Chananaea ista mulier, quae modo nobis lectione euangelica commendata est,
praebet nobis humilitatis exemplum, et pietatis uiam: ab humilitate in alta
surgere ostendit. erat autem, sicuti apparet, non de populo Israel, unde
patriarchae, unde prophetae, unde parentes domini nostri Iesu Christi
secundum carnem; unde ipsa uirgo Maria, quae peperit Christum. non ergo ex
isto populo erat haec mulier: sed erat ex gentibus. nam, sicut audiuimus,
secessit dominus in partes Tyri et Sidonis, et inde mulier Chananaea de
finibus illis egressa, petebat beneficium instantissime curandae filiae
suae, quae male a daemonio uexabatur. Tyrus et Sidon non erant ciuitates
populi Israel, sed gentium; quamuis uicinae illi populo. clamabat ergo auida
impetrandi beneficii, fortiterque pulsabat: et dissimulabatur ab ea, non ut
misericordia negaretur, sed ut desiderium accenderetur; nec solum ut
desiderium accenderetur, sed, sicut ante dixi, ut humilitas commendaretur.
clamabat ergo tanquam domino non audiente, sed quod facturus erat in
silentio disponente. discipuli rogauerunt pro illa dominum, et dixerunt: "dimitte illam, quia clamat post nos." et ille: "non sum missus nisi ad
oues quae perierunt domus Israel."
hic uerborum istorum oritur quaestio: unde nos ad ouile Christi de gentibus
uenimus, si non est missus nisi ad oues quae perierunt domus Israel? quid
sibi uult huius secreti tam alta dispensatio, ut cum dominus sciret quare
ueniret, utique ut ecclesiam haberet in omnibus gentibus, non se missum
dixerit, nisi ad oues quae perierunt domus Israel? intelligimus ergo
praesentiam corporis sui, natiuitatem suam, exhibitionem miraculorum,
uirtutemque resurrectionis in illo populo eum ostendere debuisse; ita fuisse
dispositum, sic ab initio commendatum, hoc praedictum, hoc impletum: quia
Christus Iesus ad gentem Iudaeorum uenire debuit uidendus, occidendus, et
lucraturus eos inde quos ante praesciuit. non enim damnata illa plebs est,
sed uentilata. ibi erat paleae multitudo, ibi granorum occulta dignitas: ibi
quod incenderetur, ibi unde horreum repleretur. nam unde apostoli nisi inde?
unde Petrus? unde caeteri?
unde ipse Paulus, primo Saulus? hoc est, primo superbus, post humilis. nam
quando Saulus, a Saule nomen deriuatum erat. Saul autem rex superbus: in
regno autem Dauid humilem persequebatur. quando ergo Saulus, qui postea
Paulus, tunc utique superbus, tunc persecutor innocentium, tunc uastator
ecclesiae. acceperat enim litteras - uelut zelo synagogae ardens, et
insequens Christianum nomen - a sacerdotibus, ut exhiberet quoscumque
inuenisset Christianos ad luenda supplicia. cum pergit, cum anhelat caedes,
cum sitit sanguinem, coelesti Christi uoce prostratus est persecutor,
erectus est praedicator. impletum in illo quod scriptum est in propheta: "ego percutiam, et ego sanabo." hoc enim percutit deus, quod se in homine
extollit aduersus deum. non est impius medicus, qui tumorem ferit, qui
putredinem secat aut urit. dolorem ingerit: ingerit, sed ut perducat ad
sanitatem. molestus est: sed nisi esset, utilis non esset. prostrauit ergo
Christus una uoce Saulum, erexit Paulum: hoc est, prostrauit superbum,
erexit humilem. nam quae fuit ratio mutandi sibi nominis, ut cum Saulus
antea uocaretur, postea se Paulum dici uellet; nisi quia Sauli nomen in se
agnouit, cum persequeretur, fuisse superbiae? elegit ergo humile nomen, ut
Paulus, hoc est minimus, uocaretur. Paulum enim, minimum est. Paulum nihil
aliud est, quam paruum. de quo nomine iam glorians, humilitatemque
commendans: "ego," inquit, "sum minimus apostolorum." unde ergo, unde
iste, nisi ex populo Iudaeorum? inde alii apostoli, inde Paulus, inde quos
commendat idem Paulus, quod uiderint dominum post resurrectionem. dicit enim
eum uisum ferme "a quingentis fratribus simul, ex quibus plures manent
usque adhuc, quidam autem dormierunt."
