EPISTULARUM MORALIUM AD LUCILIUM
LIBER SEXTUS DECIMUS
XCVI. SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
[1] Tamen tu indignaris aliquid aut quereris et non intellegis nihil
esse in istis mali nisi hoc unum quod indignaris et quereris? Si me interrogas,
nihil puto viro miserum nisi aliquid esse in rerum natura quod putet miserum.
Non feram me quo die aliquid ferre non potero. Male valeo: pars fati est.
Familia decubuit, fenus offendit, domus crepuit, damna, vulnera, labores,
metus incucurrerunt: solet fieri. Hoc parum est: debuit fieri. [2] Decernuntur
ista, non accidunt. Si quid credis mihi, intimos adfectus meos tibi cum
maxime detego: in omnibus quae adversa videntur et dura sic formatus sum:
non pareo deo sed adsentior; ex animo illum, non quia necesse est, sequor.
Nihil umquam mihi incidet quod tristis excipiam, quod malo vultu; nullum
tributum invitus conferam. Omnia autem ad quae gemimus, quae expavescimus,
tributa vitae sunt: horum, mi Lucili, nec speraveris immunitatem nec petieris.
[3] Vesicae te dolor inquietavit, epistulae venerunt parum dulces, detrimenta
continua -- propius accedam, de capite timuisti. Quid, tu nesciebas haec
te optare cum optares senectutem? Omnia ista in longa vita sunt, quomodo
in longa via et pulvis et lutum et pluvia. [4] 'Sed volebam vivere, carere
tamen incommodis omnibus.' Tam effeminata vox virum dedecet. Videris quemadmodum
hoc votum meum excipias; ego illud magno animo, non tantum bono facio:
neque di neque deae faciant ut te fortuna in delicis habeat. [5] Ipse te
interroga, si quis potestatem tibi deus faciat, utrum velis vivere in macello
an in castris. Atqui vivere, Lucili, militare est. Itaque hi qui iactantur
et per operosa atque ardua sursum ac deorsum eunt et expeditiones periculosissimas
obeunt fortes viri sunt primoresque castrorum; isti quos putida quies aliis
laborantibus molliter habet turturillae sunt, tuti contumeliae causa. Vale.
XCVII. SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
[1] Erras, mi Lucili, si existimas nostri saeculi esse vitium luxuriam
et neglegentiam boni moris et alia quae obiecit suis quisque temporibus:
hominum sunt ista, non temporum. Nulla aetas vacavit a culpa; et si aestimare
licentiam cuiusque saeculi incipias, pudet dicere, numquam apertius quam
coram Catone peccatum est. [2] Credat aliquis pecuniam esse versatam in
eo iudicio in quo reus erat P. Clodius ob id adulterium quod cum Caesaris
uxore in operto commiserat, violatis religionibus eius sacrificii quod
'pro populo' fieri dicitur, sic summotis extra consaeptum omnibus viris
ut picturae quoque masculorum animalium contegantur? Atqui dati iudicibus
nummi sunt et, quod hac etiamnunc pactione turpius est, stupra insuper
matronarum et adulescentulorum nobilium stilari loco exacta sunt. [3] Minus
crimine quam absolutione peccatum est: adulterii reus adulteria divisit
nec ante fuit de salute securus quam similes sui iudices suos reddidit.
Haec in eo iudicio facta sunt in quo, si nihil aliud, Cato testimonium
dixerat. Ipsa ponam verba Ciceronis, quia res fidem excedit. [Ciceronis
epistvlarum ad Atticvm liber primvs] [4] 'Accersivit ad se, promisit, intercessit,
dedit. Iam vero (o di boni, rem perditam!) etiam noctes certarum mulierum
atque adulescentulorum nobilium introductiones nonnullis iudicibus pro
mercedis cumulo fuerunt.' [5] Non vacat de pretio queri, plus in accessionibus
fuit. 'Vis severi illius uxorem? dabo illam. Vis divitis huius? tibi praestabo
concubitum. Adulterium nisi feceris, damna. Illa formonsa quam desideras
veniet. Illius tibi noctem promitto nec differo; intra comperendinationem
fides promissi mei extabit.' Plus est distribuere adulteria quam facere;
hoc vero matribus familiae denuntiare est. [6] Hi iudices Clodiani a senatu
petierant praesidium, quod non erat nisi damnaturis necessarium, et inpetraverant;
itaque eleganter illis Catulus absoluto reo 'quid vos' inquit 'praesidium
a nobis petebatis? an ne nummi vobis eriperentur?' Inter hos tamen iocos
inpune tulit ante iudicium adulter, in iudicio leno, qui damnationem peius
effugit quam meruit. [7] Quicquam fuisse corruptius illis moribus credis
quibus libido non sacris inhiberi, non iudicis poterat, quibus in ea ipsa
quaestione quae extra ordinem senatusconsulto exercebatur plus quam quaerebatur
admissum est? Quaerebatur an post adulterium aliquis posset tutus esse:
apparuit sine adulterio tutum esse non posse.
