admonet nos dominus noster non negligere inuicem nostra peccata, non
quaerendo quid reprehendas, sed uidendo quid corrigas. eius quippe dixit
acutum oculum ad eiiciendam festucam de oculo fratris sui, qui trabem in
oculo suo non habet. quid autem hoc sit, breuiter insinuo charitati uestrae.
festuca in oculo, ira est: trabes in oculo, odium est. quando ergo qui odit
reprehendit irascentem, festucam uult de oculo fratris sui tollere: sed
trabe impeditur, quam ipse portat in oculo suo. festuca initium trabis est.
nam trabes quando nascitur, prius festuca est. rigando festucam, perducis ad
trabem: alendo iram malis suspicionibus, perducis ad odium.
multum autem interest inter peccatum irascentis, et crudelitatem odio
habentis. nam et filiis nostris irascimur: odisse filios quis inuenitur? in
ipsis quoque pecoribus mater aliquando bucula sugentem uitulum taedio quodam
auertit irascens: sed uisceribus amplectitur matris. quasi taedium facit,
cum impingit: quaeritur tamen, si deest. nec damus aliter filiis
disciplinam, nisi aliquantum irascendo et indignando: nec tamen daremus
disciplinam, nisi amando. usque adeo non omnis qui irascitur, odit; ut
aliquando magis odisse conuincatur, si non irascitur. fac enim puerum uelle
in aqua fluminis ludere, cuius impetu pereat: tu si uides, et patienter
permittis, odisti; tua patientia, illius mors est. quanto melius est si
irasceris et corrigis, quam non irascendo interire permittis? odium ergo
ante omnia uitandum est, trabes de oculo eiicienda est. multum quippe aliud
est, quando quisque irascens in aliquo uerbi modum excedit, quod postea
deleat poenitendo; et aliud est, seruare insidias inclusas in corde. multum
postremo interest inter haec uerba scripturae, "turbatus est prae ira
oculus meus." de illo autem quid dictum est? "qui odit fratrem suum,
homicida est." multum interest inter turbatum oculum, et exstinctum.
festuca turbat, trabes exstinguit.
hoc ergo primum nobis persuadeamus, ut quod hodie admoniti sumus, bene
facere atque implere possimus, ante omnia non odisse. tunc enim quando
trabes non est in oculo tuo, uides recte quidquid fuerit in oculo fratris
tui; et uim pateris, donec eiicias de oculo fratris tui, quod uides nocere
oculo fratris tui. lumen quod in te est, non te permittit negligere lumen
fratris tui. nam si odisti, et uis corripere, quomodo emendas lumen, qui
perdidisti lumen? dixit enim et hoc aperte eadem scriptura, ubi scriptum
est, "qui odit fratrem suum, homicida est. qui odit," inquit, "fratrem
suum, in tenebris est usque adhuc." odium, tenebrae sunt. non potest autem
fieri ut qui odit alterum, non sibi prius noceat. illum enim laedere conatur
extrinsecus, se uastat intrinsecus. quantum autem animus noster corpore
maior est, tantum ei prospicere debemus, ne ipse laedatur. laedit autem
animum suum, qui odit alterum. et quid facturus est ei quem odit? quid
facturus? tollit pecuniam, numquid fidem? laedit famam, numquid
conscientiam? quidquid nocet, forinsecus nocet: sibi attende quid noceat.
intus enim sibi ipse inimicus est, qui odit alterum. sed quia non sentit
quid sibi mali faciat, in alterum saeuit, eo periculosius uiuens, quo non
sentit quid secum mali agit; quia et saeuiendo sensum perdidit. saeuisti in
inimicum tuum: te saeuiente ille nudatus est, tu iniquus es. multum interest
inter nudum et iniquum. ille perdidit pecuniam, tu innocentiam. quaere quis
grauius damnum perpessus est. ille perdidit rem perituram, tu factus es
periturus.
ideo debemus amando corripere; non nocendi auiditate, sed studio corrigendi.
