Malae tractationis sit actio. Speciosum filium, infamem, tamquam incestum
cum matre committeret, pater in secreta parte domus torsit et occidit in
tormentis. interrogat illum mater, quid ex filio compererit; nolentem dicere
malae tractationis accusat.
[1] Etsi, iudices, callidissimus parricida facinus suum sic ordinavit,
ut vobis matrem faceret invisam, sive dissimularet misera mortem filii
sui, sive quereretur, tantaque monstrorum novitate circumdatam eo perduxit,
ut sibi videatur infamaturus iterum vel patientiam nostram vel dolorem,
matri tamen, <in> cuius calamitatibus ~ne minimum sibi vindicat orbitas
locum, ideo ad vos fugiendum fuit, ut sciretis non illi praestari, quod
tacet maritus. laudo, iudices, laudo miseram, quod interrogare noluit domi,
quod nihil fecit et ipsa secreto. hic coram civitate, coram liberis ac
parentibus et, licet dissimulare parricida videatur, coram rumore mater
inquirit, quid tormentis unici quaesierit, quid morte compererit. respondeat
saltim reus, fateatur iratus, cui in peracta crudelitate modestia[e] frontis
obstitit. nec uxori potest videri parcere, de qua scire voluit, an esset
incesta, nec filio, quem, tamquam sciret, occidit.
Ante omnia igitur, iudices, mulier infelicissimi pudoris hoc ab adfectibus
publicis petit, ne vobis accusare videatur: ream se incesti, ream parricidii
putat, exhibet populo conscientiam suam et adversus quemcumque sermonem,
quodcumque secretum marito famaeque praestat interrogandi potestatem. vellet
innocentiam suis probare visceribus, vellet in eculeos, in ignes hanc miseram
praecipitare pietatem. [2] ignoscite, iudices, inpatientiae, quae contra
callidissimam dissimulationem libertate doloris exaestuat; incestum probaretur
silentio patris, si taceret et mater.
Equidem, iudices, tam contrarios adfectus senis satis admirari, satis
stupere non possum: in rumore tam suspicax, post tormenta <tam> patiens,
modo ad fabulas vulgaresque sermones pronus ac facilis, in orbitate, in
parricidio, <in> reatus quoque dolore conticuit. quo repente conversus
est, in quam modestiam desperationemque defecit? torsit tamquam dicturum,
tacet, tamquam dixerit. fidem igitur vestram, iudices, ne cui praestet
magnae severitatis auctoritatem non posse defendi, neve ideo suspicari
nefanda malitis, quia se silentio parricida miratur. parcere nunc illum
cuiquam tacendo creditis? loqui se cum maxime putat, et, si bene artes
et profundae mentis consilia perspicio, respondere sibi videtur plus quam
mater interrogat. fallitur, quisquis hunc esse credit inexplicabilis doloris
aestum et inter silentii confessionisque causas miserum pudorem; alium
exitum non habet, quam ut respondere nolle videatur, quisquis filium occidit
et probare non potest, propter quod debuerit occidi.
[3] Coniungat, quantum volet, nocentissimus senex cum rumore populi
silentium suum, et relaturae ordinem tristissimae sortis conlata malignitate
cludat ora, compescat auditus. securi tamen estote, mortales, fas est,
fas est innocentissimae matri velut in templis, velut apud ipsos proclamare
superos: 'amavi filium meum!' matrona, iudices, cuius puellares annos,
primam rudemque coniugii mentem nulla libidinum respersit infamia, cui
impudens rumor, suspicax maritus nihil umquam potuit obicere nisi filium,
quae pudicitiae prima fiducia est, edidit partum, quem maritus agnosceret.
non timuit, ne stupra furtivosque concubitus parvuli vultus aut crescentis
infantiae similitudo detegeret. natum de te continuo, si quid ipsi creditis,
inpatientius complexa quam reliqui parentes non in nutrices nec in ministeria
seposuit; suis aluit uberibus, suo fovit amplexu. numquid et hos annos,
parricida, numquid et pueritiam miseri iuvenis infamas? actum est de sacrorum
nominum fide, si, ut videatur innocens mater, aetas tantum filii facit.
accendebat hanc erga unicum optimae matris inpatientiam rigidus pater,
asper maritus, et sibi videbatur parum implere, quem pro duobus conferebat,
adfectum. rarus hic namque ad oscula, difficilis amplexibus, et qui unicum
aspiceret animo, quo quandoque posset occidere, fecit, ut notabilior esset
caritas matris. omnis igitur miserae sermo cum filio, omnis in publicum
pariter egressus. gaudebat etiam, quod laudandus occursibus, quod omni
frequentia coetuque conspicuus populo iam ipse fateretur, quod plus amaretur
a matre. [4] miseremini, iudices, ne nefandas suspiciones maritum ex ullius
traxisse credatis indiciis; suum rigorem, suum tantum secutus est animum.
filium si non ames, videatur tibi mater adamasse.
