HISTORIA DE VITA ET ACTIS REVERENDISS. VIRI D.MART. Lutheri, verae Theologiae Doctoris, bona fide conscripta, a Philippo Melanthone. Adiecta sunt a Ioanne Pollicario Carmina quaedam de beneficiis quae Deus
per Lutherum orbi terrarum contulit. ITEM DISTICHA ALIQUOTDE Actis
LUTHERI, quae simul annorum numerum comprehendunt. M.D.XLVIII
Praefatio Ioan. Pol. Reverendiss. atque Illustrissimo Principi, ac Domino, Domino Georgio, Principi ad Anhalt, Ascaniae Comiti, Dominoq; Berneburgensi, In causis vero Spiritualibus Administratori Marburgensi, & Ecclesiae Magdeburgensis Praeposito
Gratiam & pacem in Christo Deo & salvatore nostro.
MAGNUS ERAT LUCTUS, ingentes querelae, multae lachrimae in universa Roma, cum
Cicero pater patriae pulsus, cogeretur exulare. Occupavit tame iste luctus non
quosius, non seditiosos Catilinas, non furibundos Antronios, hisq; similes
sclerators & ulcera urbis, sed pacificos & moderators, & qui amabant
aequitate(m), & quibus grata erat Reipub. tranquillitas, ita no(n) dubito,
etiam adhuc hodie Lutheri mortem tristem & accerbamesse, semperq; futuram, et
si non omnibus, tamen viris bonis Imprimis autem illis, quibus Relligio chara est, et qui afficiuntur periculis
Ecclesiae Christi, quae sub hoc Doctore satis florens, tuta, ac munita fuit.
Nunc vero quoniam sublatus est, quid interea evenrit, magno cum luctu,
multisq; lachrimis hucusq; vidimus, ac quotidie videmus, necdum scimus, quid
adhuc sit sperandum de furoribus quorundam, quos Lutherus vi sua atq;
authoritate compressit. Ego certe aliquid magni metuo, name cum colligo
eventus priorum temporum, comperio occasum tantorum virorum raro non exitialem
fuisse. Sed nobis consolatio certa ac firma proposita est, videlicet Oratio &
promissiones Dei, Precabimur [sic] itaq; Deum parentem nostru(m), ut adhuc
extrudat alios operarios in messem suam, qui pergant illustrare gloriam
gratiae suae, & regni Jhesu Christi, ad promovendam ac perficiendam salutem
electorum suorum. Et rogabimus Patrem, in nomine unigenti Filii sui Jesu
Christi Domini nostri, ut Ecclesiam suam, & hoc hospitiolum fidelium suorum,
quod apud nos verbo suo, per Lutherum aedificavit, regat, gubernet &
conservet, ad gloriam nominis sui, Amen. Ipse recepit se futurum nobiscum,
usq; ad consumationem foeculi, & dixit, non relinquamuos (sic) orphanos. Haec
cum vera sunt, & maxime consolatoria piis mentibus, interim tamen dolendum est, quoties videmus
Ecclesiam eius modi Doctoribus orbari, quando experimur haec organa & vasa
(sic) gratiae occumbere, hominesq; tantis donis praeditos, e conspectu atq;
consuetudine nostra eripi, num enim mortui laudabunt Dominum?
Ego igitur, ut me quoq; ob haec incomooda angi ostenderem, aliquid Carminis
congessi, in laudem huisu maximi nostri Theologi. Adieci quoq; Vitam eius,
sicuti eam reperi perscriptam a D.Philippo nostro, una cum Actis
Vuormatiensibus (sic), non sine certo ac gravi consilio, quae omnia, ut spero,
Ecclesiae non erunt ingrata. Ea nunc tibi ampliss. & illustriss. Princeps
ascribo atq; dedico, & obsecro C.T. ut aequi boniq; faciat. Ut autem hoc
libello C.T. compellerem, commovit me, primum, similitudo officorum, quae tu &
Lutherus habuistis aequalia, nam sustinet C.T. quoq; quemadmodum paulo (sic)
ante Lutherus, gubernationem Eccesiae (sic) quae functio profecto est valde
difficilis, & plena laboris, ex periculosissima, his nostris confusis ac
turbulentis temporibus, praesertim ubi improborum & audacisum hominum est
infita licentia. Deinde commovit me & hoc, quod sciebam C.T. a Luthero unice semper & amatam & veneratam
fuisse, ideovisus sum ego mihi bene pieq; & rem C.T. gratam facere, si
amicissimi apud amicissimum uniis quoq; a morte mentionem facerem. Rogo itaq;
illustriss. Princeps, C.T. ut hoc scriptum magni facere velit, propter pia
fata Lutheri, cuisu negocium hic agitur, in cuius gratiam scio C.T. hoc mihi
denagare non posse. Bene vale Illustriss. Princeps, & Deus opt. max. C.T.
nobis in hoc ministerio diu servet incolumem, Amen, Datum Vucisenselsii, 20.
Octobris, Anno 1547.
Tuae ampli. deditiss.
M. Ioannes Pollicarius Cygnaeus apud Vueisenfelsenses Verbi Dei Minister.
Spem nobis fecerat Reverendus vir Martinus Lutherus, et curriculum se vitae
suae, et certaminum occasiones narraturum esse, quod fecisset, nisi x hac
mortali vita, ad aeternam Dei et Ecclesiae coelestis consuetudinem evocatus
esset. Utilis autem esset et privatae ipsius vitae consideratio luculenter
scripta, plena enim fuit Exemplorum, quae ad confirmandam pietatem in bonis
mentibus profutura essent, et occasionum recitatio, quae posteritatem de
multis rebus commonefacere posset, deinde et calumnias refutaret eorum, qui
vel incitatum a principibus viris aut aliis, ut labefactaret Episcoporum
dignitatem, vel privata ispum cupiditate inflammatum, servitutis Monasticae
vincula rupisse fingunt.
Haec prodesset ab ipso integre et copiose exposita et commemorata esse. Etsi
enim Malevoli vulgate illud obiecturi erant, autos hauton aulei, tamen et in
ipso tantum gravitatis fuisse scimus, ut optima fide Historiam recitaturus
fuerit. Et multi boni et sapientes viri adhuc vivunt, quibus cum sciret seriem
harum rerum notam esse, fuisset ridiculum, aliam historiam, ut fit interdum in
poematis, comminisci. Sed quia editionem talis historiae fatalis ipsius dies
antevertit, nos iisdem de rebus ea, quae partim ex ipso audivimus, partim ipse
vidimus, bona fide recitaturi sumus.
Vetus familia est, et late propagata mediocrium hominum, cognomine Luther, in
ditione inclytorum Comitum Manssfeldensium. Parentes vero Martini Lutheri
primum in oppido Issleben, ubi Martinus Lutherus natus est, domicilium
habuerunt, deinde migragrunt in oppidum Manssfeldt, ubi pater Iohannes
Lutherus et Magistratus gessit, et propter intergritatem omnibus bonis viris
carissimus fuit.
In matre Margarita, coniuge Iohannis Lutheri, cum coeterae erant virtutes
honestae Matronae convenientes, tum vero praecipue lucebant pudicitia, timor Dei, et invocatio,
intuebanturque, in eam coeterae honestae mulieres, ut in exemplar virtutum.
Haec mihi aliquoties interroganti de tempore, quo Filius natus est, respondit,
diem et horam se certo meminisse, sed de anno dubitare. Affirmabat autem natum
esse die decimo Novembris, nocte post horam undecimam, ac nomen Martini
attributum infanti, quo dies proximus, quo infans per Baptismum Ecclesiae Dei
insertus est, Martino dicatus fuisset. Sed frater eius Iacobus, vir honestus
et integer, opinionem familiae de aetate fratris hanc fuisse dicebat, natum
esse Anno a natali Christi 1483.
Postquam aetas doctrinae capax fuit, parentes filium Martinum ad agnitionem et
timorem Dei, et ad aliarium virtutum officia domestica institutione diligenter
adsuesecerunt, et ut est consuetudo honestorum hominum, curaverunt ut literas
disceret, gestavitque in ludum literarium adhuc parvulum Georgii Aemilii
pater, qui cum adhuc vivat, testis huius narrationis esse potest.
Florebant autem eo tempore Scholae Grammaticae in Saxonibus urbibus
mediocriter, quare cum Martinus ingressus esset annum quartum deimum, una cum Iohanne Reinec(?),
cuius postea virtus fuit excelles, et virtute parta auctoritas in his
Regionibus magna, Magdeburga missus est, fuitque mutua benevolentia inter hos
duos Lutherum et Reinecumsem per eximia, seu ab aliquo naturae consensu, seu
ab illa puerilium studiorum societate orta, nec tamen diutius anno mansit
Lutherus Magdeburgae.
Deinde in schola Isennacensi quadriennio audivit Praeceptorem rectius et
dexterius tradentem Grammaticen, quam alibi tradebatur, Nam huius ingenium
memini a Luthero laudari. In eam autem urbem missus est, quod mater in iis
locis honesta et veteri familia nata fuerat: hic absolvit grammaticum studium,
cumque et vis ingenii acerrima esset, et imprimis ad eloquentiam idonea,
celeriter aequalibus suis praecurret, et verbis et copia sermonis in loquendo,
et in scribenda soluta oratione, et in Versibus coeteros adolescentes, qui una
discebant, facile vicit.
Degustata igitur literarum dulcedine, natura flagrans cupiditate discendi,
appetit Academiam, tanquam fontem omnium doctrinarum. Et omnes artes ordine
percipere tanta vis ingenii potuisset, si Doctores idoneos invenisset, et fortassis ad leniendam vehemantiam naturae mitiora
studia Philosophiae, et cura formandae orationis profuissent. Sed incidit
Erfordiae in eius aetatis Dialecticen satis spinosam, quam cum sagacitate
ingenii praeceptionum causas et fontes melius quam coeteri perspiceret, cito
arripuit.
Cumque mens avida doctrinae, plura et meliora requireret, legit ipse plaerque
veterum Latinorum scriptorum monumenta, Ciceronis, Virgilii, Livii et aliorum.
Haec legebat, non ut pueri, verba tantum excerpentes, sed ut humanae vitae
doctrinam, aut imagines, Quare et consilia horum scriptorum et sententias
proprius aspiciebat, et ut erat memoria fideli et firma, plaeraque ei lecta et
audita, in conspectu et ob oculos erant. Sic igitur in iuventute eminebat, ut
toti (sic?) Academiae Lutheri ingenium admirationi esset.
