Post ascensionem Domini, divisis apostolis, Andreas apud Scythiam,
Matthaeus vero apud Margundiam praedicavit.
Viri autem illi praedicationem Matthaei penitus respuentes ei oculos
eruerunt et vinctum incarceraverunt post paucos dies occidere eum
disponentes. Interea angelus Domini Sancto Andreae apparuit et Margundiam
ad Sanctum Matthaeum ire praecepit; quo respondente se viam nescire,
iussit, ut ad ripam maris iret et ad primam navem, quam inveniret,
intraret. Qui vel ocius iussa complens ad urbem praedictam venit, angelo
duce et prospero vento flante. Et invento aperto carcere Sancti Matthaei
eoque viso flevit plurimum et oravit. Tunc Dominus Matthaeo reddidit
beneficium duorum luminum, quibus eum privaverat nequitia peccatorum.
Matthaeus autem ab inde recessit et Antiochiam venit. Andrea vero Margundia
remanente irati illi de evasione Sancti Matthaei Andream apprehendunt et
per plateas ligatis manibus pertrahunt; cumque eius sanguis efflueret, pro
iis oravit et ad Christum eos sua oratione convertit. Inde in Achaiam
proficiscitur.
Hoc autem, quod dicitur de huiusmodi liberatione Matthaei et restitutione
duorum luminum per Andream, non puto dignum fidei, ne in tanto evangelista
minoratio infima denotetur, quasi sibi non potuerit obtinere, quod Andreas
ei tam facile impetravit.
Quidam iuvenis nobilis dum invitis parentibus apostolo adhaesisset,
parentes eius domum, in qua morabatur cum apostolo, succenderunt. Cumque
iam in altum flamma succresceret, puer accepta ampulla super ignem sparsit
et statim ignem exstinxit illis autem dicentibus: "Filius noster magus est
effectus." Dum per scalas vellent ascendere, a Deo sunt excaecati, ut ipsas
scalas penitus non viderunt. Tunc quidam exclamans ait: "Ad quid vos stulto
labore consumitis! Deus
pugnat pro iis et vos non videtis. Cessate iam, ne in vos ira Dei
descendat." Multi ergo videntes domino crediderunt, parentes vero eius post
quinquaginta dies mortui in monumento sunt positi.
Quaedam mulier, cuidam homicidae coniuncta, cum parere non posset, sorori
suae dixit: "Vade et pro me Dianam dominam nostram invoca." Cui invocanti
ait diabolus: "Cur me invocas, cum tibi prodesse non possim! Sed vade ad
Andream apostolum, qui sororem tuam poterit adiuvare." Ad quem cum ivisset
et apostolum ad sororem periclitantem duxisset, dicit ei apostolus: "Recte
hoc pateris, quia male duxisti, male concepisti et daemones consuluisti.
Sed tamen poenitere et in
Christum crede et puerum proice." Qua credente abortivum protulit et dolor
cessavit.
Senex quidam nomine Nicolaus adiit apostolum dicens: "Domine, ecce
septuaginta anni vitae meae sunt, in quibus semper luxuriae deservivi.
Accepi autem aliquando evangelium orans Deum, ut mihi amodo continentiam
largiretur.Sed in ipso peccato inveteratus et a mala concupiscentia
illectus statim ad opus solitum revertebar. Quadam igitur vice
concupiscentia inflammatus oblitus evangelii, quod super me posueram, ad
lupanar ivi statimque meretrix dixit mihi:
'Egredere, senex, egredere, quia angelus Dei es, tu ne me contingas neque
huc accedere praesumas: Video enim super te mirabilia.' Stupefactus ad
verba meretricis recolui, quod mecum evangelium detulissem. Nunc igitur,
Sancte Dei, pro salute mea tua pia oratio intercedat."
