Nicolaus civis Paterae urbis ex divitibus et sanctis parentibus
originem duxit. Pater eius Epiphanes, mater vero Iohanna
dicta est. Quem cum primaevo iuventutis suae flore parentes
genuissent, deinceps caelibem vitam duxerunt. Hic prima die,
dum balnearetur, erectus stetit in pelvi. Insuper quarta et
sexta feria tantum semel sugebat ubera. Factus autem iuvenis
aliorum devitans lascivias ecclesiarum potius terebat limina
et, quidquid ibi de sacra scriptura intellegere poterat, memoriter retinebat. Parentibus vero suis defunctis cogitare coepit,
qualiter tantam divitiarum copiam non ad laudem humanam,
sed ad Dei gloriam dispensaret.
Tunc quidam contermineus suus satis nobilis tres filias ob
inopiam prostituere cogitur, ut sic earum commercio aleretur. Quod ubi sanctus comperit, scelus abhorruit et massam
auri panno involutam in domum eius per fenestram nocte
clam iecit et clam recessit. Mane autem surgens homo massam
auri reperit et Deo gratiam agens primogenitae nuptias celebravit. Non multo post tempore Dei famulus simile peregit
opus. Quod rursus ille reperiens etiam laudes immensas prorumpens de cetero vigilare proposuit, ut sciret, quis esset, qui
suae inopiae subvenisset. Post paucos etiam dies duplicatam
auri massam in dornum proiecit, ad cuius sonitum ille excitatur et Nicolaum fugientem insequitur talique voce alloquitur: "Siste gradum teque aspectui ne subtrahas meo." Sicque
accurrens velocius Nicolaum hunc esse cognovit. Mox humi
prostratus osculari volebat pedes eius, quod ille refutans ab eo
exegit, ne eum, quamdiu viveret, publicaret.
Post hoc Myreae civitatis defuncto eplscopo convenerunt
episcopi illi ecclesiae de episcopo provisuri. Aderat autem
inter eos quidam magnae auctontatls episcopus, ad cuius electionem omnium sententia dependebat. Cum igitur cunctos
ieiuniis et orationibus insistere monuisset, nocte illa vocem
audivit dicentem sibi, ut hora matutina fores ecclesiae observaret et, quem primum ad ecclesiam, cuius etiam nomen esset
Nicolaus, venire conspiceret, ipsum in episcopum consecraret. Hoc ergo aliis revelans episcopis admonuit, ut omnes
orationibus insisterent et ipse pro foribus excubaret. Mirum
in modum in hora matutinali quasi a Deo missus ante omnes
se agebat Nicolaus, quem apprehendens episcopus dixit ei:
"Quod tibi nomen est!" Ille ut erat columbina simplicitate
plenus, inclinato capite: "Nicolaus", inquit, "vestrae sanctitatis servus." Quem in ecclesiam ducentes licet plurimum
renitentem in cathedram collocarunt. Ipse autem eandem
quam prius humil;tatem et morum gravitatem in omnibus
sectabatur, in oratiane pervigilabat, corpus macerabat,
mulierum consortia fugiebat, humilis erat in omnes suspiciendo, efficax in loquendo, alacer in exhortando, severus in
corripiendo. Fertur quoque, sicut legitur in chronica quadam, Nicolaum Nicaeno interfuisse concilio.
Quadam autem die dum quidam nautae periclitarentur, ita
cum lacrimis oraverunt: "Nicolae, famule Dei, si vera sunt,
quae de te audimus, nunc ea experiamur." Mox quidam in
eius similitudinem apparuit dicens: "Ecce assum. Vocastis
enim me." Et coepit eos in antennis et rudentibus aliisque
iuvare navis armamentis, statimque cessavit tempestas. Cum
autem ad eius ecclesiam venissent, quem numquam ante viderant, sine indice cognoverunt. Tunc Deo et sibi de liberatione
gratias egerunt. Quod ille divinae rnisericordiae et eorum
fidei, non suis meritis attribuere docuit.
Quodam tempore totam provinciam Sancti Nicolai fames
valida perculit, ita ut omnibus deficerent alimenta. Audiens
autem vir Dei naves onustas tritico portui applicasse. Illuc
statim proficiscitur rogans nautas, ut saltem in centum modiis
per quamlibet navem fame periclitantibus subvenirent. Cui
illi: "Non audemus, pater. Quia mensuratum est Alexandriae, oportet in horrea imperatoris nos reddere." Quibus
Sanctus dixit: "Facitanunc, quod dico, et vobis in Dei virtute
promitto, quod nullam minorationem habebitis apud regium
exactorem." Quod cum fecissent et eandem mensuram, quam
Alexandriae acceperant, reddidissent ministris imperatoris,
miraculum referunt et Deum in suo famulo magnifica laude
attollunt. Frumentum autem secundum uniuscuiusque indigentiam vir Dei distribuit, ita ut miraculose duobus annis non
tantum ad victum sufficeret, sed etiam ad usum seminis abundaret.