Ornatus igitur gradu Magisterii Philosophici, cum natus esset annum vicesimum,
de consilio propinquorum, qui hanc tantam vim ingenii et facundiam iudicabant
in lucem et ad Rempublicam educendam esse, inchoat iuris studium. Sed brevi
post, cum natus esset annum unum et vicesimum, subito praeter parentum et propinquorum opinionem, venit ad Collegium Monachorum Augustinianorum
Erphordiae, seque recipi petit. Receptus, iam non solum acerrimo studio
doctrinam Ecclesiae discit, sed etiam summa disciplinae severitate se ipse
regit, et omnibus exercitiis lectionum, disputationum, ieiuniorum, precum
omnes longe superat. Erat autem natura, quod saepe miratus sum, in corpore nec
parvo nec imbecilli, valde modici cibi et potus, vidi continuis quatuor
diebus, cum quidem recte valeret, prorsus nihil edentem aut bibentem, vidi
saepe alias multis diebus quotidie exiguo pane et halece contentum esse.
Occasio autem ingrediendi illud vitae genus, quod pietati et studiis doctrinae
de Deo existimavit esse convenientius, haec fuit, ut ipse narrabat, et ut
multi norunt. Saepe eum cogitantem attentius de ira Dei, aut de mirandis
poenarum exemplis, subito tanti terrores concutiebant, ut paene exanimaretur.
Ac vidi ipse, cum in quadam doctrinae disputatione propter intentionem
consternatus, in vicino cubiculo se in lectum collocavit, ubi hanc sententiam
crebro repetitam miscuit invocationi, conclusit omnes sub peccatum, ut omnium
misereatur. Hos terrores seu primum, seu acerrimos sensit eo anno, cum
sodalem, nesaoquo(?) casu interfectum, amisisset.
Non igitur paupertas, sed studium pietatis eum in illud viae monasticae genus
induxit, in quo etsi doctrinam in scholis usitatam quotidie discebat, et
Sententiarios legebat, et in Disputationibus publicis labyrinthos aliis
inextricabiles, diserte multis admirantibus explicabat, tamen quia in eo vitae
genere non famam ingenii, sed alimenta pietatis quaerebat, haec studia tanquam
parergatractabat, et facile arripiebat illas scholasticas methodos. Interea
fontes doctrinae caelestis avide legebat ipse, scilicet scripta Propheticae et
Apostolica, ut mentem suam de Dei voluntate erudiret, et firmis testimoniis
aleret timorem et fidem. Hoc studium ut magis expeterat, illis suis doloribus
et pavoribus movebatur.
Et senis cuiusdam sermonibus in Augustiniano Collegio Erphordiae saepe se
confirmatum esse narrabat, cui cum consternationes suas exponeret, audivit eum
de fide multa disserentem, seque deductum aiebat ad Symbolum, in quo dicitur,
Credo remissionem peccatorum. Hunc Articulum sic ille interpraetatus erat non
solum in genere credendum esse, aliquibus remitti, ut et Daemones credunt,
Davidi aut Petro remitti, Sed mandatum Dei esse, ut singuli homines remitti
nobis peccata credamus. Et hanc interpraetationem confirmatam dicebat Bernardi dicto, monstra(?) tumque locum in concione
de Annunciatione, ubi haec sunt verba, Sed adde ut credas et hoc, quod per
ipsum peccata TIBI donantur, Hoc est testimonium, quod perhibet Spiritus
Sanctus in corde tuo, dicens, Dimissa sunt tibi peccata tua. Sic enim
arbitratur Apostolus, Gratis iustificari hominem per fidem.
Hac se voce non solum confirmatum esse Lutherus dicebat, sed commonefactum
etiam de tota Pauli sententia, qui toties inculcat hoc dictum, Fide
iustificamur. De quo, cum multorum expositiones legisset, tunc et ex huius
sermonibus, et suae mentis consolatione animadvertisse, interpraetationum,
quae tunc in manibus erant, vanitatem. Paulatim legenti et conferenti dicta et
exempla in Prophetis et Apostolis recitata, et in quotidiana invocatione
excitanti fidem, plus lucis accessit.
Tunc et Augustini libros legere coepit, ubi et in Psalmorum enarratione, et in
libro de Spiritu et litera, multas perspicuas sententias reperit, quae
confirmabant hanc de fide doctrinam, et consolationem, quae in ipsius pectore
accensa erat. Nec tamen prorsus reliquit Sententiarios, Gabrielem et Cammeracensem paene ad verbum memoriter recitare poterat. Diu multumque legit
scripta Occam, huius acumen anteferebat Thomae et Scoto. Diligenter et
Gersonem legerat, Sed omnia Augustini momumenta et saepe legerat, et optime
meminerat.
Hoc acerrimum studium inchoavit Erphordiae, in cuius urbis Collegio
Augustiniano commoratus est annos quatuor.
Eo autem tempore, quia Reverendus vir Stupicius, qui exordia Academiae
Vuittebergensis adiuverat, studium Theologicum in recenti Academia excitare
cupiebat, cum ingenium et eruditionem Lutheri confiderasset, traducit eum
Vuittebeagam, Anno1508 cum iam ageret annum vicesimum sextum.Hic inter
quotidiana exercitia Scholae et concionum, magis etiam lucere eius ingenium
coepit. Cumque eum attente audirent viri sapientes, Doctor Martinus
Mellerstadius et alii, saepe dixit Mellerstadius, tantam esse vim ingenii in
hoc viro, ut plane praesagiret mutaturum esse vulgare doctrinae genus, quod
tunc in Scholis unicum tradebatur.
Hic primum Dialecticen et Physicen Aristotilis enarravit, Interea tamen suum illud studium legendi scripta Theologica
non omittens. Post triennium Romam profectus, propter Monachorum
controversias, cum eodem anno reversus esset, usitato more scholarum, Duce
Saxoniae Electore Friderico praebente sumptus, ornatus est gradu Doctorum, ut
usitate loquimur. Audierat enim concionantem, et vim ingenii, et nervos
orationis, ac rerum bonitatem expositarum in concionibus, admiratus fuerat. Et
ut quadam quasi maturitate iuditii videas gradum ei Doctorum attributum esse,
scias fuisse eum annum aetatis Lutheri tricesimum. Ipse narrabat sibi admodum
defugienti et recusanti mandatum esse a Staupicio, ut hoc gradu ornari se
sineret, eumque per iocum dixisse, multum negociorum Deo iam in Ecclesia fore,
ad quae ipsius usurus esset opera. Cui voci, etsi ioco tunc emissa est, tamen
eventus respondit, ut multa praecedunt mutationes praesagia.
Postea enarrare Epistolam Ad Romanos coepit, deinde Psalmos, haec scripta sic
illustravit, ut post longam et obscuram noctem, nova doctrinae lux oriri
videretur, omnium piorum et prudentum iudicio. Hic monstravit Legis et
Evangelii discrimen, hic refutavit errorem, qui tunc in Scholis et concionibus
regnabat, qui docet, mereri homines remissionem peccatorum propriis operibus, et homines
coram Deo iustos esse disciplina, ut Pharisaei docuerunt.
Revocavit igitur Lutherus hominum mentes ad filium Dei, et ut Baptista,
monstravit agnum Dei, qui tulit peccata nostra, ostendit gratis propter Filium
Dei remitti peccata, et quidem oportere id beneficium fide accipi. Illustravit
et coeteras partes doctrinae Ecclesiasticae.
Haec ei exordia rerum optimarum magnam autoritatem circumdederunt, praesertim
cum mores congruerent cum oratione docentis, videreturque oratio non in labris
nasci, sed in pectore. Haec vitae admiratio magnas efficit inclinationes in
animis auditorum, ut Veteres etiam dixerunt, [Greek] schedon, h“s eipein
kuri“tatum echei pisin to ˆthos. Qua re cum postea quosdam receptos ritus
mutaret, honesti viri, qui eum norant, minus vehementer adversati sunt, eique
propter autoritatem, quam et rerum bonarum illustratione, et sanctitiate morum
antea pepererat, in iis sententiis adsenserunt, quibus magno cum dolore
videbant orbem terrarum distrahi.
Nec Lutherus tunc in ritibus quidque mutabat, imo tetricus disciplinae custos
inter suos erat, nec miscuerat aliquid opinionum horridiorum. Sed illam communem et prorsus
necessariam doctrinam omnibus magis magisque illustrabat, de paenitentia, de
remissione peccatorum, de fide, de veris consolationibus in cruce. Huius
doctrinae dulcedine pii omnes valde capiebantur, Et eruditis gratum erat,
quasi ex tenebris, carcere, squalore educi Christum, Prophetas, Apostolos,
conspici discrimen Legis, et Evangelii, promissionum Legis, et promissionis
Evangelicae, Philosophiae et Evangelii, quod certe non extabat in Thoma, Scoto
et similibus, Iustitiae spiritualis et rerum politicarum.
Accedebat huc, quod Erasmi scriptis iam invitata erant iuventutis studia ad
Latinae et Graecae linguae cognitionem, Quare monstrato iam dulciore doctrinae
genere, multi bonis et liberis ingeniis praediti, abhorrere a barbarica et
Sophistica doctrina Monachorum incipiebant.
Ipse etiam Lutherus Graecae et Hebraicae linguae studiis se dedere coepit, ut
cognita sermonis proprietate et phrasi, et hausta ex fontibus doctrina,
dexterius iudicare posset.
In hoc cursu cum esset Lutherus, circumferuntur venales Indulgentiae in his
regionibus a Tecelio Dominicano, impudentissimo Sycophanta, cuius impiis et
nefariis concionibus irritatus Lutherus, studio pietatis ardens, edidit
Propositiones de Indulgentiis, quae in primo Tomo monumentorum eius extant, et
has publice Templo, quod Arci Vuiteberdensi contiguum est, affixit pridie
festi omnium Sanctorum, Anno 1517. Hic Tecelius nihil sui dissimilis, ac
sperans etiam gratiam se apud Romanum Pontificem initurum esse, suum Senatum
convocat, Monachos aliquot et Theologos Sophistica sua utcumque leviter
tinctos, hos componere aliquid iubet adversus Lutherum. Ipse interea, ne esset
[Greek] k“phon pros“pon, non iam Conciones, sed fulmina in Lutherum torquet,
vociferatur ubique hunc Haereticum igni perdendum esse, Propositiones etiam
Lutheri et Concionem de Indulgentiis publice coniicit in flammas. Hi furores
Tecelii et eius Satellitum imponunt necessitatem Luthero de rebus iisdem
copiosius disserendi, et tuendae veritatis.
