TRACTATVS SANCTI AVGVSTINI DE ESAV ET IACOB hesternae lectionis debitores
nos esse meminimus. sed sicut nos debemus sermonem, ita et uos debetis
audientiam. et lectio quidem illa carnaliter sonat. qui autem spiritum dei
accepit spiritaliter sapit. dixit enim apostolus: [sapere secundum carnem,
mors est]. et ad hoc promisit dominus paraclitum spiritum ueritatis. ergo
sicut promisit et misit, ut unusquisque iam qui eum spiritum recepit, non
sit temporalibus uoluptatibus seruus, sed dominus corporis factus et seruus
creatoris, dirigat se in uiam praeceptorum dei. nec uestigia eius nutent,
nec oculi eius palpitent, sed intentione fidei proficiat, ut ueniat ad id
[quod] modo [nec oculus uidit, nec auris audiuit, nec in cor hominis
ascendit]. quod creditur antequam uideatur, ut cum uenerit, qui credidit non
confundatur. intendat ergo ambulans in spe, sperans quod nondum tenet,
credens quod nondum uidet, amans cui nondum haeret. exercitatio autem animae
in fide, in spe et caritate, facit eum idoneum capere quod uenturum est. cum
ergo carnaliter adhuc saperet Petrus, turbatus ad interrogationem ancillae,
negauit dominum ter. praedixerat enim medicus aegroto quid in illo futurum
erat. qui aeger casus aegritudinis suae non nouerat, et plus de se aegrotus
praesumserat, sed uerus medicus uidebat. dixerat enim se cum domino et pro
domino moriturum. nondum autem poterat, quia infirmus erat. at ubi uenit
postea spiritus sanctus missus de caelo et confirmauit eos in quos uenit,
impletus ille fiducia spiritali, coepit iam uere paratus esse mori pro eo
quem ante negauerat. hac fiducia repleti omnes martyres, tenentes rectam
fidem, non morientes nec patientes pro falsa fide, pro uano fantasmate, pro
spe inani, pro re incerta, sed pro ueritatis pollicitatione, certum habentes
eum qui promisit potentem esse qui exhibeat, omnia praesentia contempserunt,
in futura exarserunt, quae cum fuerint illis praesentia non erunt
praeterita. recordamini ergo, qui interfuistis hesterno die, duos filios
Isaac, Esau et Iacob; quomodo maiori praeponitur minor, ut ad Iacob
pertineatis, Esau non ametis. erit autem Esau, qui uult carnaliter uiuere,
uel carnalia in futuro saeculo sperare. siue ergo carnaliter uiuens, et
talibus gaudens in hoc tempore, et talia de deo sperans qualia habent et
mali, et totam felicitatem suam in ipsa ponens de qua gaudent et iniqui, aut
certe contemnens istam praesentem et talem sperans in futuro, carnalis est,
carnalem fidem habens, carnalem spem, carnalem caritatem. fides autem
spiritalis est: credere quod protector sit temporaliter dominus tuus, ut
uenias ad illud quod temporale non erit, et sperare te habiturum uitam
angelorum, non in corruptionibus carnis, non in uoluptatibus et illecebris,
non in fornicationibus et ebrietatibus et gaudio epularum carnalium, non in
superbia possessionum dominationis terrenae, sed tantummodo quomodo angeli
uiuunt. uiuunt autem angeli in gaudio, non creaturae, sed creatoris. gaudium
enim creaturae est quidquid uidetur. gaudium creatoris est quod non uidetur
oculis corporis, sed purgata acie mentis. [beati mundo corde]. ad quam
uisionem beati sunt? [quoniam ipsi deum uidebunt]. non enim putetis,
fratres, quia gaudent angeli ex eo quia uident terram aut caelum uel
quaecumque in his sunt. non ex eo gaudent quia uident caelum et terram, sed
quia uident eum qui fecit caelum et terram. ille autem qui fecit caelum et
terram, nec caelum est nec terra, nec quid terrenum potest cogitari, nec
quid caeleste, nec quid corporeum uel spiritale poteris cogitare. non hoc
est deus. non tibi facias aliquem hominem grandem et pulchrum. non
circumscribitur humana forma deus. non continetur loco, non tenetur spatio.
non tibi facias quasi aureum deum. non hoc est deus. nam aurum unde tibi uis
facere deum, deus ipse fecit, et hoc infirmum quia in terra. non tibi
proponas quia aliquid tale est deus quale uides in caelo, uel lunam uel
solem uel sidera uel quidquid fulget et splendet in caelo. non hoc est deus.
sed nec iterum ideo tibi non uideatur deus quod sol, quia sol tamquam rota
quaedam est, non immensum lucis spatium; et dicas tibi, ergo deus infinitae
lucis est et immensae, ut quasi tendas ipsum solem et facias illum non
habere finem, nec hac nec illac, nec sursum nec deorsum, et tamen lucem tibi
immensam proponas deum. nec hoc est deus. deus quidem [habitat lucem
inaccessibilem]. sed talis lux non est rota, nec potest esse nota oculis
carnis. sed si uidere potes quid est ueritas, quid est sapientia, quid
iustitia, quomodo dictum est: [accedite ad eum et illuminamini], quomodo est
illud lumen uerum de quo dicit Iohannes: [erat lumen uerum, quod illuminat
omnem hominem uenientem in hunc mundum], quomodo Iohannes ipse baptista non
erat lumen uerum. - dicit enim Iohannes euangelista: [non erat ille lumen,
sed ut testimonium perhiberet de lumine]. non solum autem Iohannes baptista
uerum lumen non erat, sed nec Paulus uerum lumen erat, nec Petrus uerum
lumen erat, nec aliqui apostoli uerum lumen erant. etenim uerum lumen est,
[quod illuminat omnem hominem uenientem in hunc mundum]. illi uero lumina
erant, quia illuminabantur. nam et oculi carnis nostrae dicuntur lumina, et
unusquisque iurat: per lumina mea. lumina ista quid sunt? si desit sol, si
desit luna aut lucerna, certe in tenebris remanent. ubi sunt lumina? uideant
ante se, praebeant ducatum pedibus, si lumina sunt. et tamen lumina sunt.
quare lumina sunt? quia possunt lumen recipere. etenim cum fuerit lumen
illatum, lumen ipsum non sentit frons tua, nec auris tua, nec olfactus tuus,
nec manus tua, nec pes tuus. sola membra in te qui uocantur oculi, sola
sentiunt lumen illatum. absente lumine tenebrantur, sed illato lumine sola
illuminantur, id est, quia sola sentiunt lumen. illuminantur quidem et
cetera membra tua, sed ut uideri possint, non ut uidere possint. nam lux
quae oritur uel quae infertur omnia membra perfundit: oculos ut uideant,
cetera ut uideantur. sic omnes sancti illuminati sunt ut uiderent, et ut
quod uidebant praedicarent. ideo illis dictum est: [uos estis lumen mundi].