Questurum nunc me, iudices, putatis de licentia sermonis humani? ego
vero iuxta hunc patrem non accuso rumorem. quae materia fabulae tam inpudentis,
qui fuerit auctor, iste probavit, qui credidit. facillimum fuit, ut loqueretur
populus de incesto, de quo mirabatur patrem suspicari.
Haec sunt, iudices, quae mater fecit secure, simpliciter, palam, coram
marito, coram civitate. referat nunc suum iste secretum. iuvenem, quae
integritatis prima simplicitas est, nihil timentem in partem domus, qua
nulla proclamatio, nullus poterat gemitus audiri, rapuit, abduxit. ibi
verberibus, ignibus, omni crudelitatis arte consumpsit. quis umquam, iudices,
peius de innocentia temporum, de sacris meruit adfectibus? torsit filium,
ut probaretur incestum; occidit, ut crederetur.
Ponite nunc ante oculos, iudices, duorum parentum confessionem. mater
exclamat: 'filium amavi!' pater dicit: 'occidi.' nefas est utrumque putetis
innocentem. iam quidem, nocentissime senex, grande deprehensae feritatis
indicium est, quod, cum filium occideris, ut interrogeris, expectas: non
erumpis ab illo secreto tuo terribilis in publicum, et homo filii cruore
perfusus non proclamas, non deos hominesque testaris, non occidis et matrem?
scilicet modestia te scelerum tuorum cum maxime decet, et ideo tibi relinquis,
unde sis quietae patientiae: [5] miser parcis uxori, coniugales deos et
lectuli iura revereris. o quam non habet nec quod mentiatur!
Malae tractationis agimus. placet ergo, iudices, ut illa voce, qua matrimoniorum
conquerimur iniurias, gemitu, quo corporum contumelias, damna cultus et
negatos in publicum deflemus egressus, orbitates ac liberorum suprema plangantur?
quid tamen facere vultis miserum dolorem, si non habet aliam sexus hic
legem, si intra iuris huius angustias omnis nuptiarum querela constricta
est? mater, quae de morte filii maritum malae tractationis accusat, non
vindicat, sed probare contenta est, quod non debuerit occidi.
Omittamus paulisper, iudices, orbitatis tristissimae dolorem, et in
parricidio malae tractationis reddamus aliunde causas. ita non iuste quereretur
uxor, si diceret: 'adulterium de me facile suspicatus es, cito credidisti'?
matronalis pudor tutelam non ex sua tantum innocentia habet, infirmitas
huius sexus non potest totam [in]probitatis existimationem debere tantum
moribus suis; omnis in feminas venit maritorum praedicatione reverentia,
omnes sermones originem de vestris pectoribus accipiunt. tristior vultus,
querela, fastidium fatum est coniugii. de pudore pronuntiat, mittit in
ora populi, mittit in fabulas. hoc proxima ministeria narrant, hoc exteri
putant. nemo peiore exemplo temere de uxore credit, quam cui omnes credituri
sunt. sane faciat vos pronos ad suspiciones nimia caritas, et <ex> inpatientia
diligendi plerumque descendat, ut credas facile, quod timeas; furtiva stupra
raptosque concubitus obiciat vel falso maritus; fas est, fieri solet; parcius
tamen, si iam sit et mater, si in fidem castitatis uxoria fecunditate profecerit.
quid, si sit iam iuvene quoque filio severa, iam nurum nepotesque prospiciat?
[6] miseremini temporum, ne alienae innocentiae interpretationem de suis
quisque moribus trahat. incestum posse fieri pater hoc solo vult probare,
quod filium potuit occidere.
'Rumor,' inquit, 'fuit.' est hercules, cui contra rerum naturam, contra
parentes liberosque credatur! 'rumor fuit.' hoc ergo sic audiemus, tamquam
si diceres: 'conscius detulit servus, nuntiavit ancilla, inprovisus adstiti,
dum non timeor, adveni'? rogo, iudices, utrum credibilius putatis incestum
de matre an de rumore mendacium? rem inpudentissimam populus loquendo fecerat,
nisi pater credidisset.