[8] Hoc inter Pompeium et Caesarem, inter Ciceronem Catonemque commissum
est, Catonem inquam illum quo sedente populus negatur permisisse sibi postulare
Florales iocos nudandarum meretricum, si credis spectasse tunc severius
homines quam iudicasse. Et fient et facta sunt ista, et licentia urbium
aliquando disciplina metuque, numquam sponte considet. [9] Non est itaque
quod credas nos plurimum libidini permisisse, legibus minimum; longe enim
frugalior haec iuventus est quam illa, cum reus adulterium apud iudices
negaret, iudices apud reum confiterentur, cum stuprum committeretur rei
iudicandae causa, cum Clodius, isdem vitiis gratiosus quibus nocens, conciliaturas
exerceret in ipsa causae dictione. Credat hoc quisquam? qui damnabatur
uno adulterio absolutus est multis.
[10] Omne tempus Clodios, non omne Catones feret. Ad deteriora faciles
sumus, quia nec dux potest nec comes deesse, et res ipsa etiam sine duce,
sine comite procedit. Non pronum est tantum ad vitia sed praeceps, et,
quod plerosque inemendabiles facit, omnium aliarum artium peccata artificibus
pudori sunt offenduntque deerrantem, vitae peccata delectant. [11] Non
gaudet navigio gubernator everso, non gaudet aegro medicus elato, non gaudet
orator si patroni culpa reus cecidit, at contra omnibus crimen suum voluptati
est: laetatur ille adulterio in quod inritatus est ipsa difficultate; laetatur
ille circumscriptione furtoque, nec ante illi culpa quam culpae fortuna
displicuit. Id prava consuetudine evenit. [12] Alioquin, ut scias subesse
animis etiam in pessima abductis boni sensum nec ignorari turpe sed neglegi,
omnes peccata dissimulant et, quamvis feliciter cesserint, fructu illorum
utuntur, ipsa subducunt. At bona conscientia prodire vult et conspici:
ipsas nequitia tenebras timet. [13] Eleganter itaque ab Epicuro dictum
puto: 'potest nocenti contingere ut lateat, latendi fides non potest',
aut si hoc modo melius hunc explicari posse iudicas sensum: 'ideo non prodest
latere peccantibus quia latendi etiam si felicitatem habent, fiduciam non
habent'. Ita est, tuta scelera esse possunt, <secura esse non possunt>.
[14] Hoc ego repugnare sectae nostrae si sic expediatur non iudico. Quare?
quia prima illa et maxima peccantium est poena peccasse, nec ullum scelus,
licet illud fortuna exornet muneribus suis, licet tueatur ac vindicet,
inpunitum est, quoniam sceleris in scelere supplicium est. Sed nihilominus
et hae illam secundae poenae premunt ac sequuntur, timere semper et expavescere
et securitati diffidere. Quare ego hoc supplicio nequitiam liberem? quare
non semper illam in suspenso relinquam? [15] Illic dissentiamus cum Epicuro
ubi dicit nihil iustum esse natura et crimina vitanda esse quia vitari
metus non posse: hic consentiamus, mala facinora conscientia flagellari
et plurimum illi tormentorum esse eo quod perpetua illam sollicitudo urget
ac verberat, quod sponsoribus securitatis suae non potest credere. Hoc
enim ipsum argumentum est, Epicure, natura nos a scelere abhorrere, quod
nulli non etiam inter tuta timor est. [16] Multos fortuna liberat poena,
metu neminem. Quare nisi quia infixa nobis eius rei aversatio est quam
natura damnavit? Ideo numquam fides latendi fit etiam latentibus quia coarguit
illos conscientia et ipsos sibi ostendit. Proprium autem est nocentium
trepidare. Male de nobis actum erat, quod multa scelera legem et vindicem
effugiunt et scripta supplicia, nisi illa naturalia et gravia de praesentibus
solverent et in locum patientiae timor cederet. Vale.