sed lumen, non uerum lumen. quare? quia [erat lumen uerum, quod illuminat
omnem hominem. omnem hominem] dixit. si de isto sole diceret, non diceret,
[omnem hominem], quia iste sol non a solis hominibus uidetur. uident illum
et pecora, et minutissima animalia. et muscae uident istum solem. illud
autem lumen quod deus est nemo uidet, nisi de quibus dictum est: [beati
mundi corde, quia ipsi deum uidebunt]. conamini cogitare, fratres, lumen
ueritatis, lucem sapientiae, quomodo ubique praesens est omnibus. conamini
cogitare lumen iustitiae: praesens est enim omni cogitanti. quid enim est
quod cogitat? qui uult iniuste uiuere, peccat, deserit iustitiam. deminuta
est? conuersus est ad iustitiam. quid? aucta est? deserit eam, integram
illam relinquit. conuertitur ad eam, integram illam inuenit. quid est ergo
lumen iustitiae? de oriente hoc surgit et in occidentem uadit? an est alius
locus unde oritur aut quo uenit? nonne ubique praesto est? homo certe qui
est in occidente, si uult iuste uiuere, id est, secundum iustitiam, numquid
deest illi quam intueatur et uideat secundum ipsam iustitiam? iterum in
oriente positus si uelit iuste uiuere, id est, secundum eamdem iustitiam,
numquid deest illi? ibi est enim iustitia; praesto est iuste uiuenti.
secundum eius regulam uident quemadmodum iuste uiuant et illi. sicut iusti
bene uiuendo eam uident, ita et iniusti male uiuendo non eam uident. nam et
ille iuste uiuit, cum eam uidet, et ille ipsam uidet ut secundum eam actus
suos dirigat, quia nisi secundum iustitiae regulam direxerit actus suos, in
errorem iniquitatis impingitur. quia ergo et huic praesto esse potuit ibi
consistenti, nullo loco est et ubique est. sic iustitia, sic sapientia, sic
ueritas, sic castitas. conamini ergo uidere talem lucem. sed non potestis.
palpitat mentis acies, purgetur ut uideat. ut autem purgetur et uideat,
credat ut purgari mereatur. quod ergo uidere non potestis differte, ut
curemini et uidere possitis. non tamen tale aliquid in futuro saeculo
cogitetis quale nunc uidetis. quia si tale aliquid cogitaueritis et tale
aliquid dilexeritis, cum ipso mundo uultis ire extra mundum, tollere
uobiscum uultis mundum. non erunt ibi ista. lux ibi erit quaedam, unde hoc
rorat nescio quid, quod modo intellegimus, et gaudemus. sed si habemus
benedictionem [a rore caeli], habemus [habundantiam a fertilitate terrae]:
sic est enim benedictus Iacob. ad eum pertineamus et non carnaliter uiuamus.
quia unusquisque incipit carnaliter uiuere, ideo maior dictus est Esau. duo
testamenta dicuntur in lege, unum uetus, alterum nouum. uetus promissiones
habebat temporales, sed significationes spiritales. intendat caritas uestra.
si promissa est Iudaeis terra promissionis, significat aliquid spiritaliter
terra promissionis. si promissa est Iudaeis ciuitas pacis Ierusalem,
significat aliquid spiritaliter nomen ciuitatis Ierusalem. si data est
Iudaeis circumcisio carnis, significat aliquam spiritalem circumcisionem. si
iussi sunt Iudaei unum diem sabbatum obseruare de septem diebus, significat
spiritalem quietem, quae non habet uesperam. namque et in ipsis septem
diebus, in Genesi in omnibus diebus dictum est: [factum est uespera]; in
septimo die non dicitur, facta est uespera. septimo die qui uesperam non
habet significatur nobis requies sempiterna, ubi nullus est occasus. si data
sunt sacrificia Iudaeis carnalia, per uictimas animalium omnia significant
sacrificia spiritalia. ergo qui sic intellexerunt quasi praesens illis
aliquid daretur pro magno et futurum nihil quaesierunt, nec spiritaliter ea
quae carnaliter agebantur intellegere ualuerunt, ad maiorem filium
pertinent, ad uetus testamentum pertinent. uetus enim testamentum est
promissio figurata. nouum testamentum est promissio spiritaliter intellecta.
cum enim Ierusalem quae fuit in terra pertineat ad uetus testamentum,
imaginem habet ad Ierusalem quae est in caelo, et pertinet ad nouum
testamentum. circumcisio carnalis pertinet ad uetus testamentum; circumcisio
cordis pertinet ad nouum testamentum. liberatur secundum uetus testamentum
populus de Egipto; liberatur secundum nouum testamentum populus a diabolo.
persecutores egiptii et Pharao persequuntur exeuntes de Egipto Iudaeos;
persequuntur populum christianum peccata ipsorum et diabolus princeps
peccatorum. sed sicut Iudaeos usque ad mare persequuntur Aegyptii, sic
Christianos usque ad baptismum persequuntur peccata. intendite fratres, et
uidete, liberantur per mare Iudaei, obruuntur in mare Egiptii; liberantur
Christiani in remissionem peccatorum, delentur peccata per baptismum. exeunt
post mare rubrum et ambulant per heremum; sic et Christiani post baptismum
nondum sunt in terra promissionis, sed sunt in spe. saeculum autem hoc
heremus est, et uere Christiano est heremus post baptismum, si intellegat
quod accepit. si non solum signa corporalia in illo fiant, sed si etiam in
corde spiritalis effectus, intellegit sibi heremum esse istum mundum,
intellegit in peregrinatione se uiuere, patriam desiderare. quam diu autem
desiderat, in spe est. [spe enim salui facti sumus. spes autem quae uidetur,
non est spes. quod enim uidet quis, quid sperat? si autem quod non uidemus,
speramus, per patientiam exspectamus]. ista patientia in heremo facit
aliquid sperare. si iam se putat in patria, non peruenit ad patriam. si iam
se putat in patria, remanet in uia. ut autem non remaneat in uia, speret
patriam, desideret patriam, ne deuiet. nam occurrunt temptationes. et
quemadmodum in heremo occurrunt temptationes, ita post baptismum occurrunt.
sicut enim non soli erant hostes Iudaeorum Egiptii, qui illos ab Egipto
persequebantur - ipsi enim praeteriti hostes erant, quomodo unumquemque
persequitur praeterita uita sua et praeterita peccata sua cum principe suo
diabolo - sed extiterunt et in heremo qui uellent impedire uiam, et pugnatum
est cum illis, et uicti sunt. sic post baptismum cum coeperit ambulare
Christianus uiam cordis sui in spe promissorum dei, non deuiet. nam
occurrunt temptationes aliud aliquid suggerentes - delicias huius mundi,
aliam quamdam uitam - ut unumquemque de uia detorqueat, et a proposito
deducat. si autem ista desideria, istas suggestiones euiceris, uincuntur
hostes in uia, et perducitur populus ad patriam. audi apostolum quia istae
figurae nostrae fuerunt: [nolo enim], inquit, [uos ignorare, fratres, quia
omnes patres nostri sub nube fuerunt]. si sub nube fuerunt, sub caligine
fuerunt. quid est, sub caligine fuerunt? non eis intellegentibus
spiritaliter, quae cum eis corporaliter agebantur. [et omnes per mare
transierunt, et omnes in Moyse baptizati sunt, et omnes eumdem cibum
spiritalem manducauerunt]. datum est illis enim manna in deserto, sicut
nobis datur dulcedo scripturarum, ut duremus in ista heremo uitae humanae.