tales si fuerimus, optime facimus quod hodie admoniti sumus: "si peccauerit
in te frater tuus, corripe illum inter te et ipsum solum." quare illum
corripis? quia te doles, quod peccauerit in te? absit. si amore tui id
facis, nihil facis. si amore illius facis, optime facis. denique in ipsis
uerbis attende, cuius amore id facere debeas, utrum tui, an illius. "si te
audierit," inquit, "lucratus es fratrem tuum." ergo propter illum fac, ut
lucreris illum. si faciendo lucraris, nisi fecisses perierat. quid est ergo
quod plerique homines ista peccata contemnunt, et dicunt, quid magnum feci?
in hominem peccaui. noli contemnere. in hominem peccasti: uis nosse quia in
hominem peccando peristi? si te ille in quem peccasti, corripuerit inter te
et ipsum solum, et audieris illum, lucratus est te. quid est, lucratus est
te; nisi quia perieras, si non lucraretur te? nam si non perieras, quomodo
te lucratus est? nemo ergo contemnat, quando peccat in fratrem. ait enim
quodam loco apostolus, "sic autem peccantes in fratres, et percutientes
conscientiam eorum infirmam, in Christum peccatis:" ideo quia membra
Christi omnes facti sumus. quomodo non peccas in Christum, qui peccas in
membrum Christi?
nemo ergo dicat, quia non peccaui in deum, sed peccaui in fratrem, in
hominem peccaui: leue peccatum est, uel nullum peccatum est. forte inde
dicis, leue est, quia cito curatur. peccasti in fratrem: fac satis, et
sanatus es. cito fecisti mortiferam rem, sed remedium cito inuenisti. quis
nostrum speret regnum coelorum, fratres mei, quando dicit euangelium, "qui
dixerit fratri suo, fatue, reus erit gehennae ignis?" magnus terror; sed
uide ibi remedium: "si obtuleris munus tuum ad altare, et ibi recordatus
fueris, quia frater tuus habet aliquid aduersum te; relinque ibi munus tuum
ante altare." non irascitur deus quia differs imponere munus tuum: te
quaerit deus magis quam munus tuum. nam si malum animum gerens aduersus
fratrem tuum, adueneris cum munere ad deum tuum, respondet tibi: tu peristi,
mihi quid attulisti? offers munus tuum, et tu non es munus dei. plus quaerit
Christus quem redemit sanguine suo, quam quod tu inuenisti in horreo tuo.
ergo "relinque ibi munus tuum ante altare, et uade prius reconciliari
fratri tuo; et sic ueniens offeres munus tuum." ecce ille reatus gehennae
quam cito solutus est. nondum reconciliatus, eras gehennae reus:
reconciliatus, securus offers munus tuum ad altare.
homines autem faciles sunt ad irrogandas iniurias, et difficiles ad
concordiam requirendam. pete, inquit, ueniam ab homine quem offendisti, ab
homine quem laesisti. respondet: non me humiliabo. uel deum tuum audi, si
fratrem tuum contemnis: "qui se humiliat, exaltabitur." non uis te
humiliare qui cecidisti? multum interest inter se humiliantem et inter
iacentem. iam iaces, et humiliare te non uis? bene diceres, nolo descendere;
si noluisses ruere.
hoc ergo debet facere, qui fecit iniuriam. qui autem passus est, quid debet?