XCVIII. SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
[1] Numquam credideris felicem quemquam ex felicitate suspensum. Fragilibus
innititur qui adventicio laetus est: exibit gaudium quod intravit. At illud
ex se ortum fidele firmumque est et crescit et ad extremum usque prosequitur:
cetera quorum admiratio est vulgo in diem bona sunt. 'Quid ergo? non usui
ac voluptati esse possunt?' Quis negat? sed ita si illa ex nobis pendent,
non ex illis nos. [2] Omnia quae fortuna intuetur ita fructifera ac iucunda
fiunt si qui habet illa se quoque habet nec in rerum suarum potestate est.
Errant enim, Lucili, qui aut boni aliquid nobis aut mali iudicant tribuere
fortunam: materiam dat bonorum ac malorum et initia rerum apud nos in malum
bonumve exiturarum. Valentior enim omni fortuna animus est et in utramque
partem ipse res suas ducit beataeque ac miserae vitae sibi causa est. [3]
Malus omnia in malum vertit, etiam quae cum specie optimi venerant: rectus
atque integer corrigit prava fortunae et dura atque aspera ferendi scientia
mollit, idemque et secunda grate excipit modesteque et adversa constanter
ac fortiter. Qui licet prudens sit, licet exacto faciat cuncta iudicio,
licet nihil supra vires suas temptet, non continget illi bonum illud integrum
et extra minas positum nisi certus adversus incerta est. [4] Sive alios
observare volueris (liberius enim inter aliena iudicium est) sive te ipsum
favore seposito, et senties hoc et confiteberis, nihil ex his optabilibus
et caris utile esse nisi te contra levitatem casus rerumque casum sequentium
instruxeris, nisi illud frequenter et sine querella inter singula damna
dixeris:
[11] Quid ergo adversus has amissiones auxili invenimus? hoc, ut memoria
teneamus amissa nec cum ipsis fructum excidere patiamur quem ex illis percepimus.
Habere eripitur, habuisse numquam. Peringratus est qui, cum amisit, pro
accepto nihil debet. Rem nobis eripit casus, usum fructumque apud nos relinquit,
quem nos iniquitate desiderii perdidimus. [12] Dic tibi ex istis quae terribilia
videntur nihil est invictum'. Singula vicere iam multi, ignem Mucius, crucem
Regulus, venenum Socrates, exilium Rutilius, mortem ferro adactam Cato:
et nos vincamus aliquid. [13] Rursus ista quae ut speciosa et felicia trahunt
vulgum a multis et saepe contempta sunt. Fabricius divitias imperator reiecit,
censor notavit; Tubero paupertatem et se dignam et Capitolio iudicavit,
cum fictilibus in publica cena usus ostendit debere iis hominem esse contentum
quibus di etiamnunc uterentur. Honores reppulit pater Sextius, qui ita
natus ut rem publicam deberet capessere, latum clavum divo Iulio dante
non recepit; intellegebat enim quod dari posset et eripi posse. Nos quoque
aliquid et ipsi faciamus animose; simus inter exempla. [14] Quare defecimus?
quare desperamus? Quidquid fieri potuit potest, nos modo purgemus animum
sequamurque naturam, a qua aberranti cupiendum timendumque est et fortuitis
serviendum. Licet reverti in viam, licet in integrum restitui: restituamur,
ut possimus dolores quocumque modo corpus invaserint perferre et fortunae
dicere 'cum viro tibi negotium est: quaere quem vincas'.
[15] * * * His sermonibus et his similibus lenitur illa vis
ulceris, quam opto mehercules mitigari et aut sanari aut stare et cum ipso
senescere. Sed securus de illo sum: de nostro damno agitur, quibus senex
egregius eripitur. Nam ipse vitae plenus est, cui adici nihil desiderat
sua causa sed eorum quibus utilis est. [16] Liberaliter facit quod vivit.
Alius iam hos cruciatus finisset: hic tam turpe putat mortem fugere quam
ad mortem confugere. 'Quid ergo? non si suadebit res exibit?' Quidni exeat,
si nemo iam uti eo poterit, si nihil aliud quam dolori operam dabit? [17]
Hoc est, mi Lucili, philosophiam in opere discere et ad verum exerceri,
videre quid homo prudens animi habeat contra mortem, contra dolorem, cum
illa accedat, hic premat; quid faciendum sit a faciente discendum est.
