuna pendere. [10] Subinde itaque, Lucili, quam multa sis consecutus
recordare; cum aspexeris quot te antecedant, cogita quot sequantur. Si vis
gratus esse adversus deos et adversus vitam tuam, cogita quam multos
antecesseris. Quid tibi cum ceteris? te ipse antecessisti. [11] Finem
constitue quem transire ne possis quidem si velis; discedant aliquando ista
insidiosa bona et sperantibus meliora quam assecutis. Si quid in illis esset
solidi, aliquando et implerent: nunc haurientium sitim concitant. Mittantur
speciosi apparatus; et quod futuri temporis incerta sors volvit, quare
potius a fortuna impetrem ut det, quam a me ne petam? Quare autem petam?
oblitus fragilitatis humanae congeram? in quid laborem? Ecce hic dies
ultimus est; ut non sit, prope ab ultimo est. Vale.
XVI. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Liquere hoc tibi, Lucili, scio, neminem posse beate vivere, ne
tolerabiliter quidem, sine sapientiae studio, et beatam vitam perfecta
sapientia effici, ceterum tolerabilem etiam inchoata. Sed hoc quod liquet
firmandum et altius cotidiana meditatione figendum est: plus operis est in
eo ut proposita custodias quam ut honesta proponas. Perseverandum est et
assiduo studio robur addendum, donec bona mens sit quod bona voluntas est.
[2] Itaque - non opus est - tibi apud me pluribus verbis aut affirmatione
tam longa: intellego multum te profecisse. Quae scribis unde veniant scio;
non sunt ficta nec colorata. Dicam tamen quid sentiam: iam de te spem habeo,
nondum fiduciam. Tu quoque idem facias volo: non est quod tibi cito et
facile credas. Excute te et varie scrutare et observa; illud ante omnia
vide, utrum in philosophia an in ipsa vita profeceris. [3] Non est
philosophia populare artificium nec ostentationi paratum; non in verbis sed
in rebus est. Nec in hoc adhibetur, ut cum aliqua oblectatione consumatur
dies, ut dematur otio nausia: animum format et fabricat, vitam disponit,
actiones regit, agenda et omittenda demonstrat, sedet ad gubernaculum et per
ancipitia fluctuantium derigit cursum. Sine hac nemo intrepide potest
vivere, nemo secure; innumerabilia accidunt singulis horis quae consilium
exigant, quod ab hac petendum est. [4] Dicet aliquis, 'quid mihi prodest
philosophia, si fatum est? quid prodest, si deus rector est? quid prodest,
si casus imperat? Nam et mutari certa non possunt et nihil praeparari potest
adversus incerta, sed aut consilium meum occupavit deus decrevitque quid
facerem, aut consilio meo nihil fortuna permittit.' [5] Quidquid est ex his,
Lucili, vel si omnia haec sunt, philosophandum est; sive nos inexorabili
lege fata constringunt, sive arbiter deus universi cuncta disposuit, sive
casus res humanas sine ordine impellit et iactat, philosophia nos tueri
debet. Haec adhortabitur ut deo libenter pareamus, ut fortunae contumaciter;
haec docebit ut deum sequaris, feras casum. [6] Sed non est nunc in hanc
disputationem transeundum, quid sit iuris nostri si providentia in imperio
est, aut si fatorum series illigatos trahit, aut si repentina ac subita
dominantur: illo nunc revertor, ut te moneam et exhorter ne patiaris impetum
animi tui delabi et refrigescere. Contine illum et constitue, ut habitus
animi fiat quod est impetus.
[7] Iam ab initio, si te bene novi, circumspicies quid haec epistula
munusculi attulerit: excute illam, et invenies. Non est quod mireris animum
meum: adhuc de alieno liberalis sum. Quare autem alienum dixi ? quidquid
bene dictum est ab ullo meum est. Istuc quoque ab Epicuro dictum est: 'si ad
naturam vives, numquam eris pauper; si ad opiniones, numquam eris dives'.