et norunt quale manna accipiunt Christiani, quibus dixit ipse psalmus:
[gustate et uidete quam suauis est dominus. et omnes], inquit, [eumdem cibum
spiritalem manducauerunt]. quid est, [eumdem]? idem significantem. [et omnes
eumdem potum spiritalem biberunt]. et attende quomodo unam rem exposuit, et
cetera tacuit: [bibebant enim de spiritali sequente petra; petra autem erat
Christus. haec autem figurae nostrae fuerunt]. illis sunt exhibitae, sed
nostrae figurae fuerunt, quia illis corporaliter exhibebantur, nobis
spiritaliter significabantur. ergo illi qui corporaliter ea tenuerunt, ad
uetus testamentum pertinuerunt. iam uidete quia senuerat Isaac. cuius
personam gessit Isaac, quando uoluit benedicere filium suum maiorem? iam
senuerat. ubi senectus, uetustas. per senectutem enim intellego uetustatem,
et per uetustatem intellego uetus testamentum. hoc ergo uetus testamentum
quia illi non intellegebant qui sub nube fuerunt, ideo dicuntur caligasse
oculi Isaac. caligo oculorum corporis Isaac caliginem significat mentium
Iudaeorum. senectus Isaac uetustatem significat ueteris testamenti. quid
ergo, fratres? uult tamen benedicere et maiorem filium Esau. minorem amabat
mater, et maiorem pater tamquam primogenitum. nam aequalis in ambos
iustitia, sed erat caritas maior erga primogenitum. uult ille benedicere
maiorem, quia uetus testamentum primo populo promittebat. promissiones non
loquitur nisi ad Iudaeos. ipsis uidetur promittere, ipsis uidetur omnia
polliceri. uocantur ab Egipto, liberantur ab hostibus, per mare ducuntur,
pascuntur manna, accipiunt testamentum, accipiunt legem, accipiunt
promissiones, accipiunt ipsam terram promissionis. non mirum, quia ille
benedicere uoluit primum filium. sed sub figura maioris benedicitur minor.
mater enim typum gestat ecclesiae. ecclesiam autem accipite, fratres, non in
his solis qui post domini aduentum et natiuitatem esse coeperunt sancti, sed
omnes quotquot fuerunt sancti ad ipsam ecclesiam pertinent. non enim non ad
nos pertinet pater Abraham, quia ille fuit antequam nasceretur Christus de
uirgine, et nos tanto post, id est, post passionem Christi facti sumus
Christiani, cum dicat apostolus quia [filii] sumus [Abraam], imitando fidem
Abrahae. ergo nos imitando illum ad ecclesiam admittimur, et ipsum ab
ecclesia exclusuri sumus? haec ecclesia significatur in Rebecca uxore Isaac.
haec ecclesia erat in sanctis etiam prophetis, qui intellegebant uetus
testamentum, quia promissiones illae carnales spiritale nescio quid
significabant. si spiritale, spiritales ergo ad minorem filium, quia prior
est carnalis, et postea spiritalis. iam hesterno die praemisimus sanctitati
uestrae, ideo maiorem filium dici Esau, quia nemo fit spiritalis nisi ex
carnali. sed si perseueret in prudentia carnis, semper erit Esau. si autem
fiat spiritalis, erit filius minor. sed ipse minor erit maior: ille enim
tempore praecedit, iste uirtute. namque cum coxisset lentem Iacob,
desiderauit Esau accipere antequam ueniret ad istam benedictionem. et ille
ait illi: [da mihi primogenita tua, et dabo tibi lentem quam coxi]. uendidit
primogenita sua minori. abstulit ille uoluptatem temporalem, abstulit ille
dignitatem sempiternam. ergo qui temporalibus uoluptatibus seruiunt in
ecclesia, lentem manducant. quam quidem coxit Iacob, sed non manducauit
Iacob. idola enim magis in Egipto uiguerant. lens cibus est Egipti. per
lentem omnes errores gentium significantur. quia ergo ecclesia eminentior et
manifestior in filio minore de gentibus uentura significabatur, lentem
coxisse dicitur Iacob, et manducasse Esau. etenim dimiserunt idola gentes,
quae colebant. Iudaei autem seruiebant idolis. nam conuersi corde in Egiptum
ducebantur per heremum. et cum interfecti essent in mari hostes eorum, et
fluctibus obruti essent inimici eorum, desiderauerunt idolum facere, quia
non uiderunt Moysen. et non intellexerunt secum praesentem deum, sed in
praesentia hominis habentes spem, non uiderunt oculis hominem, et putare
coeperunt, quia ibi non esset deus, cum ipse solus per Moysen tanta
praestaret. quaesierunt hominem oculis carnis, quia non habebant oculos
cordis, unde deum in Moyse uiderent. perdiderunt ergo primatum suum, quia
conuersi corde in Egiptum manducauerunt lentem. accipite. populus
christianus est. sed in ipso populo christiano illi primatum tenent qui
pertinent ad Iacob. qui uero carnaliter uiuunt, carnaliter credunt,
carnaliter sperant, carnaliter diligunt, adhuc ad uetus testamentum
pertinent, nondum ad nouum. adhuc in sorte sunt Esau, nondum in benedictione
Iacob. intendat sanctitas uestra. benedicere ergo uolebat maiorem filium
Isaac senex caliginosis oculis, quia uetus testamentum ad Iudaeos directum
erat. quod uetus testamentum non ab eis intellegebatur, ideo caliginosi
oculi dicuntur. ut dixi, fratres, ad maiorem loquitur, ad minorem peruenit
benedictio. etenim mater ista, quae in sanctis omnibus intellegitur, id est,
ecclesia, quae intellexit prophetiam, ipsa dat consilium filio minori et
dicit illi: [ego ipsa audiui patrem tuum dicentem fratri tuo, uade, et affer
mihi uenationem, ut manducem et benedicat te anima mea antequam moriar. nunc
ergo, fili, audi me]. et dedit illi consilium ut iret afferretque duos
haedos de proximo grege, et faceret illos mater quemadmodum delectabatur
pater eius, et manducaret, et benediceret filium suum minorem absente
maiore. ille autem timuit et ait: [frater meus pilosus est, ego autem lenis
sum, ne contingat me et compalpet pater meus, et intellegat quia ego sum
Iacob, et acquiram non benedictionem, sed maledictionem]. at illa: [uade],
inquit, [fili, audi me; maledictio tua super me sit]. perrexit, attulit duos
haedos. facti sunt, apposuit patri suo. et quemadmodum praedixit, quia non
illum agnoscebat in uoce, tetigit, inuenit pilos, quia pellibus haedorum
circumdederat mater brachia eius. credidit maiorem esse, et benedixit. in
benedictione maiorem intendebat, et benedictio ad minorem perueniebat. quid
est ergo quod sub specie maioris benedicitur minor, nisi quia sub figuris
ueteris testamenti promissi populo Iudaeorum, peruenit benedictio spiritalis
ad populum Christianorum? attendite fratres. audiunt illi terram
promissionis, audimus et nos. tamquam ad Iudaeos uidetur loqui scriptura de
terra promissionis, et ad nos peruenit intellectus terrae promissionis, qui
dicimus deo: [spes mea es tu, portio mea in terra uiuentium]. sed hoc ut
diceremus, mater nos docuit, id est, in sanctis ecclesia ipsa prophetis
docet nos, quemadmodum spiritaliter intellegamus ipsa promissa carnalia. sed
non posset ad nos peruenire benedictio, nisi iam mundati a peccatis per
natiuitatem regenerationis, aliorum peccata per tolerantiam portemus. genuit
enim mater ambos filios. intendite fratres. genuit unum pilosum, alterum
lenem. pili peccata significant, lenitas autem mansuetudinem, id est,
munditiam a peccatis. duo filii benedicuntur, quia duo genera benedicit
ecclesia. quomodo duos peperit Rebecca, generantur in utero ecclesiae duo,
unus pilosus, alter lenis, quorum diuersitatem exposuimus. sunt enim homines
qui nec post baptismum uolunt dimittere peccata sua, et ea uolunt facere,
quae antea faciebant. uerbi gratia: si faciebant fraudes, uolunt iterum
fraudare; si mendacium iurabant, uolunt adhuc peierare; si circumueniebant
dolis innocentes, uolunt adhuc circumuenire; si homicidia cogitabant, eadem
cogitant; si fornicabantur, si inebriabantur, ea ipsa nihilo minus faciunt.
