LIBER III DE AQUIS <TERRESTRIBUS>
[1] Non praeterit me, Lucili uirorum optime,
quam magnarum rerum fundamenta ponam senex, qui mundum circuire
constitui et causas secretaque eius eruere atque
aliis noscenda producere: quando tam multa consequar, tam
sparsa colligam, tam occulta perspiciam?
[2] Premit a tergo senectus et obicit annos
inter uana studia consumptos. Tanto
magis urgeamus et damna aetatis male exemptae labor sarciat;
nox ad diem accedat, occupationes recidantur, patrimonii longe
a domino iacentis cura soluatur, sibi totus animus uacet et
ad contemplationem sui saltem in ipso fine respiciat.
[3] Faciet ac sibi instabit et cotidie
breuitatem temporis metietur; quicquid amissum est,
id diligenti usu praesentis uitae recolliget:
fidelissimus est ad honesta ex paenitentia transitus. Libet igitur
mihi exclamare illum poetae incliti uersum :
"tollimus ingentes animos et maxima paruo
tempore molimur."
Hoc dicerem, si puer iuuenisque molirer (nullum enim non tam
magnis rebus tempus angustum est): nunc uero ad rem seriam,
grauem, immensam post meridianas horas accessimus.
[4] Faciamus quod in itinere fieri solet: qui tardius exierunt,
uelocitate pensant moram. Festinemus et opus nescio an superabile,
magnum certe, sine aetatis excusatione tractemus. Crescit animus,
quotiens coepti magnitudinem attendit, et cogitat
quantum proposito, non quantum sibi supersit.
[5] Consumpsere se quidam, dum acta regum externorum
componunt quaeque passi inuicem ausique sunt populi. Quanto
satius est sua mala extinguere quam aliena posteris tradere!
Quanto potius deorum opera celebrare quam Philippi aut Alexandri
latrocinia ceterorumque, qui exitio gentium clari non
minores fuere pestes mortalium quam inundatio, qua planum
omne perfusum est, quam conflagratio, qua magna pars animantium exarsit!
[6] Quemadmodum Hannibal Alpes superiecerit
scribunt, quemadmodum confirmatum Hispaniae cladibus
bellum Italiae inopinatus intulerit fractisque rebus, etiam
post Carthaginem pertinax, reges pererrauerit contra Romanos
ducem promittens, exercitum petens; quemadmodum non
desierit omnibus angulis bellum senex quaerere: adeo sine patria
pati poterat, sine hoste non poterat!
[7] Quanto satius est quid
faciendum sit quam quid factum quaerere, ac docere eos, qui
sua permisere fortunae, nihil stabile ab illa datum esse, munus
eius omne aura fluere mobilius! Nescit enim quiescere, gaudet
laetis tristia substituere, utique miscere; itaque secundis nemo
confidat, aduersis nemo deficiat: alternae sunt uices rerum.
[8] Quid exultas? Ista, quibus eueheris in summum, nescis ubi te
relictura sint: habebunt suum, non tuum finem. Quid iaces? Ad
imum delatus es: nunc locus est resurgendi; in melius aduersa, in
deterius optata flectuntur.
[9] Ita concipienda est animo uarietas
non priuatarum tantum domuum, quas leuis casus impellit,
sed publicarum. Regna ex infimo coorta supra imperantes
constiterunt, uetera imperia in ipso flore ceciderunt; iniri
non potest numerus, quam multa ab aliis fracta sint: nunc cum
maxime deus extruit alia, alia summittit, nec molliter ponit sed
ex fastigio suo nullas habitura reliquias iactat.
[10] Magna ista,
quia parui sumus, credimus: multis rebus non ex natura sua sed
ex humilitate nostra magnitudo est. Quid praecipuum in rebus
humanis est? Non classibus maria complesse nec in Rubri
maris litore signa fixisse nec, deficiente ad iniurias terra, errasse
in oceano ignota quaerentem, sed animo omne uidisse et,
qua maior nulla uictoria est, uitia domuisse: innumerabiles sunt
qui populos, qui urbes habuerunt in potestate, paucissimi qui
se.
[11] Quid est praecipuum? Erigere animum supra minas et
promissa fortunae; nihil dignum putare, quod speres. Quid
enim habet, quod concupiscas? qui a diuinorum conuersatione
quotiens ad humana recideris, non aliter caligabis quam
quorum oculi in densam umbram ex claro sole redierunt.
[12] Quid est praecipuum? Posse laeto animo aduersa tolerare;
quicquid acciderit, sic ferre, quasi tibi uolueris accidere
(debuisses enim uelle, si scisses omnia ex decreto dei fieri: flere, queri
et gemere desciscere est).
[13] Quid est praecipuum? Animus
contra calamitates fortis et contumax, luxuriae non auersus
tantum sed infestus, nec auidus periculi nec fugax, qui sciat
fortunam non expectare sed facere et aduersus utramque intrepidus
inconfususque prodire, nec illius tumultu nec huius fulgore
percussus.
[14] Quid est praecipuum? Non admittere in animo
mala consilia, puras ad caelum manus tollere, nullum bonum
petere quod, ut ad te transeat, aliquis dare debet aliquis amittere,
optare quod sine aduersario optatur: bonam mentem; cetera
magno aestimata mortalibus, etiamsi quis domum casus
adtulerit, sic intueri quasi exitura qua uenerint.
[15] Quid est praecipuum? Altos supra fortuita spiritus tollere, hominis
meminisse, ut, siue felix eris, scias hoc non futurum diu, siue infelix,
scias hoc te non esse, si non putes.
[16] Quid est praecipuum?
In primis labris animam habere: haec res efficit non e iure
Quiritium liberum sed e iure naturae. Liber est autem, qui
seruitutem suam effugit: haec est assidua et ineluctabilis et per
diem ac noctem aequaliter premens, sine interuallo, sine commeatu.
[17] Sibi seruire grauissima est seruitus: quam discutere
facile est, si desieris multa te poscere, si desieris tibi referre
mercedem, si ante oculos et naturam tuam posueris et aetatem, licet
prima sit, ac tibi ipse dixeris: "Quid insanio? quid anhelo? quid
sudo? quid terram, quid forum uerso? Nec multo opus est nec
diu."
[18] Ad hoc proderit nobis inspicere rerum naturam: primo
discedemus a sordidis; deinde animam ipsum, quo sano
magnoque opus est, seducemus a corpore; deinde in occultis
exercitata subtilitas non erit in aperta deterior. Nihil est autem
apertius his salutaribus, quae contra nequitiam nostram furoremque
discuntur, quae damnamus nec ponimus.
[1,1] Quaeramus ergo de terrestribus aquis et inuestigemus
qua ratione fiant (siue, ut ait Ouidius,
"fons erat illimis nitidis argenteus undis",
siue, ut ait Uergilius,
"unde per ora nouem uasto cum murmure montis
it mare praeruptum et pelago premit arua sonanti;
siue, ut apud te, lunior carissime, inuenio,
"Elius Siculis de fontibus exilit amnis";
si qua ratio aquas subministrat; quomodo tot flumina ingentia
per diem noctemque decurrant; quare alia hibernis aquis
intumescant, alia in defectu ceterorum amnium crescant.
[1,2] Nilum
interim seponemus a turba, propriae naturae ac singularis, et illi
suum diem dabimus. Nunc uulgares aquas persequamur, tam
frigidas quam calentes: in quibus [calentibus] quaerendum erit,
utrum calidae nascantur an fiant. De ceteris quoque disseremus,
quas insignes aut sapor aut aliqua reddit utilitas: quaedam enim
oculos, quaedam neruos iuuant; quaedam inueterata et desperata
a medicis uitia percurant; quaedam medentur ulceribus;
quaedam interiora potu fouent et pulmonis ac uiscerum querelas
leuant; quaedam supprimunt sanguinem: tam uarius singulis
usus quam gustus est.