[8] Exiguum natura desiderat, opinio immensum. Congeratur in te quidquid
multi locupletes possederant; ultra privatum pecuniae modum fortuna te
provehat, auro tegat, purpura vestiat, eo deliciarum opumque perducat ut
terram marmoribus abscondas; non tantum habere tibi liceat sed calcare
divitias; accedant statuae et picturae et quidquid ars ulla luxuriae
elaboravit: maiora cupere ab his disces. [9] Naturalia desideria finita
sunt: ex falsa opinione nascentia ubi desinant non habent; nullus enim
terminus falso est. Via eunti aliquid extremum est: error immensus est.
Retrahe ergo te a vanis, et cum voles scire quod petes, utrum naturalem
habeat an caecam cupiditatem, considera num possit alicubi consistere: si
longe progresso semper aliquid longius restat, scito id naturale non esse.
Vale.
XVII. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Proice omnia ista, si sapis, immo ut sapias, et ad bonam mentem magno
cursu ac totis viribus tende; si quid est quo teneris, aut expedi aut
incide. 'Moratur' inquis 'me res familiaris; sic illam disponere volo ut
sufficere nihil agenti possit, ne aut paupertas mihi oneri sit aut ego
alicui.' [2] Cum hoc dicis, non videris vim ac potentiam eius de quo cogitas
boni nosse; et summam quidem rei pervides, quantum philosophia prosit,
partes autem nondum satis subtiliter dispicis, necdum scis quantum ubique
nos adiuvet, quemadmodum et in maximis, ut Ciceronis utar verbo,
'opituletur' <et> in minima descendat. Mihi crede, advoca illam in
consilium: suadebit tibi ne ad calculos sedeas. [3] Nempe hoc quaeris et hoc
ista dilatione vis consequi, ne tibi paupertas timenda sit: quid si
appetenda est? Multis ad philosophandum obstitere divitiae: paupertas
expedita est, secura est. Cum classicum cecinit, scit non se peti; cum aqua
conclamata est, quomodo exeat, non quid efferat, quaerit; [ut] si navigandum
est, non strepunt portus nec unius comitatu inquieta sunt litora; non
circumstat illam turba servorum, ad quos pascendos transmarinarum regionum
est optanda fertilitas. [4] Facile est pascere paucos ventres et bene
institutos et nihil aliud desiderantes quam impleri: parvo fames constat,
magno fastidium. Paupertas contenta est desideriis instantibus satis facere:
quid est ergo quare hanc recuses contubernalem cuius mores sanus dives
imitatur? [5] Si vis vacare animo, aut pauper sis oportet aut pauperi
similis. Non potest studium salutare fieri sine frugalitatis cura;
frugalitas autem paupertas voluntaria est. Tolle itaque istas excusationes:
'nondum habeo quantum sat est; si ad illam summam pervenero, tunc me totum
philosophiae dabo'. Atqui nihil prius quam hoc parandum est quod tu differs
et post cetera paras; ab hoc incipiendum est. 'Parare' inquis 'unde vivam
volo.' Simul et parare <te> disce: si quid te vetat bene vivere, bene mori
non vetat. [6] Non est quod nos paupertas a philosophia revocet, ne egestas
quidem. Toleranda est enim ad hoc properantibus vel fames; quam toleravere
quidam in obsidionibus, et quod aliud erat illius patientiae praemium quam
in arbitrium non cadere victoris? Quanto hoc maius est quod promittitur:
perpetua libertas, nullius nec hominis nec dei timor. Ecquid vel esurienti
ad ista veniendum est? [7] Perpessi sunt exercitus inopiam omnium rerum,
vixerunt herbarum radicibus et dictu foedis tulerunt famem; haec omnia passi
sunt pro regno, quo magis mireris, alieno: dubitabit aliquis ferre
paupertatem ut animum furoribus liberet? Non est ergo prius acquirendum:
licet ad philosophiam etiam sine viatico pervenire. [8] Ita est? cum omnia
habueris, tunc habere et sapientiam voles? haec erit ultimum vitae
instrumentum et, ut ita dicam, additamentum? Tu vero, sive aliquid habes,
iam philosophare - unde enim scis an iam nimis habeas? -, sive nihil, hoc
prius quaere quam quicquam. [9] 'At necessaria deerunt.' Primum deesse non
poterunt, quia natura minimum petit, naturae autem se sapiens accommodat.