Pessimum, iudices, humanarum mentium malum est, quod semper avidius
nefanda finguntur, nec umquam se maius operae pretium putant maligni facere
sermones, quam cum incredibilia quasi deprehensa narrantur. Necesse est
contentiosius loquaris quod probare non possis, et adfirmationem sumit
ex homine quicquid non habet ex veritate. est tamen hoc iniquissimum de
loquacitate populi, quod plerumque accendit contentio non credentium fama<m>:
materiam miraris rumoris, de qua nemo nec sibi credit, quam qui narrat,
adsignat alii. rumor res sine teste, sine indice, res ex incertis inprobissima,
maligna, fallax et similis silentio tuo. [7] quid et ipse de rumore senseris,
vis breviter probem? tormentis quaerendum putasti, an verum diceret.
Sane sit aliqua publici sermonis auctoritas in illis, ad quae fas est
populi pervenire notitiam. vide[o], cur adulteria proferantur in fabulas:
explicantur per ministeria, per conscios; habent inconsulta gaudia. pars
voluptatis videtur esse iactatio. facinus vero, cui, si fas est, ut illud
humanae mentis capiat audacia, circumdatur undique nox profunda, densior
caligo tenebrarum, quod nocentes suis quoque oculis vix fatentur, non servo,
non creditur ancillae. quid internuntiis, quid opus est ministeriis? sufficit
animus duorum, explicat omne filius materque secretum. incestum tanto incredibilius
est, quanto et de illo plures locuntur.
O misera condicio sexus, cuius ipsae plerumque virtutes fabulas parant!
'cur ista nullis in publicum gaudet egressibus? unde adversum omnes tam
rigida conversatio, tam severus adfectus? nihil concupiscit, nihil ergo
desiderat? filius possidet cuncta tempora, universos occupavit adfectus,
filius matris tota iactatio est. rogo, numquid adamavit?' mihi credite,
non est nefandorum ista simplicitas. da, ut sit haec inter matrem ac filium
conscientia; parcent osculis palam, abstinebunt coram patre complexibus,
omnis familiaritas substringetur in publico, sermones, occursus coram servulis
libertisque vitabunt, et maximi sceleris ardor captabit adfectare gravitatem.
[8] elige, parricida, quod voles: incestum diligens suspectum non erit,
neglegens deprehendetur.
Sed quid ego sic ago, tamquam inauditum, incredibile scelus locutus
sit populus? teneo in hoc sermone facinus unius. mali mariti non interest,
incestum de uxore fingat an credat. quid? iste ergo non timuit tam nefandae
rei famam, nec ad aures patris pervenire rumor erubuit? dissimules licet,
a te malignitas accepit ortum, te secutus est, quisquis hoc ausus est narrare,
proferre. da bonum patrem, bonum maritum; dicturum me putas, non credet?
nesciet esse rumorem. ite nunc, iudices, et adhuc dubitate, quis famae
fuerit auctor, cuius pater agit causam.
[9] 'Speciosus,' inquit, 'fuit.' non magis hoc facinus in matre est
quam crimen in filio. 'speciosus fuit.' ut hoc obici possit, ut debeat,
adice, 'et adulter et raptor; in illa matrona maritali dolore paene percussus,
in illa virgine publica subclamatus invidia.' quamquam haec quoque intra
notos decurrunt iuventutis excursus. quid ais? ab incesto libidines coeperunt?
hoc primum umquam iuvenis admisit? hoc solum argumentum sumis ex forma?
dic potius: 'deprehendi iuvenem mihi venena miscentem, in necem meam conscientia
sceleris est armatus.' infinitum est, quantum debeat ante fecisse filius,
ut de illo incestum pater sibi credat. 'speciosus fuit.' quis enim non
est formosus filius matri? amant debilitates, amplectuntur illum morborum
suppliciorumque pallorem, et in vires caritatis adcrescit ipsa miseratio.
non inpedit <s>acrae pietatis animum deformitas, pulchritudo non auget;
amare liberos unus adfectus est. liberi, marite, liberi non amantur oculis,
non complectitur mater ore, non vultu, sed est in filio matri nescio quid
homine formosius. possit forsitan novitas sollicitare visus, expugnare
mentes; in matris aspectu coalescit infantia, pueritia consurgit, iuventa
subrepit; speciosum suum cotidie videt, miratur, amplectitur. quae tamdiu
amavit, quando incipiat amare desinere? non est opus, nocentissime senex,
ad hoc nefas caritate, sed amentia, sed furore. ut in iuvene suo mater
possit concupiscere, quod formosus est, oderit oportet, quod filius est,
et adeo sacris adfectibus non adiuvatur in facinus, ut ad illud nisi per
oblivionem sui transire non possit.