[18] Adhuc argumentis actum est an posset aliqui dolori resistere, an mors
magnos quoque animos admota summittere. Quid opus est verbis? in rem praesentem
eamus: nec mors illum contra dolorem facit fortiorem nec dolor contra mortem.
Contra utrumque sibi fidit nec spe mortis patienter dolet nec taedio doloris
libenter moritur: hunc fert, illam expectat. Vale.
XCIX. SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
[1] Epistulam quam scripsi Marullo cum filium parvulum amisisset et
diceretur molliter ferre misi tibi, in qua non sum solitum morem secutus
nec putavi leniter illum debere tractari, cum obiurgatione esset quam solacio
dignior. Adflicto enim et magnum vulnus male ferenti paulisper cedendum
est; exsatiet se aut certe primum impetum effundat: [2] hi qui sibi lugere
sumpserunt protinus castigentur et discant quasdam etiam lacrimarum ineptias
esse.
'Solacia expectas? convicia accipe. Tam molliter tu fers mortem filii?
quid faceres si amicum perdidisses? Decessit filius incertae spei, parvulus;
pusillum temporis perit. [3] Causas doloris conquirimus et de fortuna etiam
inique queri volumus, quasi non sit iustas querendi causas praebitura:
at mehercules satis mihi iam videbaris animi habere etiam adversus solida
mala, nedum ad istas umbras malorum quibus ingemescunt homines moris causa.
Quod damnorum omnium maximum est, si amicum perdidisses, danda opera erat
ut magis gauderes quod habueras quam maereres quod amiseras. [4] Sed plerique
non conputant quanta perceperint, quantum gavisi sint. Hoc habet inter
reliqua mali dolor iste: non supervacuus tantum sed ingratus est. Ergo
quod habuisti talem amicum, perit opera? Tot annis, tanta coniunctione
vitae, tam familiari studiorum societate nil actum est? Cum amico effers
amicitiam? Et quid doles amisisse, si habuisse non prodest? Mihi crede,
magna pars ex iis quos amavimus, licet ipsos casus abstulerit, apud nos
manet; nostrum est quod praeterit tempus nec quicquam est loco tutiore
quam quod fuit. [5] Ingrati adversus percepta spe futuri sumus, quasi non
quod futurum est, si modo successerit nobis, cito in praeterita transiturum
sit. Anguste fructus rerum determinat qui tantum praesentibus laetus est:
et futura et praeterita delectant, haec expectatione, illa memoria, sed
alterum pendet et non fieri potest, alterum non potest non fuisse. Quis
ergo furor est certissimo excidere? Adquiescamus iis quae iam hausimus,
si modo non perforato animo hauriebamus et transmittente quidquid acceperat.
[6] 'Innumerabilia sunt exempla eorum qui liberos iuvenes sine lacrimis
extulerint, qui in senatum aut in aliquod publicum officium a rogo redierint
et statim aliud egerint. Nec inmerito; nam primum supervacuum est dolere
si nihil dolendo proficias; deinde iniquum est queri de eo quod uni accidit,
omnibus restat; deinde desiderii stulta conquestio est, ubi minimum interest
inter amissum et desiderantem. Eo itaque aequiore animo esse debemus quod
quos amisimus sequimur. [7] Respice celeritatem rapidissimi temporis, cogita
brevitatem huius spatii per quod citatissimi currimus, observa hunc comitatum
generis humani eodem tendentis, minimis intervallis distinctum etiam ubi
maxima videntur: quem putas perisse praemissus est. Quid autem dementius
quam, cum idem tibi iter emetiendum sit, flere eum qui antecessit? [8]
Flet aliquis factum quod non ignoravit futurum? Aut si mortem in homine
non cogitavit, sibi inposuit. Flet aliquis factum quod aiebat non posse
non fieri? quisquis aliquem queritur mortuum esse, queritur hominem fuisse.
Omnis eadem condicio devinxit: cui nasci contigit mori restat. [9] Intervallis
distinguimur, exitu aequamur. Hoc quod inter primum diem et ultimum iacet
varium incertumque est: si molestias aestimes, etiam puero longum, si velocitatem,
etiam seni angustum. Nihil non lubricum et fallax et omni tempestate mobilius;
iactantur cuncta et in contrarium transeunt iubente fortuna, et in tanta
volutatione rerum humanarum nihil cuiquam nisi mors certum est; tamen de
eo queruntur omnes in quo uno nemo decipitur.
[10] '"Sed puer decessit." Nondum dico melius agi cum eo qui <cito>
vita defungitur: ad eum transeamus qui consenuit: quantulo vincit infantem!