Audiens hoc beatus Andreas flere coepit et a tertia usque ad nonam oravit
et surgens noluit comedere, sed ait: "Non comedam, donec sciam, si Dominus
miserebitur huius senis." Cumque diebus quinque ieiunasset, venit vox ad
Andream dicens: "Obtines, Andrea, pro sene. Sed sicut per ieiunium
macerasti te, sic se et ipse affligat ieiuniis, ut salvetur." Sicque fecit
et in sex mensibus in pane et aqua ieiunavit et postmodum plenus bonis
operibus in pace requievit. Venit igitur vox ad Andream dicens: "Per
orationem tuam Nicolaum, quem perdideram, acquisivi."
Quidam iuvenis Christianus secretius Sancto Andreae dixit: "Mater mea
pulchrum me videns de opere me illicito tentat. Cui dum nullatenus
assentirem, iudicem adiit, volens in me crimen tantae nequitiae retorquere,
sed ora pro me, ne moriar tam iniuste, nam et accusatus penitus reticebo
malens vitam perdere quam matrem meam tam turpiter infamare." Iuvenis
igitur ad iudicium vocatur et illuc eum Andreas prosequitur. Accusat
constanter mater filium, quod se voluerit violare. Interrogatus pluries
iuvenis, an res taliter se haberet, nihil penitus respondebat. Tunc Andreas
matri dixit: "Crudelissima feminarum, quae per tuam libidinem unicum filium
vis perire." Tunc illa praeposito dixit: "Domine, huic homini filius meus
adhaesit, postquam hoc agere voluit, sed nequivit." Iratus itaque iudex
iussit puerum in saccum linitum pice et bitumine mitti et in flumen proici,
Andream vero in carcere reservari, donecexcogitaret supplicium, quo
periret. Sed orante Andrea tonitruum horribile omnes terruit et terrae
motus ingens cunctos prostravit et mulier a fulmine percussa et arefacta
corruit. Orantibus autem ceteris apostolum, ne perirent, oravit pro iis et
omnia cessaverunt. Tunc praepositus credidit et domus eius tota.
Cum autem esset apostolus in civitate Nicaea, dixerunt ei cives, quod extra
civitatem secus viam septem daemones erant, qui praetereuntes homines
occidebant. Quibus ad iussum apostoli ante populum in specie canum
venientibus praecepit, ut illuc irent, ubi nulli hominum nocere possent.
Qui statim evanuerunt. Illi autem homines hoc viso fidem Christi
receperunt. Et cum venisset ad portam alterius civitatis, ecce quidam
iuvenis mortuus ferebatur. Quaerente apostolo, quid ei accidisset, dictum
est ei, quod septem canes venerunt et eum in cubiculo necaverunt. Et
lacrimans apostolus ait: "Scio, Domine, quod fuerunt daemones, quos a
Nicaea urbe repuli." Dixitque patri: "Quid dabis mihi, si suscitavero
filium tuum" Cui ille: "Nil carius ego possidebam, ipsum ergo tibi dabo."
Et facta oratione surrexit et apostolo adhaesit.
Cum quidam viri numero quadraginta ad apostolum navigio venirent, ut ab eo
fidei doctrinam reciperent, ecce a diabolo mare concitatur et omnes pariter
submerguntur. Cum autem eorum corpora ad litus delata fuissent, ante
apostolum deportantur et ab eo continuo suscitantur. Qui omnia, quae sibi
acciderunt, narraverunt. Unde in quodam hymno ipsius legitur: "Quaternos
iuvenes submersos maris fluctibus vitae reddidit usibus."