Haec initia fuerunt huius controversiae, in qua Lutherus nihil adhuc suspicans
aut somnians de futura mutatione rituum, ne quidem ipsas Indulgentias prorsus
abiiciebat, sed tantum moderationem flagitabat. Quare falso eum calumniantur,
qui a plausibili causa exorsum dicunt, ut postea mutaret Rempublicam et vel sibi
vel aliis potentiam quaereret. Ac tantum abest, ut ab aulicis subornatus aut
incitatus sit, sicut scripsit Dux Brunsuuicensis, ut doluerit etiam Dux
Fridericus moveri certamina, longe prospiciens, quanquam exordium esset de re
plausibili, tamen paulatim latius vagaturam esse hanc flammam, ut de Lite apud
Homerum dicitur, Parva metu primo, mox sese attollit in auras.
Cum unus omnium nostrae aetatis Principum Fridericus et tranquillitatis
publicae amantissismus fuerit, et minime [Greek] pleonektikos, maximeque
solitus sit referre consilia ad communem salutem orbis terrarum, ut ex multis
rebus intellegi potest, nec incitator Luthero, nec adplausor fuit, suumque
dolorem saepe significavit, quem assidue circumtulit, metuens discordias
maiores.
Sed vir sapiens, et non tantum prophana iudicia sequens, quae tenera initia
omnium mutationum celerrime opprimi iubent, Sed etiam normam divinam in consilium adhibens, quae iubet audiri Evangelium, et vetat agnitae
veritati adversari, ac blasphemiam vocat horribiliter damnata a Deo,
pertinaciam veritati adversantem, fecit, quod multi alii pii et sapientes
fecerunt, Deo cessit, studiose legit ea quae scribantur, et ea quae iudicacit
vera esse, delere non voluit.
Scio etiam saepe eum sciscitatum de rebus ipsis eruditorum et sapientum
sententias, et in eo Conventu, quem in urbe Agrippina Colonia egit Imperator
Carolus V post coronationem, Erasmum Roterodamum, amanter orasse, ut libere
diceret, num errare Lutherum in iis controversiis iudicaret, de quibus
praecipue disseruisset. Ibi Erasmus plane dixit, recte sentire Lutherum, sed
lenitatem se in eo desiderare. Qua de re gravissime postea Dux Fridericus ad
Lutherum scribens, valde eum hortatus est, ut styli asperitatem moderaretur.
Constat etiam Lutherum Cardinali Caietano promissurum fuisse silentium, si
adversariis etiam silentium indiceretur. Qua ex re perspicue intelligi potest,
tunc quidem nondum eum docuisse, alia se deinceps moturum esse certamina, sed
tranquillitatis cupidum fuisse, sed paulatim ad alias materias pertractum esse, undique
lacessentibus eum indoctis Scriptoribus.
Secutae sunt igitur Disputationes, De discrimine legum divinarum et
humarnarum, de tetra prophanatione Coenae Domini, in venditione et
applicatione eius pro aliis. Hic explicanda tota Sacrificii ratio fuit, et
ostendendus usus Sacramentorum. Cumque iam audirent homines pii in
Monasteriis, fugienda esse Idola, discedere ex impia servitute coeperunt.
Addidit igitur lutherus ad explicationem doctrinae de poenitentia, de
remissione peccatorum, de fide, de Indulgentiis, Deinde et has materias,
discrimen legum divinarum et humanarum, et doctrinam de usu Coenae Domini, et
aliorum Sacramentorum, et de Votis. Et haec fuerunt praecipua certamina.
Quaestionem de Romani Episcopi potestate Eccius movit, non aliam ob causam,
nisi ut accenderet Pontificis et Regum odia adversus eum.
Symbola vero Apostolicum, Nicenum, et Athanasianum purissime retinuit, Deinde
in ritibus et traditionibus humanis quid et cur mutandum su satis (sic)
copiose in multis scriptis exponit, Et quid retineri voluerit, et quam formam doctrinae et administrationis Sacramentorum
probaverit, liquet ex Confessione, quam Dux Saxoniae Elector Iohannes, et
princeps Philippus Landgravius Cattorum etc. in Conventu Augustano Imp. Carolo
V. Anno 1530 exhibuerunt. Liquet idem ex ipsis Ecclesiae ritibus in hac urbe,
et ex Doctrina, quae sonat in Ecclesia nostra, cuius summa in Confessione
perspicue comprehensa est. Quod ideo recito, ut non solum considerent pii,
quos errores taxaverit, quae Idola sustulerit Lutherus, sed etiam sciant
complexum esse universam doctrinam Ecclesiae necessariam, et puritatem in
ritibus restituisse, et piis Exempla instaurandarum Ecclesiarum monstrasse. Ac
utile est, posteritatem scire, quid probaverit Lutherus.
Illud commemorare hoc loco nolo, qui primi publice praebuerint utramque partem
Coenae Domini, qui primi omiserint privatas Missas, ubi deserta primum sint
Monasteria. Nam Lutherus de his materiis ante Conventum, qui fuit in urbe
Vangionum Anno 1521 tantum pauca disputaverat. Ritus non mutavit ipse, sed eo
absente Carolostadius et alii ritus mutarunt: cumque quaedam tumultuosious
fecisset Carolostadius, rediens Lutherus, quid probaret aut non probaret,
aeditis suae sententiae perspicuis testimoniis, declaravit.
Scimus politicos viros vehementer detestari omnes mutationes, et
fatendum est, discordiis etiam propter iustissimas causa motis, in hac tristi
confusione vitae humanae semper aliquid mali misaeri. Sed tamen in Ecclesia
necesse est anteferri mandatum Dei omnibus rebus humanis. Aeternus Pater hanc
vocem de Filio edidit: Hic est Filius meus dilectus, hunc audite, Et minitatur
aeternam iram blasphemis, hoc est iis, qui agnitam veritatem delere conantur,
Quare pium et necessarium officium fuit Lutheri, praesertim cum Eccleiam Dei
doceret, taxare perniciosos errores, quos homines Epicurei etiam nova
impudentia cumulabant, et auditores recte docenti assentiri necesse fuit. Si
vero mutatio odiosa est, si in discordia multa sunt incommoda, ut esse multa,
magno cum dolore cernimus, culpa est tum illorum, qui initio errores
sparserunt, tum horum, qui nunc eos dyabolico odio tuentur.
Haec non modo eo commemoro, ut Lutherum et eius auditores defendam, sed etiam
ut piae mentes hoc tempore et ad posteritatem cogitent, qualis sit et semper
fuerit verae Ecclesiae Dei gubernatio, quomodo Deus sibi voce Evangelii
aeternam Ecclesiam ex hac massa peccati, hoc est, ex magna hominum colluuie excerpat, inter quos lucet Evangelium, ut scintilla in tenebris.
Ut Pharisaeorum tempore tamen Zacharias, Elisabeth, Maria, et alii multi verae
doctrinae custodes fuerunt, Ita etiam ante haec tempora multi fuerunt, recte
invocantes Deum, alii magis alii minus perspicue tenentes Evangelii doctrinam.
Talis fuit et ille Senex, de quo dixi, qui Lutherum conflictantem pavoribus
saepe erexit, eique aliquo modo monstrator fuit doctrinae et fide. Ita ut
servet Deus deinceps in multis lucem Evangelii, ardentibus votis precemur,
Sicut Esaias pro suis auditoribus precatur, Obsigna legem in discipulis meis.
Deinde haec commemoratio ostendit, fucatas superstitiones non esse durabiles,
Sed evelli divinitus. Haec cum sit causa mutationum, cavendum est, ne errores
in Ecclesia doceantur.
Sed redeo ad Lutherum, ut initio sine privata cupiditate in hanc causam
ingressus est, ita etsi fuit natura ardens et iracunda, tamen semper sui
muneris memor, tantum docendo proeliatus est, ac vetuit arma sumi,
sapienterque distinxit officia toto genere diversa, Episcopi docentis
Ecclesiam Dei, et Magistratuum, qui gladio cohercent certorum locorum
multitudinem.
Quare cum aliquoties Diabolus, qui scandalis dissipare Ecclesiam et contumelia
Deum afficere studet, et ut est [Greek] epichairekakos, voluptatem capit ex
hominum miserorum erroribus et exitio, inflammasset seditiosa ingenia ad
excitandos tumultus, ut Monetarium et similes, acerrime illos furores
damnavit, et dignitatem ac vincula omnia politici ordinis non solum ornavit,
sed etiam munivit. Cum autem apud me cogito, quam multi magni viri in Ecclesia
saepe in hac re hallucinati sint, plane statuo, non sola humana diligentia,
sed etiam divina luce pectus eius gubernatum fuisse, ut intra sui muneris
metas tam constanter manserit.
Execrabatur igitur non solum huius aetatis seditiosos Doctores, Monetarium, et
Anabaptistas sed etiam eos Episcopos Romae, qui audacissime impudentissimeque
Decretis conditis affirmarunt, Petro non tantum Evangelii docendi munus
mandatum esse, sed etiam Imperia politica tradita esse.
Denique erat hortator omnibus, ut quae Dei sunt Deo darent, quae Caesaris
Caesari, id est, ut vera paenitentia, verae doctrinae agnitione et
propagatione, vera invocatione, et bonae conscientiae officiis Deum colerent. Suae vero politiae quisque in omnibus civilibus officiis
reverenter propter Deum obtemperaret. Ac talis quidem Lutherus ipse fuit, quae
Dei sunt Deo dedit, recte docuit, Deum recte invocavit, habuit et alias
virtutes necessarias in homine, qui placet Deo, Deinde in politica
consuetudine constantissime vitavit omnia seditiosa consilia. Has virtutes
tanta esse iudico decora, ut alia maiora in hac vita expeti non possint.