Sed si necessitates ultimae inciderint, iamdudum exibit e vita et molestus
sibi esse desinet. Si vero exiguum erit et angustum quo possit vita produci,
id boni consulet nec ultra necessaria sollicitus aut anxius ventri et
scapulis suum reddet et occupationes divitum concursationesque ad divitias
euntium securus laetusque ridebit [10] ac dicet, 'quid in longum ipse te
differs? expectabisne fenoris quaestum aut ex merce compendium aut tabulas
beati senis, cum fieri possis statim dives? Repraesentat opes sapientia,
quas cuicumque fecit supervacuas dedit.' Haec ad alios pertinent: tu
locupletibus propior es. Saeculum muta, nimis habes; idem est autem omni
saeculo quod sat est.
[11] Poteram hoc loco epistulam claudere, nisi te male instituissem. Reges
Parthos non potest quisquam salutare sine munere; tibi valedicere non licet
gratis. Quid istic? ab Epicuro mutuum sumam: 'multis parasse divitias non
finis miseriarum fuit sed mutatio'. [12] Nec hoc miror; non est enim in
rebus vitium sed in ipso animo. Illud quod paupertatem nobis gravem fecerat
et divitias graves fecit. Quemadmodum nihil refert utrum aegrum in ligneo
lecto an in aureo colloces - quocumque illum transtuleris, morbum secum suum
transferet -, sic nihil refert utrum aeger animus in divitiis an in
paupertate ponatur: malum illum suum sequitur. Vale.
XVIII. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] December est mensis: cum maxime civitas sudat. Ius luxuriae publice
datum est; ingenti apparatu sonant omnia, tamquam quicquam inter Saturnalia
intersit et dies rerum agendarum; adeo nihil interest ut <non> videatur mihi
errasse qui dixit olim mensem Decembrem fuisse, nunc annum. [2] Si te hic
haberem, libenter tecum conferrem quid existimares esse faciendum, utrum
nihil ex cotidiana consuetudine movendum an, ne dissidere videremur cum
publicis moribus, et hilarius cenandum et exuendam togam. Nam quod fieri
nisi in tumultu et tristi tempore civitatis non solebat, voluptatis causa ac
festorum dierum vestem mutavimus. [3] Si te bene novi, arbitri partibus
functus nec per omnia nos similes esse pilleatae turbae voluisses nec per
omnia dissimiles; nisi forte his maxime diebus animo imperandum est, ut tunc
voluptatibus solus abstineat cum in illas omnis turba procubuit; certissimum
enim argumentum firmitatis suae capit, si ad blanda et in luxuriam trahentia
nec it nec abducitur. [4] Hoc multo fortius est, ebrio ac vomitante populo
siccum ac sobrium esse, illud temperantius, non excerpere se nec insignire
nec misceri omnibus et eadem sed non eodem modo facere; licet enim sine
luxuria agere festum diem.
