Euangelii lectio quam modo audiuimus, admonet humilitatem omnium nostrum,
uidere et cognoscere ubi simus, et quo nobis tendendum et festinandum sit.
non enim nihil significat nauis illa portans discipulos, quae contrario
uento laborabat in fluctibus. neque sine causa dominus relictis turbis
ascendit in montem, ut solus oraret; deinde ueniens ad discipulos suos,
periclitantes inuenit, ambulans super mare, et confirmauit eos ascendens in
nauem, fluctusque placauit. quid autem mirum, si omnia placare potest, qui
condidit omnia? tamen posteaquam ascendit in nauem, uenerunt qui
portabantur, dicentes: "uere filius dei es tu." sed ante istam euidentiam
turbati sunt, uidentes eum super mare. dixerunt enim: "phantasma est."
ille autem ascendens in nauem, abstulit fluctuationem mentis de cordibus
ipsorum, ubi iam amplius dubitatione periclitabantur mente, quam corpore in
fluctibus.
in omnibus tamen quae fecit dominus, admonet nos quemadmodum hic uiuamus.
nemo quippe in hoc saeculo non peregrinus est: quamuis non omnes ad patriam
redire desiderent. ex ipso autem itinere fluctus tempestatesque patimur: sed
opus est uel in naui simus. nam si in naui pericula sunt, sine naui certus
interitus. quantasuis enim uires habeat lacertorum qui natat in pelago,
aliquando magnitudine maris uictus absorbetur et mergitur. opus est ergo ut
in naui simus, hoc est, ut in ligno portemur, ut mare hoc transire ualeamus.
hoc autem lignum, quo infirmitas nostra portatur, crux est domini, in qua
signamur, et ab huius mundi submersionibus uindicamur. patimur fluctus: sed
ille deus est, qui opituletur nobis.
quod enim ascendit relictis turbis solus dominus orare in montem, mons ille
alta coelorum significat. relictis enim turbis, solus dominus post
resurrectionem ascendit in coelum, et ibi interpellat pro nobis, sicut
apostolus dicit. est ergo quod significat, relictis turbis, ascendit in
montem ut solus oraret. solus enim est adhuc primogenitus a mortuis, post
resurrectionem corporis ad dexteram patris, pontifex et aduocatus precum
nostrarum. caput ecclesiae sursum est, ut caetera membra sequantur in finem.
si ergo interpellat pro nobis, quasi in montis uerticem, super celsitudinem
omnium creaturarum, solus orat.
interea nauis portans discipulos, id est, ecclesia, fluctuat et quatitur
tempestatibus tentationum: et non quiescit uentus contrarius, id est,
aduersans ei diabolus, et impedire nititur ne perueniat ad quietem. sed
maior est qui interpellat pro nobis. nam in ista nostra fluctuatione in qua
laboramus, dat nobis fiduciam, ueniens ad nos, et confortans nos: tantum ne
turbati in naui excutiamus nos, et proiiciamus in mare. quia etsi turbatur
nauis, nauis est tamen. sola portat discipulos, et recipit Christum.
periclitatur quidem in mari: sed sine illa statim peritur. tene te itaque in
naui, et roga deum. deficientibus enim omnibus consiliis, cum neque
gubernacula suffecerint, et ipsa uelorum extensio maiori periculo quam
utilitati fuerit; dimissis humanis omnibus adiutoriis et uiribus, sola
restat nautis intentio deprecandi et uoces ad deum fundendi. qui ergo
praestat nauigantibus, ut perueniant ad portum, numquid ecclesiam suam
dimissurus est, ut eam non perducat ad requiem?
tamen, fratres, maxima perturbatio in ista naui non est, nisi in absentia
domini. in ecclesia constitutus, absentem habet dominum? quando habet
absentem dominum? quando uincitur aliqua cupiditate. quomodo enim quodam
loco in sacramento dictum accipitur, "sol non occidat super iracundiam
uestram; neque detis locum diabolo:" intelligitur autem, non de isto sole
qui habet quamdam sublimitatem inter coelestia uisibilia, qui communiter
uideri potest et a nobis et a bestiis; sed de illa luce, quam non uident
nisi pura corda fidelium sicut dictum est, "erat lumen uerum, quod
illuminat omnem hominem uenientem in hunc mundum." hoc enim lumen uisibilis
solis etiam pecora minutissima et breuissima illuminat. est ergo lumen uerum
iustitia atque sapientia, quod desinit mens uidere, cum perturbatione
iracundiae fuerit tanquam nubilo superata: et tunc quasi occidit sol super
iracundiam hominis. sic et in ista naui, cum absens est Christus, suis
quisque tempestatibus quatitur et iniquitatibus et cupiditatibus suis. dicit
enim tibi lex, uerbi gratia, "ne falsum testimonium dicas." si intelligas
testimonii ueritatem, lucem habes in mente: si autem turpis lucri cupiditate
superatus, statueris animo falsum dicere testimonium, iam incipies absente
Christo tempestate turbari; fluctuabis fluctibus auaritiae tuae,
periclitaberis tempestate concupiscentiarum tuarum, et quasi absente Christo
pene submergeris.