[10] Quid, quod et hoc incredibilius est, quod parem duorum poscit insaniam,
et ad incestum opus est, ut adamet et filius, non ut adametur? ab utro
deinde vultis incipere preces, venire sermonem? audebit hoc rogare filius
matrem, mater hoc inpetraturam se sperabit a filio? hunc animum tuum, senex,
quo cum maxime taces, si non est callida, non maligna simulatio, de fide
tanti sceleris interrogo: an potest mater admittere, quod loqui non potest
pater?
'Speciosus fuit.' libet interrogare hoc loco omnes humani generis adfectus.
placet ergo, ut, si filio optigerit indulgentior facies, vultus erectior,
refugiat mater amplexus? si virginem usque ad notabilem speciem natura
formaverit, timeat oscula pater horreatque contactum? dii deaeque male
perdant tam inpudentes sollicitudines, tam nefarios metus! prope est ab
incesto timere, ne fiat. malo simplicitatem, quae non vereatur infamiam,
malo nudos adfectus inconsultamque pietatem; nihil de se fingi, nihil credant
posse narrari. teneat insatiabiliter, avide; tanti fama non est, ut amet
filium mater sollicitudine pudicae.
Me quidem, marite, si quis interroget, omnes matres liberos suos, tamquam
adamaverint, amant. videbis oculos numquam a facie vultuque deflectere,
comere caput habitumque componere; suspirare cum recesserit, exultare,
cum venerit, conserere manus, pendere cervicibus, non o<s>culis, non
conloquiis, non praesentiae voluptate satiari. hoc est ergo <in> tam
nefanda suspicione saevissimum: incestum non potest fingi, nisi de optima
matre. execrarer mehercules, iudices, si crimen istud clarius obiecisset
filio pater, si usque ad verborum processisset amentiam. nemini minus fas
esse debet credere incestum, quam qui propter illud paratus est filium
occidere.
[11] Quid, quod non credis tantum, nefande, sed quaeris? Ita tu non
times monstri huius agitare secretum? 'populus loquitur incestum;' sed
tu nega. 'civitas infamat;' tanto magis osculare unicum et coniugem, tene
pariter, duos circa tuum stringe complexum. pro inaudita feritas! ita patri
non sufficit non credere incestum, quod non potest probare? ferrem tamen
adhuc suspiciones tuas, nefandissime senex, si dissimulanter indicia tanti
sceleris agitasses: observa sermones, secreta custodi, omnium dierum noctiumque
momentis sagax scrutator insiste. quid tibi cum abruptis, quid cum supremis?
incestum iam credas oportet, ut torqueas. at tu -- pro nefas! -- verberibus,
ignibus et tota crudelitatis arte scrutaris rem, de qua non deberes interrogare
servos, de qua vernilium quoque corporum patientiam petulanter excuteres.
laminas accendis, eculeos moves et parricidio suspicaris incestum. nescis,
quod praeceps, quod abruptum tam nefandae diligentiae furore commoveas?
pater, qui de incesto filium torquet, non est neganti crediturus.
Omnium quidem, iudices, incertorum suspiciones pessime semper a corporibus
incipiunt, nec bene de cuiusquam moribus illam partem hominis interroges,
quae non animo, sed dolore respondet. nondum dico, quem torqueas, quis
inter eculeos ignesque ponatur; criminis argu<men>ta prius, indicia
praecedant. novissimum debet esse, quicquid obiter et torquet[ur] et punit.
fidem hominum deorumque, ne gravitatem putetis a novissimis ultimisque
coepisse! non habet probationem facinus, de quo pater non potest alium
torquere quam filium.
[12] Video, qua possis ratione defendi, si omnia ante fecisti, ut incestum
aliter erueres. quid ais? interrogasti servulos, nec potuit conscius inveniri?
exquisisti ancillas, non apparuit ministra flagitii? non obscena litterarum
commercia, non fatentis deprehendisti nefanda blanditias? nihil invenis
maritus, dominus, pater? i nunc et dic scisse rumorem!