Beatus igitur Andreas in Achaia consistens totam cum ecclesiis implevit et
plurimos ad fidem Christi convertit. Uxorem quoque Aegeae proconsulis fidem
Christi docuit et sacro baptismatis fonte ipsam regeneravir. Audito hoc
Aegeas Patras civitatem ingreditur compellens Christianos ad sacrificia
idolorum, cui occurrens Andreas dixit: "Oportebat, ut tu, qui iudex hominum
esse meruisti in terris, iudicem tuum, qui in coelis est, agnosceres et
agnitum coleres et colendo animum a falsis diis penitus revocares." Cui
Aegeas: "Tu es Andreas, qui superstitiosam praedicas sectam, quam Romani
principes nuper exterminare iusserunt." Ad quem Andreas: "Romani pnncipes
nondum cognoverunt, quomodo filius Dei veniens docuerit idola esse
daemonia, quae hoc docent, unde offendatur Deus, ut offensus ab iis
avertatur et aversus non exaudiat et non exaudiendo ipsi a diabolo
captiventur et captivati tamdiu deludantur, donec nudi de corpore exeant
nihil secum praeter peccata portantes." Cui Aegeas: "Ista vana Iesus vester
praedicans crucis patibulo est affixus." Cui Andreas: "Pro restauratione
nostra, non pro culpa sua crucis patibulum sponte suscepit."
Ad quem Aegeas dixit: Cum a suo discipulo fuerit traditus et a Iudaeis
tentus et a militibus crucifixus - quomodo tu dicis eum sponte crucis
subiisse supplicium!"
Tunc Andreas quinque rationibus coepit ostendere Christum voluntarie passum
fuisse: "Scilicet ex eo, quod passionem suam praevidit et discipulis
futuram praedixit: 'Ecce', inquiens, 'ascendimus Hierosolyma etc.' Et ex
eo, quod Petro eum ab hoc avertere cupienci dure indignatus fuit
dicens:'Vade post me Satana etc.' Et ex eo, quod utriusque scilicet
patiendi et resurgendi se potestatem habere manifestavit dicens:
'Potestatem habeo ponendi animam meam et irerum sumendi eam.' Et ex eo,
quod proditorem praecognovit, cum panem intinctum ei dedit, nec tamen
vitavit. Et ex eo, quod locum, in quo proditorem venturum sciebat, elegit.
" Et his omnibus se interfuisse asseruit. Addit Andreas, quod mysterium
crucis magnum esset. Cui Aegeas: "Mysterium dici non potest, sed
supplicium. Verumtamen ubi mihi non obtemperaveris, ipsum mysterium te
faciam experiri."
Cui Andreas: "Si crucis patibulum expavescerem, crucis gloriam non
praedicarem. Audiri a te volo mysterium crucis, si forte credas et ipsum
agnitum colas, ut salveris." Tunc coepit ei mysterium reoemptionis pandere
et, quam congruum et necessariwm fuerit, quinque rationibus persuadere.
"Prima ratio est, quod, quia primus homo per lignum mortem suscitavit,
congruum fuit, ut secundus eam per lignum pelleret patiendo. Secunda, quod,
quia de immaculata terra factus
fuerat praevaricator, congruum fuit, ut de immaculata nasceretur virgine
reconciliator. Tertia, quod, quia Adam ad cibum vetitum incontinenter manus
extenderat, congruum fuit, ut secundus Adam in cruce immaculatas manus
extenderet.
Quarta, quod, quia Adam cibum suavem vetitum gustaverat, congruum fuit ad
hoc, quod contrarium pelleretur contrario, ut Christus esca fellea
cibaretur. Quinta, quia ad hoc, quod Christus nobis suam immortalitatem
conferret, congruum fuit, ut nostram sibi mortalitatem assumeret. Nisi enim
Deus factus fuisset mortalis, homo non fieret immortalis." Tunc Aegeas
dixit: "Haec vana tuis narra et mihi obtempera diisque omnipotentibus
sacrifica." Cui Andreas: "Omnipotenti Deo agnum immaculatum quotidie
offero, qui, postquam a toto populo comestus fuerit, vivus et integer
perseverat."Aegea, quomodo hoc fieret, requirente dixit Andreas, ut formam
discipuli assumeret. Cui Aegeas: "Ego cum tormentis a te exigam rei
notitiam."