ecce Esau natus pilosus. quid facit Iacob? dicitur ei a matre: uade,
benedicat te pater tuus. et dicit: timeo, non accedam. sunt enim homines in
ecclesia qui timent misceri peccatoribus, ne quasi per consortium peccatorum
in unitate maculentur, et per haereses et schismata pereant. quid ergo
dicitur piloso Esau, qui non bene conuersatus est in domo? nam et hoc de
illis dicitur. [erat ille agrestis uenator, Iacob autem sine dolo
conuersabatur in domo]. ideoque eum amabat mater, cuius conuersationem
dulcem sentiebat. ipse est Iacob, qui postea appellatus est Israel, cum
luctaretur cum angelo: et hoc in magno misterio. benedictus, appellatus est
Israel, ideoque quia sine dolo erat. intendite, fratres mei, et uidete quam
sine dolo fuerit. Nathanaelem dominus quando uidit, quia nouerat qualis
esset, ait: [ecce uere Israhelita, in quo dolus non est]. si ergo ideo iste
Israelita quia non est in eo dolus, in ipso Israel utique non erat dolus.
quid sibi ergo uult quod dicitur: [uenit frater tuus cum dolo, et abstulit
benedictionem]? sine dolo eum commendat scriptura conuersantem in domo.
dominus etiam perhibet testimonium, quia sine dolo erat, cum dicit de
Nathanaele: [ecce uere Israelita, in quo dolus non est]. quid sibi ergo
uult, cum dicitur: [accessit cum dolo, et abstulit benedictionem]? dolus
interim quid significet, attendamus, et uideamus quid debeat facere Iacob.
portat aliena peccata, et portat cum tolerantia quamuis aliena. hoc est enim
habere pelles haedinas, id est, patienter aliena portat, non haeret suis.
sic omnes qui pro unitate ecclesiae tolerant aliena peccata Iacob imitantur.
quia et ipse Iacob in Christo est, siquidem Christus in semine Abraham.
dictum est enim: [in semine tuo benedicentur omnes gentes]. dominus ergo
noster Iesus Christus, qui nullum peccatum fecit, portauit aliena peccata.
et dedignatur portare aliena peccata, cui peccata dimissa sunt? si ergo
Iacob transit ad Christum, portat aliena peccata, id est, haedinas pelles.
et quid est dolus? uenit enim ille sero, et affert quod iussit pater, et
inuenit fratrem suum benedictum pro se, et non benedicitur altera
benedictione. quia duo illi homines, duo populi erant. una benedictio
unitatem significat ecclesiae. duo autem populi ipsi sunt, qui est et Iacob.
sed alio modo figurati duo populi pertinentes ad Iacob. etenim dominus
noster Iesus Christus, qui ad Iudaeos et gentes uenerat, repudiatus est a
Iudaeis, qui pertinebant ad filium maiorem. elegit tamen quosdam, qui
pertinebant ad filium minorem, qui spiritaliter coeperant desiderare et
intellegere promissa domini, non carnaliter aliam terram, quam desiderabant
accipientes, sed spiritaliter illam ciuitatem desiderantes, ubi nemo
nascitur carnaliter, quia nemo ibi carnaliter, nemo spiritaliter moritur.
hanc ergo cum coeperint desiderare, coeperunt pertinere ad Iacob, qui
crediderunt in Christo, et factus est grex domini in ipsa Iudaea. sed quid
dicit dominus de ipso grege? [habeo alias oues, quae non sunt de hoc ouili;
uado, adducam eas, et erit unus grex et unus pastor]. quas alias oues habet
dominus Iesus Christus, nisi de gentibus? iunctae sunt oues de gentibus
iudaeis ouibus. de Iudaeis enim apostoli. inde erant et quingenti fratres,
qui uiderunt dominum post resurrectionem. inde erat ipse Nathanael, cui
perhibuit testimonium dominus, in quo dolus non esset. inde erant centum
uiginti, qui cum essent in domo, uenit spiritus sanctus ut eos perfunderet,
quem promiserat discipulis. inde erant tot milia hominum, quae legimus in
Actibus apostolorum baptizata in nomine Christi, et hii qui crucifixerunt
Christum. ergo inde erant oues, et multae oues. sed non solae. habebat
dominus alias de gentibus. ipsi duo populi tamquam de diuerso uenientes
etiam duobus parietibus significantur. uenit enim ecclesia Iudaeorum de
circumcisione. uenit ecclesia gentium de praeputio. de diuerso uenientes in
domino coniuncti sunt. ideo dominus dictus est lapis angularis. dicit enim
psalmus: [lapidem quem reprobauerunt aedificantes, hic factus est in caput
anguli]. dicit et apostolus: [ipso summo angulari lapide existente Christo
Iesu]. ubi est angulus, duo parietes copulantur; in angulo duo parietes nisi
de diuerso non conueniunt; nam si ex una parte ueniunt, angulum non faciunt.
duo ergo haedi, ipsi sunt duo populi, ipsa sunt duo ouilia, ipsi sunt duo
parietes, ipsi sunt duo caeci, qui sedebant in uia, ipsae sunt duae naues,
in quas leuati sunt pisces. multis in locis scripturarum intelleguntur duo
populi, sed unum sunt in Iacob. quare haedi, dicet aliquis? haedi nostis
quia peccatores sunt, nam ad sinistram erunt haedi, et ad dexteram agni. sed
qui perseuerauerint haedi, ipsi erunt ad sinistram. nam nisi prius haedi
essent, non diceret dominus: [non ueni uocare iustos, sed peccatores].