[5] Ceterum adeo mihi placet temptare animi tui firmitatem ut e praecepto
magnorum virorum tibi quoque praecipiam: interponas aliquot dies quibus
contentus minimo ac vilissimo cibo, dura atque horrida veste, dicas tibi
'hoc est quod timebatur?' [6] In ipsa securitate animus ad difficilia se
praeparet et contra iniurias fortunae inter beneficia firmetur. Miles in
media pace decurrit, sine ullo hoste vallum iacit, et supervacuo labore
lassatur ut sufficere necessario possit; quem in ipsa re trepidare nolueris,
ante rem exerceas. Hoc secuti sunt qui omnibus mensibus paupertatem imitati
prope ad inopiam accesserunt, ne umquam expavescerent quod saepe
didicissent. [7] Non est nunc quod existimes me dicere Timoneas cenas et
pauperum cellas et quidquid aliud est per quod luxuria divitiarum taedio
ludit: grabattus ille verus sit et sagum et panis durus ac sordidus. Hoc
triduo et quatriduo fer, interdum pluribus diebus, ut non lusus sit sed
experimentum: tunc, mihi crede, Lucili, exultabis dipondio satur et
intelleges ad securitatem non opus esse fortuna; hoc enim quod necessitati
sat est dabit et irata. [8] Non est tamen quare tu multum tibi facere
videaris - facies enim quod multa milia servorum, multa milia pauperum
faciunt -: illo nomine te Cuspice, quod facies non coactus, quod tam facile
erit tibi illud pati semper quam aliquando experiri. Exerceamur ad palum, et
ne imparatos fortuna deprehendat, fiat nobis paupertas familiaris; securius
divites erimus si scierimus quam non sit grave pauperes esse. [9] Certos
habebat dies ille magister voluptatis Epicurus quibus maligne famem
exstingueret, visurus an aliquid deesset ex plena et consummata voluptate,
vel quantum deesset, et an dignum quod quis magno labore pensaret. Hoc certe
in iis epistulis ait quas scripsit Charino magistratu ad Polyaenum; et
quidem gloriatur non toto asse <se> pasci, Metrodorum, qui nondum tantum
profecerit, toto. [10] In hoc tu victu saturitatem putas esse? Et voluptas
est; voluptas autem non illa levis et fugax et subinde reficienda, sed
stabilis et certa. Non enim iucunda res est aqua et polenta aut frustum
hordeacii panis, sed summa voluptas est posse capere etiam ex his voluptatem
et ad id se deduxisse quod eripere nulla fortunae iniquitas possit. [11]
Liberaliora alimenta sunt carceris, sepositos ad capitale supplicium non tam
anguste qui occisurus est pascit: quanta est animi magnitudo ad id sua
sponte descendere quod ne ad extrema quidem decretis timendum sit! hoc est
praeoccupare tela fortunae. [12] Incipe ergo, mi Lucili, sequi horum
consuetudinem et aliquos dies destina quibus secedas a tuis rebus minimoque
te facias familiarem; incipe cum paupertate habere commercium;
aude, hospes, contemnere opes et te quoque dignum
[13] Nemo alius est deo dignus quam qui opes contempsit; quarum possessionem
tibi non interdico, sed efficere volo ut illas intrepide possideas; quod uno
consequeris modo, si te etiam sine illis beate victurum persuaseris tibi, si
illas tamquam exituras semper aspexeris.
[14] Sed iam incipiamus epistulam complicare. 'Prius' inquis 'redde quod
debes.' Delegabo te ad Epicurum, ab illo fiet numeratio: 'immodica ira
gignit insaniam'. Hoc quam verum sit necesse est scias, cum habueris et
servum et inimicum. [15] In omnes personas hic exardescit affectus; tam ex
amore nascitur quam ex odio, non minus inter seria quam inter lusus et
iocos; nec interest ex quam magna causa nascatur sed in qualem perveniat
animum. Sic ignis non refert quam magnus sed quo incidat; nam etiam maximum
solida non receperunt, rursus arida et corripi facilia scintillam quoque
fovent usque in incendium. Ita est, mi Lucili: ingentis irae exitus furor
est, et ideo ira vitanda est non moderationis causa sed sanitatis. Vale.