ex illo autem populo etiam illi, qui, cum Petrus loqueretur, commendans
passionem, resurrectionem diuinitatemque Christi, accepto spiritu sancto,
quando illi omnes, in quos uenit spiritus sanctus, linguis omnium gentium
sunt locuti, compuncti spiritu, qui audiebant ex populo Iudaeorum,
quaesierunt consilium salutis suae, intelligentes se reos sanguinis Christi:
quod eum ipsi crucifixerint, ipsi occiderint, in cuius nomine occisi a se
uiderent tanta miracula fieri, uiderent spiritus sancti praesentiam.
quaerentes ergo consilium, responsum acceperunt: "agite poenitentiam, et
baptizetur unusquisque uestrum in nomine domini nostri Iesu Christi; et
dimittentur uobis peccata uestra." quis desperaret sibi donanda peccata,
quando crimen occisi Christi reis donabatur? conuersi sunt ex ipso populo
Iudaeorum: conuersi sunt, baptizati sunt. ad mensam domini accesserunt, et
sanguinem quem saeuientes fuderunt, credentes biberunt. quemadmodum autem
sint conuersi, quam plane atque perfecte, indicant actus apostolorum. nam
omnia quae possidebant, uendiderunt, atque pretia rerum suarum ad pedes
apostolorum posuerunt; et distribuebatur unicuique sicut opus cuique erat:
et nemo dicebat aliquid proprium, sed erant illis omnia communia. "et erat
illis," sicut scriptum est, "anima una et cor unum in deum." ecce sunt
oues de quibus dixit, "non sum missus, nisi ad oues quae perierunt domus
Israel." illis enim exhibuit praesentiam suam, pro illis in se saeuientibus
crucifixus orauit, dicens: "pater, ignosce illis, quia nesciunt quid
faciunt." intelligebat medicus phreneticos mente perdita medicum
occidentes, et occidendo medicum nescientes, sibi medicamentum facientes. de
domino enim occiso omnes curati sumus, illius sanguine redempti, pane illius
corporis a fame liberati. hanc ergo praesentiam Christus Iudaeis exhibuit.
hoc ergo ait, "non sum missus, nisi ad oues quae perierunt domus Israel:"
ut illis praesentiam sui corporis exhiberet; non ut oues quas habebat in
gentibus, contemneret et praeteriret.
ad gentes enim ipse non iuit, sed discipulos misit. et illic impletum est
quod propheta dixit: "populus quem non cognoui, seruiuit mihi." uidete
quam alta, quam euidens, quam expressa prophetia: "populus quem non
cognoui," id est, cui praesentiam meam non exhibui, "seruiuit mihi."
quomodo? sequitur, "in auditu auris obaudiuit mihi:" hoc est, non uidendo,
sed audiendo crediderunt. ideo gentium maior laus. illi enim uiderunt, et
occiderunt: gentes audierunt, et crediderunt. ad gentes autem uocandas et
congregandas, ut impleretur quod modo cantauimus, "congrega nos de
gentibus, ut confiteamur nomini tuo, et gloriemur in laude tua," ille
Paulus apostolus missus est. minimus ille factus magnus, non per se, sed per
eum quem persequebatur, missus est ad gentes, ex latrone pastor, ex lupo
ouis. missus est ad gentes ille apostolus minimus, et multum laborauit in
gentibus, et per eum gentes crediderunt. testes sunt eius epistolae.
habes hoc et in euangelio sacratissime figuratum. filia archisynagogi
quaedam defuncta erat, pater eius rogabat dominum, ut iret ad eam: aegram
reliquerat et in periculo constitutam. ibat dominus ad uisitandam et
sanandam aegram: interea mortua nuntiata est, et dictum est patri, "puella
mortua est, noli iam uexare magistrum." dominus autem qui sciebat se posse
mortuos suscitare, non abstulit spem desperato, et ait patri: "noli timere,
tantum crede." pergebat ad puellam: atque in itinere inter turbas, quomodo
potuit, coarctauit se quaedam mulier, quae fluxum sanguinis patiebatur, et
diuturno illo languore in medicos frustra omnia quae habebat impenderat. ubi
fimbriam uestimenti eius tetigit, sana facta est. et dominus: "quis me
tetigit?" admirantes discipuli qui nesciebant quid esset factum, et
uidebant eum a turbis comprimi, et de una quae leuiter tetigerat fuisse
sollicitum, responderunt: "turba te premit, et dicis, quis me tetigit?" et
ille: "tetigit me aliquis." nam isti premunt, illa tetigit. corpus ergo
Christi multi moleste premunt, pauci salubriter tangunt. "tetigit me,"
inquit, "aliquis. ego enim sensi de me uirtutem exiisse." at ubi uidit
illa non se latuisse, prouoluta est ante pedes eius, et confessa est quid
esset factum. post haec perrexit, peruenitque quo tendebat, et puellam
filiam archisynagogi inuentam mortuam suscitauit.