quam metuendum est, ne auertatur nauis, et retro respiciat? quod fit, cum
relicta spe coelestium praemiorum, ad ea quae uidentur et transeunt,
detorquente cupiditate quisque conuertitur. nam et tentationibus libidinum
qui perturbatur, et tamen in ea quae intus sunt conspicit, non est usque
adeo desperatus, ueniam delictis suis deprecans, et intentus euincere atque
transmeare rabiem saeuientis maris. qui uero ita detorquetur ab se, ut dicat
in corde suo, non uidet deus; non enim de me cogitat, aut curat an peccem:
uertit proram, fertur procella, et unde ueniebat impellitur. sunt enim
multae cogitationes in cordibus hominum: et fluctibus huius saeculi, et
multis tempestatibus nauis Christo absente turbatur.
quarta uero uigilia noctis, finis est noctis: una enim uigilia tribus horis
constat. significat ergo, quod iam in fine saeculi subuenit dominus, et
uidetur ambulare super aquas. quanquam enim turbetur tentationum procellis
haec nauis, uidet tamen glorificatum deum ambulare super omnes tumores
maris; hoc est, super omnes huius saeculi principatus. antea enim dictum est
ex uoce passionis eius, quia secundum carnem cum demonstraret humilitatis
exemplum, euanuerunt aduersus eum fluctus maris, quibus cessit uoluntate pro
nobis, ut impleretur illa prophetia: "ueni in altitudinem maris, et
tempestas demersit me." non enim repulit falsos testes, nec saeuientem
clamorem dicentium, "crucifigatur." rabida corda et ora furentium non
potestate compressit, sed patientia tolerauit. fecerunt ei quanta uoluerunt:
quia factus est obediens usque ad mortem, mortem autem crucis. postea uero
quam resurrexit a mortuis, ut pro discipulis in ecclesia tanquam in naui
constitutis, et fide crucis suae tanquam ligno portatis, et tentationibus
huius saeculi tanquam fluctibus maris periclitantibus, solus oraret; coepit
nomen eius honorari et in hoc saeculo, in quo contemptus, accusatus, occisus
est: ut qui uenerat secundum passionem carnis in altitudinem maris, et
tempestas demerserat eum, iam superborum ceruices tanquam spumam undarum sui
nominis honore calcaret. sicut nunc dominum uidemus tanquam ambulantem super
mare, sub cuius pedibus totam huius saeculi rabiem subiectam esse
conspicimus.
sed accedunt periculis tempestatum etiam errores haereticorum; et non desunt
qui sic tentent animos eorum qui sunt in naui, ut dicant Christum non fuisse
natum de uirgine, nec uerum corpus habuisse, sed oculis uisum esse quod non
erat. et istae opiniones haereticorum nunc natae sunt, quando iam nomen
Christi per omnes gentes clarificatur, tanquam Christo iam ambulante super
mare. tentati discipuli dixerunt, "quia phantasma est." sed ille nos
aduersus istas pestes sua uoce confirmat, dicens, "fidite, ego sum; nolite
timere." uano enim timore homines de Christo ista senserunt, attendentes
honorem eius et maiestatem: et non putant quod sic potuerit nasci, qui sic
meruit clarificari, tanquam expauescentes super mare ambulantem. quo facto,
honoris eius excellentia figuratur: atque ita quod phantasma esset,
existimant. sed cum ille dicit, "ego sum; " quid aliud dicit, nisi non in
se esse quod non est? itaque si carnem ostendit, caro erat; si ossa, ossa
erant; si cicatrices, cicatrices erant. "non " enim "erat in illo, est, et
non; sed, est in illo erat, " sicut apostolus dicit. inde est uox illa,
"fidite, ego sum; nolite timere." hoc est, nolite sic expauescere meam
dignitatem, ut mihi uelitis auferre ueritatem. etsi super mare ambulo, etsi
elationes et fastus saeculares tanquam rabidos fluctus sub pedibus habeo,
tamen uerus homo apparui, tamen uerum de me euangelium meum praedicat, quod
ex uirgine natus sim, quod uerbum caro factus sim; quod uerum dixi,
"palpate, et uidete, quia spiritus ossa non habet, sicut me uidetis habere:"
quod manus dubitantis uera uulnerum meorum uestigia tractauerunt. itaque,
"ego sum; nolite timere."