quando enim dominus conuersabatur cum peccatoribus et manducabat cum
publicanis, Iudaei quasi agni, id est, quasi iusti, et per superbiam magis
hirci, obiecerunt domino tamquam crimen, immo discipulis eius dixerunt:
[quare magister uester cum publicanis et peccatoribus manducat]? respondens
dominus, quomodo se defendit? [non est opus], inquit, [sanis medicus, sed
male habentibus: non ueni uocare iustos, sed peccatores]. uocat ergo haedos,
sed ut non perseuerent haedi. occidit enim illos Iacob et praeparauit inde
epulas patri suo, id est, ad intellegentiam spiritalem, quae in illa
benedictione habebat intellegi, quamuis figurabatur in filio maiore. ad hoc
occisi sunt haedi, et manducati sunt, et traiecti in corpus unum. sic
occiduntur peccata in peccatoribus, et transeunt interfecti in corpus unum
ecclesiae, cuius ecclesiae figuram gerebat Petrus, quando ei dictum est:
[macta et manduca]. ergo ille agrestis, iste in domo, mansuetus; ille maior,
iste minor; ad illum uidebantur respicere benedictiones, ad istum
perueniebant. respiciebant ad illum, quia promissa carnalia promittebantur
Iudaeis; ad istum perueniebant, quia spiritaliter intellegenda erant, et
accipienda Christianis. ad istum benedictio non perueniret, nisi portaret
peccata, quae ipse iam non faciebat. intellegat itaque sanctitas uestra
quomodo sint portanda peccata. sunt enim qui portare sibi uidentur peccata,
et tacent peccatoribus. iam ista simulatio detestanda est. porta peccatorem,
non ut ames peccatum in illo, sed ut persequaris peccatum propter illum.
dilige peccatorem, non in quantum peccator est, sed in quantum homo est.
quomodo si diligis aegrum, persequeris febrem; nam si parcis febri, non
diligis aegrum. dic ergo quod uerum est fratri tuo, noli tacere. quid enim
aliud agimus, quam dicere uobis quod uerum est? noli mendaciter: aperta
ueritate dic quod uerum est, sed donec corrigatur, portetur. diuersis
temporibus fieri potuerunt occisio haedorum et portatio pellium; rem tamen
significant, quae uno tempore fieri potest. simul enim et arguit iustus
peccatores, quod est haedos occidere, et peccata eorum misericorditer
tolerat, quod est pelles portare. quantum in ipso fuit, occidit haedos,
occidit peccatores. sed portabat aliena peccata, et portabat cum tolerantia.
meruit benedici, quia [caritas omnia tolerat]. ipsa caritas erat in matre,
et figuram caritatis ipsius gerebat mater. quae figura omnium sanctorum
erat, figuram caritatis gerebat, quia sancti non sunt nisi qui habuerint
caritatem. quid enim proderit, [si linguis hominum loquar et angelorum,
caritatem autem non habeam ? factus sum aeramentum sonans aut cymbalum
tinniens. et si habuero omnem fidem, ita ut montes transferam, caritatem
autem non habeam, nihil sum. et si sciero omnia sacramenta, et omnem
prophetiam, et tradam corpus meum ut ardeam, caritatem autem non habeam,
nihil mihi prodest]. qualis est ergo caritas, quae sola multum prodest, sine
qua cetera nihil prosunt! ergo ipsa caritas dat consilium, et obedit filius
caritatis. quale consilium dat? ut accipiat ille pelles haedinas et accedat
at patrem. maiorem quaerit pater, et minorem benedicit. uetus testamentum
Iudaeos intuetur per litteram, et per spiritalem eius intellegentiam
Christiani in illo benedicuntur. intendat sanctitas uestra magnum mysterium,
magnum sacramentum. dicit Isaac, [uenit frater tuus cum dolo], de homine
sine dolo. sine dubio Isaac ille, ut erat spiritu prophetico, nouerat quod
agebatur, et ipse figurate agebat. omnia ponit in magna altitudine
sacramentorum. nam si nesciret quid ageret, irasceretur fallenti se filio.
uenit maior et dicit: [ecce pater, manduca; sicut iussisti mihi, feci].
dicit ille: [quis es tu? respondit, ego sum filius tuus maior Esau. et quis
est], inquit, [ille, a quo iam manducaui, et benedixi eum, et benedictus
erit]? irasci uidebatur. expectabat ab ore ipsius Esau maledictionem aliquam
in fratrem. cum expectat ille maledictionem, confirmauit iste benedictionem.
o irasci, o indignari! sed nouerat mysterium. et caligo oculorum eius
corporeorum significabat caliginem mentis Iudaeorum. oculi autem cordis eius
uidebant altitudinem mysteriorum. [et uenit], inquit, [frater tuus cum dolo,
et abstulit benedictionem. dicebamus uidere quid est [cum dolo]. dolus hic
non est dolus. quomodo dolus non est dolus? quomodo petra non est petra.
quomodo dicitur mare et non est mare, quia aliud significat: sic dicitur
terra et non est terra, quia aliud significat. sic dicitur petra et non est
petra, quia aliud significat. sic dicitur mons et non est mons. sic dicitur
leo de tribu Iuda dominus Iesus Christus et non est leo dominus Iesus
Christus. sic dicitur agnus et non est agnus. sic dicitur pecus et non est
pecus. sic dicitur uitulus et aliud est. sic dicitur dolus et non est dolus.
quare ergo dicitur dolus, quaeramus. quare dicta sint illa omnia, quaeramus.
quare dictus est leo? propter fortitudinem. quare dictus est petra? propter
firmitatem. quare dictus est agnus? propter innocentiam. quare dictus est
uitulus? propter uictimam. quare dictus mons? propter magnitudinem. quare
manna? propter dulcedinem. quare ergo dolus? iam quid sit dolus uideamus, et
inuenimus quare dictus sit dolus. nouimus enim quid sit petra; et tamen
dicitur de homine absurdo et duro petra, et de homine robusto et immobili
dicitur petra. et ad laudem inde duxisti firmitatem, et ad uituperationem
duritiam. nouimus in petra firmitatem, et accepimus Christum petram: [petra
autem erat Christus]. in leone fortitudinem nouimus, et tamen leo etiam
diabolus nominatus est. in dolo quid nouimus, ut accipiamus et dolum in
figura, quemadmodum accipitur et mons, quemadmodum accipitur leo,
quemadmodum accipitur agnus, quemadmodum accipitur petra, et cetera? dolus
ergo quid est? dolus est, quando aliud agitur et aliud simulatur. quando
itaque aliud est in intentione, aliud in factis, dolus dicitur. dolus ergo
in proprietate reprehensibilis, quomodo petra in proprietate. qui dixerit
petram in proprietate fuisse Christum blasphemat, quomodo uitulum qui
dixerit in proprietate Christum blasphemat. uitulus in proprietate pecus
est, in figura uictima. in proprietate lapis terra obdurata est, in figura
firmitas. dolus in proprietate fraus, in figura ipsa figura. omnis enim
figurata et allegorica lectio uel locutio aliud uidetur sonare carnaliter,
aliud insinuare spiritaliter. hanc ergo figuram doli nomine appellauit. quid
est ergo, [uenit cum dolo, et abstulit benedictionem tuam]? quia ergo
figuratum erat quod agebatur, ideo dictum est: [uenit cum dolo]. nam ille
doloso homini benedictionem non confirmaret, cui debebatur iusta maledictio.