Sed, ut torqueas, ducatur tamen quaestio per coniugis ministeria, per
filii servulos, in illa potius vilitate desaeviat. prius est, ut repudietur
uxor, ut divortio fiat in domo grande secretum. excedit omnem inmanitatem
filium ideo torquere, ut scias, an nocens torqueatur. unicum pater ignibus
verberibusque interrogas; rogo, quid facturus, si pernegaverit? videlicet,
ut laudes, deinde dimittas, ut amplectaris perusta vitalia et laceri pectoris
vulnera pietati rursus admoveas? solus superest pudor homini, qui torsit
unicum, ~ut torquere debuerit~. faciat te necesse est res ista pessimum
patrem, et oderis oportet filium, cui satisfacere non possis. iamiam malo
venena, ferrum, subitos ictus inprovisamque mortem. incestum qui non credit,
torquere non debet; qui credit, statim debet occidere.
Quodsi tormenta etiam filii placent, si praestanda est satisfactio tam
nefanda rumori[s], exigo, ne perdas quaestionem. in media civitate, in
ipsa constitue fama, advoca illos malignos, illos loquaces, et saeculi
rem exquire audiente populo. coram omnibus torqueri debet, de quo locuntur
omnes. interroget quisque, quod volet, suis auribus, suis credat oculis.
cur in abditam semotamque partem iuvenis abducitur? secretum quaestionis
nec incesto filio debetur nec innocenti. dabo adhuc inter secretum publicationemque
temperamentum: advoca propinquos, adhibe amicos, circumpone iuveni serios
senes, intersint magistratus, adsistant, quibus habere possit civitas fidem.
praestare debes aut tibi, ut probare possis, si confessus fuerit, aut filio,
si pernegaverit. [13] at tu, nefande, crudelis, tollis quaestionis alteram
partem: efficis, ne possit amplius innocens esse, qui tortus est. quid
agunt contra populum tormenta secreta? praedico, testor, iterum dantur
malignis alimenta sermonibus, et a quaestione seposita in maius reditur
incertum. coram omnibus torquere debet filium pater, et qui vult absolvere
et qui est paratus occidere.
Non vultis, iudices, ad facinus indignissimae quaestionis accedat et
quod ipse torsit filium pater? adeone non potuit libertis aut servulis
necessitas ista mandari, non carnifex potius adhiberi? pater in tormentis
filii non aversos tenuit oculos; ipse vestes scidit, velamenta laceravit,
manibus flagella concussit, renovavit ignes et mori filium contentione
non sivit; diduxit os, quod iam suprema claudebant, fovit animum, ut longis
cruciatibus patientia sufficeret. o dignum patrem, cui dicat innocens filius
'feci'!
Non mehercules inprobe mihi proclamaturus hoc loco videor hominem, qui
torquetur in matrem, debere coram matre torqueri. cur excluditur infelix
a sua causa, a sua quaestione? adhibe speciosi cruciatibus hanc nimis amantem,
huius gemitus excipe, huius suspiria oculosque custodi; si quod facinus
admissum est, torquebis quidem filium, sed fatebitur mater.
[14] Inrumpere me cum maxime puta in illud tuum, parricida, secretum;
inicio properanti quaestioni manum: inhibe ictus, subtrahe paulisper ignes.
quicquid est, quod eruisti, profer in medium. memento te fecisse de filio,
propter quod tibi non debeat credi. quid spiritum dolore praecipitas, quid
miserae intervalla patientiae pertinaci crudelitate continuas? [si] frustra
tibi sufficere credis, quod audieris, nuntiare, proferre: incestum ut credatur,
ipse debet audiri.
Mirabar et ego, iudices, si tam nefanda quaestio alium exitum potuisset
habere quam mortem. hic est parricidii pudor, sic desinunt, quae incipere
non debent. facinus quaestionis operis scelere maiore: exire tibi videris
per orbitatem. scimus, unde venerit ista contentio: nihil extorsit saevitia
misero. vincit torquentem qui occiditur.