quod audiuimus hodie: "si peccauerit in te frater tuus, corripe eum inter
te et ipsum solum." si neglexeris, peior es. ille iniuriam fecit, et
iniuriam faciendo graui se ipsum uulnere percussit: tu uulnus fratris tui
contemnis? tu eum uides perire, uel perisse, et negligis? peior es tacendo,
quam ille conuiciando. quando ergo in nos aliquis peccat, habeamus magnam
curam, non pro nobis; nam gloriosum est iniurias obliuisci: sed obliuiscere
iniuriam tuam, non uulnus fratris tui. ergo "corripe eum inter te et ipsum
solum," intendens correctioni, parcens pudori. forte enim prae uerecundia
incipit defendere peccatum suum, et quem uis facere correctiorem, facis
peiorem. "corripe" ergo "eum inter te et ipsum solum. si te audierit,
lucratus es fratrem tuum:" quia perierat, nisi faceres. "si autem non te
audierit," id est, peccatum suum quasi iustitiam defenderit, "adhibe tecum
duos uel tres; quia in ore duorum uel trium testium stat omne uerbum. si nec
ipsos audierit, refer ad ecclesiam: si nec ecclesiam audierit, sit tibi
sicut ethnicus et publicanus." noli illum deputare iam in numero fratrum
tuorum. nec ideo tamen salus eius negligenda est. nam et ipsos ethnicos, id
est, gentiles et paganos in numero quidem fratrum non deputamus; sed tamen
eorum salutem semper inquirimus. hoc ergo audiuimus dominum ita monentem, et
tanta cura praecipientem, ut etiam hoc adderet continuo: "amen dico uobis,
quaecumque ligaueritis super terram, ligata erunt et in coelo; et quaecumque
solueritis in terra, soluta erunt et in coelo." coepisti habere fratrem
tuum tanquam publicanum, ligas illum in terra: sed ut iuste alliges, uide.
nam iniusta uincula disrumpit iustitia. cum autem correxeris, et
concordaueris cum fratre tuo, soluisti illum in terra. cum solueris in
terra, solutus erit et in coelo. multum praestas, non tibi, sed illi; quia
multum nocuit, non tibi, sed sibi.
haec cum ita sint, quid est quod ait Salomon, quod hodie ex alia lectione
primitus audiuimus: "annuens oculis cum dolo, congerit hominibus
maestitiam: qui autem arguit palam, pacem facit?" si ergo qui arguit palam,
pacem facit; quomodo, "corripe illum inter te et ipsum solum?" metuendum
est, ne sibi contraria sint praecepta diuina. sed intelligamus esse ibi
summam concordiam, non quemadmodum quidam uani sapiamus, qui errantes
opinantur contraria sibi esse duo testamenta in libris ueteribus et nouis:
ut ideo putemus hoc esse contrarium, quoniam illud est in Salomonis libro,
hoc in euangelio. si enim aliquis imperitus et calumniator diuinarum
scripturarum diceret, ecce ubi sibi contradicunt duo testamenta. dominus
dicit, "corripe illum inter te et ipsum solum." Salomon dicit, "qui
arguit palam, pacem facit." ergo nescit dominus quid praecepit? Salomon
uult contundi frontem peccantis: Christus parcit pudori erubescentis. ibi
enim scriptum est, "qui arguit palam, pacem facit:" hic autem, "corripe
illum inter te et ipsum solum;" non palam, sed in secreto et occulte. uis
nosse, quisquis talia cogitas, non sibi repugnare duo testamenta, quia illud
in libro Salomonis, hoc in euangelio reperitur? apostolum audi. certe
apostolus minister est noui testamenti. audi ergo apostolum Paulum Timotheo
praecipientem et dicentem, "peccantes coram omnibus argue, ut et caeteri
timorem habeant." iam non Salomonis liber cum euangelio, sed Pauli apostoli
epistola uidetur confligere. Salomonem paululum sine iniuria seponamus:
Christum dominum et Paulum seruum eius audiamus. quid dicis, domine? "si
peccauerit in te frater tuus, corripe illum inter te et ipsum solum." quid
dicis, apostole? "peccantes coram omnibus argue, ut et caeteri timorem
habeant." quid facimus? controuersiam istam uelut iudices audimus? absit.
imo sub iudice constituti pulsemus, uti nobis aperiri impetremus: fugiamus
sub alas domini dei nostri. non enim apostolo suo contrarium locutus est,
quia et in illo ipse locutus est, sicut dicit: "an uultis experimentum eius
accipere, qui in me loquitur Christus?" Christus in euangelio, Christus in
apostolo: Christus ergo utrumque dixit; unum ore suo, alterum ore praeconis
sui. quia quando praeco de tribunali aliquid dicit, non scribitur in gestis,
praeco dixit: sed ille dixisse scribitur, qui praeconi quod diceret
imperauit.