[2,1] Aut stant omnes aquae aut eunt aut colliguntur aut uarias
habent uenas. Aliae dulces sunt, aliae uarie asperae; quippe
interueniunt salsae amaraeque aut medicatae, ex quibus
sulphuratas dicimus, ferratas, aluminosas: indicat uim sapor.
[2,2] Habent praeterea multa discrimina, primum tactus: frigidae
calidaeque sunt; deinde ponderis: leues et graues sunt; deinde coloris:
purae sunt, turbidae, caeruleae, luridae, deinde salubritatis:
sunt enim utiles, sunt mortiferae, sunt quae cogantur in lapidem,
quaedam tenues, quaedam pingues; quaedam alunt, quaedam
sine ulla bibentis ope transeunt, quaedam haustae fecunditatem
afferunt.
[1] Ut stet aqua aut fluat, loci positio eficit: in deuexo fluit,
in plano et defosso continetur et stagnat. Aliquando in aduersum
spiritu impellitur: tunc cogitur, non fluit. Colligitur ex imbribus,
ex suo fonte natiua est. Nihil tamen prohibet eodem loco
aquam colligi et nasci; quod in Fucino uidemus, in quem montes
circumiecti, quicquid fudit pluuia, deriuant, sed et magnae in
ipso latentesque uenae sunt: itaque etiam cum hiberni defluxere
torrentes, faciem suam seruat.
[4,1] Primum ergo quaeramus quomodo ad continuandos fluminum
cursus terra sufficiat, unde tantum aquarum exeat. Miramur,
quod accessionem fluminum maria non sentiant; aeque
mirandum est, quod detrimentum exeuntium terra non sentit.
Quid est, quod illam aut sic impleuerit, ut praebere tantum ex
recondito possit, aut subinde sic suppleat? Quamcumque rationem
reddiderimus de flumine, eadem erit riuorum ac fontium.
[5,1] Quidam iudicant terram quicquid aquarum emisit
rursus accipere et ob hoc maria non crescere, quia quod influxit,
non in suum uertunt sed protinus reddunt. Occulto enim itinere
subit terras et palam uenit, secreto reuertitur, colaturque in
transitu mare, quod per multiplices terrarum anfractus euerberatum
amaritudinem ponit et prauitatem: in tanta soli uarietate
saporem exuit et in sinceram aquam transit.
[6,1] Quidam existimant, quicquid ex imbribus terra concepit,
id illam rursus emittere et hoc argumenti loco ponunt,
quod paucissima flumina in his sunt locis, quibus rarus est imber.
[6,2] Ideo siccas aiunt Aethiopiae solitudines esse paucosque
inueniri in interiore Africa fontes, quia feruida natura caeli sit
et paene semper aestiua; squalidae itaque sine arbore, sine cultore
harenae iacent raris imbribus sparsae, quos statim combibunt.
At contra constat Germaniam Galliamque et proxime ab
illis Italiam abundare fluminibus et riuis, quia caelo umido
utuntur et ne aestas quidem imbribus caret.
[7,1] Aduersus hoc multa posse dici uides. Primum ego tibi
uinearum diligens fossor affirmo nullam pluuiam esse tam magnam,
quae terram ultra decem in altitudinem pedes madefaciat;
omnis umor intra primam crustam consumitur nec in inferiora
descendit:
[7,2] quomodo ergo imber suggerere potest
amnibus uires, qui summam humum tinguit? Pars maior eius
per fluminum alueos in mare aufertur; exiguum est quod sorbeat
terra, nec id seruat: aut enim arida est et absumit in se quicquid
infusum est, aut satiata, si quid supra desiderium cecidit,
excludit, et ideo primis imbribus non augentur amnes, quia totos
in se terra sitiens trahit.
[7,3] Quid, quod quaedam flumina
erumpunt saxis et montibus? His quid conferent pluuiae, quae
per nudas rupes deferuntur nec habent terram, cui insidant?
Adice quod siccissimis locis putei in altum acti ultra ducentorum
aut trecentorum pedum spatium inueniunt aquarum uberes
uenas in ea altitudine, in quam aqua non penetrat, ut scias
illic non caelestem esse nec collecticium umorem, sed, quod dici
solet, uiuam aquam.
[7,4] Illo quoque argumento haec opinio refellitur,
quod quidam fontes in summo montis cacumine redundant:
apparet illos sursum agi aut ibi concipi, cum omnis pluuialis
aqua decurrat.
[8,1] Quidam existimant, quemadmodum in exteriore parte
terrarum uastae paludes iacent magnique et nauigabiles lacus,
quemadmodum ingenti spatio maria porrecta sunt infusa uallibus,
sic interiora terrarum abundare aquis dulcibus nec minus
illas late stagnare quam apud nos oceanum et sinus eius, immo
eo latius, quo plus terra in altum patet. Ergo ex illa profunda copia
isti amnes egeruntur: quos quid miraris, si terra detractos
non sentit, cum adiectos maria non sentiant?
[9,1] Quibusdam haec placet causa: aiunt habere terram
intra se recessus cauos et multum spiritus, qui necessario frigescit
umbra graui pressus, deinde piger et immotus in aquam, cum se
desiit ferre, conuertitur: quemadmodum supra nos mutatio
aeris imbrem facit, ita infra terras flumen aut riuum;
[9,2] supra nos non potest stare segnis diu et grauis
(aliquando enim sole tenuatur, aliquando uentis expanditur,
itaque interualla magna imbribus sunt), sub terra uero
quicquid est, quod illum in aquam conuertat, idem semper est,
umbra perpetua, frigus aeternum, inexercitata densitas;
semper ergo praebebit fonti aut flumini causas.
[9,3] Placet nobis terram esse mutabilem. Haec quoque
quicquid efflauit, quia non libero aere concipitur, crassescit
protinus et in umorem conuertitur: habes primam aquarum sub terra
nascentium causam.
[10,1] Adicias etiam licet quod fiunt omnia ex omnibus, ex
aqua aer, ex aere aqua, ignis ex aere, ex igne aer: quare ergo non
ex terra fiat aqua? quae si in alia mutabilis, est etiam in aquam,
immo maxime in hanc: utraque enim cognata res est, utraque
grauis, utraque densa, utraque in extremum mundi compulsa.
Ex aqua terra fit: cur non aqua fiat e terra?
[10,2] At magna flumina sunt. Cum uideris quanta sint, rursus
ex quanto prodeant adspice. Miraris, cum labantur assidue, quaedam uero
concitata rapiantur, quod praesto sit illis aqua semper noua: quid, si
mireris, quod, cum uenti totum aera impellant, non deficit spiritus
sed per dies noctesque aequaliter fluit, nec (ut flumina) certo
alueo fertur sed per uastum caeli spatium lato impetu uadit?
Quid, si ullam undam superesse mireris, quae superueniat tot
fluctibus fractis?
[10,3] Nihil deficit quod in se redit: omnium elementorum alterni
recursus sunt; quicquid alteri perit, in alterum transit,
et natura partes suas uelut in ponderibus constitutas
examinat, ne portionum aequitate turbata mundus praeponderet.
[10,4] Omnia in omnibus sunt: non tantum aer in
ignem transit sed numquam sine igne est (detrahe illi calorem:
rigescet, stabit, durabitur); transit aer in umorem sed nihilominus
non sine umore est; et aera et aquam facit terra sed non magis
umquam sine aqua est quam sine aere. Et ideo facilior est inuicem
transitus, quia illis, in quae transeundum est, iam mixta sunt.