factum quidem est, et ita ut narratur, impletum: sed tamen etiam ipsa, quae
a domino facta sunt, aliquid significantia erant, quasi uerba, si dici
potest, uisibilia et aliquid significantia. quod maxime apparet in eo quod
praeter tempus poma quaesiuit in arbore, et quia non inuenit, arbori
maledicens aridam fecit. hoc factum nisi figuratum accipiatur, stultum
inuenitur: primo, quaesisse poma in illa arbore, quando tempus non erat ut
essent in ulla arbore; deinde, si pomorum iam tempus esset, non habere poma
quae culpa arboris esset? sed quia significabat, quaerere se non solum
folia, sed et fructum, id est, non solum uerba, sed et facta hominum;
arefaciendo ubi sola folia inuenit, significauit eorum poenam qui loqui bona
possunt, facere bona nolunt. sic ergo et hic. nam utique mysterium est.
praescius omnium dicit, "quis me tetigit?" fit imperito similis creator,
et interrogat non solum qui hoc sciebat, sed etiam qui caetera praesciebat.
aliquid est utique, quod nobis significante mysterio loquitur Christus.
filia illa archisynagogi significabat populum Iudaeorum, propter quem
uenerat Christus, qui dixit, "non sum missus, nisi ad oues quae perierunt
domus Israel." illa uero mulier quae fluxum sanguinis patiebatur, ecclesiam
figurabat ex gentibus, ad quam Christus per praesentiam corporis non erat
missus. ad illam ibat, illius salutem intendebat: haec intercurrit, tangit
fimbriam quasi nescientis, id est, sanatur tanquam ab absente. dicit ille, "quis me tetigit?" quasi diceret, non noui hunc populum. "populus quem non
cognoui, seruiuit mihi. tetigit me aliquis. ego enim sensi uirtutem de me
exisse," id est, euangelium emissum totum orbem implesse. tangitur autem
fimbria exigua pars uestimenti et extrema. fac uestem Christi quasi
apostolos. ibi fimbria Paulus erat: hoc est, extremus et minimus. nam
utrumque de se dixit: "ego sum minimus apostolorum." nam post omnes
uocatus est, post omnes credidit, plus omnibus sanauit. non erat missus
dominus, nisi ad oues quae perierant domus Israel. sed quia et populus quem
non cognouerat, seruiturus erat, in obauditu auris obauditurus erat, nec de
illo tacuit ibi constitutus. ait enim quodam loco idem dominus: "habeo
alias oues quae non sunt de hoc ouili; oportet me et has adducere, ut sit
unus grex et unus pastor."
inde mulier ista erat: ideo non contemnebatur, sed differebatur. "non sum,
} inquit, "missus, nisi ad oues quae perierunt domus Israel." et illa
clamando instabat, perseuerabat, pulsabat, tanquam iam audisset, pete, et
accipe; quaere, et inuenies; pulsa, et aperietur tibi. institit, pulsauit.
nam et dominus quando dixit haec uerba, "petite, et accipietis; quaerite,
et inuenietis; pulsate, et aperietur uobis;" supra dixerat, "nolite
sanctum dare canibus, neque proieceritis margaritas uestras ante porcos; ne
forte conculcent eas pedibus suis, et conuersi disrumpant uos:" id est,
post contemptum margaritarum uestrarum etiam molesti sint uobis. nolite ergo
illis proiicere quae contemnunt.
et unde discernimus - tanquam responderent - qui sint porci, qui sint canes?
