Gratia et pax a domino nostro Iesu Christo. iam satis diu
silui, optime Erasme, et quamvis expectarem, ut tu
maior et prior silentium rumperes, tamen cum frustra
expectarim tam diu, ipsa puto caritas me cogit incipere.
primum nihil causor, quod alieniorem te erga nos
habueris, quo magis tibi esset integra et salva causa tua
contra hostes meos papistas. denique non aegre tuli
admodum, quod editis libellis in aliquot locis pro illorum
gratia captanda aut furore mitigando nos acerbiuscule
momorderis et perstrinxeris. quando enim videmus
nondum esse tibi a domino datam eam fortitudinem vel
et sensum, ut monstris illis nostris libere et fidenter
occurras nobiscum, nec ii sumus qui a te exigere
audeamus id quod vires et modum tuum superat; quin
imbecillitatem tuam et mensuram doni dei in te
toleravimus et venerati sumus. nam id plane non potest
negare totus orbis, quod litterae per te florent et regnant,
per quas ad sinceram bibliorum lectionem venitur,
donum etiam dei in te esse magnificum et egregium, de
quo gratias agere oportuit. proinde ego quidem
numquam optavi, ut deserta aut neglecta mensura tua
nostris castris miscereris, cui negotio etsi ingenio et
eloquentia multum prodesse posses, tamen cum non
adsit animus, tutius erat in tuo dono servire. hoc solum
timebatur, ne quando per adversarios adducereris editis
libeliis in dogmata nostra grassari, ut tum nos necessitas
urgeret tibi in faciem resistere. compescuimus sane
aliquos qui iam paratis libris te in arenam trahere
volebant; atque ea ratio fuit, ut et Hutteni
Expostulationem optarim non editam. multo minus tuam
Spongiam; in qua, nisi fallor, tu ipse iam sentis quam
facile sit de modestia scribere et in Luthero immodestiam
redarguere, sed difficillimum, immo impossibile,
praestare nisi dono spiritus singulari. credas igitur vel
non credas, testis est Christus, ex animo me tibi
condolere tot et tantorum odia vel studia esse in te
irritata. quibus ut non movearis, quod tua est humana
virtus tantis molibus impar, credere non possum;
quamquam et illos forte moveat iustus zelus, et sibi
videantur indignis modis a te provocati. et, ut libere
fatear, cum tales sint qui tuam acerbitatem et
simulationem, quam tu prudentiam et modestiam velis
intelligi, pro sua quoque infirmitate ferre nequeant,
habent certe ob quod merito indignentur, nihil habituri si
fortiores essent animis. quamvis tamen et ego irritabilis
irritatus fuerim saepius, ut acerbius scriberem, tamen
non feci hoc nisi in pertinaces et indomitos; ceterum
clementia et mansuetudo mea erga peccatores et impios,
quantumvis insanos et iniquos arbitror quod non modo
teste mea conscientia, sed et multorum experientia satis
testata sit. sic hactenus stilum cohibui, utcumque
pungeres me, cohibiturumque etiam scripsi in litteris ad
amicos, quae tibi quoque lectae sunt, donec palam
prodires. nam utcumque non nobiscum sapias et
pleraque pietatis capita vel impie vel simulanter damnes
aut suspendas, pertinaciam tamen tibi tribuere non
possum, neque volo: nunc autem quid faciam? utrimque
res exacerbatissima est: ego optarem, si possem fieri
mediator, ut et illi desinerent te impetere tantis animis
sinerentque senectutem tuam cum pace in domino
obdormire. id sane facerent, mea quidem sententia, si
rationem haberent imbecillitatis tuae, et magnitudinem
causae, quae modulum tuum iam dudum egressa est,
perpenderent; praesertim cum res iam eo pervenerit, ut
parum sit metuendum periculum nostrae causae, si
Erasmus etiam summis viribus oppugnaret, nedum si
aliquando spargit aculeos e t dentes tantum. rursus si tu,
mi Erasme, illorum infirmitatem cogitares et a figuris
illis rhetoricae tuae salsis et amaris abstineres, et si
omnino neque potes neque audes nostra asserere, intacta
tamen dimitteres et tua tractares. nam quod illi morsiones
tuas iniquius ferunt, etiam te iudice nonnulla causa est,
scilicet quod infirmitas humana cogitat et male metuit
authoritatem et nomen Erasmi, ut longe aliud sit ab
Erasmo semel esse morsum quam ab omnibus papistis
semel esse commolitum. haec volo dicta, optime
Erasme, in testimonium candidi in te animi et qui optet
tibi dari a domino spiritum dignum nomine tuo, quem si
distulerit tibi dominus dare, interim a te peto ut si aliud
praestare non potes, spectator tantum sis tragoediae
nostrae, tantum ne soleris et copias iungas adversariis,
praesertim ne edas libellas contra me, sicut nec ego
contra te edam. deinde eos qui se Lutherano nomine peti
queruntur, homines esse tui meique similes cogites:
quibus opus est parcere et ignoscere, et, ut Paulus ait,
onera invicem portare. satis morsum est, nunc
providendum est, ne consumamur ab invicem, quod eo
esset miserabilius spectaculum, quo certius est neutram
partem ex animo male velle pietati et sine pertinacia sua
cuique placere. boni consule infantiam meam et in
domino bene vale. Ioachimum istum iuvenem Philippo
nostro similem tibi commendo, immo sese plus
commendabit admissus.
anno MDXXIV
Martinus Lutherus
Luther | Neo-Latin | The Latin Library | The Classics Homepage |