Iratusque iussit eum in carcere recludi. Mane facto tribunali sistitur et
ad sacrificia idolorum iterum invitare coepit dicens: "Nisi mihi
obtemperaveris, in ipsam, quam laudasti, crucem faciam te suspendi." Cumque
ei multa supplicia minaretur, respondit: "Quidquid tibi videtur in
suppliciis maius, excogita; tanto enim regi meo ero acceptior, quanto fuero
pro nomine eius in tormentis constantior." Tunc iussit eum a viginti uno
hominibus caedi et caesum manibus et pedibus cruci alligari, ut sic
longiorem reciperet cruciatum. Cumque duceretur ad crucem, factus est
concursus populorum dicentium: "Innocens sanguis eius sine causa damnatur."
Quos tamen rogavit apostolus, ne suum martyrium impedirent.
Videns autem Andreas a longe crucem salutavit eam dicens: "Salve crux, quae
in corpore Christi dedicata es et ex membris eius eamquam margaritis
ornata. Antequam in te adscenderet Dominus, timorem terrenum habuisti. Modo
vero amorem
coelestem obtinens pro voto susciperis. Securus igitur et gaudens venio ad
te, ut tu exsultans suscipias me discipulum eius, qui pependit in te: Quia
amator tuus semper fui et desideravi amplectite. O bona crux, quae decorem
et pulchritudinem de membris Domini suscepisti. Diu desiderata, sollicite
amata, sine intermissione quaesita, aliquando concupiscenti animo
praeparata. Accipe me ab hominibus et redde me magistro meo, ut per te me
accipiat, qui per te me redemit."
Et haec dicens se exuit et vestimenta carnificibus tradidit sicque eum in
crucem, ut iussum fuerat, suspenderunt. In qua biduo vivens viginti milibus
hominum adstantium praedicavit. Tunc minitante turba Aegeae mortem et
dicente virum sanctum et mansuetum et pium non debere ita pati. Venit, ut
ipsum deponeret. Quem videns Andreas dixit: "Quid tu ad nos venisti, Aegea,
si pro poenitentia, ipsam consequeris, si autem, ut me deponas, scias, quod
ego vivus de cruce non descendam. Iam enim video regem meum, qui me
exspectat."
Et cum vellent eum solvere, nullo modo poterant ad eum pertingere, quia
statim eorum bracchia stupida reddebantur. Videns autem Andreas, quod plebs
volebat eum deponere, hanc orationem in cruce fecit, ut dicit Augustinus in
libro de poenitentia: "Ne me permittas, Domine, descendere vivum, sed
tempus est, ut commendes terrae corpus meum: Tamdiu enim portavi iam,
tamdiu super commendatum vigilavi et laboravi, quod vellem iam ab ista
oboedientia liberari et isto gravissimo indumento spoliari. Recordor,
quantum in portando onerosum, in domando superbum, in fovendo infirmum, in
coercendo lascivum laboravi. Scis, Domine, quoties a puritate
contemplationis retrahere me contendebat, quoties a dilectissimae quietis
tuae somnu me excitare obtendebat quantum et quoties dolorem ingerebat. Cui
igitur tamdiu, ut potui, pater benignissime, pugnanti restiti et tua ope
superavi. A te iusto remuneratore et pio posco, ne mihi id ultra commendes.
Sed depositum reddo. Commenda alii nec me illo ultra impedias, et
resurrecturum servet et reddat, ut ipsum quoque meritum sui laboris
recipias. Terrae id commenda, ut me amplius vigilare non oporteat et libere
ad te fontem vitae et indeficientis gaudii tendere anxiantem non retrahat
nec impediat." Haec Augustinus.
His dictis splendor nimius de coelo veniens dimidia hora eum circumdedit,
ita ut nullus eum videre posset, et abscedente lumine simul cum ipso lumine
spiritum tradidit. Maximilla vero uxor Aegeae tulit corpus apostoli sancti
et honorifice
sepelivit. Aegeas vero antequam domum suam rediisset, arreptus a daemone in
via coram omnibus exspiravit.