Et quanquam ipsius viri virtus etiam laude digna est, qui Dei donis reverenter
usus est, tamen praecipue Deo gratias agi necesse est, quod per eum restituit
nobis Evangelii lucem, et ipsius doctrinae memoria retinenda et propaganda
est. Nec moveor clamoribus Epicureorum aut Hypocritarum, qui aut rident aut
damnant manifestam veritatem, sed vere statuo consensum perpetuum esse
Catholicae Ecclesiae Dei hanc ipsam doctrinae vocem, quae sonat in Ecclesiis
nostris, et huius doctrinae agnitione necessario regendam esse invocationem et
vitam. Denique hanc ipsam esse doctrinam, de qua Filius Dei inquit, Si quis
diligit me, sermonem meum servabit, et Pater meus diliget eum, et veniemus ad
eum, et mansionem apud eum faciemus. Loquor enim de summa Doctrinae, ut in
Ecclesiis nostris a piis et eruditis intelligitur et explicatur. Nam etiamsi alii magis alii minus
proprie et concinne interdum aliquid explicant, aut alius alio horridius
interdum loquitur, tamen de rebus in summa inter pios et eruditos consensus
est.
Ac mihi saepe multumque cogitanti, de omnium temporum doctrina, inde usque ab
Apostolis, post primam puritatem secutae videntur mutationes doctrinae
insignes quatuor. Origenica aetas, etsi aliqui fuerunt recte sentientes,
qualem fuisse Methodium arbitror, qui deliramenta Originis improbavit, tamen
in animis multitudinis inflexit Evangelium ad Philosophiam, hoc est, offudit
hanc persuasionem, mediocrem rationis disciplinam mereri remissionem
peccatorum, et esse iusticiam de qua diceretur: Iustus ex fide sua vivet. Haec
aetas pene totum amisit discrimen Legis et Evangelii, et sermonem Apostolicum
dedidicit, Non enim retinuit nativam significationem vocabulo ex literae,
spiritus, iusticiae, fidei. Et amissa verborum proprietate, quae rerum notae
sunt, alias confingi res necesse est. Ex his seminibus ortus est Pelagii
error, qui late vagatus est. Itaque cum Apostoli puram doctrinam seu limpidos
et saluberrimos fontes Ecclesiae dedissent, multum infudit caeni Origines.
Huius aetatis errores ut emendarentur, saltem aliqua ex parte, Augustinum Deus
excitavit, hic mediocriter fontes repurgavit, ne dubito, si hic Iudex esset
controversiarum huius aetatis, habituros nos cum prorsus [Greek] homopsˆphon.
Certe de remissione gratuita, de iusticia fidei, de usu Sacramentorum, de
adiaphoris expresse nobiscum sentit. Etsi autem alibi magis, alibi minus
diserte seu proprie exponit quod vult, tamen si Lector candorem et
dexteritatem in iudicando ad eum adferet, sentire eum nobiscum agnoscit. Quod
enim adversarii nostri interdum sententias ex eo decerptas, contra nos citant,
et ad patres magno clamore provocant, id non faciunt veritatis et antiquitatis
studio, sed sycophantice praesentibus Idolis autoritatem veterum praetexunt,
quibus haec Idola postremae aetatis adhuc ignota erant.
Sed semina superstitionum tamen in illa Patrum aetate extitisse adparet. Ideo
et de votis quaedam constituit Augustinus, etsi de his quoque minus horride
loquitur quam caeteri. Semper autem aliquid ineptiarum singulis etiam bonis
aspergunt contagia suae aetatis, quia ut patriae, ita praesentibus ritibus
favemus, quibus innutriti sumus, verissimumque illud est Euripidis, [Greek]
pan suntrophon gluku. Utinam vero omnes qui Ausustinum sequi se iactitant, perpetuam sententiam, et ut ita
dicam, pectus Augustini referrent, non tantum mutila dicta calumniose
detorquerent ad suas opiniones.
Ac restituta lux Augustini scriptis, posteritati profuit, Nam deinde Prosper,
Maximus, Hugo, et aliqui similes, qui studia gubernarunt, usque ad Bernardi
aetatem, propemodum Augustini normam sequuntur. Interea tamen crescentibus
Imperiis et opibus Episcoporum, secuta est velut Gygantum aetas, prophani
homines et indocti regnarunt in Ecclesia, quorum aliqui aulae Romanae artibus
aut forensi doctrina exculti fuerunt.
Exorti sunt igitur Dominicani, et Franciscani, qui cum viderent luxum et opes
Episcoporum, et prophanos mores detestarentur, modestiorem vitam instituerunt,
seque quasi disciplinae carceribus incluserunt. Sed primum inscitia
superstitiones auxit, Deinde cum viderent hominum studia in Scholis ad solam
forensem doctrinam converti, quod Romae iam lites multis augerent autoritatem
et opes, ipsi revocare homines ad Theologica studia conati sunt, sed consilium
defuit. Albertus et similes, qui dediti fuerant Aristotelis doctrinae,
transformare Ecclesiae doctrinam in philosophiam coeperunt. Et haec quarta
aetas, non tantum coenum, sed insuper venena, id est, opiniones probantes manifesta
Idola in fontes Evangelicos infudit, Tantum labyrinthorum et falsarum
opinionum est in Thoma, Scoto et similibus, ut semper saniores Theologi
desideraverint aliud genus doctrinae planius et purius.
Nec sine insigni impudentia dici potest, non fuisse opus eius doctrinae
mutatione, cum manifestum sit, magnam partem Sophismatum in illis
disputationibus ne ab iis quidem intelligi, qui in eo doctrinae genere
consenuerunt. Deinde aperte confirmantur eid“lomaniai, ubi docent
applicationes Sacrificii ex opere operato, ubi statuarum invocationes
excusant, ubi negant gratis peccata remitti fide, ubi ex Ceremoniis humanis
carnificinam faciunt conscientiarum, denique multa sunt alia magis tetra et
dusphˆma, quae cogitans toto corpore cohorresco.
Gratias igitur agamus Deo aeterno Patri Domini nostri Ihesn Christi, qui
Martini Lutheri ministerio ex fontibus Evangelicis rursus eiici coenum et
venena voluit, et Ecclesiae puram doctrinam restituit, qua de re cogitantes
omnes pios toto orbe terrarum coniungere vota et gemitus decet, ac petere
ardentibus pectoribus, ut Deus confirmet hoc quod operatus est in nobis, propter templum sanctum suum. Tua est haec vox et
promissio, vive et vere Deus, aeterne Pater Domini nostri Ihesu Christi,
conditor omnium rerum et Ecclesiae, propter nomen meum miserebor vestri,
propter me, Propter me faciam ut non blasphemer. Te oro toto pectore, ut
propter gloriam tuam et Filii tui semper tibi inter nos quoque Ecclesiam
aeternam voce Evangelii tui colligas, et propter Filium tuum Dominum nostrum
Ihesum Christum, crucifixum pro nobis et resuscitatum, [Greek] Mesitˆn kai
hiketˆn, nostra pectora Spiritu sancto regas, ut te vere invocemus, et officia
tibi placentia praestemus.
Rege etiam studia doctrinae, et guberna ac serva has politias et earum
disciplinam, quae sunt hospitia tuae Ecclesiae et studiorum, Cum ideo genus
humanum condideris, ut ab hominibus agnoscaris et invoceris, quare et
illustribus testimoniis te patefecisti, non sinas deleri haec agmina, in
quibus doctrina tua sonat. Cumque Filius tuus Dominus noster Ihesus Christus
aditurus agonem suum precatus sit pro nobis: Pater, sanctifica eos in
veritate, Sermo tuus est veritas. Ad huius nostri Sacerdotis praecationem
nostra vota adiungimus, et petimus una cum ipso, ut tua doctrina semper luceat in genere humano, et nos gubernet. Haec quotidie
praecantem et Lutherum audiebamus, et inter haec vota anima eius ex mortali
copore placide evocata est, cum iam ageret annum sexagesimum tertium.
Habet posteritas multa monumenta et doctrinae et pietatis ipsius. Edidit
scripta [Greek] didaskalika, in quibus doctrinam complexus est salutarem, et
necessariam hominibus, erudientem bonas mentes de poenitentia, de fide, et
veris fructibus fidei, de usu Sacramentorum, de discrimine Legis et Evangelii,
de discrimine Evangelii et Philosophiae, de dignitate politici ordinis,
denique de praecipuis Articulis doctrinae, quam in Ecclesia extare necesse
est.
Deinde addidit [Greek] elengtika, in quibus refutavit multos errores
perniciosos hominibus. Edidit et [Greek] Exˆngktika, id est, enarrationes
plurimas in Prophetica et Apostolica scripta, quo in genere etiam inimici
fatentur, eum superare omnium enarrationes, quae extant.
Haec merita esse magna omnes piae mentes intelligunt, sed profecto utilitate
et labore aequat haec opera, interpraetatio veteris et novi Testamenti, in qua
tanta est perspicuitas, ut vice Commentarii esse possit ipsa germanica lectio, Quae tamen non est nuda, sed habet adiunctas
eruditissimas annotationes, et singularum partium argumenta, quae et summam
doctrinae coelestis monstrant, et de genere sermonis erudiunt Lectorem, ut ex
ipsis fontibus bonae mentes firma testimonia doctrinae sumere possint. Volebat
enim Lutherus non detinere in suis scriptis, sed ad fontes deducere omnium
mentes. Ipsam vocem Dei audire nos voluit, hac voluit in multis accendi veram
fidem et invocationem, ut Deus vere celebraretur, et multi fierent haeredes
vitae aeternae.
Hanc voluntatem et hos tantos labores et grata mente praedicare decet, et
exempli causa meminisse, ut nos quoque pro suo quisque modo ornare Ecclesiam
studeat. Nam ad hos duos fines praecipue tota vita, et omnia vitae studia et
consilia referenda sunt, Primum, ut Dei gloriam illustremus: Deinde, ut
Ecclesiae prosimus. De quorum altero dicit Paulus, Omnia ad gloriam Dei
facite. De altero Psalmus CXXII Rogate quae ad pacem sunt Ierusalem. Et
additur dulcissima promissio in eodem versu, Eos qui diligunt Ecclesiam
faelices et beatos fore. Haec coelestia mandata et hae promissiones invitent
omnes, ut Ecclesiae doctrinam recte discant, ament ministros Evangelii, et
salutares Doctores, et conferant studium et operam ad verae doctrinae
propagationem, et ad verae Ecclesiae concordiam tuendam.