duo ergo ista praecepta, fratres, sic audiamus, ut intelligamus, et inter
utraque praecepta pacati constituamur. cum corde nostro nos concordemus, et
scriptura sancta in nulla parte discordat. uerum est omnino, utrumque uerum
est: sed discernere debemus, aliquando illud, aliquando illud esse
faciendum; aliquando corripiendum fratrem inter te et ipsum solum, aliquando
corripiendum fratrem coram omnibus, ut et caeteri timorem habeant. si
aliquando illud, aliquando illud fecerimus; concordiam scripturarum
tenebimus, et in faciendo atque obtemperando non errabimus. sed dicit mihi
aliquis: quando facio illud, quando illud: ne tunc corripiam inter me et
ipsum solum, quando debeo coram omnibus corripere; aut tunc corripiam coram
omnibus, quando debeo in secreto corripere?
cito uidebit charitas uestra, quid quando facere debeamus: sed utinam facere
pigri non simus. intendite, et uidete: "si peccauerit," inquit, "in te
frater tuus, corripe eum inter te et ipsum solum." quare? quia peccauit in
te. quid est, in te peccauit? tu scis quia peccauit. quia enim secretum
fuit, quando in te peccauit; secretum quaere, cum corrigis quod peccauit.
nam si solus nosti quia peccauit in te, et eum uis coram omnibus arguere;
non es correptor, sed proditor. attende quemadmodum uir iustus, Ioseph,
tanto flagitio quod de uxore fuerat suspicatus, tanta benignitate pepercit,
antequam sciret unde illa conceperat: quia grauidam senserat, et se ad illam
non accessisse nouerat. restabat itaque certa adulterii suspicio: et tamen
quia ipse solus senserat, ipse solus sciebat, quid de illo ait euangelium? "Ioseph autem cum esset uir iustus, et nollet eam diuulgare." mariti dolor
non uindictam quaesiuit: uoluit prodesse peccanti, non punire peccantem. "cum," inquit, "nollet eam diuulgare, uoluit eam occulte dimittere." haec
eo cogitante, ecce angelus domini apparuit ei in somnis; et indicauit quid
esset, quia non uiolauit uiri torum, quia de spiritu sancto conceperat
dominum amborum. peccauit ergo in te frater tuus; si tu solus nosti, tunc
uere in te solum peccauit. nam si multis audientibus tibi fecit iniuriam, et
in illos peccauit, quos testes suae iniquitatis effecit. dico enim, fratres
charissimi, quod et uos ipsi in uobis ipsis potestis agnoscere. quando me
audiente, fratri meo quisque iniuriam facit, absit ut a me iniuriam illam
alienam putem. prorsus et mihi fecit: imo et mihi plus fecit, cui putauit
placere quod fecit. ergo ipsa corripienda sunt coram omnibus, quae peccantur
coram omnibus: ipsa corripienda sunt secretius, quae peccantur secretius.
distribuite tempora, et concordat scriptura.
sic agamus et sic agendum est, non solum quando in nos peccatur, sed quando
peccatur ab aliquo, ut ab altero nesciatur. in secreto debemus corripere, in
secreto arguere; ne uolentes publice arguere, prodamus hominem. nos uolumus
corripere et corrigere: quid, si inimicus quaerit audire quod puniat? nouit
enim nescio quem homicidam episcopus, et alius illum nemo nouit. ego uolo
publice corripere, at tu quaeris inscribere. prorsus nec prodo, nec negligo:
corripio in secreto; pono ante oculos dei iudicium; terreo cruentam
conscientiam; persuadeo poenitentiam. hac charitate praediti esse debemus.