XIX. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Exulto quotiens epistulas tuas accipio; implent enim me bona spe, et iam
non promittunt de te sed spondent. Ita fac, oro atque obsecro - quid enim
habeo melius quod amicum rogem quam quod pro ipso rogaturus sum? si potes,
subducte istis occupationibus; si minus, eripe. Satis multum temporis
sparsimus: incipiamus vasa in senectute colligere. [2] Numquid invidiosum
est? in freto viximus, moriamur in portu. Neque ego suaserim tibi nomen ex
otio petere, quod nec iactare debes nec abscondere; numquam enim usque eo te
abigam generis humani furore damnato ut latebram tibi aliquam parari et
oblivionem velim: id age ut otium tuum non emineat sed appareat. [3] Deinde
videbunt de isto quibus integra sunt et prima consilia an velint vitam per
obscurum transmittere: tibi liberum non est. In medium te protulit ingenii
vigor, scriptorum elegantia, clarae et nobiles amicitiae; iam notitia te
invasit; ut in extrema mergaris ac penitus recondaris, tamen priora
monstrabunt. [4] Tenebras habere non potes; sequetur quocumque fugeris
multum pristinae lucis: quietem potes vindicare sine ullius odio, sine
desiderio aut morsu animi tui. Quid enim relinques quod invitus relictum a
te possis cogitare? Clientes? quorum nemo te ipsum sequitur, sed aliquid ex
te; amicitia olim petebatur, nunc praeda; mutabunt testamenta destituti
senes, migrabit ad aliud limen salutator. Non potest parvo res magna
constare: aestima utrum te relinquere an aliquid ex tuis malis. [5] Utinam
quidem tibi senescere contigisset intra natalium tuorum modum, nec te in
altum fortuna misisset! Tulit te longe a conspectu vitae salubris rapida
felicitas, provincia et procuratio et quidquid ab istis promittitur; maiora
deinde officia te excipient et ex aliis alia: quis exitus erit? [6] quid
exspectas donec desinas habere quod cupias? numquam erit tempus. Qualem
dicimus seriem esse causarum ex quibus nectitur fatum, talem esse ***
cupiditatum: altera ex fine alterius nascitur. In eam demissus es vitam quae
numquam tibi terminum miseriarum ac servitutis ipsa factura sit: subduc
cervicem iugo tritam; semel illam incidi quam semper premi satius est. [7]
Si te ad privata rettuleris, minora erunt omnia, sed affatim implebunt: at
nunc plurima et undique ingesta non satiant. Utrum autem mavis ex inopia
saturitatem an in copia famem? Et avida felicitas est et alienae aviditati
exposita; quamdiu tibi satis nihil fuerit, ipse aliis non eris. [8]
'Quomodo' inquis 'exibo?' Utcumque. Cogita quam multa temere pro pecunia,
quam multa laboriose pro honore temptaveris: aliquid et pro otio audendum
est, aut in ista sollicitudine procurationum et deinde urbanorum officiorum
senescendum, in tumultu ac semper novis fluctibus quos effugere nulla
modestia, nulla vitae quiete contingit. Quid enim ad rem pertinet an tu
quiescere velis? fortuna tua non vult. Quid si illi etiam nunc permiseris
crescere? quantum ad successus accesserit accedet ad metus. [9] Volo tibi
hoc loco referre dictum Maecenatis vera in ipso eculeo elocuti: 'ipsa enim
altitudo attonat summa'. Si quaeris in quo libro dixerit, in eo qui
Prometheus inscribitur. Hoc voluit dicere, attonita habet summa. Est ergo
tanti ulla potentia ut sit tibi tam ebrius sermo? Ingeniosus ille vir fuit,
magnum exemplum Romanae eloquentiae daturus nisi illum enervasset felicitas,
immo castrasset. Hic te exitus manet nisi iam contrahes vela, nisi, quod
ille sero voluit, terram leges.
[10] Poteram tecum hac Maecenatis sententia parem facere rationem, sed
movebis mihi controversiam, si novi te, nec voles quod debeo <nisi> in
aspero et probo accipere. Ut se res habet, ab Epicuro versura facienda est.