[10,5] Habet ergo terra umorem, hunc exprimit; habet aera,
hunc umbra hiberni frigoris densat, ut faciat umorem; ipsa quoque
mutabilis est in umorem: natura sua utitur.
[11,1] Quid ergo?, inquit, si perpetuae sunt causae, quibus
flumina oriuntur ac fontes, quare aliquando siccantur, aliquando
quibus non fuerunt locis exeunt? Saepe motu terrarum itinera
turbantur et ruina interscindit cursum aquis, quae retentae
nouos exitus quaerunt et aliquo impetum faciunt aut ipsius
quassatione terrae aliunde alio transferuntur.
[11,2] Apud nos solet euenire, ut amisso canali suo
flumina primum refundantur, deinde quia perdiderunt uiam
faciant. Hoc ait accidisse Theophrastus in Coryco monte,
in quo post terrarum tremorem noua uis fontium emersit.
[11,3] Sicut alias quoque causas interuenire opinatur, quae aliter
euocent aquas aut cursu suo deiciant et auertant; fuit aliquando
aquarum inops Haemus, sed cum Gallorum gens a Cassandro obsessa
in illum se contulisset et suas cecidisset, ingens aquarum copia
apparuit, quas uidelicet in alimentum suum nemora ducebant; quibus
euersis umor, qui desiit in arbusta consumi, superfusus est.
[11,4] Idem ait et circa Magnesiam accidisse. Sed pace
Theophrasti dixisse liceat: non est hoc simile ueri, quia fere
aquosissima sunt quaecumque umbrosissima; quod non eueniret,
si aquas arbusta siccarent, quibus alimentum ex proximo est
(fluminum uero uis ex intimo manat ultraque concipitur quam radicibus euagari
licet). Deinde succisae arbores plus umoris desiderant: non enim tantum id,
quo uiuant, sed quo crescant trahunt.
[11,5] Idem ait circa Arcadiam,
quae urbs in Creta insula fuit, fontes et riuos substitisse, quia
desierit coli terra diruta urbe, postea uero quam cultores receperit,
aquas quoque recepisse. Causam siccitatis hanc ponit, quod obduruerit
constricta tellus nec potuerit imbres inagitata transmittere.
Quomodo ergo plurimos uidemus in locis desertissimis fontes?
[11,6] Plura denique inuenimus, quae propter aquas coli coeperunt
quam quae aquas habere coeperint, quia colebantur.
Non esse enim pluuialem hanc, quae uastissima flumina a fonte
statim magnis apta nauigiis defert, ex hoc intellegas licet, quod
per hiemem aestatemque par est a capite deiectus. Pluuia potest
facere torrentem, non potest amnem aequali inter ripas suas tenore
labentem, quem non faciunt imbres sed incitant.
[12,1] Paulo repetamus hoc altius, si uidetur, et scies te non
habere quod quaeras, cum ad ueram amnium originem accesseris.
Flumen nempe facit copia cursusque aquae perennis. Ergo
quaeris a me quomodo aqua fiat: interrogabo inuicem quomodo
aer fiat aut terra.
[12,2] Sed si in rerum natura elementa
sunt quattuor, non potes interrogare unde aqua sit: quarta
enim pars naturae est. Quid ergo miraris, si rerum naturae tam
magna portio potest aliquid ex se semper effundere?
[12,3] Quomodo aer, et ipse quarta pars mundi, uentos et auras
mouet, sic aqua riuos et flumina: si uentus est fluens aer, et flumen
est fluens aqua. Satis et multum illi uirium dedi, cum dixi: "elementum
est": intellegis quod ab illo proficiscitur non posse deficere.
[13,1] Adiciam, ut Thales ait, "ualentissimum elementum
est." Hoc fuisse primum putat, ex hoc surrexisse omnia. Sed nos
quoque aut in eadem sententia aut in uicinia eius sumus: dicimus
enim ignem esse qui occupet mundum et in se cuncta conuertat,
hunc euanidum languentemque considere et nihil relinqui
aliud in rerum natura igne restincto quam umorem, in hoc futuri
mundi spem latere:
[13,2] ita ignis exitus mundi est, umor primordium.
Miraris ex hoc posse amnes semper exire, qui pro
omnibus fuit et ex quo sunt omnia? Hic umor in diductione rerum
ad quartas redactus est, sic positus, ut sufficere fluminibus
edendis, ut riuis, ut fontibus posset.
[14,1] Quae sequitur Thaletis inepta sententia est. Ait enim
terrarum orbem aqua sustineri et uehi more nauigii mobilitateque
eius fluctuare tunc, cum dicitur tremere: non est ergo mirum,
si abundat umor ad flumina profundenda, cum mundus
in umore sit totus.
[14,2] Hanc ueterem et rudem sententiam explode:
nec est quod credas in hunc orbem aquam subire per rimas
et facere sentinam. Aegyptii quattuor elementa fecerunt,
deinde ex singulis bina paria: aera marem iudicant qua uentus
est, feminam qua nebulosus et iners; aquam uirilem uocant mare,
muliebrem omnem aliam; ignem uocant masculum, qua ardet
flamma, et feminam, qua lucet innoxius tactu; terram fortiorem
marem uocant, saxa cautesque, feminae nomen assignant
huic tractabili et cultae.
[14,3] Mare unum est, ab initio scilicet ita
constitutum; habet suas uenas, quibus impletur atque aestuat.
Quomodo maris sic et huius aquae mitioris uasta in occulto uis
est, quam nullius fluminis cursus exhauriet. Abdita est uirium
ratio: tantum ex illa, quantum semper fluere <pos>sit, emittitur.
[15,1] Quaedam ex istis sunt, quibus assentire possumus.
Sed hoc amplius censeo: placet natura regi terram et quidem
ad nostrorum corporum exemplar, in quibus et uenae sunt et
arteriae, illae sanguinis, hae spiritus receptacula. In terra quoque
sunt alia itinera per quae aqua, alia per quae spiritus currit;
adeoque ad similitudinem illa humanorum corporum natura
formauit, ut maiores quoque nostri aquarum appellauerint uenas.
[15,2] Sed quemadmodum in nobis non tantum sanguis est
sed multa genera umoris, alia necessarii, alia corrupti ac paulo
pinguioris (in capite cerebrum, in ossibus medullae, muci saliuaeque
et lacrimae et quiddam additum articulis, per quod citius
flectantur ex lubrico), sic in terra quoque sunt umoris genera complura,
quaedam quae mature durantur,
[15,3] (hinc est
omnis metallorum fructus, ex quibus petit aurum argentumque
auaritia), et quae in lapidem ex liquore uertuntur; in quaedam
uero terra umorque putrescunt, sicut bitumen et cetera huic
similia. Haec est causa aquarum secundum legem naturae uoluntatemque
nascentium.
[15,4] Ceterum, ut in nostris corporibus, ita
in illa saepe umores uitia concipiunt: aut ictus aut quassatio aliqua
aut loci senium aut frigus aut aestus corrupere naturam; et
sulphuratio contraxit umorem, qui modo diuturnus est, modo
breuis.
[15,5] Ergo ut in corporibus nostris sanguis, cum percussa
uena est, tam diu manat donec omnis effluxit aut donec uenae
scissura subsedit atque iter elusit, uel aliqua alia causa retro
dedit sanguinem, ita in terra solutis ac patefactis uenis riuus aut flumen
effunditur.
[15,6] Interest quanta aperta sit uena: quae modo
consumpta aqua deficit, modo excaecatur aliquo impedimenta,
modo coit uelut in cicatricem comprimitque quam perfecerat
uiam; modo illa uis terrae, quam esse mutabilem diximus,
desinit posse alimenta in umorem conuertere.