Cum autem regio illa idolis deservisset, prae ceteris nefandae
Dianae simulacrum populus coluerat adeo, ut usque ad tempus viri Dei nonnulli rustici praedictae religioni exsecrabili
deservirent ac sub quadam arbore consecrata Dianae quosdam ritus gentilium exercerent. Ac vir Dei praedictum ritum
de omnibus finibus expulit ipsamque arborem praecidi mandavit. Iratus ex hoc contra eum hostis antiquus oleum
Mydyatum, quod in naturam in aqua et lapidibus ardet, confecit seque in formam religiosae feminae transfigurans quibusdam ad virum Dei navigantibus in quadam saginula obviavit sicque affata est eos: "Mallem ad Sanctum Dei venire
vobiscum, sed nequeo. Rogo ergo vos, ut hoc oleum ad eius
ecclesiam offeratis et ob mei memoriam exinde aulae eius
parietes liniatis." Et statim evanuit.
Et ecce aliam cernunt naviculam cum honestis personis, inter
quos erat simillimus sancto Nicolao, qui sic ait illis: "Heu
quid mulier illa locuta est vobis vel quid attulit!" Illi autem
cuncta per ordinem narraverunt. Quibus ille: "Haec est
impudica Diana, et ut me verum dicere comprobetis, oleum
illud in mare proicite." Quibus proicientibus ingens ignis in
mari succenditur et ~ontra naturam diutius in mari ardens
conspicitur. Venientes igitur ad servum Dei aiebant: "Vere tu
es ille, qui nobis in mari apparuisti et a diaboli insidiis liberast;" [. . . ]
Vir quidam ab uno Iudaeo quandam summam pecuniae
mutuo accepit iurans super altare sancti Nicolai, cum alium
fideiussorem habere nequiret, quod, quam citius posset, sibi
redderet. Tenente autem illo diu pecuniam Iudaeus eam
expostulavit, sed eam sibi reddidisse affirmat. Trahit ergo
eum ad iudicium, et iuramentum indicitur debitori. Ille
baculum cavatum, quem auro minuto impleverat, secum
detulerat, ac si eius adminiculo indigeret. Volens igitur facere
iuramentum Iudaeo baculum tradidit reservandum. Iuravit
ille, quod plus igitur reddiderit etiam, quam deberet. Facto
iuramento baculum suum repetiit, et Iudaeus ignarus astutiae
eum sibi reddidit.
Rediens autem, qui fraudem fecerat, in quodam bivio oppressus corruit somno currusque cum impetu veniens eum necavit
et plenum baculum auro fregit et aurum effudit.
Audiens hoc Iudaeus concitus illico venit cumque dolum
vidisset et a multis ei suggereretur, ut aurum reciperet,
omnino renuit, nisi, qui defunctus fuerat, ad vitam beati
Nicolai meritis redderetur, asserens se, si hoc fieret, baptismum suscepturum et Christianum futurum. Continuo qui
defunctus fuerat, suscitatur et Iudaeus in Christi nomine
baptizatur.
Quidam Iudaeus videns beati Nicolai virtuosam potentiam in
miraculis faciendis imaginem eius sibi fieri praecepit eamque
in sua domo collocavit, cui res suas, cum aliquo longius iret,
cum minis commendabat haec vel similia verba dicens: "Ecce
Nicolae, omnia bona mea tibi custodienda committo et, nisi
omnia bene custodieris, ultionem expetam de te verberibus et
flagellis." Quadam igitur vice dum ille abesset, fures adveniunt, cuncta rapiunt, solam imaginem derelinquunt. Iudaeus
autem rediens et se spoliatum videns imaginem alloquitur
talibus vel similibus usus verbis: "Domine Nicolae, nonne in
domo mea te posueram, ut res meas a latronibus servares!
Cur hoc facere noluisti et latrones quare non prohibuisti!
Igitur dira tormenta recipies et pro latronibus poenam lues.
Sicque damnum meum in tuis recompensabo tormentis et
furorem meum in tuis refrigerabo verberibus et flagellis."
Accipiens ergo Iudaeus imaginem dire eam verberat direque
nagellat.
Mira res prorsus et stupenda. Dividentibus furibus, quae
rapuerant, Sanctus Dei, tamquam in se verbera recepisset,
apparuit haec vel similia verba dicens: "Cur tam dire pro
vobis flagellatus sum! Cur tam crudeliter verberatus! Cur
tormenta tot passus! Ecce, quomodo corpus meum livet.
Ecce, qualiter effusione sanguinis rubet. Pergite citius et
cuncta reddite, quae tulistis. Alioquin Dei omnipotentis in
vos ira desaeviet, ita ut scelus vestrum in medium publicetur
et quilibet vestrum suspendium patiatur." Ad quem illi:
"Quis es tu, qui nobis talia loqueris!" Et ille: "Ego sum Nicolaus, servus Iesu Christi, quem Iudaeus ille pro rebus suis,
quas tulistis, tam crudeliter flagellavit."
Territi illi ad Iudaeum veniunt, miraculum referunt, ab eo,
quid imagini fecerit, audiunt, cuncta reddunt. Sicque et latrones ad viam redeunt rectitudinis, et Iudaeus fidem amplectitur
salvatoris. [. . .]
Christian Latin | The Latin Library | The Classics Homepage |