unde aliquando homines reprehendunt nos, quod quasi non corripiamus: aut
putant nos scire quod nescimus, aut putant nos tacere quod scimus. sed forte
quod scis, et ego scio: sed non coram te corripio; quia curare uolo, non
accusare. sunt homines adulteri in domibus suis, in secreto peccant;
aliquando nobis produntur ab uxoribus suis plerumque zelantibus, aliquando
maritorum salutem quaerentibus: nos non prodimus palam, sed in secreto
arguimus. ubi contigit malum, ibi moriatur malum. non tamen uulnus illud
negligimus; ante omnia ostendentes homini in tali peccato constituto
sauciamque gerenti conscientiam, illud uulnus esse mortiferum: quod
aliquando qui committunt, nescio qua peruersitate contemnunt; et nescio unde
sibi testimonia nulla et uana conquirunt, dicentes, peccata carnis deus non
curat. ubi est quod hodie audiuimus: "fornicatores et adulteros iudicat
deus?" ecce attende, quisquis tali morbo laboras. quod dicit deus audi: non
quod tibi dicit fauens peccatis tuis animus tuus, aut eadem tecum
iniquitatis catena ligatus amicus tuus, uel potius inimicus tuus et suus.
audi ergo quod dicit apostolus: "honorabiles," inquit, "nuptiae in
omnibus, et torus immaculatus. fornicatores autem et adulteros iudicat deus.
}
age ergo, frater, esto correctus. times ne te inscribat inimicus; et non
times ne te iudicet deus? ubi est fides? time cum est quando timeas. longe
est quidem dies iudicii: sed uniuscuiusque hominis dies ultimus longe esse
non potest; quia breuis est uita. et quia ipsa breuitas semper incerta,
quando sit dies tuus ultimus, nescis. corrige te hodie, propter cras. prosit
tibi et modo in secreto correptio. palam enim loquor, et in secreto arguo.
aures omnium pulso: sed conscientias quorumdam conuenio. si dicerem, tu,
adulter, corrige te: primo forte dicerem quod nescirem; forte quod temere
audieram, suspicarer. non dico, tu, adulter, corrige te; sed, quisquis in
hoc populo adulter es, corrige te. publica est correptio, sed secreta
correctio. scio quia ille qui timuerit, corrigit se.
non dicat in corde suo, peccata carnis non curat deus. "nescitis," inquit
apostolus, "quia templum dei estis, et spiritus dei habitat in uobis?
quisquis templum dei uiolauerit, disperdet illum deus." nemo se fallat. sed
forte ait aliquis, templum dei animus meus est, non corpus meum: adiecit
etiam testimonium, "omnis caro fenum, et omnis claritas carnis ut flos
feni." infelix interpretatio. punienda cogitatio. fenum dicta est caro,
quia moritur: sed quod ad tempus moritur, non resurgat cum crimine. uis
nosse apertam etiam inde sententiam? "nescitis," inquit idem apostolus, "quia corpora uestra templum in uobis est spiritus sancti, quem habetis a
deo?" - iam non contemnatis corporalia peccata: ecce quia et "corpora
uestra templum in uobis sunt spiritus sancti, quem habetis a deo." -
contemnebas corporale peccatum, contemnis quod peccas in templum? ipsum
corpus tuum templum in te est spiritus dei. iam uide quid facias de templo
dei. si eligeres in ecclesia facere adulterium intra istos parietes, quid te
esset sceleratius? modo autem tu ipse es templum dei. templum intras,
templum exis, templum in domo tua manes, templum surgis. uide quid agas,
uide ne offendas templi habitatorem, ne deserat te, et in ruinam uertaris. "nescitis," inquit, "quia corpora uestra" - et hoc de fornicatione
loquebatur apostolus, ne contemnerent corporalia peccata - "templum in
uobis est spiritus sancti, quem habetis a deo, et non estis uestri? empti
enim estis pretio magno." si contemnis corpus tuum, considera pretium tuum.
scio ego, et mecum omnis homo qui paulo attentius considerauerit, neminem
deum timentem sub uerbis eius non se corrigere, nisi qui putat, quia plus
habet uiuere. ipsa res est quae multos occidit, cum dicunt, cras, cras: et
subito ostium clauditur. remansit foris cum uoce coruina, quia non habuit
gemitum columbinum. cras, cras: corui uox. geme ut columbus, et tunde
pectus: sed plagas tibi dando in pectus, caesus correctus esto; ne non
uidearis conscientiam caedere, sed malam conscientiam pugnis pauimentare,
solidiorem reddere, non correctiorem. geme non inani gemitu. forte enim
dicis tibi: promisit mihi deus indulgentiam, quando me correxero; securus
sum: lego diuinam scripturam, "iniquus in qua die conuersus fuerit ab
iniquitatibus suis, et fecerit iustitiam, omnes iniquitates eius obliuiscar.