Aiunt quoque de sepulcro sancto Andreae mannam in modum farinae et oleum
cum odore emanare, a quo, quae sit anni futuri fertilitas, incolis regionis
ostenditur. Nam si exiguum pronuit, exiguum terra exhibet fructum, si
copiose, copiosum. Hoc forte antiquitus verum fuit, sed modo corpus apud
Constantinopolitanos translatum esse perhibetur.
Episcopus atque Diabolus
Episcopus quidam religiosam habens vitam beatum Andream inter ceteros
sanctos in veneratione habebat, ita quod in cunctis suis operibus hunc
semper titulum praeponebat: "Ad honorem Dei et beati Andreae."
Invidens igitur viro sancto diabolus, hostis antiquus, ad eum decipiendum
tota se calliditate contulit seque in formam mulieris pulcherrimae
transformavit.
Venit igitur ad palatium episcopi asserens, se velle confiteri eidem.
Mandat episcopus, ut suo poenitentiali confiteatur, cui plenitudinem
tradiderat potestatis. Renuntiat illa, quod nulli hominum nisi sibi secreta
suae conscientiae revelet, sicque convictus episcopus eam ad se venire
praecepit. Cui illa: "Obsecro, domine, miserere mei, ego vero in annis
puellaribus, ut cernitis, constituta et a pueritia delicate nutrita, nec
nun et regia stirpe progenita huc in peregrino habitu sola veni. Nam pater
meus rex, itaque valde potens cuidam magno principi me volebat in coniugem
sociare, cui respondi: Omnem
torum abominor maritalem, quia virginitatem meam Christo in perpetuum
dedicavi et ideo numquam possem in carnalem copulam consentire. Denique sic
artata, quod oportebat me aut eius voluntaii oboedire aut terrae diversa
subire supplicia, latenter fugam mll magis eligens exsulare quam sponso
meo fidem infringere. Audiens vero vestrae sanctitatis praeconium sub
alas vestrae protectionis confugi sperans me apud vos locum reperire
quietis, ubi possim contemplationis carpere secreta silentia praesentisque
vitae vitare naufragia et perturbationem mundi fugere perstrepentis."
Admirans in ea episcopus nobilitatem generis, pulchritudinem corporis, tam
immensum fervorem et tantae eloquentiae venustatem placita et benigna voce
respondit: "Esto secura, filia, ne formides, quia ille, ob cuius amorem te
et tuos et tua tam viriliter contempsisti, tibi ob hoc et in praesenti
cumulum gratiae et in futuro plenitudinem gloriae largietur. Sed et ego
servus eius me et mea tibi offero. Eligasque tibi, ubi placuerit,
mansionem: Volo autem hodie mecum prandere debeas." Cui illa: "Noli,
inquit, pater, noli de hac re me rogare, ne forte ex hoc aliqua mali
suspicio perveniat et nitor famae vestrae denigrationem aliquam patiatur."
Ad quam episcopus dixit: "Plures erimus et non soli. Et ideo nullum mali
suspicionis scrupulum in aiquo poterit generari."
Venientes itaque ad mensam episcopus et illa ex opposito consederunt
ceteris residencibus hinc et inde. Intendit in eam crebro eplscopus eiusque
faciem non desinit intueri et pulchritudinem admirari. Sicque dum oculus
figitur, animus sauciatur, et dum eius faciem non desinit intueri,
diabolus, antiquus hostis, cor eius gravi iaculo vulneravit.
Perpendit hoc ipse diabolus et pulchritudinem suam coepit magis ec magis
augere iamque episcopus proximus erat consensui, ut eam de illicito opere
attentaret, quando possibilitas se offerret, tunc subito quidam peregrinus
venit ad ostium crebris ictibus pulsans et magnis clamoribus postulans
sibi aperiri. Cumgue aperire nollent et ille magnis clamoribus et ictibus
nimis iis fieret importunus, interrogat episcopus mulierem, si ingressum
illius peregrini hominis acceptaret. Cui illa dixit: "Proponatur sibi
aliqua quaestio gravis, quam si enodare sciverit, admittatur, si autem
nescierit, tamquam inscius et indignus ab episcopi praesentia repellatur."