S e q u u n t u r A c t a Reverendi Patris D. Martini Lutheri, coram Caesare
Carolo V. Principibus, Electoribus. & Imperii oridinibus, in Comitiis
Principum Vuormatiae. Anno Salutis Nostrae MDXXI post Dominicam Misericordia
Domini, feria tertia, Doctor Martinus Lutherus Vuormatiam ingressus est,
vocatus a Carolo Imperatore, eius nomine V. Rege Hispaniarum, Archiduce
Austriae &c. qui primo Imperii sui anno, primum conventum Principum in ea urbe
regia celebravit. Cum autem ante triennium Paradoxa quaedam disputanda
proposuisset Vuittebergae in Saxonibus D. Martinus, adversus Tyrannidem Romani Episcopi, (quae tamen interea a Pontificiis varie lacerata, damnata & exusta
fuerunt, a nullo tamen aut scripturis aut rationibus convicta) coepit res ad
tumultum spectare, vulgo causam Evangelii adversus Clericos tuente. Et ob id
bonum videbatur, instigantibus Romanis Legatis, ut ipse Lutherus, accerseretur
Faeciali Caesareo, & literis salui conductus in hoc a Caesare & principibus
datis. Accersitur, venit, ac divertit in Curiam Rhodiensium militum, seu quos
vocant, Tutonici ordinis, ubi hospitio collectus est, & a multis Comitibus,
Baronibus, Equitibus auratis, Nobilibus, Sacrificis & Prophanis in multam
usque noctem salutatus ac requisitus.
Caeterum multis & adversariae partis & aliis, adventus eius prorsus praeter
opinionem acciderat, nam etsi per nuncium Imperialem, & datis literis publicae
fidei, accersitus erat, Tamen quia parcis diebus, antequam veniret, publice &
palam affixis literis eius libri damnati erant, nemo existimabat eum, hoc
praeiudicio condemnatum, adventurum esse. Et cum in vicino oppido Oppenheim,
ubi primum haec rescivit Lutherus, ab amicis eius deliberatio haberetur, ac
plaerique consulerent, ne se ipse exponeret periculo, cum videret haec
principia contra datam fidem fieri, Auditis omnibus, ipse magno animo respondit, Mihi vero, quia
vocatus sum, decretum & certum est ingredi in urbem, in nomine Domini Ihesu
Christi, etiamsi scirem tot Diabolos mihi oppositos, quot sunt tegulae in
omnibus totius orbis tectis, &c.
Altero die post adventum eius, feria quarta, Vir nobilis, Magister equitum
Imperii, Ulricus de Pappenheim, a Caesare missus, ante prandii tempus venit,
indicans Doctori Martino Caroli Imperatoris mandatum, ut hora pomeridiana
quarta, apud Caesaream Maiestatem, Principes, Electores, Duces, & reliquos
Imperii Ordines sese sistat, auditurus ad quid accersitus sit, Quod Doctor
Martinus, ut debuit, accepit.
Ac statim post horam quartam auditam eius diei, venit D. Ulricus de
Pappenheim, & Casparus Sturm Faecialis per Germanias Caesareus, (quo
Caduceatore e Vuiteberga erat excitus, ac Vuormatiam usque deductus D.
Martinus) qui ipsum evocatum comitabantur per hortum Curiae Rhodiensium, in
diversorium Palatim Comitis. Et ne quid a turba pateretur, quae in iusto ad
Caesaream domum itinere magna fuit, per gradus quosdam abditos in Auditorium deductus est, Non tamen latuit multos, qui ab ingressu vix vi
prohibebantur, plaerique pergulas conscenderunt, studio videndi Lutherum.
Cum igitur staret in conspectu Caesareae Maiestatis, Principum Electorum &
Ducum, breviter, omnium Imperii ordinum, qui tum Caesari adfuere, D. Martinus,
primum admonitus est ab Ulrico de Pappenheim, ne quid loqueretur nisi
quaesitus.
Ibi Caesareae Maiestatis Orator Ioannes Eck, Officialis generalis Episcopi
Treverensis, alta & intelligibili voce, primum latine, deinde germanicae,
iussu Imperatoris dixit & proposuit eandem sententiam, in hunc, aut ei in
effectu similem, qui sequitur modum. Martine Luthere, Sacra & invicta Caesarea
maiestas, de consilio omnium sacri Romani Imperii Ordinum, ad solium
Maiestatis suae huc vocari te iussit, ut his duabus de causis te interrogarem:
Primum, fatearis ne libros hos praesentes (fasce librorum suorum latine &
germanice scriptorum ostenso) qui tuo nomine praetitulati circumferuntur, tuos
esse, illosque pro tuis agnoscas nec ne? & Deinde, an illos & eorundem
contenta retractare & revocare, vel inhaerere eisdem potius & inseverare velis?
Hic, priusquam Lutherus responderet, D. Hieronymus Schurff, qui Doctori
Martino aditus adstabat, exclamavit, Intitulentur libri. Hic Officialis
Treverensis, ex libris D. Martini Lutheri, eos qui Basiliae simul sunt excusi,
nominatim recitavit, inter quos etiam numerabantur Commentarii in Psalterium,
Libellus de bonis operibus, Commentarius in Dominicam orationem, & praeter hos
alii libelli Christiani, non contentiosi.
Post haec & ad haec D. Martinus ista reddidit latine & germanice: A Caesarea
Maiestate duo mihi proponuntur: Primum, An libros omnes nomen meum habentes
pro meis agnoscere velim? Secundum, An defendere, an vero quidquam reclamare
velim ex ii, quae hactenus per me scripta & aedita sunt? Ad quae respondebo
breviter ut potero, & recte.
Primum, Libros iam nominatos non possum non amplecti pro meis, & eorum quidem
nihil unquam negabo. Caeterum, quod sequitur, ut exponam, an defendere pariter
omnia, vel revocare velim, Quia de fide est quaestio & animarum salute, & quia divinum verbum concernit, quo nihil
maius est, tam in caelo quam in terra, quod nos merito revereri convenit
omnes, temerarium ac iuxta periculosum fuerit, me quidquam incogitatum
proferre, cum & minus quam pro re, & maius quam pro vero, non praemeditatus,
asserere possim, quorum utrumque me in sententiam adducet, quam Christus
tulit, cum ait, Qui me negaverit coram hominibus, negabo & ego eum coram Patre
meo qui in caelis est. Peto igitur hac de causa, & quidem suppliciter, a
Caesarea Maiestate spacium deliberandi, ut citra divini verbi iniuriam, &
animae meae periculum interrogationi satisfaciam.
Ex eo Principum coepit deliberatio, quam ita reddidit Officialis Treverensis:
Etsi iam tu, Martine Luthere, ex mandato Caesareo satis intelligere potueris,
ad quid accersitus sis, & ea de causa iam indignus, cum longior cogitandi mora
detur, Tamen ex ingenita clementia, Caesarea Maiestas diem unum indulget
meditationi tuae, ut cras in horam eandem coram compareas, ea conditione, ne
scriptam sententiam tuam proponas, sed verbis exequaris.
Post haec D. Martinus per Faecialem redditus est hospicio suo. In qua re non fuit praetereundum, quod inter eundum ad
audiendum Caesaris mandatum, & cum iam esset in ipso principum consessu
Lutherus, ab aliis, alia voce, commonebatur, ut esset forti animo, ut
viriliter ageret, ne timeret eos, qui corpus tantum possent occidere, animam
non possent, sed potius metueret sibi ab eo, qui posset & corpus & animam
mittere in gehennam. Item: Cum steteritis ante Reges, nolite cogitare quid
loquamini, dabitur enim vobis in illa hora, &c.
Sequenti feria quinta, post quartam pomeridianam, venit Faecialis, & assumptum
D. Martinum in Curiam Caesaris perduxit, ubi propter Principum occupationes ad
sextam usque mansit, expectans in magna hominum frequentia, seipsam conterente
prae turba, Cumque consessus factus esset, & Doctor Martinus astaret, prorupit
Officialis in haec verba.
Hesterno vesperi Caesarea Maiestas hanc horam tibi dixit Martine Luthere,
Quandoquidem Libros, quos heri recensuimus, tuos esse palam recepisti.
Coeterum ad quaestionem, An quidquam eorum irritum haberi velles, aut omnia
probares quae confiteris? deliberationem petiisti, quae nunc finem habet, Etiamsi iure impetrare non debueras longius cogitandi spacium, qui tanto
tempore scivisti, ad quid vocareris. Et fidei negotium tam certum omnibus esse
conveniebat, ut quisque quocunque tempore postulatus, rationem eius certam &
constantem reddere possit, nedum tu tantus & tam exercitatus Theologiae
professor. Age, tandem responde Caesareae postulationi, cuius benignitatem in
impetrando cogitandi spacio sensisti. Vis ne libros tuos agnitos omnes tueri?
an vero quidquam retractare? Haec latine & germanice dixit Officialis.
Respondit Doctor Martinus, & ipse latine & germanice, quanquam suppliciter,
non clamose, ac modeste, non tamen sine Christiana animositate et constantia,
& ita, ut cupierint Adversarii orationem & animum abiectiorem. Sed multo
cupidissime expectarunt Revocationem, cuius spem, expetito deliberandi spatio,
nonnulli conceperant.
Sic autem respondit.
Serenissime D. Imperator, Illustrissimi Principes Clementissimi Domini, ad
praefixum mihi hesterno vesperi terminum obediens compareo, per misericordiam
Dei obsecrans, serenissima Maiestas vestra, Dominationesque vestrae illustrissimae, dignentur causam hanc (ut spero)
iustitiae & veritatis clementer audire. Atque si per imperitiam meam vel
dignos titulos cuiquam non dedero, vel quocunque modo in mores gestusque
aulicos peccavero, benigniter ignoscere, ut homini non in Aulis, sed in
angulis Monachorum versato, qui nihil aliud de me testari possum, quam ea
simplicitate animi hactenus me docuisse & scripsisse, ut tantum gloriam Dei, &
sinceram fidelium Christi institutionem spectarem.