[15,7] Aliquando
autem exhausta replentur modo per se uiribus recollectis, modo
aliunde translatis: saepe enim inania apposita plenis umorem in
se auocauerunt; saepe terra, si facilis est in tabem, ipsa soluitur
et umescit; <saepe> idem euenit sub terra quod in nubibus, ut
spissetur <aer> grauiorque, quam ut manere in natura sua possit,
gignat umorem; saepe colligitur roris modo tenuis et dispersus
liquor, qui ex multis in unum locis confluit (sudorem aquileges
uocant, quia guttae quaedam uel pressura loci eliduntur
uel aestu euocantur).
[15,8] Haec tenuis unda uix fonti sufficit: et ex
magnis caueis magnisque conceptibus excidunt amnes,
nonnumquam leuiter emissi, si aqua pondere suo se tantum detulit,
nonnumquam uehementer et cum sono, si illam spiritus intermixtus
eiecit.
[16,1] Sed quare quidam fontes senis horis pleni senisque
sicci sunt? Superuacuum est nominare singula flumina, quae
certis mensibus magna certis angusta sunt, et occasionem singulis
quaerere, cum possim eandem causam omnibus reddere.
[16,2] Quemadmodum quartana ad horam uenit, quemadmodum ad
tempus podagra respondet, quemadmodum purgatio, si nihil
obstitit, statum diem seruat, quemadmodum praesto est ad
mensem suum partus, sic aquae interualla habent, quibus se
retrahant et quibus redeant. Quaedam autem interualla minora
sunt et ideo notabilia, quaedam maiora nec minus certa.
[16,3] Ecquid hic mirum est, cum uideas ordinem rerum et naturam per
constituta procedere? Hiems numquam aberrauit, aestas suo
tempore incaluit, autumni uerisque, unde solet, facta mutatio
est; tam solstitium quam aequinoctium suos dies rettulit.
[16,4] Sunt et sub terra minus nota nobis iura naturae sed non
minus certa: crede infra quicquid uides supra. Sunt et illic specus
uasti ingentesque recessus ac spatia suspensis hinc et inde
montibus laxa; sunt abrupti in infinitum hiatus, qui saepe
illapsas urbes receperunt et ingentem ruinam in alto condiderunt
[16,5] (haec spiritu plena sunt, nihil enim usquam inane est); et
stagna obsessa tenebris et lacus ampli. Animalia quoque illis
innascuntur, sed tarda et informia ut in aere caeco pinguique
concepta et aquis torpentibus situ; pleraque ex his caeca ut talpae
et subterranei mures, quibus deest lumen, quia superuacuum
est; inde, ut Theophrastus affirmat, pisces quibusdam locis
eruuntur.
[17,1] Multa hoc loco tibi in mentem ueniunt quibus urbane
in re incredibili fabulae dicas, "non cum retibus aliquem nec
cum hamis sed cum dolabra ire piscatum! Expecto ut aliquis in
mari uenetur." Quid est autem quare non pisces in terram transeant,
si nos maria transimus? Permutabimus sedes!
[17,2] Hoc miraris accidere: quanto incredibiliora sunt opera
luxuriae, quotiens naturam aut mentitur aut uincit? In cubili natant
pisces, et sub ipsa mensa capitur qui statim transferatur in mensam:
parum uidetur recens mullus, nisi qui in conuiuae manu moritur;
uitreis ollis inclusi afferuntur et obseruatur morientium color,
quem in multas mutationes mors luctante spiritu uertit; alios
necant in garo et condiunt uiuos.
[17,3] Hi sunt qui fabulas putant
piscem uiuere posse sub terra et effodi, non capi! Quam
incredibile illis uideretur, si audirent natare in garo piscem nec
cenae causa occidi sed super cenam, cum multum in deliciis fuit et
oculos ante quam gulam pauit?
[18,1] Permitte mihi quaestione seposita castigare luxuriam.
Nihil est, inquis, mullo expirante illis formosius: ipsa
colluctatione animae deficientis rubor primum, deinde pallor
subfunditur, squamaeque uariantur et <in> incertas facies inter
uitam ac mortem coloris est uagatio. Languor somniculosae
inertisque luxuriae quam<quam> sero experrectus circumscribi
se et fraudari tanto bono sensit: hoc adhuc tam pulchro
spectaculo piscatores fruebantur.
[18,2] " Quo coctum piscem? quo exanimem? In ipso ferculo expiret."
Mirabamur tantum illis inesse fastidium, ut nollent attingere nisi
eodem die captum, qui, ut aiunt, saperet ipsum mare: ideo cursu
aduehebatur, ideo gerulis cum anhelitu et clamore properantibus
dabatur uia.
[18,3] Quo peruenere deliciae? Iam pro putrido his est piscis occisus.
"Hodie eductus est." - "Nescio de re magna tibi credere: ipsi oportet me
credere; huc afferatur, coram me animam agat." Ad hunc fastum
peruenit uenter delicatorum, ut gustare non possint, nisi
quem in ipso conuiuio natantem palpitantemque uiderunt: tantum
ad sollertiam luxuriae pereuntis accedit, tantoque subtilius
cotidie et elegantius aliquid excogitat furor usitata contemnens!
[18,4] Illa audiebamus: "Nihil est melius saxatili mullo," at
nunc audimus: "Nihil est moriente formosius; da mihi in manus
uitreum, in quo exsultet et trepidet." Ubi multum diuque laudatus
est, ex illo perlucido uiuario extrahitur.
[18,5] Tunc, ut quisque peritior est, monstrat: "Uide quomodo exarserit
rubor omni acrior minio! uide quas per latera uenas agat! ecce
sanguineum putes uentrem! quam lucidum quiddam caeruleumque
sub ipso tempore effulsit! iam porrigitur et pallet et in unum
colorem componitur."
[18,6] Ex his nemo morienti amico assidet, nemo
uidere mortem patris sui sustinet, quam optauit. Quotusquisque
funus domesticum ad rogum prosequitur? Fratrum propinquorumque
extrema hora deseritur; ad mortem mulli concurritur:
"Nihil est enim illa formosius."
[18,7] Non tempero mihi
quin utar interdum temerarie uerbis et proprietatis modum
excedam: non sunt ad popinam dentibus et uentre et ore contenti:
oculis quoque gulosi sunt.
[19,1] Sed ut ad propositum reuertar, accipe argumentum,
magnam uira aquarum in subterraneis occuli fertilem foedorum
situ piscium: si quando erupit, effert secum immensam animalium
turbam, horridam aspici et turpem ac noxiam gustu.
[19,2] Certe cum in Caria circa Idymum urbem talis exiluisset unda,
perierunt quicumque illos ederant pisces, quos ignoto ante eam
diem caelo nouus amnis ostendit. Nec id mirum: erant enim pinguia
et differta ut ex longo otio corpora, ceterum inexercitata et
tenebris saginata et lucis expertia, ex qua salubritas ducitur.
[19,3] Nasci autem posse pisces in illo terrarum profundo sit indicium,
quod anguillae latebrosis locis nascuntur, grauis et ipsae cibus
ob ignauiam, utique si altitudo illas luti penitus abscondit.
[19,4] Habet ergo non tantum uenas aquarum terra, ex quibus conriuatis
flumina effici possint, sed amnes magnitudinis uastae, quorum
aliis semper in occulto cursus est, donec aliquo sinu terrae
deuorentur, alii sub aliquo lacu emergunt. Nam quis ignorat
esse quaedam stagna sine fundo? Quorsus hoc pertinet? ut appareat
hanc aquam magnis amnibus aeternam esse materiam,
cuius non tanguntur extrema sicut fluminum fontes.