Propone temporis profundi vastitatem et universum conplectere, deinde hoc
quod aetatem vocamus humanam compara immenso: videbis quam exiguum sit
quod optamus, quod extendimus. [11] Ex hoc quantum lacrimae, quantum sollicitudines
occupant? quantum mors antequam veniat optata, quantum valetudo, quantum
timor? quantum tenent aut rudes aut inutiles anni? dimidium ex hoc edormitur.
Adice labores, luctus, pericula, et intelleges etiam in longissima vita
minimum esse quod vivitur. [12] Sed quis tibi concedit non melius se habere
eum cui cito reverti licet, cui ante lassitudinem peractum est iter? Vita
nec bonum nec malum est: boni ac mali locus est. Ita nihil ille perdidit
nisi aleam in damnum certiorem. Potuit evadere modestus et prudens, potuit
sub cura tua in meliora formari, sed, quod iustius timetur, potuit fieri
pluribus similis. [13] Aspice illos iuvenes quos ex nobilissimis domibus
in harenam luxuria proiecit; aspice illos qui suam alienamque libidinem
exercent mutuo inpudici, quorum nullus sine ebrietate, nullus sine aliquo
insigni flagitio dies exit: plus timeri quam sperari potuisse manifestum
erit. Non debes itaque causas doloris accersere nec levia incommoda indignando
cumulare. [14] Non hortor ut nitaris et surgas; non tam male de te iudico
ut tibi adversus hoc totam putem virtutem advocandam. Non est dolor iste
sed morsus: tu illum dolorem facis. Sine dubio multum philosophia profecit,
si puerum nutrici adhuc quam patri notiorem animo forti desideras.
[15] 'Quid? nunc ego duritiam suadeo et in funere ipso rigere vultum
volo et animum ne contrahi quidem patior? Minime. Inhumanitas est ista,
non virtus, funera suorum isdem oculis quibus ipsos videre nec commoveri
ad primam familiarium divulsionem. Puta autem me vetare: quaedam sunt sui
iuris; excidunt etiam retinentibus lacrimae et animum profusae levant.
[16] Quid ergo est? permittamus illis cadere, non imperemus; fluat quantum
adfectus eiecerit, non quantum poscet imitatio. Nihil vero maerori adiciamus
nec illum ad alienum augeamus exemplum. Plus ostentatio doloris exigit
quam dolor: quotus quisque sibi tristis est? Clarius cum audiuntur gemunt,
et taciti quietique dum secretum est, cum aliquos videre, in fletus novos
excitantur; tunc capiti suo manus ingerunt (quod potuerant facere nullo
prohibente liberius), tunc mortem comprecantur sibi, tunc lectulo devolvuntur:
sine spectatore cessat dolor. [17] Sequitur nos, ut in aliis rebus, ita
in hac quoque hoc vitium, ad plurium exempla componi nec quid oporteat
sed quid soleat aspicere. A natura discedimus, populo nos damus nullius
rei bono auctori et in hac re sicut in his omnibus inconstantissimo. Videt
aliquem fortem in luctu suo, impium vocat et efferatum; videt aliquem conlabentem
et corpori adfusum, effeminatum ait et enervem. [18] Omnia itaque ad rationem
revocanda sunt. Stultius vero nihil est quam famam captare tristitiae et
lacrimas adprobare, quas iudico sapienti viro alias permissas cadere, alias
vi sua latas. Dicam quid intersit. Cum primus nos nuntius acerbi funeris
perculit, cum tenemus corpus e complexu nostro in ignem transiturum, lacrimas
naturalis necessitas exprimit et spiritus ictu doloris inpulsus quemadmodum
totum corpus quatit, ita oculos, quibus adiacentem umorem perpremit et
expellit. [19] Hae lacrimae per elisionem cadunt nolentibus nobis: aliae
sunt quibus exitum damus cum memoria eorum quos amisimus retractatur, et
inest quiddam dulce tristitiae cum occurrunt sermones eorum iucundi, conversatio
hilaris, officiosa pietas; tunc oculi velut in gaudio relaxantur. His indulgemus,
illis vincimur. [20] Non est itaque quod lacrimas propter circumstantem
adsidentemque aut contineas aut exprimas: nec cessant nec fluunt umquam
tam turpiter quam finguntur: eant sua sponte. Ire autem possunt placidis
atque compositis; saepe salva sapientis auctoritate fluxerunt tanto temperamento
ut illis nec humanitas nec dignitas deesset. [21] Licet, inquam, naturae
obsequi gravitate servata. Vidi ego in funere suorum verendos, in quorum
ore amor eminebat remota omni lugentium scaena; nihil erat nisi quod veris
dabatur adfectibus. Est aliquis et dolendi decor; hic sapienti servandus
est et quemadmodum in ceteris rebus, ita etiam in lacrimis aliquid sat
est: inprudentium ut gaudia sic dolores exundavere.