non autem illos solos significat ista res, quod putauerunt discipuli quia
phantasma est; non illos solos designat, qui humanam carnem habuisse dominum
negant, et aliquando etiam eos qui in naui sunt caeca prauitate perturbant:
sed etiam illos qui dominum putant in aliquo fuisse mentitum, et ea quae
minatus est impiis, euentura esse non credunt. quasi in parte sit uerax et
in parte mendax, ueluti phantasma apparens in uerbis, quasi quod est et non
est. sed qui bene intelligunt uocem dicentis, "ego sum; nolite timere:"
iam credunt omnia uerba domini, ut quemadmodum sperant praemia quae
promittit, ita poenas timeant quas minatur. sicut enim uerum est quod
dicturus est ad dexteram positis, "uenite, benedicti patris mei, percipite
regnum quod uobis paratum est ab initio mundi:" ita uerum est quod audituri
sunt ad sinistram constituti, "ite in ignem aeternum, qui paratus est
diabolo et angelis eius." nam et ista opinio, qua putant homines Christum
non uera fuisse iniquis et perditis comminatum, ex hoc nata est, quia uident
populos multos et innumerabiles turbas nomini eius esse subiectas: ut ex eo
illis uideatur Christus phantasma esse, quia super mare ambulabat; id est,
ideo uideatur mentiri in comminatione poenarum, quia quasi non potest
perdere tam innumerabiles populos, qui nomini eius et honori subiecti sunt.
sed audiant dicentem, "ego sum." illi ergo non timeant, qui ueracem in
omnibus Christum credentes, non solum id quod promisit appetunt, sed etiam
fugiunt quod minatus est: quia etiamsi super mare ambulat, id est, omnia
genera hominum in isto saeculo constituta illi subiecta sunt; tamen non est
phantasma, et ideo non mentitur cum dicit, "non omnis qui mihi dicit,
domine, domine, intrabit in regnum coelorum."
quid ergo significat etiam quod Petrus ausus est ad illum uenire super
aquas? gestat enim Petrus ecclesiae plerumque personam. quid ergo aliud
dictum putamus, "domine, si tu es, iube me uenire ad te super aquas:"
nisi, domine, si tu uerax es, et in nullo mentiris, clarificetur etiam
ecclesia tua in isto saeculo, quia hoc de te prophetia praedicauit? ambulet
ergo super aquas, et sic ad te ueniat illa cui dictum est, "uultum tuum
deprecabuntur diuites plebis." sed quoniam dominum laus humana non tentat,
homines autem saepe in ecclesia humanis laudibus et honoribus perturbantur,
et prope merguntur; ideo Petrus trepidauit in mari, magnam uim tempestatis
exhorrens. quis enim non timet illam uocem: "qui uos felices dicunt, in
errorem uos mittunt, et conturbant semitas pedum uestrorum?" et quia
luctatur animus aduersus concupiscentiam laudis humanae, bonum est in tali
periculo ad orationem et deprecationem conuertatur: ne forte qui laude
mulcetur uituperatione subruatur atque mergatur. in unda exclamet titubans
Petrus, et dicat, "domine, salua me." porrigit enim dominus manum: et
quamuis increpet, dicens, "modicae fidei, utquid dubitasti?" quare non
recto itinere illum intuens ad quem tendebas, nonnisi in domino gloriatus
es? tamen a fluctibus rapit, et confitentem infirmitatem suam atque illius
auxilium postulantem, perire non sinit. recepto autem domino in naui,
confirmata fide atque omni dubitatione sublata, sedatisque tempestatibus
maris, ut iam ad terrae stabilitatem securitatemque ueniatur, adorant omnes
dicentes, "uere filius dei es tu." hoc est enim gaudium sempiternum, quo
perspicua ueritas, et uerbum dei, et sapientia per quam facta sunt omnia, et
eminentia misericordiae eius, et cognoscitur et amatur.
Augustine | Christian Latin | The Latin Library | The Classics Page |