Serenissime Imperator, Illustrissimi Principes, Clementissimi Domini, Ad duos
illos Articulos heri per Serenissimam Maiestatem vestram mihi propositos,
scilicet: An libellos recensitos, & nomine meo evulgatos agnoscerem meos? & in
his defendendis perseverare aut revocare velim? Dedi paratum & planum meum
responsum, super Articulo priore, in quo adhuc persisto, persistamque in
aeternum, Esse videlicet eos libros meos, meoque nomine a me evulgatos, nisi
forte interim acciderit, ut aemulorum vel astutia, vel sapientia importuna
quidquam in illis mutatum, aut depravate excerptum sit. Nam aliud plane non
agnosco, nisi quod mei solius est, & a me solo scriptum, citra omnis cuiusvis
industriae interpraetationem.
Ad alterum vero responsurus, rogo, Serenissima Maeistas vestra, & Dominationes
vestrae dignentur animum advertere. Libros meos non esse omnes eiusdem
generis: Sunt enim aliqui, in quibus pietatem fidei & morum adeo simpliciter &
Evangelice tractavi, ut ipsimet Adversarii cogantur eos confiteri utiles,
innoxios, & plane dignos lectione Christiana. Sed & Bulla, quanquam saeva &
crudelis, aliquot meos libros innoxios facit, licet & hos damnet, iudicio
prorsus monstrifico. Si itaque hos revocare inciperem, obsecro, quid facerem,
nisi quod unus ex omnibus mortalibis eam veritatem damnarem, quam Amici &
Inimici pariter confitentur, solus omnium confessioni concordi reluctatus?
Alterum genus est, quod in Papatum & doctrinam Papistarum invehitur, tanmquam
in eos, qui suis & doctrinis & exemplis pessimis, orbem Christianum utroque
malo, & spiritus & corporis vastaverunt, Nam neque negare id, neque
dissimulare quisquam potest, cum experientia omnium & universorum quaerimonia
testes sint, per leges Papae & doctrinas hominum conscientias fedelium
miserrime esse illaqueatas, vexatas & excarnificatas, tum res & substantias,
praesertim in hac inclyta Germaniae natione, incredibili Tyrannide devoratas, deverarique adhuc sine fine
indignisque modis: cum tamen suismet legibus ipsi caveant, (ut dist. 9. &
25.q.1. & 2.) Ut Papae leges & doctrinae Evangelio aut Patrum sententiis
contrariae, pro erroneis & reprobis habeantur.
Si igitur & hos revocavero, nihil aliud praestitero, quam ut Tyrannidi robur
adiecero, & tantae impietati iam non fenestras, sed valvas aperuero,
grassaturae latius & liberius quam hactenus unquam ausa fuerit, & fiet huius
meae revocationis testimonio, licentiosissimum impunitissimumque nequitiae
illorum regnum, misero vulgo longe intolerabilissimum, & tamen roboratum &
stabilitum, praesertim si iactatum fuerit, id a me factum authoritate
serenissime Maiestatis vestrae, totiusque Romani Imperii. Quantum ego Deus
bone, tum fuero operculum nequitiae & Tyrannidis.
Tertium genus eorum est, quos in aliquos privatos & singulares (ut vocant)
personas scripsi, in eos scilicet, qui Tyrannidem Romanam tueri, & pietatem a
me doctam labefactare moliti sunt. In hos confiteor me fuisse acerbiorem, quam
pro religione aut professione deceat, neque enim me Sanctum aliquem facio, neque de vita mea, sed de doctrina Christi disputo.
Neque hos revocare mihi est integrum, quod ea revocatione iterum futurum sit,
ut Tyrannis & impietas meo patrocinio regnent, & saeviant in populum Dei
violentius, quam unquam regaverint.
Tamen quia Homo sum & non Deus, alio patrocinio meis libellis adesse non
possum, quam ipse Dominus meus Ihesus Christus affuit suae doctrinae, qui cum
coram Hanna de sua doctrina fuisset interrogatus, & alapam a ministro
accepisset, dixit: Si male locutus sum, testimonium perhibe de malo. Si
Dominus ipse, qui sciebat sese errare non posse, non detrectavit testimonium
adversus suam doctrinam audire, etiam a vilissimo servo, quanto magis ego sex,
non nisi errare potens, debeo expetere & expectare, si quis testimonium
reddere velit adversus meam doctrinam.
Itaque rogo per misericordiam Dei, Sereniss. Maiestas vestra, Illustrissimeque
Domnationes vestrae, aut quicunque tandem, vel summus vel infimus possit,
reddat testimonium, convincat errores, superet scripturis Propheticis &
Apostolicis, paratissimus enim ero, si edoctus fuero, quemcunque errorem (r)evocare, eroque
primus, qui libellos meos in ignem proiiciam.
Ex his arbitror liquidum fieri, me satis curasse & ponderasse discrimina &
pericula, seu studia & dissensiones, meae doctrinae occasione in orbe
excitata, de quibus heri graviter & fortiter admonitus fui. Mihi plane omnium
iucundissima facies ista in rebus est, videre ob verbum Dei studia &
dissensiones fieri, Is enim est verbi cursus, casus & eventus, Nam dicit, Non
veni pacem mittere sed gladium, Veni enim separare hominem adversus patrem &c.
Proinde cogitandum nobis est, quod Deus noster sit mirabilis & terribilis in
consiliis suis, ne forte id, quod tantis studiis tentatur, si a damnato verbo
Dei exordiamur, vergat postea potius in intolerablie malorum diluvium, & quod
cavendum sit, ne Adolescentis huius optimi Principis Caroli (in quo post Deum
multa spes est) infaelx & inauspicatum fiat Imperium.
Possem locupletius Exemplis scripturae, de Pharaone, Rege Babylonis, & Regibus
Israel rem declarare, qui tum sese maxime perdiderunt, cum sapientissimis consiliis sua
Regna pacificare & stabilire studuerunt. Ipse est enim qui compraehendit
astutos in astutia sua, & subvertit montes antequam cognoscant. Itaque timere,
Dei opus est.
Non haec dico, quod opus sit mea vel doctrina vel admonitione tantis
verticibus, sed quod obsequium meae Germaniae debitum subtrahere non debuerim.
Et his me Sereniss. Maiestati vestrae, Dominationibusque vestris commendo,
humiliter rogans, ne patiantur studiis Adversariorum me sibi sine causa reddi
invisum. DIXI
His dictis, Orator Imperii increpabundo similis, dixit, eum non ad rem
respondisse, nec deberi in quaestionem vocari, quae olim in Conciliis essent
damnata, & definita, Ideo ab eo peti simplex & non cornutum responsum, An
velit revocare vel non?
Hic L U T H E R U S, Quando ergo Sereniss. Maiestas vestra, Dominationesque
vestrae simplex responsum petunt, dabo illud, neque cornutum neque dentatum in
hunc modum: Nisi convictus fuero testimoniis scripturarum, aut ratione
evidente, (nam neque Papae neque Conciliis solis credo, cum constet ea errasse saepius,
&sibiipsis contradixisse) victus sum scripturis a me adductis, captaque est
conscientia in verbis Dei, revocare neque possum neque volo quidquam, cum
contra conscientiam agere, neque tutum sit neque integrum.
Die stehe ich / Ich kan nicht anders / Gott helff mir. Amen. (sic)
Orationem hanc a Doctore Martino habitam, in consultationem deduxerunt
Principes. Examinatam convellere coepit Officialis Treverensis hoc modo.
Immodestius tu Martine respondisiti, quam tuam personam deceat, & adeo non ad
propositum, Libros varie partiris, verum ita, ut ad interrogationem nihil
faciant omnia. Quod si eos recantasses, in quibus errorum tuorum magna pars
est, haud dubie Caesarea Maiestas, & ingenita clementia, reliquorum, qui boni
sunt, persecutionem non toleraret. Atqui tu, quae universale Constantiense
Concilium damnavit, ex universa Germanica natione congregatum, resuscitas, &
per scripturam vinci vis, in quo vehementer deliras. Quid enim attinet novam Disputationem celebrare de
rebus per tot secula ab Ecclesia & Concilio condemnatis? Nisi forte cuivis de
quocunque ratio reddenda est. Quod si semel pervicerit, ut scripturis
convincendus sit, quicunque Conciliis & Ecclesiae sensis contradicit, nihil
habebimus in Christianitate certum vel determinatum.
Et haec causa est, ob quam Caesarea maiestas a te petit responsum simplex, ac
planum, aut negativum aut affirmativum. Num vis omnia tua pro catholicis
tueri? An vero quidquam ex eis revocare?
Ibi rogavit Doctor Martinus, ne se contra conscientiam a sanctis scripturis
captam & impeditam, sine contradicentium manifestariis argumentis, ad
revocandum cogi pateretur Caesarea Maiestas. Responsum quod petitur non
cornutum, sed simplex & rectum. Neque se aliud habere, quam quod ante quoque
dedisset: Nisi sufficientibus argumentis, conscientiam ab illis, quos ipsi
vocant, erroribus captam, explicarent Adversarii, nec se posse ex retibus
abire, quibus esset involutus. Non protinus vera esse, quaecunque Concilia
statuerunt, imo errasse Concilia, & sibiipsis saepe contraria definiisse,
propterea non valere contradicentium argumentum. Se posse ostendere, quod Concilia erraverunt,
revocare non posse, quod sedulo palam expressum sit in scriptura.
Ad quae nihil est responsum ab Officiali, nisi paucissimis, videlicet, quod
ostendi non possit, Concilium errasse. Doctor Martinus vero ostendere se posse
ac velle promisit.
Cum iam autem tenebrae totum auditorium haberent, propterea suam quisque domum
abivere. Discedentem a Caesarea Maiestate & Tribunali, Hispanorum bona pars
ronchis et subsannatione hominem Dei Lutherum longo rugitu prosecuti sunt.
Feria sexta post Misericordiam Domini, cum convenissent Principes, Electores,
Duces, & reliqui Ordines, qui consultationibus adesse solent, Scriptum haec
habens in Senatum misit Caesar: M A I O R E S nostri, & ipsi Christiani
Principes, fuerunt nihilo minus Ecclesiae Romanae audientes, quam nunc Doctor
Martinus Lutherus impugnat, Et quia ne latum quidem unguem ab erroribus
discedere in animum induxit, non possumus nos cum decore a Maiorum Exemplo
desciscere, in antiqua fide tuenda, & Romanae sedi auxilium ferendo: Ipsum autem Martinum Lutherum &
adhaerentes, excomunicatione prosequaemur, & si quae aliae patent ad
extinguendum viae. Datam tamen & ascriptam fidem violare nolumus, Imo daturi
operam, ut salvus eo redeat, unde est accitus.