[22] 'Aequo animo excipe necessaria. Quid incredibile, quid novum evenit?
quam multis cum maxime funus locatur, quam multis vitalia emuntur, quam
multi post luctum tuum lugent! Quotiens cogitaveris puerum fuisse, cogita
et hominem, cui nihil certi promittitur, quem fortuna non utique perducit
ad senectutem: unde visum est dimittit. [23] Ceterum frequenter de illo
loquere et memoriam eius quantum potes celebra; quae ad te saepius revertetur
si erit sine acerbitate ventura; nemo enim libenter tristi conversatur,
nedum tristitiae. Si quos sermones eius, si quos quamvis parvoli iocos
cum voluptate audieras, saepius repete; potuisse illum implere spes tuas,
quas paterna mente conceperas, audacter adfirma. [24] Oblivisci quidem
suorum ac memoriam cum corporibus efferre et effusissime flere, meminisse
parcissime, inhumani animi est. Sic aves, sic ferae suos diligunt, quarum
[contria] concitatus [actus] est amor et paene rabidus, sed cum amissis
totus extinguitur. Hoc prudentem virum non decet: meminisse perseveret,
lugere desinat.
[25] 'Illud nullo modo probo quod ait Metrodorus, esse aliquam cognatam
tristitiae voluptatem, hanc esse captandam in eiusmodi tempore. Ipsa Metrodori
verba subscripsi. Metrodoron epistolon pros ten adelphen. estin gar tis
hedone lupe suggenes, hen chre thereuein kata touton ton kairon. [26] De
quibus non dubito quid sis sensurus; quid enim est turpius quam captare
in ipso luctu voluptatem, immo per luctum, et inter lacrimas quoque quod
iuvet quaerere? Hi sunt qui nobis obiciunt nimium rigorem et infamant praecepta
nostra duritiae, quod dicamus dolorem aut admittendum in animum non esse
aut cito expellendum. Utrum tandem est aut incredibilius aut inhumanius,
non sentire amisso amico dolorem an voluptatem in ipso dolore aucupari?
[27] Nos quod praecipimus honestum est: cum aliquid lacrimarum adfectus
effuderit et, ut ita dicam, despumaverit, non esse tradendum animum dolori.
Quid, tu dicis miscendam ipsi dolori voluptatem? sic consolamur crustulo
pueros, sic infantium fletum infuso lacte conpescimus. Ne illo quidem tempore
quo filius ardet aut amicus expirat cessare pateris voluptatem, sed ipsum
vis titillare maerorem? Utrum honestius dolor ab animo summovetur an voluptas
ad dolorem quoque admittitur? "Admittitur" dico? Captatur, et quidem ex
ipso. [28] "Est aliqua" inquit "voluptas cognata tristitiae." Istuc nobis
licet dicere, vobis quidem non licet. Unum bonum nostis, voluptatem, unum
malum, dolorem: quae potest inter bonum et malum esse cognatio? Sed puta
esse: nunc potissimum eruitur? Et ipsum dolorem scrutamur, an aliquid habeat
iucundum circa se et voluptarium? [29] Quaedam remedia aliis partibus corporis
salutaria velut foeda et indecora adhiberi aliis nequeunt, et quod aliubi
prodesset sine damno verecundiae, id fit inhonestum loco vulneris: non
te pudet luctum voluptate sanare? Severius ista plaga curanda est. Illud
potius admone, nullum mali sensum ad eum qui perit pervenire; nam si pervenit,
non perit. [30] Nulla, inquam, res eum laedit qui nullus est: vivit si
laeditur. Utrum putas illi male esse quod nullus est an quod est adhuc
aliquis? Atqui nec ex eo potest ei tormentum esse quod non est (quis enim
nullius sensus est?) nec ex eo quod est; effugit enim maximum mortis incommodum,
non esse. [31] Illud quoque dicamus ei qui deflet ac desiderat in aetate
prima raptum: omnes, quantum ad brevitatem aevi, si universo compares,
et iuvenes et senes, in aequo sumus. Minus enim ad nos ex aetate omni venit
quam quod minimum esse quis dixerit, quoniam quidem minimum aliqua pars
est: hoc quod vivimus proximum nihilo est; et tamen, o dementiam nostram,
late disponitur.