} securus sum; quando me correxero, dat mihi deus indulgentiam de malis
meis. et quid ego dicturus sum? contra deum reclamaturus? dicturus sum deo:
noli illi dare indulgentiam? dicturus sum hoc scriptum non esse, hoc deum
non promisisse? si ista dixero, omnia falsa dico. bene dicis, uerum dicis:
indulgentiam correctioni tuae promisit deus, negare non possum: sed dic
mihi, rogo te; ecce ego consentio et concedo et cognosco quia indulgentiam
deus promisit tibi; crastinum enim diem quis tibi promisit? ubi mihi legis
indulgentiam te accepturum, si te correxeris; lege ibi mihi quantum uicturus
sis. non lego, inquis. nescis ergo quantum uicturus sis. esto correctus et
semper paratus. noli timere diem ultimum, tanquam furem qui te dormiente
effodiat parietem: sed uigila, et corrige te hodie. quid differs in
crastinum? longa uita erit. ipsa longa, bona sit. prandium bonum longum nemo
differt, et uitam malam longam uis habere? utique si longa erit, melius bona
erit: si breuis erit, bene factum est, ut bona produceretur. sic autem
homines negligunt uitam suam, ut nolint habere malam, nisi ipsam. uillam
emis, bonam quaeris; uxorem uis ducere, bonam eligis; filios tibi uis nasci,
bonos optas; caligas locas, et non uis malas: et uitam amas malam. quid te
offendit uita tua, quam solam uis malam, ut inter omnia bona tua tu solus
sis malus?
ergo, fratres mei, si aliquem uestrum uellem in parte corripere, forte
audiret me: multos uestrum publice corripio; omnes me laudant; audiat me
aliquis. non amo in uoce laudatorem, et in corde contemptorem. cum enim
laudas, et non te corrigis, contra te testis es. si malus es, et quod dico
placet tibi, displice tibi: quia si malus displicueris tibi, correctus
placebis tibi, quod nudiustertius, nisi fallor, dixi. in omnibus uerbis meis
speculum propono. nec mea ista sunt uerba: sed domino iubente loquor, quo
terrente non taceo. nam quis non eligeret tacere, et rationem de uobis non
reddere? sed iam suscepimus onus, quod ab humeris nostris excutere non
possumus, nec debemus. audistis, fratres mei, cum epistola ad Hebraeos
legeretur: "obedite praepositis uestris, et subditi estote; quia ipsi
uigilant pro animabus uestris, tanquam rationem reddituri pro uobis: ut cum
gaudio hoc faciant, et non cum tristitia; non enim expedit uobis." quando
facimus ista cum gaudio? quando uidemus homines proficere in uerbis dei.
quando laborat cum gaudio operarius in agro? quando attendit arborem, et
fructum uidet; quando attendit segetem, et frugum in area prospicit
ubertatem: non sine causa laborauit, non sine causa dorsum curuauit, non
sine causa manus attriuit, non sine causa frigus et aestum tolerauit. hoc
est quod ait, "ut cum gaudio hoc faciant, et non cum tristitia; non enim
expedit uobis." numquid dixit, non illis expedit. non; sed dixit, "non
expedit uobis." nam illi praepositi quando contristantur de malis uestris,
expedit illis; ipsa tristitia prodest illis: sed non expedit uobis. nihil
autem nobis uolumus expedire, quod non expedit uobis. simul ergo in dominico
agro, fratres, bonum operemur; ut simul de mercede gaudeamus.
Augustine | Christian Latin | The Latin Library | The Classics Page |