non ergo erat uerus ille dolus, maxime quia non est mentitus dicendo [ego
sum filius tuus maior Esau]. iam enim pactus erat ille cum fratre suo, et
uendiderat primogenita sua. hoc se dixit habere patri quod emerat a fratre;
quod ille perdiderat in istum transierat. non enim primogeniti honor
exclusus erat de domo Isaac. primogeniti honor ibi erat. in illo non erat,
qui eum uendiderat. ubi erat, si non in minore erat? ideo sciens hoc in
misterio Isaac, confirmauit benedictionem et dicit filio: [quid tibi
facturus sum]? et ille: [benedic et me pater: non enim una tibi est
benedictio]. Isaac autem sciebat unam. quare unam? aderit spiritus ut edicam
et intellegatis. uideamus ipsas benedictiones, qualem benedictionem accepit
Iacob, et qualem benedictionem accepit Esau. ipse Isaac ad Iacob: [tu es
filius meus Esau? respondit : ego]. et dixit: [appone mihi, et manducabo de
uenatione tua, fili, et benedicat te anima mea, antequam moriar; sed admoue
mihi osculum]. illum non est osculatus. a pace coepit huius benedictio.
quare osculo confirmauit pacem? quia et ille propter pacem portabat aliena
peccata. [et accessit, et osculatus est eum. et odoratus est odorem uestis
eius]. stolam enim habebat fratris sui. id est, dignitatem primogenitorum
quam ille perdiderat, iste habebat. in illo iam bene olebat, quod ille male
perdiderat. [odoratus est odorem uestis eius, et benedixit eum, et dixit:
ecce odor filii mei, tamquam odor agri pleni quem benedixit dominus]. odorem
uestimenti accepit, et dixit odorem agri. intellege Christum in misterio
interiore, et intellege uestem Christi ecclesiam. intellegat sanctitas
uestra. multis enim modis significatur una res. id est, ecclesiam quam
significant illi duo haedi, ipsam significat uestis ista, quia una res
multis modis significatur, quae nihil horum est per euidentiam, omnia per
figuram. agnus non potest esse leo; leo non potest esse agnus. dominus autem
noster Iesus Christus et leo potuit esse, et agnus. sed quia nec leo nec
agnus per euidentiam, et leo et agnus per figuram. sic haedi non possunt
esse uestis, et uestis non potest esse haedi. ecclesia uero, quia nec haedi
nec uestis per euidentiam et haedi et uestis est per figuram. et quidquid
aliud dici potest. [odoratus est uestimenta eius, et dixit: ecce odor filii
mei sicut odor agri pleni, quem benedixit dominus]. ager iste, ecclesia est.
probemus, quia ager est ecclesia. audi apostolum dicentem fidelibus: [dei
agricultura, dei aedificatio estis]. non solum ager est ecclesia, sed et
agricola deus. audi ipsum dominum: [ego sum uitis, uos sarmenta, et pater
meus agricola est]. in hoc ergo agro laborans operarius, et sperans mercedem
sempiternam, ipse apostolus nihil sibi arrogat, nisi quantum decet
operarium. [ego], inquit [plantaui, Apollo rigauit, sed deus incrementum
dedit. itaque neque qui plantat est aliquid, neque qui rigat, sed qui
incrementum dat deus]. quomodo seruauit humilitatem, ut ad Iacob pertineret,
ut ad ipsum agrum id est ecclesiam, ne amitteret stolam, cuius odor erat
sicut odor agri pleni, et transiret ad superbiam Esau, carnaliter
intellegens et typho plenus! olet ergo ager de ueste filii. sed non ager
ille ex se aliquid est. ideo adiecit: [quem benedixit dominus. et dabit tibi
dominus de rore caeli de sursum, et ab ubertate terrae, et multitudinem
frumenti et uini. et seruient tibi gentes, et eris dominus fratris tui, et
adorabunt te filii patris tui. qui maledixerit te, maledictus erit, et qui
benedixerit te, benedictus erit]. haec benedictio Iacob. si non
benediceretur et Esau, nulla esset quaestio. benedicitur et ipse, sed non
ipsa benedictione, nec tamen ab hac penitus aliena. audiamus ergo quomodo
benedicitur Esau, et uideamus quid intersit inter spiritales ecclesiae
filios, et carnales; inter eos qui tolerant aliena peccata, et eos qui
portant sua; inter eos qui semper spiritaliter uiuunt, et eos qui semper
carnalibus gaudiis delectantur. respondens autem Isaac, dixit ad Esau: [quis
ergo uenatus est mihi uenationem, et intulit mihi? benedictus sit. factum
est autem, ut audiuit Esau uerba Isaac patris sui, exclamauit uoce magna et
dixit: benedic et me pater. et dixit illi: uenit frater tuus cum dolo, et
accepit benedictionem tuam]. [et dixit Esau: iuste uocatum est nomen eius
Iacob]. supplantatio enim uocatur Iacob. et ne ipsa supplantatio inanis est,
quia in figura accipitur quomodo dolus. non enim iam erat tanta malitia in
fratre, ut uellet supplantare fratrem suum. tunc enim dictus est
supplantator, quando manu fratris sui nascentis pedem tenuit: tunc
supplantator est dictus. supplantatio autem carnalium, uita spiritalium est.
omnes enim carnales, cum in ecclesia inuident spiritalibus, supplantantur,
et fiunt peiores. audi apostolum hoc ipsum dicentem, maxime quia ibi
commemorauit odorem, quem hic expressit Isaac, dicens: [ecce odor filii mei
sicut odor agri pleni, quem benedixit dominus]. ait ergo apostolus: [Christi
bonus odor sumus in omni loco], et dicit: [aliis quidem odor uitae, in
uitam; aliis odor mortis, in mortem. et ad haec quis idoneus]? id est, ut
intellegat, quomodo odor mortis sumus in mortem hominum, nulla nostra culpa.
ambulant etenim uias suas spiritales, nihil aliud norunt quam bene uiuere.
et qui innocenter uiuentibus inuident, faciunt peccata grauia, unde illos
puniat deus. et fit eis ille odor in mortem, qui odor est aliis ad uitam.
nam ipse dominus prius factus est odor bonus ad uitam credentibus, et odor
malus ad mortem persequentibus. quia enim multi illi crediderant, inuiderunt
Iudaei, et fecerunt tantum scelus occidendo innocentem, sanctum sanctorum.
quod si non facerent, ad mortem eis non ualeret bonus odor Christi. ergo
supplantatus est Esau in benedictione patris. respondit autem Isaac, et
dixit ad illum: [dominum illum tuum feci]. non enim aliud potuit accipere
Esau quod dictum est: [et omnes fratres eius seruient illi; tibi autem quid
faciam, fili? et dixit Esau ad patrem suum: benedic tamen et me. cum
strangulatus esset Isaac]: id est, cum coactus esset. magna res, magnum
sacramentum: utinam capiamus! coactus benedicit, et tamen benedicit. et quod
benedicit uerum est, sed tamen coactus benedicit. quid sit hoc, attendite.
uideamus ipsam benedictionem, et intellegamus quid sit coactus benedicere.
respondit autem Isaac - pater sane Esau non est osculatus - et ait illi:
[ecce a fertilitate terrae erit habitatio tua, et a rore caeli desuper].