Favent eius omnes sententiae et, quis sufficiens esset hanc quaestionem
proponere, sciscitantur. Cumque nullus inveniretur, episcopus dixit: "Quis
enim nostrum ad hoc tam sufficiens est quam vos, o domma, quae ceteros nos
et eloquentia praeceditis et sapientia nobis omnibus amplius rutilatis? Vos
igitur hanc proponite quaestionem." Tunc illa dixt: "Interrogetur, quod est
maius mirabile, quod Deus umquam in parva re fecerit." Interrogatus de hoc
peregrinus per nuntium dixit: "Diversitas et excellentia facierum: Inter
tot enim homines, qui fuerunt ab initio mundi et usque in finem futuri
sunt, duo reperiri non possent, quorum facies per omnia similes sint vel
possent, et in ipsa tam minima facie omnes sensus corporis Deus collocavit."
Audientes omnes eius responsionem admirantes dixerunt: "Vera et optima est
solutio quaestionis." Tunc mulier ait: "Proponatur sibi secunda quaestio
gravior, in qua melius possumus sapientiam eius experiri: Quaeratur ab eo,
ubi terra sit altior omni coelo." Percunctatus de hoc peregrinus respondit:
"In coelo empyreo, ubi residet corpus Christi. Corpus enim Christi, quod
est altius omni coelo, est de nostra carne formatum. Porro caro nostra
quaedam terrea substantia est. Cum ergo corpus Christi super omnes coelos
sit et de nostra carne originem duxerit, caro autem nostra de terra sit
condita, constat, quod, ubi corpus Christi residet, ibi procul dubio terra
altior coelo manet."
Refert nuntius, quod responderat peregrinus, et ecce omnes responsionem
eius mirabiliter approbant et magnifice sapientiam eius laudant. Tunc illa
iterum dixit: "Fiet ei tertia quaestio gravissima et occulta et ad
solvendum difficilis et obscura, ut sic eius sapientia tertio comprobetur
et dignus sit, ut ad mensam episcopi merito admittatur. Quaeratur ab eo,
quanti spatii sit a terra usque in
coelum." Requisitus de hoc peregrinus nuntio dixit: "Vade ad eum, qui te
misit ad me et de hoc diligenter percunctare. Ipse enim melius me hoc novit
et ideo tibi de hoc melius respondebit. Nam ipse illud spatium mensuravit,
quando de coelo in abyssum cecidit. Ego autem de coelo numquam cecidi et
illud spatium numquam mensuravi. Non enim est mulier, sed diabolus, qui se
posuit in similitudinem mulieris."
Audiens hoc nuntius vehementer expavit et ea, quae audierat coram omnibus
recitavit. Mirantibus itaque omnibus et stupentibus diabolus,antiquus
hostis, de medio eorum evanuit. Episcopus autem rediens ad se redarguit
amare semet ipsum et de perpetrata culpa veniam lamentabiliter precabatur,
misitque nuntium, ut peregrinus introduceretur, sed nequaquam amplius
invenitur. Tunc eplscopus populum convocavit et iis evidenter exposuit
ordinem gestae rei praecepitque, ut omnes ieiuniis et orationibus
insisterent, si forte Dominus revelare alicui dignaretur, quisnam ille
peregrinus fuerit, qui eum a tanto periculo liberavit. Revelatum autem est
illa nocte episcopo, quod beatus Andreas fuerit, qui pro liberatione ipsius
se posuerit in habitu peregrini. Coepit igitur episcopus in devotione
Sancti Andreae magnifice crescere ac eum exinde in reverentia plus habere.