'Ante' inquit 'circumspiciendum est cum quibus edas et bibas quam quid edas
et bibas; nam sine amico visceratio leonis ac lupi vita est.' [11] Hoc non
continget tibi nisi secesseris: alioquin habebis convivas quos ex turba
salutantium nomenclator digesserit; errat autem qui amicum in atrio quaerit,
in convivio probat. Nullum habet maius malum occupatus homo et bonis suis
obsessus quam quod amicos sibi putat quibus ipse non est, quod beneficia sua
efficacia iudicat ad conciliandos animos, cum quidam quo plus debent magis
oderint: leve aes alienum debitorem facit, grave inimicum. [12] 'Quid ergo?
beneficia non parant amicitias?' Parant, si accepturos licuit eligere, si
collocata, non sparsa sunt. Itaque dum incipis esse mentis tuae, interim hoc
consilio sapientium utere, ut magis ad rem existimes pertinere quis quam
quid acceperit. Vale.
XX. SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Si vales et te dignum putas qui aliquando fias tuus, gaudeo; mea enim
gloria erit, si te istinc ubi sine spe exeundi fluctuaris extraxero. Illud
autem te, mi Lucili, rogo atque hortor, ut philosophiam in praecordia ima
demittas et experimentum profectus tui capias non oratione nec scripto, sed
animi firmitate, cupiditatum deminutione: verba rebus proba. [2] Aliud
propositum est declamantibus et assensionem coronae captantibus, aliud his
qui iuvenum et otiosorum aures disputatione varia aut volubili detinent:
facere docet philosophia, non dicere, et hoc exigit, ut ad legem suam
quisque vivat, ne orationi vita dissentiat vel ipsa inter se vita; <ut> unus
sit omnium actio[dissentio]num color [sit]. Maximum hoc est et officium
sapientiae et indicium, ut verbis opera concordent, ut ipse ubique par sibi
idemque sit. 'Quis hoc praestabit?' Pauci, aliqui tamen. Est enim difficile
[hoc]; nec hoc dico, sapientem uno semper iturum gradu, sed una via. [3]
Observa te itaque, numquid vestis tua domusque dissentiant, numquid in te
liberalis sis, in tuos sordidus, numquid cenes frugaliter, aedifices
luxuriose; unam semel ad quam vivas regulam prende et ad hanc omnem vitam
tuam exaequa. Quidam se domi contrahunt, dilatant foris et extendunt: vitium
est haec diversitas et signum vacillantis animi ac nondum habentis tenorem
suum. [4] Etiam nunc dicam unde sit ista inconstantia et dissimilitudo rerum
consiliorumque: nemo proponit sibi quid velit, nec si proposuit perseverat
in eo, sed transilit; nec tantum mutat sed redit et in ea quae deseruit ac
damnavit revolvitur. [5] Itaque ut relinquam definitiones sapientiae veteres
et totum complectar humanae vitae modum, hoc possum contentus esse: quid est
sapientia? semper idem velle atque idem nolle. Licet illam exceptiunculam
non adicias, ut rectum sit quod velis; non potest enim cuiquam idem semper
placere nisi rectum. [6] Nesciunt ergo homines quid velint nisi illo momento
quo volunt; in totum nulli velle aut nolle decretum est; variatur cotidie
iudicium et in contrarium vertitur ac plerisque agitur vita per lusum. Preme
ergo quod coepisti, et fortasse perduceris aut ad summum aut eo quod summum
nondum esse solus intellegas.
[7] 'Quid fiet' inquis 'huic turbae familiarium sine re familiari?' Turba
ista cum a te pasci desierit, ipsa se pascet, aut quod tu beneficio tuo non
potes scire, paupertatis scies: illa veros certosque amicos retinebit,
discedet quisquis non te se aliud sequebatur. Non est autem vel ob hoc unum
amanda paupertas, quod a quibus ameris ostendet? O quando ille veniet dies
quo nemo in honorem tuum mentiatur! [8] Huc ergo cogitationes tuae tendant,
hoc cura, hoc opta, omnia alia vota deo remissurus, ut contentus sis temet
ipso et ex te nascentibus bonis. Quae potest esse felicitas propior? Redige
te ad parva ex quibus cadere non possis, idque ut libentius facias, ad hoc
pertinebit tributum huius epistulae, quod statim conferam.