[20,1] At quare aquis sapor uarius? Propter quattuor causas:
ex solo prima est, per quod fertur; secunda ex eodem, si
mutatione eius nascitur; tertia ex spiritu, qui in aquam transfiguratus
est; quarta ex uitio, quod saepe concipiunt corruptae
per iniuriam.
[20,2] Hae causae saporem dant aquis uarium, hae
medicatam potentiam, hae grauera spiritum odoremque pestiferum,
hae leuitatem grauitatemque, <hae> aut calorem aut nimium
rigorem. Interest utrum loca sulphure an nitro an bitumine
plena transierint; hac ratione corruptae cum uitae periculo
bibuntur.
[20,3] Illinc illud, de quo Ouidius ait
"flumen habent Cicones, quod potum saxea reddit
uiscera, quod tactis inducit marmora rebus;"
medicatum est et eius naturae habet limum, ut corpora adglutinet
et obduret. Quemadmodum Puteolanus puluis, si aquam
attigit, saxum est, sic e contrario haec aqua, si solidum tetigit,
haeret et affigitur.
[20,4] Inde est quod res abiectae in Uelinum lacum
lapideae subinde extrahuntur; quod in Italia quibusdam
locis euenit: siue uirgam siue frondem demerseris, lapidem
post paucos dies extrahis; circumfunditur enim corpori limus
adliniturque paulatim. Hoc minus tibi uidebitur mirum, si notaueris
Albulas et fere sulphuratam aquam circa canales suos riuosque
durari.
[20,5] Aliam naturam habent [causam] illi lacus, "quos quisquis
faucibus hausit", ut idem poeta ait,
"aut furit aut patitur mirum grauitate soporem;"
similem habent uim mero, sed uehementiorem (nam quemadmodum
ebrietas, donec exsiccetur, dementia est et nimia grauitate
defertur in somnum, sic huius aquae sulphurea uis habens
quoddam acrius ex aere noxio uirus mentem aut furore mouet
aut sopore opprimit).
[20,6] Hoc habet mali
"Lynceius amnis,
quem quicumque parum moderato gutture traxit,
haut aliter titubat, quam si mera uina bibisset."
[21,1] In quosdam specus qui despexere, moriuntur; tam
uelox malum est, ut transuolantes aues deiciat: talis est aer, talis
locus, ex quo letalis aqua destillat. Quod si remissior fuit aeris et
loci pestis, ipsa quoque temperatior noxa nihil amplius quam
temptat neruos uelut ebrietate torpentes.
[21,2] Nec miror, si locus
atque aer aquas inficit similesque regionibus reddit, per quas
et ex quibus ueniunt: pabuli sapor apparet in lacte, et uini uis
existit in aceto. Nulla res est, quae non eius, quo nascitur,
notas reddat.
[22,1] Aliud est aquarum genus, quod nobis placet coepisse
cum mundo: siue ille aeternus est, haec quoque fuit semper, siue
initium aliquod est illi, haec quoque cum toto disposita est.
Quae sit haec quaeris? Oceanus et quodcumque ex illo mare
terras interluit. Iudicant quidam flumina quoque, quorum
inenarrabilis natura est, cum ipso mundo traxisse principia, ut
Histrum, ut Nilum, uastos amnes magisque insignes, quam ut dici
possit eandem illis originem quam ceteris esse.
[23,1] Haec est ergo aquarum diuisio, ut quibusdam uidetur:
prosiliunt ex superioribus caelestes, quas nubila excutiunt; ex
terrenis aliae sunt ut ita dicam supernatantes, quae in summa
humo repunt, aliae abditae, quarum reddita est ratio.
[24,1] Quare quaedam aquae caleant, quaedam etiam ferueant
in tantum, ut non possint esse usui, nisi aut in aperto
euanuerunt aut mixtura frigidae intepuerunt, plures causae redduntur.
Empedocles existimat ignibus, quos multis locis terra
opertos tegit, aquam calescere, si subiecti sunt ei solo, per quod
aquis transcursus est.
[24,2] Facere solemus dracones et miliaria
et complures formas, in quibus aere tenui fistulas struimus per
decliue circumdatas, ut saepe eundem ignem ambiens aqua per
tantum fluat spatii, quantum efficiendo calori sat est: frigida itaque
intrat, effluit calida.
[24,3] Idem sub terra Empedocles existimat
fieri, quem non falli crede Baianis, quibus balnearia sine
igne calefiunt: spiritus in illa feruens loco aestuante infunditur;
hic per tubos lapsus non aliter quam igne subdito parietes et uasa
balnei calefacit, omnis denique frigida transitu mutatur in calidam
nec trahit saporem e uaporario, quia clausa praelabitur.
[24,4] Quidam existimant per loca sulphure plena uel nitro euntes
aquas calorem beneficio materiae, per quam fluunt, trahere:
quod ipso odore gustuque testantur; reddunt enim qualitatem
eius, qua caluere, materiae. Quod ne accidere mireris, uiuae calci
aquam infunde: feruebit.
[25,1] Quaedam aquae mortiferae sunt nec odore notabiles
nec sapore. Circa Nonacrin in Arcadia Styx appellata ab incolis
aduenas fallit, quia non facie, non odore suspecta est: qualia
sunt magnorum artificum uenena, quae deprehendi nisi morte
non possunt. Haec autem, de qua paulo ante rettuli, aqua summa
celeritate corrumpit, nec remedio locus est, quia protinus
hausta duratur, nec aliter quam gypsum sub umore constringtur
et alligat uiscera.
[25,2] Est aeque a noxia aqua in Thessalia circa
Tempe, quam et fera et pecus omne deuitat; per ferrum et
aes exit, tanta uis illi est etiam dura mordendi; nec arbusta quidem
ulla alit et herbas necat.
[25,3] Quibusdam fluminibus uis inest
mira: alia enim sunt, quae pota inficiunt greges ouium intraque
certum tempus, quae fuere nigra, albam ferunt lanam, quae albae
uenerant, nigrae abeunt. Hoc in Boeotia amnes duo efficiunt,
quorum alteri ab effectu Melas nomen est: uterque ex eodem
lacu exeunt diuersa facturi.
[25,4] In Macedonia quoque, ut
ait Theophrastus, qui facere albas oues uolunt, <ad Haliacmonem>
adducunt, quem ut diutius potauere, non aliter quam infectae
mutantur; at si illis lana opus fuit pulla, paratus gratuitus
infector est: ad Peneion eundem gregem appellunt. Auctores
bonos habeo esse in Galatia flumen, quod idem in omnibus
efficiat, esse in Cappadocia quo poto equis nec ulli praeterea
animali color mutetur et spargatur albo cutis.
[25,5] Quosdam lacus esse, qui nandi imperitos ferant, notum est: erat
in Sicilia, est adhuc in Syria stagnum, in quo natant lateres et mergi
proiecta non possunt, licet grauia sint. Huius rei palam causa est:
quamcumque uis rem expende et contra aquam statue, dummodo
utriusque par sit modus: si aqua grauior est, leuiorem rem,
quam ipsa est, fert, et tanto supra se extollet quanto erit leuior;
grauiora descendent. At si aquae et eius rei, quam contra pensabis,
par pondus erit, nec pessum ibit nec extabit sed exaequabitur
aquae et natabit quidem sed paene mersa ac nulla eminens parte.
[25,6] Hoc est cur quaedam tigna supra aquam paene tota efferantur,
quaedam ad medium submissa sint, quaedam ad aequilibrium
aquae descendant. Namque cum utriusque pondus par
est, neutra res alteri cedit, grauiora descendunt, leuiora gestantur.