hoc in ista muliere demonstratum est. nam illi mulieri instanti respondit
hoc: "non est bonum tollere panem filiorum, et mittere canibus." canis es,
una es ex gentibus, idola adoras. quid autem tam familiare canibus, quam
lapides lingere? "non est ergo bonum, panem filiorum tollere, et mittere
canibus." illa si recederet post haec uerba, canis accesserat, canis
abscesserat: sed pulsando, homo facta est ex cane. institit enim petendo, et
ex ipso ueluti conuicio humilitatem ostendit, misericordiam impetrauit.
neque enim commota est, aut succensuit, quod canis appellata fuerit petens
beneficium, rogans misericordiam: sed ait, "ita, domine:" dixisti me
canem; plane canis sum, agnosco nomen meum; ueritas loquitur: sed non ideo a
beneficio repellenda sum. prorsus canis: "sed et canes edunt de micis quae
cadunt de mensa dominorum suorum." modicum quoddam et exiguum beneficium
desidero: non mensam inuado, sed micas quaero.
uidete quemadmodum humilitas commendata est. canem illam dominus dixerat;
non dixit, non sum; sed dixit, sum. et dominus continuo, quia se agnouit
canem: "o mulier, magna est fides tua. fiat tibi sicut petisti." tu te
agnouisti canem, ego te iam agnosco hominem. "o mulier, magna est fides
tua." petisti, quaesisti, pulsasti; accipe, inueni, aperiatur tibi. uidete,
fratres, quemadmodum in hac muliere quae Chananaea erat, id est, quae de
gentibus ueniebat, et typum, hoc est, figuram ecclesiae gerebat, maxime
humilitas commendata est. etenim gens Iudaea, ut ab euangelio repelleretur,
superbia inflata est, quod legem accipere meruisset, quod de ipsa gente
patriarchae processerint, prophetae exstiterint, Moyses dei seruus miracula
magna, quae audiuimus in psalmo, in Aegypto fecerit, per mare rubrum aquis
recedentibus populum duxerit, legem acceperit, quam ipso populo dederit.
erat unde extolleretur gens Iudaea, et per ipsam superbiam factum est ut
Christo nollet humiliari auctori humilitatis, repressori tumoris, medico
deo, qui propter hoc, cum deus esset, homo factus est, ut se homo hominem
cognosceret. magna medicina. haec medicina si superbiam non curat, quid eam
curet nescio. deus est, et fit homo: seponit diuinitatem, id est, quodammodo
sequestrat, hoc est, occultat quod suum erat, apparet quod acceperat. fit
ille homo, cum sit deus: et non se agnoscit homo hominem, id est, non se
mortalem agnoscit, non se agnoscit fragilem, non se agnoscit peccatorem, non
se agnoscit aegrotum, ut quaerat uel aegrotus medicum. sed quod est
periculosius, sanus sibi uidetur.
ergo propter hoc ille populus non accessit, id est, propter superbiam: et
dicti sunt ex arbore oleae, hoc est, de illo populo a patriarchis creato,
fracti rami naturales, id est, Iudaei merito steriles spiritu superbiae; et
in illa olea insertus est oleaster. oleaster populus ex gentibus. sic dicit
apostolus, quod oleaster insertus sit in olea, rami autem naturales fracti
sint. illi fracti propter superbiam: insertus oleaster propter humilitatem.
hanc humilitatem ostendebat mulier, dicens: ita, domine, canis sum, micas
desidero. in hac humilitate etiam centurio ille placuit: qui cum desideraret
puerum suum a domino curari, et dominus diceret, "ego ueniam et curabo eum;
} respondit ille, "domine, non sum dignus qui sub tectum meum intres; sed
tantum dic uerbo, et sanabitur puer meus. non sum dignus qui sub tectum meum
intres." tecto non recipiebat, corde receperat. quanto humilior, tanto
capacior, tanto plenior. colles enim aquam repellunt, ualles implentur. quid
deinde, quid ad hoc dominus, posteaquam dixit, "non sum dignus qui sub
tectum meum intres," ad eos qui sequebantur, "amen dico uobis, non inueni
tantam fidem in Israel:" id est, in illo populo ad quem ueni, "non inueni
tantam fidem. tantam," quid est? tam magnam. unde magnam? de minimo, id
est, de humilitate grandem. "non inueni tantam fidem:" similem grano
sinapis, quanto minutiori, tanto feruentiori. inserebat ergo iam dominus
oleastrum in oliua. tunc hoc faciebat, quando dicebat, "amen dico uobis,
non inueni tantam fidem in Israel."