Hanc Imperatoris Caroli sententiam versaverunt principes Electores, Duces,
Imperii status, feria sexta per totum tempus pomeridianum, etiam Sabbatum
integrum quod sequebatur, ita, quod Doctor Martinus adhuc responsum a Caesarea
Maiestate nullum receperit.
Interea temporis visus est et visitatus a multis Principibus, Comitibus,
Baronibus, Equitibus, Nobilibus, Sacrificis, religiosis ac prophanis, ne quid
dicam de vulgi numero, Hi curiam nunquam non obsederunt, nec videndo satiari
potuerunt. Etiam schedulae binae fuerunt affixae, una contra Doctorem
Lutherum, Altera, ut videbatur, pro Doctore. Tametsi a multis adeoque
intelligentibus, dolose ab Inimicis putatur factum idipsum, ut occasio esset
rescindendi dati salvi conductus, quod non impigre quaerebant Romani Legati.
Feria secunda post Iubilate, ante coenam, Archiepiscopus Treverensis
renunciavit Doctori Martino, ut feria quarta sequaenti coram ipso hora sexta
ante prandium compareret, loco iterum designando. Die S. Gregorii, sub coena,
rediit ad Lutherum is, qui erat a Sacris Archiepiscopi Treverensis, iussu
Principis sui, petens, ut postridie hora nuper designata in diversorium Domini
sui adesset.
Feria quarta post Georgii natalem, dicto parens Doctor Martinus, diversorium
Archiepiscopi Treverensis ingreditur, adductus per Sacerdotem eius, &
Caduceatorem Caesarem, prosequentibus eum, qui huc venientem e Saxonibus &
Thuringis comitati sunt, & aliquot aliis praeterea amicissimis, ubi coram
Archiepiscopo Treverensi, Marchione Ioachimo Brandenburgensi, Duce Georgo
Saxoniae, Augustensi & Brandenbugensi Episcopis, Magistro Teutonicorum Comite
Georgio, Iohanne Boc# Argentine, Vuerdheymero, & Pentingero Doctoribus. Doctor
Voeus, a sacris Marchionis Badensis, dicere coepit, & protestatus est, Non in
hoc ipsum vocatum esse, ut tanquam in controversia vel disputatione cum ipso
conferrent, sed solum ex Christiana charitate & clementia quadam, Principes a Caesarea Maiestate impetrasse, ut liceret eis clementer & fraterne exhortari
eum.
Deinde ait, Concilia, tametsi diversa statuerint, non tamen statuisse
contraria, Quod si vel maxime errassent, ob id tamen non corruere eorum
authoritatem, saltem adeo, ut quilibet suo sensu contra ea niti vellet.
Inferens de Centurione, et Zacheo multa, etiam de constitutionibus humanis,
Caeremoniis statutis, ea omnia affirmans sancita, ad reprimenda vicia, pro
qualitate & vicissitudine temporum, nec vicia, pro qualitate & vicissitudine
temporum, nec posse Ecclesiam carere constitutionibus humanis. Ex fructibus
cognosci arborem. Dici tamen ex legibus multa bona nata. Quod Conciliis S.
Martinus, S. Nicolaus, & multi alii Sancti interfuerint.
Deinde, quod ingentes motus, et tumultus incredibiles excitaturi sint libri
eius. Quod libello de libertate Christiana vulgus abutatur ad exuendum iugum,
ad stabiliendam inobedientiam: Longe nunc secus habere, quam cum credentium
cor unum & anima fuisset una, Legibus ergo opus esse.
Praeterea expendendum, quod cum bona multa scripsisset, & procul dubio bono
spiritu, ut De Triplici Iusticia, & alia, Diabolum hoc iam per insidias occultas agere, ut
omnia eius opera in perpetuum damnentur. Nam ex his quae ultimo scripserit,
vere iudicaretur, quemadmodum arbor non ex flore, sed ex fructibus
cognoscatur.
Ibi addidit de Daemonio meridiano, & negocio per ambulante in tenebris, &
sagitta volante.Tota oratio fuit exhortatoria, locis rethoricis, honestatis,
utilitatis Legum, & e regione periculorum conscientiae, & salutis publicae &
privatae, plena. Tum in principio, tum medio, tum calce identidem inculcans,
hanc admonitionem propensissima voluntate, & clementia quadam singulari a
Principibus fieri. Claudens, in Epilogo minas addit, dicens futurum, ut si in
proposito perseveraret, Caesar procedat, eum ex Imperio eiecturus,
commonefaciens, ut haec & reliqua cogitaret & expenderet.
Respondit Doctor Martinus, Clementissimi et Illustrissimi Principes & Domini,
De voluntate ista clementissima & benignissima, ex qua hace admonitio
proficiscitur, ago gratias quam humilime possum. Agnosco enim me homuncionem
longe viliorem esse, quam ut a tantis Principibus sim commonendus.
Deinde libere pronunciat, Se non omnia Concilia repraehendisse, sed tantum
Constantiense, ob hoc potissimum, quod verbum Dei damnavit, Quod patet in
Articulo hoc Iohannis Hus ibi damnato, Ecclesia Christi est universitas
praedestinatorum. Hunc Articulum damnasse Concilium Constantiense, certum est,
& sic consequenter hunc Articulum fidei nostrae: Credo Ecclesiam sanctam,
Catholicam. Aiebat igitur, se non recusare & vitam & sanguinem impendere, modo
eo non detrudatur, ut cogatur apertum Dei verbum revocare. Nam in hoc
defendendo, oportere Deo magis quam hominibus obedire.
Neque se hic posse cavere Scandalum fidei, Scandalum enim duplex esse,
charitatis & fidei. Charitatis, quod in moribus & vita consistit, Fidei vero
seu doctrinae, quod in verbo Dei consistit, & hoc vitare se iam non posse, In
sua enim potestate non esse, ut Christus non sit petra Scandali. Si oves
Christi puro Evangelii pabulo pascerentur, fides Christi vere praedicaretur,
essentque boni ac pii Magistratus Ecclesiastici, qui fideliter officium suum
facerent, non opus esse Ecclesiam onerare humanis traditionibus &c. Se scire,
Obediendum esse Magistratibus & potestatibus etiam male & inique viventibus.
Scire se, cedendum esse proprio sensui, Idque se in suis scriptis docuisse, seque
obedientissime praestiturum haec omnia, modo non adigatur verbum Dei negare.
Secedente Doctore Martino, Principes colloquuntur, quidnam respondendum sit
homini? Revocatum igitur in Triclinium, Doctor Badensis repetivit priora,
commonefaciens, ut sua scripta iuditio Caesaris & Imperii subiiceret.
Respondit Doctor Martinus suppliciter, & modeste, se neque pati neque
passurum, ut diceretur defugisse iudicium Caesaris, Procerum et Ordinum
Imperii. Tantum enim abesse, ut eorum examen reformidet, ut vel minimis quoque
accuratissime sua expendi permitteret, modo id fieret autoritate verbi divini
& sacrae scripturae. Verbum autem Dei tam apertum pro se esse, ut cedere
nequeat, nisi verbo Dei meliora edoctus. Scribere enim S. Augustinum, Se
didicisse hunc honorem solis libris illis habere, qui Canonici vocantur, ut
veros credat, Caeteris vero Doctoribus quantalibet vel sanctitate vel doctrina
polleant, ita demum credere, si vera scriberent: Ad haec S. Paulum ad
Thessalonicenses scripsisse, Omnia probate, quod bonum est tenete. Et ad
Galatas: Etiam si Angelus e caelo veniat, & aliud praedicet, anathema sit, itaque ei non
credendum: Ideo & se suppliciter orare, ne conscientiam suam vinculis
scripturae & verbi divini alligatam, urgeant ad negandum tam clarum verbum
Dei, utque se commendatum haberent, & praecipue apud Caesaream maiestatem
efficerent ne cogeretur contra conscientiam in hac causa quidquam agere,
Alioqui se nihil non vel obsequentissime facturum.
Haec dicentem interrogavit Marchio Brandenburgensis, Ioachimus Elector, Num
dixisset se non cessurum, nisi convictum sacra scriptura?
Respondit Doctor Martinus, Etiam, Domine clementissime vel rationibus
clarissimis, & evidentibus. Ita soluto hoc Conventu, Principibus reliquis in
Curiam proficiscentibus, Treverensis Archiepiscopus Doctorem Martinum accivit
in suum Triclinium, adhibito Officiali suo Iohanne Ecxio & Cochleo: Doctori
Martino Luthero astabat D. Hieronymus Schurff, & Nicolaus Ambsdorsius. Ibi tum
coepit Officialis argumentari ut Sophista & Canonnista, Papae causam
defendens. Ex sacris literis fere semper natas fuisse haereses, ut Arrianam ex
hoc Evangelii: Ioseph non congnovit coniugem suam, donec pareret primogenitum suum. Deinde eo progressus, ut niteretur convellere hanc
propositionem, Ecclesiam catholicam esse universitatem Sanctorum, Ausus etiam
ex lolio facere triticum, & ex corporum excrementis, Membra. Haec & similia
ridicula & futilia ab ipso in medium prolata, Doctor Martinus, & D. Hieronymus
Schurff perstrinxerunt, sobrie tamen, veluti ad rem ipsam nihil facientia,
Nonnunquam interstrepens et Iohannes Cochleus, conabatur Doctori Luthero
persuadere, ut ab incoepto desisteret, & deinceps prorsus a scribendo &
docendo abstineret. Tandem digressi sunt.
Sub vesperam eiusdem diei, Treverensis Archiepiscopus nunciavit Doctori
Martino, interprete Ambsdorffio, fidem publicam a Caesare in biduum
pertractam, ut interim cum eo agere posset. In hoc igitur, postridie, Doctorem
Peutingerum & Doctorem Badensem ad eum venturos, imo & seipsum cum eo acturum.
Feria igitur quinta, ipsa die Marci, ante Meridiem, Peutingerus & Badensis
conati sunt persuadere Doctori Martino, ut simpliciter & absolute Caesarei &
Imperio permitteret iudicium de scriptis suis.