Iamiam non miror, quod post ista non habes vocem, verba non invenis.
unicum sine teste lacerasti, unicum occidisti soli tibi. deinde vis videri
celare facinus, et in parricidio quaeris aliunde tristitiam. praepostera
res est filium occidere, deinde erubescere. fas non est non esse notum,
propter quod se parricida putat innocentem. eligas utrum voles: aut tormenta
damnes necesse est aut silentium. quod non debet indicari, non debet quaeri.
posses videri fortassis, crudelissime senex, silentium filio praestare,
si viveret; consumpta est paterni nominis religio, omnis pietatis sublata
reverentia. si hoc ille meruit, parum in quaestione, parum ultionis in
morte est. vindicare vis confessionem? traduc cadaver, et super illa vulnera
omnes pone causas. non est eiusdem fateri, cur torseris, et tacere, cur
occideris.
[15] Quid ais, severissime parricida? filium consumpsisti per flagella,
per laminas: potes tacere? viscera de tuis concepta vitalibus, sanguinem,
qui de tua fluxit anima, non insania, non furore sed, quantum vis videri,
consilio, gravitate lacerasti: potes tacere? super vulnera unici, super
exustos artus metuendus adsistis, et causas quaerente matre, quaerente
populo hoc solum dicis: 'occidi; contenta esse debet incerto.' interrogari
nunc te, marite, credis a matre sola? causas mortis illius reposcit sollicitudo
generis humani: stant circa liberos attoniti parentes, horret invicem se
caritas fraterna complecti, rupta est illa osculorum inter soceros generosque
simplicitas. quousque nos cum silentii tui interpretatione committis? si
nihil factum est, quod debeat erubescere temporum pudor, quid sibi volunt
verba media, suspensa? si nefas prodigiosis simile fabulis deprehendisti,
miserere, ne sis una morte contentus. incestam gravius odisse debes, quod
et venit in forum, quod audaciam innocentis imitatur, et tacenti videtur
irasci. cum filium propter rumorem torseris, propter tormenta occideris,
non est media res, ut neutrum sciamus.
Mater quidem, iudices, innocentissima hoc complorat, hoc ferre non potest,
quod nihil parricida respondet, sed nobis videtur iamiamque esse dicturus.
[16] non fallit nos, nefande, quid captes: hoc, quod supra silentium trahis
alta suspiria, quod in prorumpenti videris exclamatione deficere, mendacio
paratur auctoritas, et in fidem erupturae vocis adfertur, ut fateri videaris
invitus. dic tamen! par est huic rei matris integritas, ut mentiaris. o
quanto nunc dolore torqueris, quod instantem non potes aliqua truci proclamatione
discutere! non verba tibi contra miseram, sed argumenta desunt, non voce,
sed probatione deficeris. quod solum datur, relinquis infamiae, et nos
cum perpetua sermonum malignitate committis. qui interrogantem uxorem nec
damnat nec absolvit, rumore contentus est. modestiam mariti pariter et
patris accipite: de muliere, quae convinci non potest, sufficere sibi putat,
ut incesta credatur. quis umquam tam nefandas artes, tam cruentum deprehendit
ingenium? quia non potest probare, quod dixerit, captat, ut credatur, quod
non dixerit. dissimulas, taces, saeve, crudelis; invenisti tormenta matris.
[17] Audi, quid misera simplicissimo dolore proclamet. 'non efficies,'
inquit, 'callidissime parricidarum, ut non audeam cadaver amplecti. ego
vero incesta sum, si possum moderari gemitus, conprimere lacrimas coite
in funus, omnes liberi, omnes parentes, custodite planctus meos, observate
suspiria. si quid feci, si quid admisi, fatebor. ecce supra lectulum effusa
feralem laceros artus et perustum complexa corpus exclamo: teneo unicum
meum, velit nolit invidia, meum misera formosum. hoc erat, quod infelicissimam
matrem ultra solitae caritatis exagitabat adfectus: amabam, marite, periturum.
infames quantumlibet hanc inpatientiam, ego mihi videor defuisse, cessasse,
multum de laetitia, multum perdidisse de gaudiis. nemo umquam filium nimis
amavit.'
'Excuso tibi,' inquit, 'iuvenis innocentissime, quod supremis tuis nondum
praestiti misera comitatum. vivere quidem te defuncto continuo non debui,
sed mori marito tacente non potui. rumpam taedium lucis invisae, si prius
licuerit coram civitate manibus tuis iusta persolvere, cum damnato supra
callidissimum silentium parricida nihil te dixisse constiterit. ignosce,
quod ad iudicium istud orbata duravi. timui, ne, si ad exitum impatientia,
si praecipiti pietate properassem, faceret alium parricida de mea morte
rumorem.'
Quintilian | The Latin Library | The Classics Homepage |