denique uide quod sequitur. "ideo dico uobis" - quia "non inueni tantam
fidem in Israel," id est, tantam cum fide humilitatem -: "ideo dico uobis,
quia multi ab oriente et occidente uenient, et recumbent cum Abraham et
Isaac et Iacob in regno coelorum. recumbent," inquit, requiescent. non enim
debemus illic carnales epulas cogitare, aut aliquid tale in illo regno
concupiscere, ut non uitia mutemus uirtutibus, sed uitia supponamus. aliud
est enim, desiderare regnum coelorum propter sapientiam et uitam aeternam;
aliud, propter felicitatem terrenam, quasi illic habeamus eam opulentiorem
atque maiorem. si diuitem te in illo regno futurum putas, cupiditatem non
amputas, sed mutas: et tamen diues eris, et nonnisi illic diues eris. nam
hic indigentia tua colligit plurima. quare multum habent diuites? quia
multum indigent. maior indigentia quasi maiores comparat facultates: illic
ipsa indigentia morietur. tunc uere diues eris, quando nullius indigens
eris. non enim tu diues, et angelus pauper, qui non habet iumenta et rhedas
et familias. quare? quia non indiget: quia quanto fortior, tanto minus
indigus. ergo ibi diuitiae, et uerae diuitiae. epulas terrae huius non ibi
cogites. epulae enim terrae huius medicamenta quotidiana sunt; aegritudini
cuidam nostrae, cum qua nascimur, necessaria sunt. aegritudinem istam sentit
quisquis, cum hora reficiendi transierit. uis uidere quanta aegritudo sit
ista, ut tanquam acuta febris, septem diebus necet? ne te sanum putes.
sanitas immortalitas erit. nam haec longa aegritudo est. quia quotidianis
medicamentis fulcis morbum tuum; sanus tibi esse uideris: detrahe
medicamenta, et uide quid potes.
nam ex quo nascimur, necesse est ut moriamur. morbus hic necesse est ut ad
mortem perducat. certe medici quando aegros inspiciunt, hoc dicunt. uerbi
gratia, hydrops est iste, moritur: hic morbus non potest curari.
elephantiosus est; nec morbus iste curari potest. phthisicus est; quis hoc
curat? necesse est ut pereat, necesse est ut moriatur. ecce iam dixit
medicus, phthisicus est, non potest nisi moriatur; et tamen aliquando et
hydrops non inde moritur, et elephantiosus non inde moritur, et phthisicus
non inde moritur: et tamen necesse est ut quisquis natus fuerit, inde
moriatur. moritur inde, non potest aliter. hoc et medicus et imperitus
pronuntiat: sed et si tardius moritur, numquid ideo non moritur? quando ergo
uera sanitas, nisi quando uera immortalitas, si ergo uera immortalitas,
nulla corruptio, nulla defectio, quid illic alimentis opus erit? ergo cum
audis, "recumbent cum Abraham et Isaac et Iacob;" non pares uentrem, sed
mentem. impleberis ibi: et ipse interior uenter habet cibos suos. secundum
istum uentrem dicitur, beati qui esuriunt et sitiunt iustitiam, quoniam ipsi
saturabuntur. et uere saturabuntur, ut non esuriant.
inserebat ergo iam oleastrum dominus, cum dicebat, "multi ab oriente et
occidente uenient, et recumbent cum Abraham et Isaac et Iacob in regno
coelorum," id est, inserentur in oliua. huius enim oliuae radices sunt,
Abraham et Isaac et Iacob: "filii autem regni," hoc est Iudaei increduli,
"ibunt in tenebras exteriores." praecidentur rami naturales, ut inseratur
oleaster. sed unde rami naturales praecidi meruerunt, nisi superbia? unde
oleaster inseri, nisi humilitate? unde et ista mulier dixit, "ita, domine:
nam et canes edunt de micis quae cadunt de mensa dominorum suorum." et inde
audit, "o mulier, magna est fides tua." sic et ille centurio: "non sum
dignus ut sub tectum meum intres. amen dico uobis non inueni tantam fidem in
Israel." discamus, aut teneamus humilitatem. si nondum habemus, discamus:
si habemus, non amittamus. si nondum habemus, habeamus, ut inseramur: si iam
habemus, teneamus, ne praecidamur.
Augustine | Christian Latin | The Latin Library | The Classics Page |