[9] Invideas licet, etiam nunc libenter pro me dependet Epicurus.
'Magnificentior, mihi crede, sermo tuus in grabatto videbitur et in panno;
non enim dicentur tantum illa sed probabuntur.' Ego certe aliter audio quae
dicit Demetrius noster, cum illum vidi nudum, quanto minus quam [in]
stramentis incubantem: non praeceptor veri sed testis est. [10] 'Quid ergo?
non licet divitias in sinu positas contemnere?' Quidni liceat? Et ille
ingentis animi est qui illas circumfusas sibi, multum diuque miratus quod ad
se venerint, ridet suasque audit magis esse quam sentit. Multum est non
corrumpi divitiarum contubernio; magnus ille qui in divitîs pauper est. [11]
'Nescio' inquis 'quomodo paupertatem iste laturus sit, si in illam
inciderit.' Nec ego, Epicure, an ÅgulusÅ [si] iste pauper contempturus sit
divitias, si in illas inciderit; itaque in utroque mens aestimanda est
inspiciendumque an ille paupertati indulgeat, an hic divitiis non indulgeat.
Alioquin leve argumentum est bonae voluntatis grabattus aut pannus, nisi
apparuit aliquem illa non necessitate pati sed malle. [12] Ceterum magnae
indolis est ad ista non properare tamquam meliora, sed praeparari tamquam ad
facilia. Et sunt, Lucili, facilia; cum vero multum ante meditatus
accesseris, iucunda quoque; inest enim illis, sine qua nihil est iucundum,
securitas. [13] Necessarium ergo iudico id quod tibi scripsi magnos viros
saepe fecisse, aliquos dies interponere quibus nos imaginaria paupertate
exerceamus ad veram; quod eo magis faciendum est quod deliciis permaduimus
et omnia dura ac difficilia iudicamus. Potius excitandus e somno et
vellicandus est animus admonendusque naturam nobis minimum constituisse.
Nemo nascitur dives; quisquis exit in lucem iussus est lacte et panno esse
contentus: ab his initiis nos regna non capiunt. Vale.
XXI SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1] Cum istis tibi esse negotium iudicas de quibus scripseras? Maximum
negotium tecum habes, tu tibi molestus es. Quid velis nescis, melius probas
honesta quam sequeris, vides ubi sit posita felicitas sed ad illam pervenire
non audes. Quid sit autem quod te impediat, quia parum ipse dispicis, dicam:
magna esse haec existimas quae relicturus es, et cum proposuisti tibi illam
securitatem ad quam transiturus es, retinet te huius vitae a qua recessurus
es fulgor tamquam in sordida et obscura casurum. [2] Erras, Lucili: ex hac
vita ad illam ascenditur. Quod interest inter splendorem et lucem, cum haec
certam originem habeat ac suam, ille niteat alieno, hoc inter hanc vitam et
illam: haec fulgore extrinsecus veniente percussa est, crassam illi statim
umbram faciet quisquis obstiterit: illa suo lumine illustris est. Studia te
tua clarum et nobilem efficient. [3] Exemplum Epicuri referam. Cum Idomeneo
scriberet et illum a vita speciosa ad fidelem stabilemque gloriam revocaret,
regiae tunc potentiae ministrum et magna tractantem, 'si gloria' inquit
'tangeris, notiorem te epistulae meae facient quam omnia ista quae colis et
propter quae coleris'. [4] Numquid ergo mentitus est? quis Idomenea nosset
nisi Epicurus illum litteris suis incidisset? Omnes illos megistanas et
satrapas et regem ipsum ex quo Idomenei titulus petebatur oblivio alta
suppressit. Nomen Attici perire Ciceronis epistulae non sinunt. Nihil illi
profuisset gener Agrippa et Tiberius progener et Drusus Caesar pronepos;
inter tam magna nomina taceretur nisi <sibi> Cicero illum applicuisset. [5]
Profunda super nos altitudo temporis veniet, pauca ingenia caput exserent et
in idem quandoque silentium abitura oblivioni resistent ac se diu
vindicabunt. Quod Epicurus amico suo potuit promittere, hoc tibi promitto,
Lucili: habebo apud posteros gratiam, possum mecum duratura nomina educere.