Graue autem et leue est non aestimatione nostra, sed comparatione
eius, quo uehi debet.
[25,7] Itaque ubi aqua grauior est
hominis corpore aut saxo, non sinit id, quo non uincitur, mergi:
sic euenit, ut in quibusdam stagnis ne lapides quidem pessum
eant. De solidis et duris loquor. Sunt enim multi pumicosi et leues,
ex quibus quae constant insulae in Lydia, natant: Theophrastus
est auctor.
[25,8] Ipse ad Cutilias natantem insulam
uidi, et alia in Uadimonis lacu uehitur (lacus in Statoniensi est).
Cutiliarum insula et arbores habet et herbas nutrit: tamen aqua
sustinetur et in hanc atque illam partem non uento tantum sed
aura compellitur, nec umquam illi per diem ac noctem uno loco
statio est: adeo mouetur leui flatu.
[25,9] Huic duplex causa
est: aquae grauitas medicatae et ob hoc ponderosae, et ipsius insulae
materia uectabilis, quae non est corporis solidi, quamuis
arbores alat. Fortasse enim leues truncos frondesque in lacu
sparsas pinguis umor apprehendit ac uinxit.
[25,10] Itaque etiam si
qua in illa saxa sunt, inuenies exesa et fistulosa, qualia sunt quae
duratus umor eficit, utique circa medicatorum fontium <ripas>
riuosque, ubi purgamenta aquarum coaluerunt et spuma solidatur:
necessario leue est quod ex uentoso inanique concretum est.
[25,11] Quorundam causa non potest reddi: quare aqua Nilotica
fecundiores feminas faciat, adeo ut quarundam uiscera longa
sterilitate praeclusa ad conceptum relaxauerit; quare quaedam
in Lycia aquae conceptum feminarum custodiant, quas
solent petere, quibus parum tenax uulua est. Quod ad me attinet,
pono ista inter temere uulgata. Creditum est quasdam
aquas scabiem afferre corporibus, quasdam uitiliginem et
foedam ex albo uarietatem, siue infusa siue pota sit: quod uitium
dicunt habere aquam ex rore collectam.
[25,12] Quis non grauissimas esse aquas credat,
quae in crystallum coeunt? Contra autem
est: tenuissimis enim hoc euenit, quas frigus ob ipsam tenuitatem
facillime gelat. Unde autem fiat eiusmodi lapis, apud Graecos ex
ipso nomine apparet: G-krustallon enim appellant aeque hunc
perlucidum lapidem quam illam glaciem, ex qua fieri lapis creditur.
Aqua enim caelestis minimum in se terreni habens cum
induruit, longioris frigoris pertinacia spissatur magis ac magis,
donec omni aere excluso in se tota compressa est, et umor qui
fuerat, lapis effectus est.
[26,1] Aestate quaedam flumina augentur ut Nilus, cuius
alias ratio reddetur. Theophrastus est auctor in Ponto quoque
quosdam amnes crescere tempore aestiuo. Quattuor esse iudicant
causas: aut quia tunc maxime in umorem mutabilis terra
sit, aut quia maiores in remoto imbres sint, quorum aqua per
secretos cuniculos reddita tacite suffunditur.
[26,2] Tertia, si crebrioribus uentis ostium caeditur et reuerberatus
fluctu amnis resistit, qui crescere uidetur, quia non effunditur.
Quarta siderum ratio est: haec enim quibusdam mensibus magis urgent
et exhauriunt flumina; cum longius recesserunt, minus consumunt
atque trahunt: ita quod impendio solebat, id incremento accidit.
[26,3] Quaedam flumina palam in aliquem specum decidunt et
sic ex oculis auferuntur. Quaedam consumuntur paulatim et
intercidunt; eadem ex interuallo reuertuntur recipiuntque et
nomen et cursum. Causa manifesta est: sub terra uacat locus,
omnis autem natura umor ad inferius et ad marie defertur. Illo
itaque recepta flumina cursus egere secreto, sed cum primum
aliquid solidi quod obstaret occurrit, perrupta parte, quae
minus ad exitum repugnauit, repetiere cursum suum.
[26,4] "Sic ubi terreno Lycus est potatus hiatu,
existit procul hinc alioque renascitur ore.
Sic modo combibitur, tacito modo gurgite lapsus
redditur Argolicis ingens Erasinus in undis."
Idem et in Oriente Tigris facit: absorbetur et desideratus diu
tandem longe remoto loco, non tamen dubius an idem sit, emergit.
[26,5] Quidam fontes certo tempore purgamenta eiectant, ut
Arethusa in Sicilia quinta quaque aestate per Olympia. Inde
opinio est Alpheon ex Achaia eo usque penetrare et agere sub
mare cursum nec ante quam in Syracusano litore emergere,
ideoque his diebus, quibus Olympia sunt, uictimarum stercus
secundo traditum flumini illic redundare.
[26,6] Hoc et a te creditum
est, ut in prima parte <dixi>, Lucili carissime, et a Uergilio, qui
alloquitur Arethusam:
"sic tibi, cum fluctus subter labere Sicanos,
Doris amara suas non intermisceat undas."
Est in Chersoneso Rhodiorum fons, qui post magnum interuallum
temporis foeda quaedam turbidus ex intimo fundat, donec
liberatus eliquatusque est.
[26,7] Hoc quibusdam locis fontes
faciunt, ut non tantum lutum sed folia testasque et quicquid
putre iacuit expellant. Ubique autem facit mare, cui haec natura
est, ut omne immundum stercorosumque litoribus impingat.
Quaedam uero partes maris certis temporibus hoc faciunt, ut
circa Messenen et Mylas fimo quiddam simile turbulenta uis
maris profert feruetque et aestuat non sine colore foedo, unde
illic stabulare Solis boues fabula est.
[26,8] Sed difficilis ratio est quorundam,
utique ubi tempus eius rei, de qua quaeritur, inobseruatum
incertum est. Itaque proxima quidem inueniri et
uicina non potest causa; ceterum publica est illa: omnis aquarum
stantium clausarumque natura se purgat. Nam in his, quibus
cursus est, non possunt uitia consistere, quae secunda uis defert
et exportat; illae, quae non emittunt quicquid insedit, magis
minusue aestuant. Mare uero cadauera stramentaque et naufragorum
reliqua similia ex intimo trahit, nec tantum tempestate
fluctuque sed tranquillum quoque placidumque purgatur.
[27,1] Sed monet me locus, ut quaeram, cum fatalis dies
diluuii uenerit, quemadmodum magna pars terrarum undis
obruatur: utrum oceani uiribus fiat et externum in nos pelagus
exurgat, an crebri sine intermissione imbres et elisa aestate
hiems pertinax immensam uim aquarum ruptis nubibus deiciat,
an flumina tellus largius fundat aperiatque fontes nouos, an
non sit una tanto malo causa sed omnis ratio consentiat et simul
imbres cadant, flumina increscant, maria sedibus suis excita
procurrant et omnia uno agmine ad exitium humani generis incumbant.
[27,2] Ita est: nihil difficile naturae est, utique ubi in
finem sui properat. Ad originem rerum parce utitur uiribus
dispensatque se incrementis fallentibus; subito ad ruinam toto
impetu uenit. Quam longo tempore opus est, ut conceptus ad
puerperium perduret infans, quantis laboribus tener educatur,
quam diligenti nutrimento obnoxium nouissime corpus adolescit!
At quam nullo negotio soluitur! Urbes constituit aetas, hora
dissoluit; momento fit cinis, diu silua; magna tutela stant ac
uigent omnia, cito ac repente dissiliunt.