[32] 'Haec tibi scripsi, non tamquam expectaturus esses remedium a
me tam serum (liquet enim mihi te locutum tecum quidquid lecturus es) sed
ut castigarem exiguam illam moram qua a te recessisti, et in reliquum adhortarer
contra fortunam tolleres animos et omnia eius tela non tamquam possent
venire sed tamquam utique essent ventura prospiceres. Vale.'
C. SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
[1] Fabiani Papiri libros qui inscribuntur civilium legisse te cupidissime
scribis, et non respondisse expectationi tuae; deinde oblitus de philosopho
agi compositionem eius accusas. Puta esse quod dicis et effundi verba,
non figi. Primum habet ista res suam gratiam et est decor proprius orationis
leniter lapsae; multum enim interesse existimo utrum exciderit an fluxerit.
<Adice> nunc quod in hoc quoque quod dicturus sum ingens differentia
est: [2] Fabianus mihi non effundere videtur orationem sed fundere; adeo
larga est et sine perturbatione, non sine cursu tamen veniens. Illud plane
fatetur et praefert, non esse tractatam nec diu tortam. Sed ita, ut vis,
esse credamus: mores ille, non verba composuit et animis scripsit ista,
non auribus. [3] Praeterea ipso dicente non vacasset tibi partes intueri,
adeo te summa rapuisset; et fere quae impetu placent minus praestant ad
manum relata; sed illud quoque multum est, primo aspectu oculos occupasse,
etiam si contemplatio diligens inventura est quod arguat. [4] Si me interrogas,
maior ille est qui iudicium abstulit quam qui meruit; et scio hunc tutiorem
esse, scio audacius sibi de futuro promittere. Oratio sollicita philosophum
non decet: ubi tandem erit fortis et constans, ubi periculum sui faciet
qui timet verbis? [5] Fabianus non erat neglegens in oratione sed securus.
Itaque nihil invenies sordidum: electa verba sunt, non captata, nec huius
saeculi more contra naturam suam posita et inversa, splendida tamen quamvis
sumantur e medio. Sensus honestos et magnificos habes, non coactos in sententiam
sed latius dictos. Videbimus quid parum recisum sit, quid parum structum,
quid non huius recentis politurae: cum circumspexeris omnia, nullas videbis
angustias inanis. [6] Desit sane varietas marmorum et concisura aquarum
cubiculis interfluentium et pauperis cella et quidquid aliud luxuria non
contenta decore simplici miscet: quod dici solet, domus recta est.
Adice nunc quod de compositione non constat: quidam illam volunt esse
ex horrido comptam, quidam usque eo aspera gaudent ut etiam quae mollius
casus explicuit ex industria dissipent et clausulas abrumpant ne ad expectatum
respondeant. [7] Lege Ciceronem: compositio eius una est, pedem curvat
lenta et sine infamia mollis. At contra Pollionis Asinii salebrosa et exiliens
et ubi minime expectes relictura. Denique omnia apud Ciceronem desinunt,
apud Pollionem cadunt, exceptis paucissimis quae ad certum modum et ad
unum exemplar adstricta sunt.
[8] Humilia praeterea tibi videri dicis omnia et parum erecta: quo
vitio carere eum iudico. Non sunt enim illa humilia sed placida et ad animi
tenorem quietum compositumque formata, nec depressa sed plana. Deest illis
oratorius vigor stimulique quos quaeris et subiti ictus sententiarum; sed
totum corpus, videris quam sit comptum, honestum est. Non habet oratio
eius sed dabit dignitatem. [9] Adfer quem Fabiano possis praeponere. Dic
Ciceronem, cuius libri ad philosophiam pertinentes paene totidem sunt quot
Fabiani: cedam, sed non statim pusillum est si quid maximo minus est. Dic
Asinium Pollionem: cedam, et respondeamus: in re tanta eminere est post
duos esse. Nomina adhuc T. Livium; scripsit enim et dialogos, quos non
magis philosophiae adnumerare possis quam historiae, et ex professo philosophiam
continentis libros: huic quoque dabo locum. Vide tamen quam multos antecedat
qui a tribus vincitur et tribus eloquentissimis.