Vergilius noster duobus memoriam aeternam promisit et praestat:
fortunati ambo! si quid mea carmina possunt,
[6] Quoscumque in medium fortuna protulit, quicumque membra ac partes
alienae potentiae fuerant, horum gratia viguit, domus frequentata est, dum
ipsi steterunt: post ipsos cito memoria defecit. Ingeniorum crescit dignatio
nec ipsis tantum honor habetur, sed quidquid illorum memoriae adhaesit
excipitur.
[7] Ne gratis Idomeneus in epistulam meam venerit, ipse eam de suo redimet.
Ad hunc Epicurus illam nobilem sententiam scripsit qua hortatur ut Pythoclea
locupletem non publica nec ancipiti via faciat. 'Si vis' inquit 'Pythoclea
divitem facere, non pecuniae adiciendum sed cupiditati detrahendum est.' [8]
Et apertior ista sententia est quam <ut> interpretanda sit, et disertior
quam ut adiuvanda. Hoc unum te admoneo, ne istud tantum existimes de divitîs
dictum: quocumque transtuleris, idem poterit. Si vis Pythoclea honestum
facere, non honoribus adiciendum est sed cupiditatibus detrahendum; si vis
Pythoclea esse in perpetua voluptate, non voluptatibus adiciendum est sed
cupiditatibus detrahendum; si vis Pythoclea senem facere et implere vitam,
non annis adiciendum est sed cupiditatibus detrahendum. [9] Has voces non
est quod Epicuri esse iudices: publicae sunt. Quod fieri in senatu solet
faciendum ego in philosophia quoque existimo: cum censuit aliquis quod ex
parte mihi placeat, iubeo illum dividere sententiam et sequor quod probo.
Eo libentius Epicuri egregia dicta commemoro, ut istis qui ad illum
confugiunt spe mala inducti, qui velamentum ipsos vitiorum suorum habituros
existimant, probent quocumque ierint honeste esse vivendum. [10] Cum adieris
eius hortulos Ået inscriptum hortulisÅ 'HOSPES HIC BENE MANEBIS, HIC SVMMVM
BONVM VOLVPTAS EST' paratus erit istius domicilii custos hospitalis,
humanus, et te polenta excipiet et aquam quoque large ministrabit et dicet,
'ecquid bene acceptus es?' 'Non irritant' inquit 'hi hortuli famem sed
exstinguunt, nec maiorem ipsis potionibus sitim faciunt, sed naturali et
gratuito remedio sedant; in hac voluptate consenui.' [11] De his tecum
desideriis loquor quae consolationem non recipiunt, quibus dandum est
aliquid ut desinant. Nam de illis extraordinariis quae licet differre, licet
castigare et opprimere, hoc unum commonefaciam: ista voluptas naturalis est,
non necessaria. Huic nihil debes; si quid impendis, voluntarium est. Venter
praecepta non audit: poscit, appellat. Non est tamen molestus creditor:
parvo dimittitur, si modo das illi quod debes, non quod potes. Vale.
finge deo.
nulla dies umquam memori vos eximet aevo,
dum domus Aeneae Capitoli immobile saxum
accolet imperiumque pater Romanus habebit.
Seneca | The Latin Library | The Classics Homepage |