[27,3] Quicquid ex hoc statu rerum natura flexerit,
in exitium mortalium satis est. Ergo
cum affuerit illa necessitas temporis, multas simul fata causas
mouent. Neque enim sine concussione mundi tanta mutatio est,
ut quidam putant, inter quos Fabianus est.
[27,4] Primo immodici
cadunt imbres et sine ullis solibus triste nubilo caelum est
nebulaque continua et ex umido spissa caligo numquam exiccantibus
uentis. Inde uitium satis est, segetum sine fruge surgentium
marcor. Tunc corruptis quae seruntur manu, palustris
omnibus campis herba succrescit.
[27,5] Mox iniuriam et ualidiora
sensere: solutis quippe radicibus arbusta procumbunt, et uitis
atque omne uirgultum non tenetur solo, quod molle fluidumque
est. Iam nec gramina aut pabula laeta aquis sustinet. Fame
laboratur et manus ad antiqua alimenta porrigitur: qua
ilex est et quercus excutitur et quaecumque in arduis arbor
commissura astricta lapidum stetit.
[27,6] Labant ac madent tecta, et in
imum usque receptis aquis fundamenta desidunt ac tota humus
stagnat. Frustra titubantium fultura temptatur; omne enim
firmamentum in lubrica figitur et lutosa humo; nihil stabile est.
[27,7] Postquam magis magisque ingruunt nimbi et congestae saeculis
tabuerunt niues, deuolutus torrens altissimis montibus rapit siluas
male haerentes et saxa resolutis remissa compagibus rotat,
abluit uillas et intermixtos dominis greges deuehit, uulsisque
minoribus tectis, quae in transitu abduxit, tandem in maiora
uiolentus aberrat, urbes et implicitos trahit moenibus suis populos,
ruinam an naufragium querantur incertos (adeo simul et quod
opprimeret et quod mergeret uenit). Auctus deinde processu
aliis quoque in se torrentibus raptis plana passim populatur;
nouissime [in] materia magna gentium elatus onustusque diffunditur.
[27,8] Flumina uero suapte natura uasta et tempestatibus
rapida alueos reliquerunt. Quid tu esse Rhodanum, qui putas
Rhenum atque Danuuim, quibus torrens etiam in canali suo
cursus est, cum superfusi nouas sibi fecere ripas ac scissa humo
simul excessere alueo?
[27,9] Quanta cum praecipitatione uoluuntur,
ubi per campestria fluens Rhenus ne spatio quidem languit,
sed latissimas uelut per angustum aquas impulit; cum Danuuius
non iam radices nec media montium stringit, sed iuga ipsa
sollicitat ferens secum madefacta montium latera rupesque
disiectas et magnarum promontoria regionum, quae fundamentis
laborantibus a continenti recesserunt, deinde non inueniens
exitum (omnia enim ipse sibi praecluserat), in orbem redit,
ingentemque terrarum ambitum atque urbium uno uertice inuoluit.
[27,10] Interim permanent imbres, fit caelum grauius ac sic diu
malum ex malo colligit: quod olim fuerat nubilum, nox est et
quidem horrida ac terribilis intercursu luminis diri. Crebra enim
micant fulmina, procellaeque quatiunt mare tunc primum auctum
fluminum accessu et sibi angustum: iam enim promouet
litus nec continetur suis finibus; sed prohibent exire torrentes
aguntque fluctum retro. Pars tamen maior ut maligno ostio
retenta restagnat et agros in formam unius laci redigit.
[27,11] Iam omnia, qua prospici potest, aquis obsidentur: omnis tumulus in
profundo latet et immensa ubique altitudo est. Tantum in summis
montium iugis uada sunt: in [ea] excelsissima cum liberis
coniugibusque fugerunt actis ante se gregibus. Diremptum inter
miseros commercium ac transitus, quoniam quicquid
submissius erat, id unda compleuit.
[27,12] Editissimis quibusque adhaerebant
reliquiae generis humani, quibus in extrema perductis
hoc unum solacio fuit, quod transierat in stuporem metus. Non
uacabat timere mirantibus, nec dolor quidem habebat locum,
quippe uim suam perdit in eo, qui ultra sensum mali miser est.
[27,13] Ergo insularum modo eminent
"montes et sparsas Cycladas augent,"
ut ait ille poetarum ingeniosissimus egregie; sicut illud
pro magnitudine rei dixit
"omnia pontus erat, deerant quoque litora ponto,"
ni tantum impetum ingenii et materiae ad pueriles ineptias reduxisset:
"nat lupus inter oues, fuluos uehit unda leones."
[27,14] Non est res satis sobria lasciuire deuorato orbe terrarum.
Dixit ingentia et tantae confusionis imaginem cepit, cum dixit:
"expatiata ruunt per apertos flumina campos,
... pressaeque labant sub gurgite turres."
Magnifice haec, si non curauerit quid oues et lupi faciant. Natari
autem in diluuio et in illa rapina potest? aut non eodem impetu
pecus omne, quo raptum erat, mersum est?
[27,15] Concepisti imaginem quantam debebas obrutis omnibus terris
caelo ipso in terram ruente. Perfer: scies quid deceat, si cogitaueris orbem terrarum natare.
[28,1] Nunc ad propositum reuertamur. Sunt qui existiment
immodicis imbribus uexari terras posse, non obrui; magne,
impetu magna ferienda sunt; faciet pluuia segetes malas,
fructum grande, decutiet, intumescent riuis flumina, sed resident.
[28,2] Quibusdam placet moueri mare et illinc causam tantae
cladis accersere: non potest torrentium aut imbrium aut fluminum
iniuria fieri tam grande naufragium. Ubi instat illa
pernicies mutarique humanum genus placuit, fluere assiduos
imbres et non esse modum pluuiis concesserim, suppressis aquilonibus
et flatu sicciore austris nubes et amnes abundare. Sed adhuc
in damna profectum est:
"sternuntur segetes et deplorata colonis
uota iacent longique perit labor irritus anni."
[28,3] Non laedi terrae debent sed abscondi. Itaque cum per ista
prolusum est, crescunt maria, sed super solitum, et fluctum ultra
extremum tempestatis maximae uestigium mittunt. Deinde a
tergo uentis surgentibus ingens aequor euoluunt, quod longe a
conspectu ueteris litoris frangitur. Deinde ubi litus bis terque
prolatum est et pelagus in alieno constitit, uelut admoto malo
comminus procurrit aestus ex imo recessu maris.
[28,4] Nam ut aeris, ut aetheris, sic huius
elementi larga materia est multoque in
abdito plenior. Haec fatis mota, non aestu (nam aestus fati
ministerium est), attollit uaste, sinu fretum agitque ante se. Deinde
in miram altitudinem erigitur et illis tutis hominum receptaculis
superest. Nec id aquis arduum est, quoniam aequo terris fastigio
ascendunt.
[28,5] Si quis excelsa perlibret, maria paria sunt: nam
par undique sibi ipsa tellus est (caua eius et plana inferiora sunt,
sed istis adeo in rotundum orbis aequatus est); in parte autem
eius et maria sunt, quae in unius aequalitatem pilae coeunt. Sed
quemadmodum campos intuentem quae paulatim deuexa sunt
fallunt, sic non intellegimus curuaturas maris et uidetur planum
quicquid apparet. At illud aequale terris est ideoque, ut effluat,
non magna mole se tollet, dum satis est illi, ut supra paria ueniat;
leuiter exsurgere; nec a litore, ubi inferius est, sed a medio,
ubi ille cumulus est, defluit.