dixit hoc et illi: [ab ubertate terrae, et a rore caeli]: hoc ergo commune
est Iacob et Esau. quid est proprium Iacob? [seruient tibi gentes]. quid est
proprium Iacob? [omnes fratres tui tibi seruient, et qui te benedixerit
benedictus erit, et qui te maledixerit maledictus erit]. habet et iste
nescio quid proprium, quod non dictum est Iacob: [et in gladio uiues, et
fratri tuo seruies]. sed ne tolleret liberum arbitrium, - iam hinc et
hesterno diximus - adiecit: [erit autem, cum deposueris et solueris iugum de
collo tuo]. quid est: [erit autem, cum deposueris et solueris iugum de collo
tuo? liberum tibi est, si uolueris, conuerti; non quasi duo eritis, sed unus
Iacob. omnes enim qui conuertuntur ab Esau, ad Iacob pertinent. similitudo
unum facit, dissimilitudo facit diuersitatem. quid ergo? [a rore caeli, et a
fertilitate terrae], ambo habent. [seruiant tibi gentes et fratres tui et
filii patris tui], solus Iacob habet. [in gladio] autem [tuo uiues], solus
Esau. quiddam commune habent, quaedam singuli. sunt mali in ecclesia
pertinentes ad Esau, quia et ipsi filii Rebeccae, filii matris ecclesiae, de
utero ipsius nati, et pilosi in peccatis carnalibus perseuerantes, de illius
tamen utero nati. habent ergo a rore caeli et a fertilitate terrae: a rore
caeli omnes scripturas, omnem sermonem diuinum; a fertilitate uero terrae,
omnia uisibilia sacramenta: uisibile enim sacramentum ad terram pertinet.
haec omnia communia habent in ecclesia et boni et mali. nam et ipsi habent
et participant sacramentis, et - quod norunt fideles - a tritico et uino. et
habent de rore caeli, quia super omnes descendit sermo dei de caelo. uenit
sermo dei, et irrigat. sed qui irriget, et quod irriget, attende. nam et
illos irrigat et illos, id est malos et bonos. sed illi mali bonam pluuiam
in radicem spinarum conuertunt; illi autem boni ad fructum bonum pluuiam
trahunt. nam simul pluit dominus super segetem et super spinas: sed segeti
pluit ad horreum, spinis ad ignem; et tamen una est pluuia. sic uerbum dei
omnes compluit. uideat quisque qualem radicem habeat; uideat quisque quo
trahat pluuiam bonam. si eam trahit ut generet spinas, numquid ideo pluuia
dei accusanda est? antequam ueniat ad radicem, dulcis est pluuia illa. dulce
est uerbum dei, donec ueniat ad cor malum, et conuertat ad fraudem suam
pluuiam dei, conuertat ad ypocrisi, conuertat ad radices malarum
concupiscentiarum, ad peruersitates et deprauationes suas. incipit quidem
generare spinas, sed de pluuia bona: habet enim a rore caeli. et quoniam non
excluduntur omnes mali a sacramentis dei, habet et ab ubertate terrae, quod
norunt illi qui iam uoluerunt esse participes misteriorum fidelium. cum ad
ambos pertineant ista, non tamen pertinent omnes gentes nisi ad spiritales,
quia ipsi pertinent ad ecclesiam, quae impleuit totum orbem terrarum.
attendite fratres, et discernite quantum potestis, uel quantum uobis dominus
dat. omnis spiritalis uidet quia ecclesia per totum orbem terrarum est una,
uera, catholica. et nihil sibi arrogat, et tolerat peccata hominum, quos non
potest purgare de area dominica, antequam ueniat ille ultimus uentilator,
qui falli non potest, ut purget aream suam et frumentum mittat in horreum,
paleas autem det ad comburendum. quia ipse habet excludere paleam et
segregare a frumento, et praeparare horreum tritico, paleis ignem. itaque
quia nouit, tolerat peccatores in fine separandos. per omnes gentes
peccatores et omnes carnales mixti sunt spiritalibus, et seruiunt eis.
spiritales autem non seruiunt, quia de illis proficiunt, cum ipsi deficiunt.
attendite fratres mei. dicam, si possum, et non timeam. non tacebo. urgeor
enim ut dicam. et si mihi forte aliqui succensuerint, sed dent ueniam. timeo
enim, ut dixi. timori dent ueniam. Christus neminem timuit. nos autem
Christum timendo non parcimus, ne nobis, dum tales nolumus contristare, ille
non parcat. quid uelim dicere dignamini audire, et intentissime aduertere.
acceperunt ambo a rore caeli et ab ubertate terrae Iacob et Esau. ambo illud
habent quod iam diximus, quod nouimus, quod nostis. sed ut seruiant ei
gentes, non accepit nisi Iacob, quia carnales in ecclesia per totum orbem
terrarum non seruiunt nisi spiritalibus. quare? quia de illis proficiunt
spiritales. nam ideo carnales homines serui dicuntur. et si quod nolunt
faciunt, prodest tamen spiritalibus mala conuersatio carnalium, quia et ex
eadem conuersatione proficiunt, et per tolerantiam coronantur. intendat
sanctitas uestra quod dicimus. illi autem Esau non sunt datae gentes, quia
omnes carnales qui sunt in ecclesia, aut diuisi sunt aut faciles sunt ad
diuisionem. ecce pars Donati inde facta est, inde est, de ipsis carnalibus
carnaliter sentientibus. carnales erant, sed quia quaesierunt honorem suum,
uel patientiam perdiderunt, inuenerunt aditum, et diuisi sunt. amauerunt
honorem suum, multum ei tribuerunt, typho superbiae tumuerunt, non habuerunt
tolerantiam, id est, non habuerunt caritatem. scriptum est enim: [caritas
omnia tolerat, omnia sustinet. non aemulatur, non inflatur, non agit
perperam]. itaque quidquid aliud haberent, quia illud non habebant per quod
prodest quidquid habetur, diuiserunt se. et quotquot haereses uel
praecisiones et schismata facta sunt, per hos carnales facta sunt. aut enim
carnaliter senserunt, et fecerunt sibi imagines fantasmatum suorum, et
errauerunt, et reprehendit eos fides catholica; et cum arguerentur, exclusi
sunt foras pondere suo. aut inuenientes sibi lites et simultates cum
hominibus, diuiserunt se. qui se ergo diuiserunt, nisi ad quos pertinet
gladius ille de quo dictum est: [in gladio tuo uiues]? non quia gladius non
accipitur in bono. nam quemadmodum dicta sunt illa superiora, id est quomodo
accipitur lapis ille et ad firmitatem propter Christum, et ad reprehensionem
propter stultum; quomodo leo dictus est Christus propter aliud, et leo
dictus est diabolus propter aliud: sic accipitur gladius aliquando in bono,
aliquando in malo. sed hic non sine causa non datus est Iacob, sed datus est
Esau, nisi aliquid mysterii significatur in malo. quomodo et ipsa seruitus
non est aliena a mysterio; id est, quod dictum est: [seruies fratri tuo],
nam et hoc in magno mysterio dictum est. ergo, fratres, qui se diuidunt,
ipsi habent gladium diuisionis, et in gladio suo moriuntur, et in gladio suo
uiuunt. sed quia uerum dixerat dominus: [qui gladio percutit, gladio
morietur], uidete illos, fratres mei, qui se ab unitate praeciderunt, in quo
frustra praecisi sunt. nostis autem quot partes fecit pars Donati, nec
arbitror latere sanctitatem uestram, quia qui gladio percutit, gladio perit.