[10] Sed non praestat omnia: non est fortis oratio eius, quamvis elata
sit; non est violenta nec torrens, quamvis effusa sit; non est perspicua
sed pura. 'Desideres' inquis 'contra vitia aliquid aspere dici, contra
pericula animose, contra fortunam superbe, contra ambitionem contumeliose.
Volo luxuriam obiurgari, libidinem traduci, inpotentiam frangi. Sit aliquid
oratorie acre, tragice grande, comice exile.' Vis illum adsidere pusillae
rei, verbis: ille rerum se magnitudini addixit, eloquentiam velut umbram
non hoc agens trahit. [11] Non erunt sine dubio singula circumspecta nec
in se collecta nec omne verbum excitabit ac punget, fateor; exibunt multa
nec ferient et interdum otiosa praeterlabetur oratio, sed multum erit in
omnibus lucis, sed ingens sine taedio spatium. Denique illud praestabit,
ut liqueat tibi illum sensisse quae scripsit. Intelleges hoc actum ut tu
scires quid illi placeret, non ut ille placeret tibi. Ad profectum omnia
tendunt, ad bonam mentem: non quaeritur plausus.
[12] Talia esse scripta eius non dubito, etiam si magis reminiscor
quam teneo haeretque mihi color eorum non ex recenti conversatione familiariter
sed summatim, ut solet ex vetere notitia; cum audirem certe illum, talia
mihi videbantur, non solida sed plena, quae adulescentem indolis bonae
attollerent et ad imitationem sui evocarent sine desperatione vincendi,
quae mihi adhortatio videtur efficacissima. Deterret enim qui imitandi
cupiditatem fecit, spem abstulit. Ceterum verbis abundabat, sine commendatione
partium singularum in universum magnificus. Vale.
[5] Immo mehercules, ut carmen fortius ac iustius petam quo animum tuum
magis fulcias, hoc dicito quotiens aliquid aliter quam cogitabas evenerit:
'di melius'. Sic composito nihil accidet. Sic autem componetur si quid
humanarum rerum varietas possit cogitaverit antequam senserit, si et liberos
et coniugem et patrimonium sic habuerit tamquam non utique semper habiturus
et tamquam non futurus ob hoc miserior si habere desierit. [6] Calamitosus
est animus futuri anxius et ante miserias miser, qui sollicitus est ut
ea quibus delectatur ad extremum usque permaneant; nullo enim tempore conquiescet
et expectatione venturi praesentia, quibus frui poterat, amittet. In aequo
est autem amissae rei <dolor> et timor amittendae. [7] Nec ideo praecipio
tibi neglegentiam. Tu vero metuenda declina; quidquid consilio prospici
potest prospice; quodcumque laesurum est multo ante quam accidat speculare
et averte. In hoc ipsum tibi plurimum conferet fiducia et ad tolerandum
omne obfirmata mens. Potest fortunam cavere qui potest ferre; certe in
tranquillo non tumultuatur. Nihil est nec miserius nec stultius quam praetimere:
quae ista dementia est malum suum antecedere? [8] Denique, ut breviter
includam quod sentio et istos satagios ac sibi molestos describam tibi,
tam intemperantes in ipsis miseriis sunt quam ante illas. Plus dolet quam
necesse est qui ante dolet quam necesse est; eadem enim infirmitate dolorem
non aestimat qua non expectat; eadem intemperantia fingit sibi perpetuam
felicitatem suam, fingit crescere debere quaecumque contigerunt, non tantum
durare, et oblitus huius petauri quo humana iactantur sibi uni fortuitorum
constantiam spondet. [9] Egregie itaque videtur mihi Metrodorus dixisse
in ea epistula qua sororem amisso optimae indolis filio adloquitur: 'mortale
est omne mortalium bonum'. De his loquitur bonis ad quae concurritur; nam
illud verum bonum non moritur, certum est sempiternumque, sapientia et
virtus; hoc unum contingit inmortale mortalibus. [10] Ceterum tam inprobi
sunt tamque obliti quo eant, quo illos singuli dies trudant, ut mirentur
aliquid ipsos amittere, amissuri uno die omnia. Quidquid est cui dominus
inscriberis apud te est, tuum non est; nihil firmum infirmo, nihil fragili
aeternum et invictum est. Tam necesse est perire quam perdere et hoc ipsum,
si intellegimus, solacium est. Aequo animo perde: pereundum est.
Seneca | The Latin Library | The Classics Homepage |