[28,6] Ergo ut solet aestus aequinoctilis sub ipsum lunae
solisque coitum omnibus aliis maior undare,
sic hic, qui ad occupandas terras emittitur, solitis maximisque
uiolentior, plus aquarum trahit nec, antequam supra cacumina
eorum, quos perfusurus est, montium creuit, deuoluitur.
Per centena milia quibusdam locis aestus excurrit innoxius et
ordinem seruat (ad mensuram enim crescit iterumque decrescit):
[28,7] at illo tempore solutus legibus sine modo fertur. Qua
ratione?, inquis: eadem qua conflagratio futura est. Utrumque
fit, cum deo uisum ordiri meliora, uetera finiri. Aqua et ignis
terrenis dominantur; ex his ortus, ex his interitus est: ergo
quandoque placuere res nouae mundo, sic in nos mare emittitur
desuper, ut feruor ignisque, cum aliud genus exitii placuit.
[29,1] Quidam existimant terram quoque concuti et dirupto
solo noua fluminum capita detegere, quae amplius ut e pleno
profundant. Berosos, qui Belum interpretatus est, ait ista cursu
siderum fieri; adeo quidem affirmat, ut conflagrationi atque
diluuio tempus assignet: arsura enim terrena contendit, quandoque
omnia sidera, quae nunc diuersos agunt cursus, in Cancrum
conuenerint, sic sub eodem posita uestigio, ut recta linea
exire per orbes omnium possit; inundationem futuram, cum eadem
siderum turba in Capricornum conuenerit. Illic solstitium,
hic bruma conficitur: magnae potentiae signa, quando in
ipsa mutatione anni momenta sunt.
[29,2] Et istas ego receperim
causas (neque enim ex uno est tanta pernicies), et illam, quae in
conflagratione nostris placet, hoc quoque transferendam puto:
siue animal est mundus siue corpus natura gubernabile, ut arbores,
ut sata, ab initio eius usque ad exitum quicquid facere quicquid
pati debeat, inclusum est.
[29,3] Ut in semine omnis futuri hominis
ratio comprehensa est et legem barbae canorumque nondum
natus infans habet (totius enim corporis et sequentis auctus
in paruo occultoque liniamenta sunt), sic origo mundi
non minus solem et lunam et uices siderum et animalium ortus
quam quibus mutarentur terrena continuit. In his fuit inundatio,
quae non secus quam hiems, quam aestas, lege mundi uenit.
[29,4] Itaque non pluuia istud fiet sed pluuia quoque, non incursu
maris
[29,5] Ergo quandoque erit terminus rebus humanis,
cum partes eius interire debuerint abolerique funditus totae, ut
de integro totae rudes innoxiaeque generentur nec supersit in
deteriora praeceptor, plus umoris quam semper fuit fiet. Nunc
enim elementa ad id quod debetur pensa surit: aliquid oportet
alteri accedat, ut quae libramento stant, inaequalitas turbet.
Accedet umori; nunc enim habet quo ambiat terras, non quo
obruat: quicquid illi adieceris, necesse est in alienum locum
exundet.
[29,6] Uide ergo ne terra debeat minui, ut ualidiori infirma
succumbat. Incipiet ergo putrescere, dehinc laxata ire in
umorem et assidua tabe defluere. Tunc exilient sub montibus
flumina ipsosque impetu quatient; inde aura tacta manabunt;
[29,7] solum omne aquas reddet, summi scaturient montes.
Quemadmodum in morbum transeunt sana et ulceri uicina
consentiunt, ut quaeque proxima terris fluentibus fuerint, ipsa eluentur
stillabuntque, deinde current et, hiante pluribus locis saxo,
[per] fretum saliet et maria inter se componet. Nihil erunt
Adria, nihil Siculi aequoris fauces, nihil Charybdis, nihil Scylla:
omnes nouum mare fabulas obruet et hic qui terras cingit
oceanus extrema sortitus ueniet in medium.
[29,8] Quid ergo est?
Nihilominus tenebit alienos menses hiems, aestas prohibebitur,
et quodcumque terras sidus exsiccat, compresso ardore cessabit.
Peribunt tot nomina, Caspium et Rubrum mare, Ambracii et
Cretici sinus, Propontis et Pontus; peribit omne discrimen;
confundetur quicquid in suas partes natura digessit. Non muri
quemquam, non turres tuebuntur. Non proderunt templa supplicibus
nec urbium summa, quippe fugientes unda praeueniet
et ex ipsis arcibus deferet.
[29,9] Alia ab occasu, alia ab oriente concurrent. Unus humanum
genus condet dies; quicquid tam longa
fortunae indulgentia excoluit, quicquid supra ceteros extulit,
nobilia pariter atque adornata magnarumque gentium regna
pessundabit.
[30,1] Sunt omnia, ut dixi, facilia naturae, utique <quae> a
primo facere constituit, ad quae non subito sed ex denuntiato
uenit. Iam autem a primo die mundi, cum in hunc habitum ex
informi unitate discederet, quando mergerentur terrena decretum
est; et ne sit quandoque uelut in nouo opere dura molitio,
olim ad hoc maria se exercent.
[30,2] Non uides ut fluctus in litora
tamquam exiturus incurrat? Non uides ut aestus fines suos transeat
et in possessionem terrarum mare inducat? Non uides ut illi
perpetua cum claustris suis pugna sit? Quid porro? Istinc, unde
tantum tumultum uides, metus est, e mari et magno spiritu
erumpentibus fluuiis.
[30,3] Ubi non umorem natura disposuit, ut undique nos,
cum uoluisset, aggredi posset? Mentior, nisi eruentibus
terram umor occurrit et, quotiens nos aut auaritia defodit
aut aliqua causa penetrare altius cogit, eruendi finis aliquando
est. Adice quod immanes sunt in abdito lacus et multum maris
conditi, multum fluminum per operta labentium.
[30,4] Undique
ergo erit causa diluuio, cum aliae aquae subterfluant terras,
aliae circumfluant, quae diu coercitae uincent et amnes amnibus
iungent, paludibus stagna. Omnium tunc mare ora fontium im
implebit et maiore hiatu soluet. Quemadmodum corpora nostra
ad egestum uenter exhaurit, quemadmodum in sudorem eunt
uires, ita tellus liquefiet et aliis causis quiescentibus intra se quo
mergatur inueniet. Sed magis omma coitura crediderim.
[30,5] Nec longa erit mora exitii:
temptatur diuelliturque concordia.
Cum semel aliquid ex hac idonea diligentia remiserit mundus,
statim undique ex aperto et abdito, superne, ab infimo, aquarum
fiet irruptio.
[30,6] Nihil est tam uiolentum, tam incontinens
sui, tam contumax infestumque retinentibus quam magna uis
undae: utetur libertate permissa et iubente natura, quae scindit
circuitque complebit. Ut ignis diuersis locis ortus cito miscet
incendium flammis coire properantibus, sic momento se
redundantia pluribus locis maria committent.
[30,7] Nec ea semper licentia undis erit,
sed peracto exitio generis humani extinctisque
pariter feris, in quarum homines ingenia transierant,
iterum aquas terra sorbebit, terra pelagus stare aut intra terminos
suos furere coget, et reiectus e nostris sedibus in sua secreta pelletur
oceanus et antiquus ordo reuocabitur.
[30,8] Omne ex integro animal generabitur
dabiturque terris homo inscius scelerum
et melioribus auspiciis natus. Sed illis quoque innocentia non
durabit, nisi dum noui sunt; cito nequitia subrepit. Uirtus difficilis
inuentu est, rectorem ducemque desiderat: etiam sine magistro uitia discuntur.
Seneca
The Latin Library
The Classics Page