dictum est illi: [in gladio tuo uiues]. sic et illi qui non recesserunt ab
ecclesia, et tales sunt quales si foris essent. qui enim amant honores suos
in ecclesia, omnino tales sunt qui amant in ecclesia commoda sua saecularia.
et ipsi palea sunt. sed uentus deest, ideo non uolant de area. hoc est quod
dico breuiter, tentatio deest, nam uolarent de area. denique quando contra
illos aliquid egerit ecclesia, quomodo facile se praecidunt! quomodo facile
extra colligunt, et tamen nolunt dimittere principatus suos! quomodo pro
ipso principatu mori uolunt! quomodo tenere uolunt sub se plebes, et non
dimittere plebes unitati Christi! quomodo uolunt facere oues suas, quas suo
sanguine non emerunt, et ideo uiles habent, quia non emerunt! quid opus est
hinc diutius disputare? attendite illos per uniuersam ecclesiam, uidete
tales, et eos qui intus sunt, et eos qui inuenta occasione de area
uolauerunt et uolunt secum trahere grana. sed grana uera et plena tolerant
paleam et manent in area usque in finem, quo usque ueniat ultimus
uentilator: sicut ille cum pellibus haedinis tolerauit aliena peccata, et
meruit accipere benedictionem paternam. quare autem [suggillatus] benedixit
Isaac? iam enim necessitate, iam coactus pater eius dixit illi: [ecce ab
ubertate terrae erit tibi habitatio et a rore caeli]. et ne ideo te putes
bonum : [in gladio tuo uiues, et fratri tuo seruies]. sed ne de te desperes,
quia potes te corrigere: [erit autem, cum deposueris et solueris iugum de
collo tuo]. ecce ab ubertate terrae et a rore caeli accipiet. sed Isaac
suggillatus proicit illi benedictionem, non dat. nonne fit modo in ecclesia
malis hominibus qui uolunt perturbare ecclesiam, ut tolerentur ad
necessitatem ipsius pacis, ut admittantur, ut habeant sacramenta communia?
et aliquando scitur quia mali sunt, et conuinci forte non possunt. ut
emendentur et degradentur, ut excludantur, ut excommunicentur, non possunt
conuinci. si institerit aliquis, aliquando itur in disruptiones ecclesiae.
cogitur gubernator ecclesiae tamquam dicere: ecce ab ubertate terrae erit
tibi et a rore caeli; utere sacramentis; tibi manducas iudicium, tibi bibis
iudicium: [qui enim manducat et bibit indigne, iudicium sibi manducat et
bibit]. nosti quia admitteris ex necessitate pacis ecclesiae, non habes in
corde nisi perturbationes et diuisiones. ideo in gladio tuo uiues. nam in eo
quod accipis a rore caeli et ab ubertate terrae, non ibi uiues. non enim hoc
te delectat, aut suauis est tibi dominus. si enim hoc te delectaret, et
suauis tibi esset dominus, imitareris humilitatem domini, non superbiam
diaboli. quamuis ergo accipiat mysterium humilitatis domini a rore caeli et
ab ubertate terrae, non tamen deponit superbiam diaboli cui nihil faciam qui
semper seditionibus et dissensionibus gaudet. quamuis tibi sit ista communio
a rore caeli et ab ubertate terrae, tamen in gladio tuo uiuis, et de
seditionibus et dissensionibus aut gaudes aut terreris. muta ergo te, et
tolle iugum a collo tuo. haec uobis, fratres, pro magnitudine mysteriorum
forte pauca, pro tempore tamen et pro uiribus nostris et pro uestris multa
dicta sunt. et si forte enucleatius haec quaestio discussa non est, partim
tamen magna mysteria, quae postea si tractentur, inueniuntur. date ueniam et
angustiae temporis et uiribus nostris et capacitati uestrae. uultis plus
capere, crescite; uultis crescere, bene uiuite. qui enim non uult bene
uiuere, non uult crescere. has uobis epulas exhibuerit sanctus dominus deus
noster per natalicia martyris sui Vincenti. nomen uictoriae est. amate
autem, ut uincatis. non enim deest persecutio. diabolus persecutor est,
numquam deficit occasio coronae. tantum miles Christi intellegat pugnam, et
sciat quem uincat. numquid quia non te urget hostis manifestus corporis, non
te urget persecutor occultus illecebris carnis? quanta suggerit mala, quanta
per cupiditatem, quanta per timorem! quibus illecebris persuadet ut eas ad
sortilogos, ad mathematicos, quando dolet caput. qui dimittunt deum et eunt
ad ligamenta diabolica uicti sunt a diabolo. contra si cui suggestum fuerit,
secundum corpus fortasse efficere remedia diaboli unde alius sanatus esse
dicitur, quia accepto ab illo sacrificio suo deserit persequi corpus quia
cor obtinuit; ergo cuicumque suggesta fuerint ista remedia scelerata et
dixerit: moriar potius quam talibus remediis utar; si uult deus, flagellat
et liberat me; si nouit quia necessarium est, liberet me; si autem scit quia
debeo exire de hac uita, siue contrister, siue laeter, sequar uoluntatem
domini; ecce enim post paruum tempus qua fronte exiturus sum ad dominum; non
enim hoc mihi praestant remedia diaboli quod praestat deus, uitam aeternam,
quare damno animam meam, emo paucos dies corpori meo? qui haec dicit et non
it nec applicat cor suum ut faciat mala remedia, utique uincit. unam rem
dixi exempli gratia. uidetis certe iam quanta diabolus suggerit. sed ubi
est? uides illum certe languere, uides anhelantem in lecto, uides uix
mouentem membra, uix mouentem linguam: lassus iste diabolum uincit. multi
coronati sunt in amphitheatro pugnantes ad bestias. multi in lecto uincentes
diabolum coronantur. hac uidentur non se mouere posse, et intus in corde
tantas uires habent, tantam pugnam exercent! sed ubi est occulta pugna, ibi
est occulta uictoria. quare ista diximus, fratres? ut quando celebratis
natalitia martyrum, imitemini martyres, nec putetis ideo uobis deesse posse
occasiones coronae, quia modo desunt tales persecutiones. nec modo enim
desunt quotidie persecutiones a diabolo, siue per suggestionem, siue per
molestias aliquas corporis. tu tantum scito te habere imperatorem, qui iam
praecessit in caelum. dedit tibi uiam qua sequaris, tene te ad illum. noli,
cum uiceris, per superbiam tibi tribuere, quasi de uiribus tuis luctatus
fueris. sed praesume de eo qui dedit uires ut uinceres, quia ipse uicit
saeculum. et semper coronaris et martyr hinc exies, si omnes tentationes
diaboli superaueris.
Augustine's Sermons | Augustine | Christian Latin | Latin Library | The Classics Homepage |