Respondit: Se omnia & facturum & passurum, si modo scripturae sanctae
niterentur authoritate: Alioqui enim nihil minus commissurum. Nam Deum per
Prophetam dixisse, Nolite confidere in principibus, in filiis hominum, in
quibus non est salus. Item: Maledictus qui confidit in homine. Vehementius
urgentibus, respondit, Nihil minus permittendum hominum iudicio, quam verbum
Dei. Ita abierunt, rogantes, ut deliberaret, meliora responsurus, A prandio se
redituros.
Post prandium reversi, idem quod ante Meridiem, frustra conati sunt.
Oraverunt, ut saltem Concilii futuri iudicio sua submitteret. Hoc permisit
Lutherus, sed hac conditione, ut decerptos ex libris suis Articulos ipsi
exhiberent Concilio subiiciendos, ita tamen, ut sententiam de illis ferrent ex
scripturis, & testimoniis eiusdem contrarium probarent.
Illi itaque a Doctore Martino digressi, Archiepiscopo Treverensi dicunt,
Martinum pollicitum esse, se sua permissurum Concilio, in Articulis nonnullis,
interimque taciturum de iisdem. Quod Doctor Martinus ne quidem cogitarat, ut
qui neque monitis nec comminationibus ullis induci unquam potuerit, ut vel negare vel hominum iudicio submittere vellet Libellos suos, quos claris
& apertis Scripturis testimoniis muniisset, nisi convinceretur ex sacris
literis & evidentibus rationibus se errasse.
Accidit ergo singulari Dei munere, ut Trevernsis Archiepiscopus Doctorem
Martinum evocaret, eum coram auditurus, Ubi cum diversum intellexisset, quam
Peutingerus et Badensis dixissent, affirmavit, non magno redempturum, nisi
audivisset eum: Alioqui enim se statim Caesarem aditurum fuisse, dicturumque
quae retulissent Doctores.
Egit vero Treverensis Archiepiscopus clementissime cum Doctore Martino, primo,
remotis omnibus Arbitris, cum de Caesaris & Imperii, tum de Concilii iudicio.
In quo colloquio Doctor Martinus nihil caelavit Treverensem, affirmans, parum
tutum fore, tantam rem illis permittere, qui sub fide publica evocatum, novis
mandatis agressi, damnassent suam sententiam, & Bullam Papae approbassent.
Deinde admisso etiam Amico, petivit Treverensis Archiepiscopus a Doctore
Martino remedia, quibus huic causae occurri possit, Respondit Lutherus, Meliora non esse remedia, quam de quibus Gamalio Act. 5. dixisset, teste S.
Luca, Si ex hominibus consilium aut opus hoc est, dissolvetur, Si vero ex Deo
est, dissolvere non poteritis. Hoc posse Caesarem & Imperii ordines scribere
ad Pontificem Romanum, se certo scire, si hoc suum propositum ex Deo non sit,
intra triennium imo biennium sponte sua periturum.
Dicenti Treverensi, quid esset facturus, si decerperentur Articuli concilio
submittendi? Respondit Lutherus: Modo non sint hi, quos Concilium
Constantiense damnaverit. Ait Treverensis, Se vero timere, eos ipsos futuros.
Atqui inquit Lutherus, de eiusmodi tacere neque possum neque volo, ut qui
certus sum, iis Decretis verbum Dei damnatum, Ideo vitam & caput potius
amissurus sum, quam tam clarum verbum Domini deserturus.
Treverensis videns Doctorem Martinum Dei verbum iudicio hominum nequaquam
submissurum, clementer eum dimisit, Rogantique ut curaret sibi commeatum
clementem a Caesarea Maiestate, respondit: Se rem probe curaturum, &
renunciaturum.
Neque ita multo post, Officialis Treverensis, praesenti Cancellario quondam
Macimiliani, a Secretis Caesaris, Doctori Martino in diversorio suo, mandato Caesaris dixit, Quia
tam multipliciter a Caesarea Maiestate, Electoribus, Principibus, et Ordinibus
Imperii frustra commonefactus, ad cor & unitatem noluerit redire, reliquum
esse, ut Caesar (ut Advocatus fidei Catholicae) procedat. Ergo mandatum
Caesaris esse, ut intra viginti unum dies hinc ad securitatem redeat, sub
conductu publico, & libere ipsi servando, neque vel praedicando vel scribendo,
in itinere populum commoveat.
Quo audito, Doctor Martinus modestissime respondit, Sicuti Domino placuit, ita
factum est, Sit nomen Domini benedictum. Deinde addebat, Se supplicem, primum
omnium, Sereniss. Caes. Maiestati, Principibus, & reliquis Imperii Ordinibus
gratias agere, quam posset maximas, pro tam benigna & clementi audientia,
proque conductu libero et servato et servando. Neque enim se quidquam
desiderasse in eis, nisi reformationem per scripturam sanctam, a se tantopere
flagitatam. Alioqui pro Caesarea Maiestate & Imperio passurus omnia, vitam &
mortem, famam & infamiam, nihilque sibi prorsus reservaturum, nisi unicum
verbum Domini liberum, ad confitendum & testificandum illud: Postremo, Caesareae Maiestati, & toti Imperio se humillime tum commendans, tum
subiiciens.
Postridie igitur, hoc est, feria sexta post Iubilate, die Aprilis vicesima
sexta, salutatis Patronis & amicis, qui eum frequentissime convenerant, sumpto
ientaculo hinc abiit, ad horam ante Meridiem decimam, comitatus & ab iis, qui
huc venientem prosecuti sunt, Quem Caspar Sturm Caduceator post aliquot horas
secutus, Oppenheim invenit, Prosecuturus vocali mandato Caesaris Caroli.
PRAECATIO Lutheri Quotidiana & solita.
Confirma Deus hoc in nobis quod operatus es, & perfice opus tuum, quod
incepisti in nobis, ad gloriam tuam, Amen.
Philippus Melanthon Ad Auditorium Scholae Vuittebergensis, Anno 1546. De obitu
Lutheri.
Haec Sequentia D. Philippus Melanthon hora nona ante prandium, cum
convenissemus ad auscultationem Epistolae Pauli ad Romanos, publice recitavit,
commemorans, se hoc ex consilio aliorum Dominorum facere, eam ob causam, ut
nos admoniti de rei veritate, (quia scirent multas fabellas hinc inde de morte
Lutheri vagaturas esse) figmenta illa sparsa non amplecteremur.
Optimi Adolescentes, Scitis nos suscepisse enarrare Grammaticam Explicationem
Epistolae ad Romanos, in qua continetur vera doctrina de Filio Dei, quam Deus
singulari beneficio hoc tempore nobis per Reverendum Patrem & Praeceptorem
nostrum amantissimum, Doctorem Martinum Lutherum patefecit.
Verum hodierno die, tam tristia huc sunt scripta, quae ita auxerunt dolorem
meum, ut nesciam an possim posthac in hisce scholasticalibus pergere: Haec
autem consilio aliorum Dominorum ideo volo vobis commemorare, ut sciatis,
quomodo res vere se habeat, ne vel ipsi falsa de hoc casu spargatis, neve
aliis fabellis hinc inde (ut solet fieri) sparsis fidem habeatis.
Die Mercurii, qui fuit decimus septimus Februarii, Dominus Doctor, paulo ante
coenam, coepit laborare morbo usitato, nempe, oppressione humorum, in orificio
ventriculi (quo memini hic(?) quoque eum aliquoties laborare) hic Morbus post
coenam recurrit, quo cum conflictaretur, petivit secessum in cubiculum
proximum: Atque, ibi duas prope horas decubuit, donec dolores creserent, Et
cum Doctor Ionas in eodem cubiculo una dormiret, Dominus D. Martinus eum
vocavit & excitavit, Iussitque ut surgeret, & curaret, ut Paedagogus Liberorum
Ambrosius ca.]lefaceret conclave, in quod cum ingressus esset. mox (sic) eo
venit illustris Comes Albertus de Mansfeld. una cum coniuge, & multi alii,
quorum nomina hisce literis, propter festinationem, non sunt expressa. Tandem
ubi finem vitae adesse sensit, ante horam quartam sequentis 18. Febr.
commendavit sese Deo hac praectione.
Mein Himlischer Vater / ewiger Barmhertziger Gott / Du hast mir deinen lieben
Sohn / unsern HERREN Ihesum Christum offenbaret / den hab ich gelert / den hab
ich bekandt / den liebe ich / und den ehre ich fYr meinen lieben Heylandt /
und Erlsser / Welchen die Gottlosen verfolgen / schenden und schelten. / Nim
meine Seele zu dir. / Inn dem redet er inn die drey mal.
In manus tuas commendo Spiritum meum, redemisti me Deus veritatis.
Unso hat Gott die welt geliebet x.
Hic precibus aliquoties ingeminatis, a Deo in aeternam Scholam & in aeterna
gaudia evocatus est, in qua fruitur consuetudine Patris, Filii, Sp. Sancti,
omnium Prophetarum & Apostolorum.
Ach!, Obiit Auriga & currus Israel, qui rexit Ecclesiam in hac ultima senecta
mundi: Neque enim humana sagacitate depraehensa est doctrina de Remissione peccatorum, & de
fiducia Filli Dei, Se a Deo per hunc virum patefacta, Quem etiam a Deo
excitatum vidimus fuisse.
Amemus igitur huius Viri memoriam, & genus Doctrinae ab ipso traditum, & simus
modestiores, & consideremus ingentes calamitates, & mutationes magnas, quae
hunc casum sunt secuturae.
Te Fili Dei, crucifixe pro nobis & resuscitate Emanuel, oro, ut Ecclesiam tuam
regas, serves, & defendas, Amen.
SEQUUNTUR Aliquot Disticha, De Actis Lutheri, quae simul annorum numerum,
quaedam etiam diem in se compraehendunt, ut: D. Martinus natus est, Anno 1485.
Quod tempus comprehensum est hoc sequenti Disticho.
Haec Disticha mutuati sumus ex scheda quaedam, quam Ioannes Stolsius Vuittebergensis Amicus meus, M. Vuolffgango Stein dono dederat, Anno 1547.
Neo-Latin | The Latin Library | The Classics Homepage |