Euangelica lectio admonet nos quaerere et explicare, quantum dominus
dederit, charitati uestrae, quis est scriba eruditus in regno dei, similis
patrifamilias proferenti de thesauro suo noua et uetera. in hoc enim lectio
ipsa conclusit: quae sunt noua et uetera eruditi scribae. quos autem ueteres
secundum consuetudinem scripturarum nostrarum scribas appellauerint, notum
est, uidelicet qui legis scientiam profiterentur. tales enim in illo populo
scribae appellabantur; non quales appellantur in officiis iudicum, uel in
consuetudine ciuitatum. debemus enim non frustra intrare scholam, sed nosse
in qua significatione scripturarum uerba teneamus: ne cum aliquid de
scripturis sonuerit, quod in alio saeculari usu intelligi solet, aberret
auditor, et cogitando quod consueuit, non intelligat quod audiuit. scribae
ergo erant qui legis scientiam profitebantur, ad quos libri legis
pertinebant uel custodiendi, uel pertractandi, uel etiam scribendi et
intelligendi.
tales dominus noster Iesus Christus increpat, quod habeant claues regni
coelorum, neque ipsi intrent, neque alios intrare permittant; reprehendens
scilicet Pharisaeos et scribas, doctores legis Iudaeorum. de quibus alio
loco ait: "quae dicunt, facite; quae autem faciunt, facere nolite: dicunt
enim, et non faciunt." quare uobis dictum est, "dicunt enim, et non
faciunt," nisi quia sunt quidam de quibus ostenditur quod ait apostolus, "qui praedicas non furandum, furaris; qui dicis non adulterandum, adulteras;
qui abominaris idola, sacrilegium facis; qui in lege gloriaris, per
praeuaricationem legis deum inhonoras. nomen enim dei per uos blasphematur
in gentibus?" certe de his manifestum est dicere dominum, "dicunt enim, et
non faciunt." sunt ergo scribae illi, sed non eruditi in regno dei.
fortassis dicat aliquis uestrum: et quomodo potest malus homo bona loqui;
cum scriptum sit, ipso domino dicente, "bonus homo de bono thesauro cordis
sui profert bona, et malus homo de malo thesauro cordis sui profert mala.
hypocritae, quomodo potestis bona loqui, cum sitis mali?" hac dicit, "quomodo potestis bona loqui, cum sitis mali?" hac dicit, "quae dicunt,
facite; quae autem faciunt, facere nolite: dicunt enim, et non faciunt." si
dicunt, et non faciunt, mali sunt: si mali sunt, bona loqui non possunt:
quomodo facimus quod ab ipsis audimus, cum ab ipsis bona audire non
possimus? hoc quomodo soluatur, aduertat sanctitas uestra. quidquid homo
malus a se profert malum est; quidquid homo malus de corde suo profert,
malum est: ibi est enim thesaurus malus. quidquid autem homo bonus de corde
suo profert, bonum est: ibi enim est thesaurus bonus. unde ergo illi mali
bona proferebant? quia in cathedra Moysi sedebant. nisi praedixisset, "cathedram Moysi sedent;" nunquam malos audiri iussisset. aliud enim erat,
quod de malo sui cordis thesauro proferebant; aliud quod de cathedra Moysi,
tanquam praecones iudicis personabant. quod dicit praeco, nunquam praeconi
tribuetur, si ante iudicem dicat. aliud est quod praeco loquitur in domo
sua, aliud quod praeco loquitur audiens a iudice. nam, uelit nolit, praeco
sonat uocem punitionis et amici sui. item, uelit nolit, sonat uocem
absolutionis et inimici sui. da uocem de corde eius: absoluit amicum, punit
inimicum. da uocem de sella iudicis: punit amicum, absoluit inimicum. da
uocem scribarum de corde eorum: audies, "manducemus et bibamus; cras enim
moriemur." da uocem de cathedra Moysi: audies, "non occides: non
adulterabis: non furtum facies: non falsum testimonium dices: honora patrem
et matrem: diliges proximum tuum sicut te ipsum." hoc tu fac, quod per os
scribarum cathedra sonat: non quod per cor scribarum. ita enim domini
sententiam utramque complectens, nec eris in una obediens, in altera reus;
sed intelligis ambas concordare, et illud uerum respicis, quia "bonus homo
de bono thesauro cordis sui profert bona, et malus homo de malo profert
mala:" et illud, quia illi scribae bona non loquerentur de thesauro malo
cordis sui, sed bona loqui possent de thesauro cathedrae Moysi.
non te ergo et illa turbabunt uerba domini dicentis, "unaquaeque arbor ex
fructu cognoscitur. numquid colligunt de spinis uuas, et de tribulis ficus?" ergo scribae et Pharisaei Iudaeorum spinae et tribuli: et tamen, "quae
dicunt, facite; quae autem faciunt, facere nolite." colligitur ergo de
spinis uua, et de tribulis ficus, sicut dedit tibi secundum superiorem
tractatum intellectum. nam et aliquando in spinosa sepe uineae implicant se
uites, et de rubo pendent botri. audito nomine spinarum contempturus es
uuam. require radicem spinarum, et uide ubi inuenias. sequere radicem botri
pendentis, et uide ubi inuenias. sic intellige aliud pertinere ad cor
Pharisaei, et aliud ad cathedram Moysi.
sed quare illi tales? quia "uelamen," inquit, "positum est super cor
eorum." et non uident quia "uetera transierunt et facta sunt omnia noua."
hinc illi tales, et quicumque etiam nunc tales. unde "uetera?" quia iamdiu
praedicantur. unde "noua?" quia ad regnum dei pertinent. quomodo ergo
tollitur uelamen, dicit ipse apostolus: "cum autem transieris ad dominum,
auferetur uelamen." Iudaeus ergo non transiens ad dominum, non pertendit
aciem mentis in finem. quomodo illo tempore in hac figura filii Israel non
pertendebant aciem oculorum suorum in finem, id est, in faciem Moysi. facies
enim Moysi splendida figuram habebat ueritatis: interpositum est uelamen,
quia non poterant intendere adhuc splendorem uultus eius filii Israel. quae
figura euacuatur. sic enim dixit apostolus: "quae euacuantur." quare
euacuantur? quia ueniente imperatore imagines tolluntur de medio. ibi
spectatur imago, ubi imperator praesens non est: ubi est autem ille cuius
est imago, imago remouetur. imagines ergo praeferebantur, antequam ueniret
imperator noster dominus Iesus Christus. imaginibus sublatis fulget
praesentia imperatoris. ergo cum transierit quisque ad dominum, auferetur
uelamen. sonabat enim uox Moysi per uelum, et facies Moysi non apparebat.
sic et modo Iudaeis sonat uox Christi per uocem scripturarum ueterum: uocem
earum audiunt, faciem sonantis non uident. uolunt ergo ut auferatur uelamen?
transeant ad dominum. tunc enim non auferuntur uetera, sed conduntur in
thesauro, ut iam sit scriba eruditus in regno dei, proferens de thesauro
suo, nec noua sola, nec uetera sola. nam si noua sola, aut uetera sola
protulerit; non est scriba eruditus in regno dei proferens de thesauro suo
noua et uetera. si dicit ea, et non facit ea; de cathedra profert, non de
thesauro cordis sui. et uerum dicimus sanctitati uestrae; quae de ueteri
proferuntur, per nouum illustrantur. ideo transitur ad dominum, ut auferatur
uelamen.
Augustine | Christian Latin | The Latin Library | The Classics Page |